Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Eski Zaman Denizcileri

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#15: 18 Eylül 2020, 12:30:50
Bu arada flika ya da zamanında yöresel olarak çok daha fazla kayık modeli mevcuttu. Meşhur Althiburus mozaiğinden bahsediyorum.



Bunlar o dönemki kayık ve sandallar. Dikkat ederseniz çoğunluğunda mahuz var. Çünkü o zamanlarda liman denilen şey hızla derinleşen bir kumsaldı. Çapa kıçtan atılıyordu ve mahmuz da kuma saplanıyordu.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#16: 19 Eylül 2020, 21:17:26
Şimdi bu kadar okuma yaptıktan sonra şü sonuca varabiliriz. Elbette Synesius 'un 14. mektubu olmasaydı ve o tekne batsaydı bunun nedeninin Yahudi kaptanın dinine olan bağlılığı olduğunu asla bilemezdik. Hal böyle olunca burada yazdıklarımız da önemli hata payı içeriyor olabilir. En azından hatalı ise de en azından bir bir temele, kadim denizcilik bilgilerine dayanıyor.

Tezimiz Şu;

Nefertiti yelkenlisi bir Mısır Kraliyet gemisi idi. Taşıdığı yük ticaret maksadı ile değil bir ülkeye ya da koloniye yardım amacı ile gönderilmekteydi. Uzun bir seyir planlandığı ve bildik limanlara uğramadan yol almaktaydı.
Muhtemel gizlenmeye çalışılan bir seyirdi.

Tekne, frışka rüzgarda muhtemelen  Eylül ya da Ekim aylarında seyir yapmaktaydı. Tekne son derece güvenli bir şekilde seyir yaptığına inanıldığı bir sırada belkide Piri Reis'in bahsettiği topuğa iskele kıç omuzluktan çarparak yara aldı. İskele kontra seyir yapmaktaydı ve yönü kuzey kerte batı idi.

Son derece deneyimli olan kaptan ve mürettebat, teknenin batacağını anlayıp, kıymetli yükü kaybetmemek için tekneyi kıyıya oturtmaya çalıştılar. Ancak yükü nedeni ile zaten ağır olan tekne su almaya başlamış olmalı. Frışka rüzgar yüzünden sahile ulaşacak kadar yol yapamayan tekne kıyıya çok yaklaştığı sırada sulara gömüldü.


Bu önemli bilgiler ve tarihte elde edilmiş diğer bilgiler ışığında teknenin nereden geldiğini ve esas önemlisi nereye gittiğini bulmaya çalışacağız.

Elimizdeki en önemli ipucu taş çapalar. Toplamda 26 adet direk dibinde ve kıç tarafta bulunan taş çapaların kullanım şekli bize son ayrılan liman ile ilgili bilgi verebilir.

Şimdi taş çapalara bir nokta koyalım.

Nefertitinin firavun kocası dünyada tek tanrılı dini savunan ilk kişi. Bu nedenle pagan dinlerin hakim olduğu Mısır'ın başkentini terk edip, Nefertiti ile birlikte yeni bir başkent  kurarlar. Kocası firavun bir süre sonra ölür. Oğlu Tuthankamon sonrasında firavun olur. Babasının , kendisinin mumyaları ve mezarları var ancak Nefertiti'nin nasıl öldüğü ile ilgili hiç bir bilgi yok ve mezarı da bulunamadı.

Uluburun batığındaki Nefertiti'nin mührü kocası öldükten sonra Nefertiti 'nin fravun olduğunun kanıtı. Uluburun batığında bulunan bu küçük mühür Tarihin en gizemli dönemine ışık tutuyor.

Nefertiti'nin siyasi baskılara dayanamayıp Mısır 'ı terk ettiğini düşünelim bir an. Gidebileceği tek araç elbette bir gemi. elini kolunu sallayarak gidemeyeceğine göre Mısır'da O nu deli gibi arayan Teb rahiplerine yerini belli etmeden nasıl kaçabilirdi?

