Boğazı Yelkenle Tırmanmak

Başlatan Doğan Erbahar, 09 Aralık 2020, 12:04:31

« önceki - sonraki »

Doğan Erbahar

Dün akşamki Küdenfor Zoom yayını çok keyifliydi. Yayın esnasında soracaktım da alakasız olur diye çekindim, buradan sormuş olayım, hem kalıcı olsun cevaplar.

Eski İstanbul deniz kültüründen bahsedilince aklıma geldi bu soru. Şu anda malum boğazlarda yelken yapmak seyir emniyeti açısından yasak. Gayet anlaşılabilir birşey yelkenli teknelerin kısıtlı manevralarından dolayı. Ama özel zamanlarda boğaz gemi trafiğe kapatıldığında yarışlarda filan belki deneyen, tecrübe eden vardır diye sorayım:

Poyraz esen bir havada ortalama 4 knot olan boğaz akıntısına karşı orsa - orsa tırmanmayı tecrübe eden olmuş mudur acaba? Benim içimde kalan birşey bu mesela. Her yelkencinin de illa hayal ettiği birşeydir diye düşünüyorum. Modern hızlı bir tekne ile çok da imkansız görünmüyor teoride ama hırpalayıcı birşey elbette. (Kabaca bir hesapla 45 derece orsaya 6 knotla girsem VMG 4.2 filan oluyor, akıntı ile kafa kafaya yani... Gayet zorlayıcı olacağı açık dolayısıyla... Ama akıllı rota seçimi, akıntının zayıf olduğu yerleri seçmek vs... olabilir)

Sorunun ikinci kısmı tarihteki durum neydi? Akıntının güçlü olduğu burunlarda tırmanmaya çalışan gemilere halatlarla yardım edenlerin olduğunu okumuştum bir yerde, yelken ne kadar destekleyici oluyordu acaba kürekle ilerlemeye çalışan eski gemi ve teknelere...
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

Burak Doneray

#1
Akıntıyıda rüzgar gibi düşünün .Akıntıyı avantajınıza kullanabilirsiniz .Boğazda kritik 2-3 yer var geçmek zor bunlardan en zoru bana göre akıntı burnu .Rüzgar yönü ile akıntı aynı yöndeyse nerde olduğunuz önemsiz geçersiniz .Diğer durumlarda olmanız gereken yer rüzgarın yakın olduğu yakaya yakın kalmalısınız gene tramolalarla geçersiniz .








Yukarıdaki görüntüler hep rüzgarsızlıktan yoksa geçilir .


Mehmet Atay

Bana göre yelken yapmanın zirvesidir: rüzgar, akıntı, manzara...
Ama cenova vinçinden sorumlu olmayın. 100'den fazla tramola atılır.
Dümen arkası, "ben sizi kaydedeceğim" diyerek durmak en iyisi.
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

Burak Doneray

İstanbul gerçekten çok güzel Nüfusu 3 milyonda kalabilseydi  başka yerde yaşamak istemezdim.

Yıl: 1965
Nüfus: 1.742.978

Yıl: 1970
Nüfus: 2.132.407

Yıl: 1975
Nüfus: 2.547.364

Yıl: 1980
Nüfus: 2.772.708

Yıl: 1985
Nüfus: 5.475.982

Yıl: 1990
Nüfus: 6.629.431

Yıl: 2000
Nüfus: 8.803.468

Yıl: 2010
Nüfus: 12.782.960

Yıl: 2020
Nüfus: 15.519.267








Kemal Gündüz

Ben İstanbul'da nüfusun minimum % 10 daha fazla olduğunu düşünüyorum


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Özgür Ökten

#5
Taze tecrübe, geçtiğimiz pazartesi Bülent'in eski Masal'ı, yeni Hayal (Bavaria 34, 30hp volvo penta) ile 20-25kt poyraza karşı Çanakkale boğazını çıktık.

Deli mi gıdıkladı, ne zorunuz vardı denilebilir, haklısınız, ama öyle gerekti işte.

