Boca mı?
Boci mi?
Yelkenleri küçültmekle sadece döndürme momentleri değişmiyor.
Aynı zamanda teknenin yan yatma potansiyeli de değişiyor.
Orsa ya da bociye kaçmayı en çok belirleyen husus belki de bu...
Katıldığım tek yarışta safra olarak kullanılmıştım. Lep tam anlamadığım bir nedenle beni teknenin bayılmış yarafına üstelik uzanacak şekilde geçmemi istemişti. Bunun nedenini sormuştum, anlatmıştı ama şimdi hatırlayamadım. Bu konu ile ilgili olabilir diye düşünüyorum.
Yelken küçülttükçe yelken etki merkezi değişiyor etki merkezi sonuçta pupa pruva hattında ve aşağı yukarı olarak hareket ediyor. Dahası Cenova ve anayelken arasındaki koridor dikkate alınırsa z yönünde de bir hareketlilik söz konusu.
Sonuçta her durumda tartışılması ve deneyimlerin paylaşılması gereken bir konu. Hepimizin öğreneceği çok şey olabilir çünkü prensipler değişmese de tekneler değiştiğinden her teknede farklı uygulamalar olabilir.
Dil konusuna gelince , ben mümkünse bu coğrafyada kullanılmış olan dili kullanmayı tercih ediyorum. Bana göre kayağı yabancı da olsa bence Türkçeleşmiş sözcükler bunlar.
Burak 'ın yadıklarında haklı gördüğüm bir detay var ki o da maalesef bu sözcüklerinne anlama geldiğini bulmak için denizcilik terimleri gibi bir sözlüğe sahip olmamız gerektiği. Oysa yabancıların böyle bir derdi yok. Çünkü bu konuda yazılmış yüzlerce yazı var internette.
Weather Helm dediniz mi karşınıza yabancı dilde bir sürü kaynak çıkıyor . Türkçe arattığınızda ise doğru sonuçlara ulaşılamıyor.
O yüzden ben yazarken Türkçe ile birlikte eğer biliyorsam yabancı dildeki karşılığını da yazıyorum ki aramak istiyenlar zorlanmasın.
Ancak son tahlide eğer Boci ya da Orsacı yazdığımızda istediğimiz sonuca ulaşamıyorsak bu biraz da bu camianın eksikliği oluyor bana göre.
Elin oğlu yazmadığını bırakmıyor bizler ise yazmaktan çekiniyoruz çoğunlukla. Doğrular ya da ansiklopedik bilgiler zaten var ve istersek bulabiliriz hepimiz. Oysa önemli olan yaşanmışlıklar. Forumlar bu imkanı sağlıyorlar işte. Yeter ki yazalım. Yazanları da ürkütmeyelim derim.