Muhtemel güvendiği küçük bir birlik ve gerekli ekipmanlar ile birlikte Mısır 'ı terk etmiş olduğunu varsayalım.
Yanında bir ikinci gemi varmıydı? Gemi bir savaş gemisi olabilirmiydi? Bu tezimi kuvvetlendiren en önemli dayank Piri reis haritalarında Nefertiti (Uluburun) nin tam da battığı yerin kayalık  olarak işaretlenmiş olması. ancak işaretler bir değil iki. dahası o bölgede öyle hiç kayalık yok günümüzde.

Nefertiti 'nin kocası ve firavun Akheneton tek tanrılı bir dine inandığına göre nasıl gömüldüğü Nefertiti'nin  de nasıl gömüldüğü ile ilgili bir fikir verebilir belki.

Tekne de neden Nefertiti 'nin mührü vardı? Bu soru hala cevaplanamamış durumda.

İşte yine döndük taş çapalara. Çok ama çok iddalı oluyor biliyorum ama Nefertiti'nin nereye gittiğini tahmin edebilirsek Firavun Nefertiti'nin mezarı ile ilgili de tahmin yürütme şansımız olur diye düşünüyorum.

devam edeceğiz efendim. Arkası yarın.








 
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#17: 19 Eylül 2020, 21:21:10
Bu arada konu ile ilgili ilginizi çekeceğini sandığım bir kaç görseli de buraya yüklüyorum.



  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#18: 20 Eylül 2020, 08:40:15
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#19: 20 Eylül 2020, 08:57:06
Dün gece en son kendimi Mısır ve tek tanrılı din ile ilgili okumalar yaparken bulunca sınırlarıma geri döndüm. Bu işin ucu bucağı yok çünkü. Benim alanım antik limanlar ve dönemin iş tekneleri.

Ancak şunu söylemeden edemeyeceğim ki bilimin tüm alanlarında olduğu gibi arkeoloji alanında da uluslar arasında çok ciddi bir rekabet var. Ne yazık ki bu konuda da rekabet edebilmekten çok uzağız.  Uluburun'da bulundu diye böylesine önemli bir batığı üstelik içerisinde Nefertiti'nin mührü bulunduğu halde hala Uluburun batığı olarak adlandırmak ülkemizin tanıtımı açısından bence önemli bir eksiklik olmuş.

Bu rekabeti an güzel anlatan cümleler George F. Bass 'dan gelmiş. Kitabında Nefertiti'nin frevun olduğunun kanıtının bir deniz batığında ortaya çıkmasına bakalım Mısır tarihi ile ilgilenen arkeologlar ne diyecek diye soruyor.

Nefertiti'nin firavun olarak tahta çıkmış olması bu dönemdeki tüm Mısır tarihini değiştiriyor çünkü.

Nefertiti Mısır kraliyet gemisinin rotası ile ilgili okumlar yapmaya devam ediyorum.  elimizdeki en önemli ip ucu farklı ağırlıklarda ve geminin farkli yerlerine farklı sırada yerleştirilmiş olan taç çapalar. Bir diğeri ise bir diğer çok önemli antik kaynak.

STADIASMUS MARIS MAGNI   bize söyleyecek. Bu kaynağı okumak emin olun ciddi sabır istiyor.

Bu konular ilginizi çekti ise daha fazla detay ve bol fotoğraflı makaleler bloğumda ersinboke.blogspot.com da
var.


  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#20: 20 Eylül 2020, 09:10:51
Yalnız değilsin Ersin,

https://evrimagaci.org/kibrisin-sular-altinda-kalmis-antik-ticaret-yollari-5304/


öZgür (mobil)

aklın yolu bir işte. Bu benim Nefertiti Mısır kraliyet teknesinde bulunan 26 taş çapa ile ilgili yorumlarımı doğrular nitelikte.