Kumkale önlerinde boğaza girerken zorlandık, 2,5kt hızla girdik, içeri kıvrılınca kurtardık. Sonra Nara'da çok zorlandık, anayelken 2. Camadan gibi +motor 2400rpm ile tremolarla 1,8kt hızla ancak döndük.

Gerisi 3,5kt ortalama gibi çıktık.
Tekne düzde 5,5kt yapıyor.

Gemi trafiği varken bu dönüşler oldukça zor. Hem yasak hem koca gemiler kendi derdine düşmüş, önüne çıkmak istemezsin. Kıyı tarafları istanbula göre çok sığlık. Ekip olsa peş peşe 100 tremola atarsın da transferde mümkün değil tabi.

Eskiden gemi trafiği olmadığı için istediğin gibi geniş geniş tremola yaparsın, yavaş ama çıkarsın yani. Şimdi daha zor. Motora güvenmek lazım.

öZgür (mobil)
><(((º>

Mehmet Atay

Kaan Erdem ile ortak bir tanıdığımız, Çanakkale geçişinde, sahildeki eşek kendisinden daha hızlı gittiği için yelkenlisini satmaya karar vermişti.
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

Özgür Ökten

Alıntı yapılan: Mehmet Atay - 09 Aralık 2020, 15:29:07
Kaan Erdem ile ortak bir tanıdığımız, Çanakkale geçişinde, sahildeki eşek kendisinden daha hızlı gittiği için yelkenlisini satmaya karar vermişti.
Yerine eşek mi almış motoryat mı? :D


öZgür (mobil)

><(((º>

Burak Doneray

 Özgür çok üşüdünmü nasıldı hava ?

Burak Doneray

Alıntı yapılan: Mehmet Atay - 09 Aralık 2020, 15:29:07
Kaan Erdem ile ortak bir tanıdığımız, Çanakkale geçişinde, sahildeki eşek kendisinden daha hızlı gittiği için yelkenlisini satmaya karar vermişti.

Çanakkale'yi geçmeye çalışanların başına hep bu geliyor .😀

Özgür Ökten

Alıntı yapılan: Burak Doneray - 09 Aralık 2020, 15:47:24
Özgür çok üşüdünmü nasıldı hava ?
Yok valla, korktuğumuz (ve daha önceki transferlerde tecrübe ettiğimiz) kadar üşümedik, şansa kuzey ege ve marmara gayet yumuşaktı.
Yanımızda dağda kış kampı yapacak kadar malzeme vardı, çoğunu boşa taşımış olduk.

Deniz açısından Antalya okyanusu ve Marmara girişi dışında çok zorlanmadık. Bi de Yediburunlar'da yıldırımlı bir bora bizi önüne katıp Fethiye'ye kadar kovaladı o kadar. :D

öZgür (mobil)

><(((º>

Burak Doneray

Alıntı yapılan: Özgür Ökten - 09 Aralık 2020, 16:37:33
Alıntı yapılan: Burak Doneray - 09 Aralık 2020, 15:47:24
Özgür çok üşüdünmü nasıldı hava ?
Yok valla, korktuğumuz (ve daha önceki transferlerde tecrübe ettiğimiz) kadar üşümedik, şansa kuzey ege ve marmara gayet yumuşaktı.
Yanımızda dağda kış kampı yapacak kadar malzeme vardı, çoğunu boşa taşımış olduk.

Deniz açısından Antalya okyanusu ve Marmara girişi dışında çok zorlanmadık. Bi de Yediburunlar'da yıldırımlı bir bora bizi önüne katıp Fethiye'ye kadar kovaladı o kadar. :D

öZgür (mobil)

Elinize sağlık.

Mehmet Atay

Alıntı yapılan: Özgür Ökten - 09 Aralık 2020, 15:30:47
Alıntı yapılan: Mehmet Atay - 09 Aralık 2020, 15:29:07
Kaan Erdem ile ortak bir tanıdığımız, Çanakkale geçişinde, sahildeki eşek kendisinden daha hızlı gittiği için yelkenlisini satmaya karar vermişti.
Yerine eşek mi almış motoryat mı? :D


öZgür (mobil)

Bildiğim almadı bir şey. Kaan daha doğrusunu bilir.
SARIYAZ  Turgut / Marmaris