Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: FAYDALI BİLGİLER

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#15: 23 Şubat 2017, 09:39:13
Ben bu nedenle marina kaptanı deryası oldum  ;D
  • IP logged
DeDe

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#16: 23 Şubat 2017, 12:11:00
Ben bu nedenle marina kaptanı deryası oldum  ;D

 8) ;D
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#17: 28 Şubat 2017, 14:24:10
  • IP logged
« Son Düzenleme: 28 Şubat 2017, 14:27:51 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#18: 28 Şubat 2017, 14:29:35
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#19: 28 Şubat 2017, 14:39:18
Fakirin rüzgar dümeni. (Bana uygun :) )

  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#20: 06 Mart 2017, 01:37:12
Nereden alıntı(lar) yapmışım gerçekten hatırlamıyorum ancak oldukça faydalı bilgiler.

DENİZDEN ÖĞRENDİKLERİM

Denizde büyük küçük yoktur, denizin karşısında “küçük” tekne de küçüktür, “büyük” tekne de...

Limana girerken yapacakların, limandan çıkarken yapacaklarının tam tersidir. Girerken önce rüzgarüstünü tut, aynı çıkarken rüzgarüstünü en son çözmen gerektiği gibi.

İnce ipin düğümü kolay sıkışır. Her zaman kullanabileceğin en kalın halatı kullan.

Kakıçla tonozu yakalarken, şamandıranın ucundaki halkaya isabet ettirmeye çalışma. Suya daldır, altındaki ipi yakala.

Kandil yağın bittiyse, mazot kullan. Çok is yapıyorsa içine tuz at.

“En kötü liman en sütliman denizden daha iyidir” sözü bir karacı atasözüdür. Bir limanda hava sertlediği için işler sarpa sarmaya başlarsa, demirini al, palamarını çöz ve dışarı çık. Demir atmayı bilmek kadar, almayı bilmek de bir meziyettir.

Denizcinin kol saati yoktur.

Tuttuğun balığı sen pişireceksen mutlaka deniz suyuyla yıka.

Basit olan iyidir.

Bir işi yapıyorken eğer çok zorlanıyorsan, dur! Düşün, başka türlü olabilir mi diye?

Usturmaça suya düşerse, sakın kakıçla yakalamaya çalışma. Uzan, eğil, bordadan sark elinle yakala.

Bir vince normalde kullandığından başka bir halat getiriyorsan, yol uzasa bile,  mutlaka o vincin makarasından geçirerek kullan. Makaranın durduğu yer vince en uygun giriş açısını oluşturduğu için oradadır. Eğer bundan başka bir açı ile vince sararsan ya halatın kendi kendine sıkışır ya segman atar, vinci dağıtırsın.

Halatın üstüne attığın her düğüm onu zayıflatır.

Sikafelex ya da benzer yapışkanları çekerken kullanacağın en iyi araç işaret parmağındır. Önce onu sıvı sabunla yağla ki tırtıl gibi kıvrılıp kendi üstüne yapışmasın.

Denizde en çok elektrik çeken ünite buzdolabıdır. Buzdolabını dolu tutmak, seyahatin başında parça değil, kalıp buz ile doldurmak ve su giderini tıkamak ısı kaçağını azaltır, daha uzun süre dayanmasını sağlar.

Gemici düğümleri kolay atılır, kendiliğinden çözülmez, gevşemez ve sıkışmaz. Buna karşı, balıkçı düğümleri zor atılır, iyice sıkışmaları gerekir ve kesinlikle kendiliğinden açılmaz ve sıyrılmaz. Balıkçılar, gemicilerin tersine düğümlerini açmaya çalışmazlar, keser atarlar.

Bir zincir en zayıf halkası kadar güçlüdür.

Demir kilidinin vidasını çekiçle.

Paslanmazla, alüminyum; bronzla, demir… Ayrı alaşımdan iki metali birbirine vidalama, somunun neyse, civatan da o olsun.
WD40 denilen en nihayetinde kokusuz gazyağıdır.

Kışın mazot tankını dolu tut.

Zincir, zincirlikte duracağına denizde dursun. Kaloma verirken pinti davranma.

İskeleye ya da pontona yanaşmış tekneye bordaladıysan, sahile o tekneden çıkarken, görgü kuralı gereği, direğin önündeki güverteden dolaş, komşunu rahatsız etme…

Verniksiz tikleri mutlaka deniz suyuyla, deterjan kullanmadan ve tahta fırçasıyla temizle.

Uzun hazırlık, kısa manevra… kısa hazırlık, uzun manevra!

Her tekne sahibiyle konuşur. Çıkarttığı her sesin bir anlamı vardır. Onu dinle ve dediklerini yap.

Direğe çıkarken mutlaka uzun pantolon giy. Yanına, direk kadar uzun bir kılavuz ip ve bir naylon torba al. Aşağıda unuttuğun bişey olursa, tekrar in-çık yapma, salla torbayı aşağıya...

Direkteyken, aşağıda, güvertede sana bakan kimse kalmasın. On metreden düşen pense ciddi kafa travması yaratır, tornavida Allah muhafaza göz çıkartır.

En iyi can salı, teknenin kendisidir….

Bir koltuğun neredeyse diğeri de orda olmalıdır. Senden büyük bir tekneye bordaladıysan, bir koltuğun onda diğer koltuğun karada olmasın. İkisini de ya yanındaki tekneye bağla ya da karaya...

Omurganın altındaki su miktarı, kaptanın tecrübesiyle doğru orantılıdır.

Tekneler denizde yüzmek için yapılmışlardır, onu en iyi denizde içinde yaşayarak muhafaza edersin, karada naylona sararak değil.

Meteorolojiyi takip eden kaptan, kafasını marinanın barından çıkartmaz.

A smooth sea never made a skilled mariner.
 
Denizcinin karizması, sahilde başlar. Açıkdenizde kimse dönüp sırtındaki muşambanın rengine bakmaz, ne kadar su geçirmediğine bakar.

İşlevsellikle şekilsellik arasındaki çizgi, denizin üstünde çok kalındır.

Kaptanın dediği kanundur.

Kelepire itibar etme.

Who wakes up late in the mornings, eat apricot! Yunan Balıkçı Sözü

Murphy optimistin tekiydi. J Stevenson

Yelkencinin tatili tekneye binince başlar, planlanan adaya varınca değil…

”En iyi tekne arkadaşının teknesidir” lafını uyduranlar hayatı boyunca sorumluluktan kaçan otlakçılardır.

When the sea is calm, life has no interest.

•   Gözlüğünüzün ipi yoksa ya denize düşer, ya da bir şekilde kırar-ezersiniz.
•   Şapkanızın ipi yoksa denize uçar.
•   Kıçı açık havuzluklarda yere bırakılan her şey, özellikle de en hızlı biçimde cep telefonları ve anahtarlar denize düşer.
•   Palpa liman havaya güvenip havlunuzu bağlamaz/sağlama almazsanız denize düşer.
•   "Canım o kadar açıkta değil, atlarım pontona," demeyin, denize düşersiniz.
•   Cepleriniz düğmeli ya da çıt-çıtlı değilse hem pantolon hem de gömlek cebinizdeki her şey şaşırtıcı bir şekilde denize uçar.
•   Cebinizi iliklemezseniz düğme de çıt-çıt da işe yaramaz!
•   Yeni bağ öğrettiğiniz acemi tayfanın bağını kontrol etmezseniz o usturmaça denize uçar.
•   Çımasını neta etmediğiniz bütün ıskota halatları denize uçar, pervaneye de bayılırlar...
•   Kılıfına konmayan vinç kolu denize uçar.
•   Tamirat sırasında canbazlık yapmaya kalktığınızda ya son somununuz, ya da en güzel tornavidanız denize uçar.
•   "Az sonra kamaraya inerken kaldırırım," diye güvertede/havuzlukta ortada bıraktığınız her şey denize uçar.
•   İçinde az yemek kalan ve palpa liman havaya güvenilip masada bırakılan kağıt/plastik tabak denize uçar, ama artıklarını teknede bırakmaya meyillidir.
•   Kamarada neta etmediğiniz her şey denize doğru uçmak ister ama genelde ya farş tahtalarıyla, ya da karşı alabandanın minderleriyle buluşur.
•   Deniz kendine çekemediği elektronik eşyaları üzerinizde bulup tulum/mont dinlemeden ıslatma eğilimindedir.
•   Deniz son kuru kıyafetinizi ıslatmak için "tamam, hava yatıştı, ben de dondum," diye giymenizi bekler.
•   Filo seyrinde ikmal için efendi gibi aborda olmazsanız özellikle son sigaranız ya da son şişe suyunuz/biranız mutlaka denize uçar.