Bu taş çapalar limanlarda kolaylıkla temin edilebiliyordu. Hal böyleyken Nefertiti'nin kaptanı zaten o kadar yüklüyken 26 ağır taş çapayı neden taşısın? Bu çıkış limanı ile varış limanı arasında ciddi mesafe olduğunu ancak kaptanın görevi gereği bilinen limanlarda durmayacağı için bu kadar taş çapayı yanına aldığını düşünmeme neden oluyor.

Batık su altında iskele kıç omuzluğu dağılmış ancak diğer tüm bölümleri sağlam kalmış olarak oturmuş. Bunu yükün hiç dağılmadığından anlıyoruz. BU bize gemi kaptanının ne kadar düzenli ve işini dikkatli yapan birisi olduğunu da kanıtlıyor aslında.

Ancak kaptan bildik limanlara uğramayacak olsa da ikmal için durmak zorunda olduğundan ya da kötü hava şartlarında sığınacak bir koyda demri atmak zorunda olacağından bu derece çok çapayı yanına almış olmalı.
Taş çapaların sayısı bize menzili verecek. Menzil ile ilgili bilgileri de dediğim gibi STADIASMUS MARIS MAGNI
bize söyleyecek.

Zaten bilinen rotalar dışında hareket etmesi belki de batmasına neden oldu. Kim bilir?


  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#21: 21 Eylül 2020, 10:35:28
Hoşgeldin.

Modern korsanlar bu batıkları hiç kurcalamamışlar mı?
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 830
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#22: 21 Eylül 2020, 22:16:23
Ersin tekrar hoşgeldin...

Forumda yazılarını her ne kadar blogunda takip etsem de özlemiştim..

Sevgiler..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#23: 22 Eylül 2020, 01:18:44
Akdeniz Uygarlıkları Araştırma Enstütüsü Özge Acar 'ın Yüksek lisans tezini okumayı az önce bitirdim.
Şu ana kadar okuduğum en önemli tezlerden birisi.

STADIASMIS MARIS MAGNI yi yunanca aslından çevirmiş. Üstelik burada verilen bilgileri Strabon 'un meşhur  Geographika ile doğrulamış.  Üstelik bu iki eseri de yazım teknikleri ve yazılma amaçları açısından da kıyaslamış. Tam da aradığım çalışma.

Stadiasmus Maris Magni yani Büyük deniz seyrüseferi. MS 200 yılından sonra yazıldığı tahmin ediliyor. Yazarın kim olduğu bilinmiyor. Avrupa kıyıları ve Cebel 'i Tarık 'a kadar olan kısım kayıp. Henüz bulunamadı.

Bu stadiasmus ile ilgienmemin nedeni yine tezde belirtildiği üzere artık tamamen bilinmekte olan Akdediz 'de rotaları veriyor olması.

Tekrar belirtmeliyim ki basmakalıp yazılanların tam tersine o zamanlar sadece kıyı seyri değil açık deniz seyri de üstelik gece seyri de rahatlıkla yapılmaktaydı.

Stadiasmus Maris Magni 'de yazılı olan rotalar bugün hala kullanılıyor. Yani bu eserin yazılmasından tam 1820 yıl sonra dahi akdeniz rotalrı ayn. Bu eser de aynı Piri Reis 'in Bahriyye 'si gibi daha önceden gelen bilgileri derleyip , yenileyerek eksik olanları da tamamlayarak hazırlanmış bir önemli bir çalışma.

Bütün tezi okumamın nedeni Gelidonya burnu rotalarının bulmak. Böylece Nefertiti Mısır kraliyet gemisinin en son demir attığı yeri ve takip ettiği rota üzerinde fikir yürütebileceğiz.

Ayrıca bu eserin kimi paragraflarını Piri Reis 'in Bahriyye 'si ile kıyaslayacağız. Çok ilginç benzerlikler var.


