Bu arada sanal yarışın ön grubu ile gerçek yarışın ön grubu (ki ben de bunların arasındayım şu an mesela) arasındaki muazzam farka (2000 mil !!!) bakınca olayın "fiziğini" düşünmekten kendimi alıkoyamıyorum. Şöyle ki:
Gerçek yarışta sadece 33 tekne vardı (ve elbette ki birçoğu değişik teknik problemlerle ve gerçek hayatın getirdiği zorluklarla da mücadele ediyorlar. Kabul...) Ama yine de olaya sadece rota planlaması olarak bakarsak gerçek yarışcıların sanal yarıştakilerden çok daha profesyonel tahminler ve modellemeler kullandıkları kesin... (Ayrıca rotayı kısaltan buz çizgisinin altına da inebiliyorlar.) Buna rağmen nasıl arada böyle muazam bir fark olabiliyor, bu sadece "gerçek hayatın zorluğu" ile açıklanabilecek kabilden birşey değil işte...
Peki nedir açıklaması? Şahsi (ve profesyonel
) görüşüm şöyle:
Hava durumu kaotik bir sistemdir ve kaotik sistemler tanımları ve tabiatları gereği öngörülebilirliği çok sınırlı sistemlerdir. İstediğiniz kadar gelişmiş teknoloji kullanın bir noktaya kadar öngörebiliyorsunuz. Yelken yarışlarını zevkli hale getiren ANA unsur da bu zaten bence.
İşte aradaki muazzam farkı açıklamakta İSTATİSTİK dediğimiz bilim devreye giriyor. 33 farklı şey denemek ile 1.000.000 farklı şey denemek arasındaki fark gün gibi ortada. 1.000.000 çok daha iyi bir "örnekleme" elbette bu ölçekte bir kaotik sistem için. Gerçek yarışcılar elbette planlama haricinde "risk analizi" de yapıyorlar ve birbirlerini kolluyorlar. Dolayısıyla sanal yarışcılar kadar "özgür" ve bağımsız (esasında bir anlamda - teknik bir anlamda- RASTGELE) tercihler yapamıyorlar. O küçük bağımsız ve rastgele tercihler 1.000.000 gibi çok büyük sayıda örnekleme ile bu olasılık uzayını taradığında çok ama çok daha hızlı bir rota bulunabileceğini sonucunu verdi bize bu yarışta şimdiye kadar.
Yani bu bir optimizayon problemi ve sanal yarış da bu optimizasyon problemini işin içine bir miktar rastgelelik katarak tarama yöntemi. Hesaplamalı bilimlerde bu yönteme "Monte Carlo simülasyonu" deniyor...
Gerçekten büyüleyici bir mevzu üzerinde düşününce...
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier