Klasik tip dümen pedestalı ve vites teli arızası
BabaTunca orjinal klasik, yaşlı ve bazı parçaları piyasada bulunmayabiliyor.Ben de orjinal haliyle koruma konusunda müthiş titizleniyorum. Bundan 5yıl önce pedestaldaki vites teli sıkışıklık yapınca usta çağırıp değiştirmek istedim. Ancak usta bu sistem tamamıyla ölmüş. Bunu iptal edelim, yerine hem gaz hem de vites kontrolü olan remote kolu tek kollu düzenek koyalım dedi. Üzülerek kabul ettim. Pedestaldaki kollar malesef işlevsiz oldu.Süs gibi(!?) iki yanda durdular.
Fakat yeni yapılan modern kolu da sevmedim. Arayışıma devam ettim. Hatta Burak reis ABD ve Kanada 'da bile dostlarına sordu.(Tekrar teşekkür ediyorum.)Ama bulamadık. Kafa takıntılı olduğu için yurt dışında Baba, Panda, Tashiba tekneleri haberleşme guruplarına bile sordum. Bazı Web sitelerini tavsiye ettiler, ama oralarda da aradığım parça değil daha farklı bir dizaynda sistemin tamamını değiştirmemi önerdiler.(orjinali olmayan benzer ama farklı bir pedestal ) Hem pahalı hem de orjinal değil. Yapmadım tabi. Ama rahatsızlık devam ettiği için aramaya da devam ettim.2018 sezon başında bakım için karaya aldığımda yeni takılan remote kolda arıza çıktı.Gövdeye bağlamak için yapılmış döküm sabitleme parçası kırılmış,ileri alırken sistemin tamamı kolla birlikte oynuyor. Parça değişmiyormuş tamamını atıp yenisini takacaksın dediler. Yeni, gösterişli, pahalı ama dayanıksız. Tam benim sinir olduğum sistem. İşin ilginç tarafı değiştirttim, yenisi takıldı. Yeni delik açılmasın diye aynısı ve zamlı olarak.
Bu düzenek takıldıktan 6 ay sonra yeni ürünün kilit düğmesi işlevini yitirdi.o halde 2019 sezonuna kadar kullandım.
Bir gün ani bir kararla pusulayı ,tablasını,kablolarını söküp pedestalı açtım ve nasıl yaparım diye düşünmeye başladım.Gazkolu düzeneği yerinde duruyordu ve çalışma şekli çok basitti.Aynı şekilde vites kolu yeniden yapılabilirdi.Gaz kolunun önce fotoğrafını çektim.Sonra videosunun kaydını alarak bütün yay,saplama ,kama, somun,civata ne varsa söktüm.Vites kolu tarafında eksik olan parçaları ( yay ,bronz pul,özel tornada yapılması gereken, bronz somun ve farklı deliklere sahip teleflex bağlantı metali hepsini çıkarttım yanıma alıp perşembe pazarında yaycılar,pirinç,bronz dökümcüler tornacılar dolaşmaya başladım.İş basit,parası az ve özel uğraşma gerektirdiği için kimse yapmak istemiyor.Kime sorsam ''....... Handa .....usta belki yapar'' diyor ama ustaların ismi hanların ismi değişiyor yaparım diyen yok.Parası önemli değil yapın yeter diyorum nafile..
Bu dönemde biraraya geldiğimizde Kemal Tespihçi Reis ''Ben bunları hallederim,Yaycı arkadaşım tanıdıklarım var.'' diyor.Birkaç gün içinde de parçaların hepsi elime geçiyor.(Kemal Reisim çok makbule geçti tekrar çok teşekkür ederim.)
Parçaların üzerinde küçük düzeltmelerle benim pedestaldaki gaz ve vites kolları tekrar faaliyete geçiyor.
Bunları niye anlattım?
Artık tekneyle açılıp yelken yapabilecek hale geldim.Önce Tunca'yla iki kere mutedil havada çıktık. 3,5 knt hızla hasret giderdik.Sonra ben tek başıma kimseye haber vermeden kendi teknemi kaçırdım.Hava nefisti 20-27 mil hızla esen poyrazda
tam arma kolayına seyirle Sivri adaya rota tuttum.Epey keyif yaptım.Yağmur başlayınca geri döndüm.Yeşiköy önünde yelkenleri toplarken motoru rölantiye aldım ,ana yelkeni indirirken teknede yol olduğunu farkettim. Hemen dümen başına gidip vites kolunu boşa attım ama kol tamamen laçka.Boşa geçmiyor ileri yolda takılı kalmış.Hemen rüzgara döndüm. otopilota alıp demiri attım.Havuzluğa dönüp motoru stop ettim.
Demirim tutundu.Rahatlayınca ne yapabilirim diye düşündüm.Tel daha önce yerinden çıkıp karşı pontona kafadan girdiğim için (Bunu daha sonra anlatırım.)yine tel şanzman üzerinden çıktı diye düşündüm.Şanzman tarafındaki bağlantı sağlam duruyordu.Geriye pedestal bağlantısı kalıyordu.Denizde yağmur altında herşeyi söküp içine baktım.Tel sisteme bağlı ama teli bağlayan kelepçe vidaları gevşemiş.Tel kesinlikle işlevsiz.ama düzeltebilmek için tüm sistemin sökülmesi lazım ama aletlerim yetersiz ve hava kararmaya yakın.Kooperatifi arayıp yardım istedim.Bir tekne gönderdiler. Gelen tekneyi kullanan arkadaşın refakatinde demiri alıp yola koyuldum. Rölantide limanın içine kadar girdim.Yerimi hizalayıp motoru stop edip yerime baştan kara girdim. Kazasız belasız atlattığım bu maceradan sonra kendimi epey iyileşmiş hissettim.