  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#24: 22 Eylül 2020, 06:41:44
Teşşekkür ederim efendim. Bloğu da takip ettiğinizi bilmiyordum. Ayrıca Teşekkürler.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#25: 22 Eylül 2020, 21:23:51
Antik çağ ile ilgili okumalar yaptıkça kimilerinin son derece sıradan ve benzer bilgileri paylaşan çalışmalar olduğunu görüyorum.Ama kimileri gerçekten çok başarılı çalışmalar. 

Synesius 'un meşhur 14. mektubunda müretteat dahil toplam 50 kişiden bahseder. Peki bu 50 kişi ne yiyordu? Bunla ilgili ne yazık ki mektupta bir bilgi yok.

Oysa TINA dergisinde Erdoğan Aslan 'ın çok önemli bir çalışması var. Gemi tipi maltızlar. Dünyada bulunan örneklerin neredeyse 8 tanesi Bodrum Sualtı Arkeoloji Müzesinde. Bir adet de Antalya müzesinde var. Bir adet ise Yenikapı batıklarında bulundu.

2015 yılında Knidos antik limanında da bir maltız bulundu.  Bu konuda detaylı bilgi için Erdoğan Aslan 'ın makalesini şu linkten okuyabilirsiniz.

http://www.tinaturk.org/dergi/TINA_Dergi_Sayi_8/sayi-08.pdf
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#26: 23 Eylül 2020, 08:39:49
Vay Allahsız, geldin mi. İyi ettin.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#27: 23 Eylül 2020, 10:31:24
 :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 439
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#28: 24 Eylül 2020, 14:36:21

Ersin hoşgeldin.
Eyüp hocam gibi bende ara ara blog'unu takip edenlerdendim.
Tüm yazılarını burada da yazarsan , bizi ersinboke.blogspot.com adresini sürekli yazmaktan
kurtarırsın. ;D
Paylaşımlar için teşekkürler.
  • IP logged
Her hata bir ders, ne hata biter ne de ders.(Mevlanadan denizcilere)

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Eski Zaman Denizcileri
#29: 24 Eylül 2020, 19:26:17
Sevgili Kenan Biçen ,

Blog yazarlığı farklı. Yazdığınız makaleyi son haline getirip yazmanız gerekiyor. Forum da ise konu ile ilgili tartışıma imkanı var. Antik çağlardaki denizcilik ilgi alanım olduğundan sürekli okuma yapıyorum. Ucu bucağı olmayan bir konu. Okumalar sonrası bir önce yazmış olduğunuz yazı hükümsüz kalabiliyor. Oysa burada okumalar ile birlikte gelişmeyi de yansıtmak mümkün.

Çoğu kimse tarih sevmiyor. Ben geçmişte yaşanmış olan gizli kalmış kimi tarihi olaylar üzerinde denizcilik bilgilerinden hareketle yorumlar yapıyorum. Bilimsel bir kaygı taşımıyorum. Bu konulara ilgi çekmek asıl hedefim.

Sonuçta karadaki arkeolojik alanlar ile ilgili iyi kötü bir koruma var ama özellikle antik limanlar turizm canavarının pençesinde.

Bir çok antik liman plaj olarak kullanılıyor. Üstüne site kurulan bile var. Oysa bunlar iyi kötü bugünlere kadar gelmişlerdi. Son 50 yılda yok olmak üzereler.

Acı olan bir çok döküman ne yazık ki yabancı. Rüzgar istatistikleri dahi yabancı kaynaklardan buluyoruz. Bu yüzden Özgür Ökten 'in çalışmasını çok önemsiyorum. en azında arada böyle işler yapan birileri çıkıyor.

MGM verileri ölçüyorr ama istatistiğini tutumuyor. Özgür kışın işleri yavaşlayınca bu istatistikleri tutmaya başlayacak.  Belki birileri destek olamyı akıl eder de ÖZGÜR IOS versiyonunu da yapar.
  • IP logged

 
Yukarı git