Eldivenin olmadan halatla iş yapma
Tekne üzerinde sigaranı mutlaka rüzgaraltında iç
Tekne üzerinde bir yere tutunmadan yürüme
Yelken ile seyir etmiyorken cenova ıskotalarını iyice ger. Tekne üzerinde yürürken tutunacak unsur olurlar
Yakınında bir başka tekne varsa ses düzeyine dikkat et
İskelede yanına bir tekne yanaşırken mutlaka teknende ol
Kilitli vardavelalara trapezde yaslanma
Ayakkabı giymeden seyir etme
Öğlen sıcağında şapkanı tak, güzel bronzlaşmak denizcilerin işi değil
Bağlandığına emin olmadan motoru durdurma
Dingi ile tekneden ayrılmadan önce mutlaka benzin seviyesini kontrol et, küreklerini unutma
Zincir kontrolsüz boşalırsa elinle yakalamaya çalışma
Tedirgin ekip üyesine dümeni ver
Komutlarını havaya göre değiştirme. Sertleşen komutlar ekibi tedirgin edebilir. Yüksek havada da alçak havada da net ol
İskeleden ayrılırken komşu teknelerin tonozuna salmayı takma
Motor seyrinde dalgalı havada iken bumba sallanmasın diye pupa palangasını germe
Tüp ile işin bittiğinde varsa switch i kapat
Güvenliği her zaman ön planda tut
Kararlarını bir başka karardan emin olmadan değiştirme!
Koy içinde illa kıçtan takma motorunu çalıştıracaksan düşük devirde kullan
Gereksiz eşya taşıma
Seyir anında içki içme, içirme
Cenovanı vinçle sarma, başa git elle sar
Düşün, hızlı karar ver. Ama düşünmeden karar verme
Ekolojik gıdalarını çöpe değil açıkta denize at. Orada yaşayan canlılar olduğunu unutma
Servis akülerin motor aküsüne bağlı ise gözünü voltmetreden ayırma

  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#21: 06 Mart 2017, 02:28:53
KIŞ SONU

Hava durumunu kontrol edin. Bakım ve havalandırma yaparken havanın yağmurlu olmaması, hem teknenin havalandırılması hem de güvertede yapacağınız işlerin rahatlığı açısından önemlidir.

Akülerin şarj durumunu kontrol edin. Kontrol panelinizdeki voltmetreden, yoksa seyyar voltmetreden hem motor aküsünün hem de iç kullanım aküsünün voltajına bakın. Bataryanız 12 volt seviyesine veya makul düzeyde daha aşağıya inmişse kullanmaya başlamadan önce akünüzü en az bir gün şarj cihazına bağlayın. Herhangi bir nedenle şarz olamaz seviyelere inip bozulmuşsa akülerinizi değiştirin.

Motor yağını kontrol edin. Motor yağı hem seviye hem de kıvam olarak kontrol edilmelidir, zira uzun süre bekleyen motor yağının viskozitesi düşmüş olabilir. Bu durumda motor yağı ve filtresi değiştirilmelidir.

Sintinede su seviyesi gözden geçirin. Sintine, direk dibinden, lumboz ile heçlerden, şaft sisteminden ve salma bağlantılarından su yapmış olabilir. Kontrol ederken suyun önce tadına bakın. Su tuzluysa kesinlikle kaynağını bulun sonra da boşaltın.

Ocak için tüp gaz durumuna bakın. Tüp boşalmışsa sistemde kaçak olup olmadığına bakın, gerekirse yenisini takın. Kaçak varsa kesinlikle dışarıda çalıştıracağınız bir elektrikli süpürgenin hortumu ile sintine dibini süpürün herhangi bir elektrikli işe başlamadan önce.

Motor yağını kontrol edin. Motor yağı hem seviye hem de kıvam olarak kontrol edilmelidir, zira uzun süre (6 ay) bekleyen motor yağının viskozitesi düşmüş olabilir. Bu durumda motor yağı ve filtresi değiştirilmelİ.

Yakıt seviyesini gözden geçirin. Depodaki mevcut yakıt seviyesi kontrol edilerek, filtreler temizlenmeli, separatörde birikmiş su boşaltılmalıdır. Kış başında deponuzu tam dolu bıraktıysanız  Hava daki nemin  yoğunlaşmasına bağlı su riskiniz su olmayacaktır.

Kullanım suyu seviyesini kontrol edin. Suyunuz uzun süre depoda beklemiş ise hijyeni bozulmuş olacağından, boşaltılarak taze suyla doldurulması gerekir.

Su alış ve tahliye vanalarını kontrol edin. Motor çalıştırılmadan önce su devirdaim vanasının ve genel kullanım vanalarının ihtiyaca göre açık olup olmadığına bakılmalı, vanaların hareketli elemanları yağlanmalıdır.

Halatları neta edin. Tekne üzerindeki tüm halatları elden geçirin, aşınmış olanları değiştirin. Bu, güvenliğiniz açısından çok önemlidir.

Soğutma suyuna bakın. Motor tatlı su sistemindeki su seviyesi sızıntıları varsa kontrol edin ve onarın. Uygun seviyeye tamamlayın.

İmpellerinizin keçeden su kaçırıp kaçırmadığını kontrol edin.

Navigasyon cihazlarını kontrol edin. Cihazları açın, sağlıklı çalışıp çalışmadıklarına ve kablo bağlantılarına dikkat edin.

Pervane ve şanzımanı kontrol edin. Tekne bağlı durumdayken rölanti devrinde çok kısa süreyle ileri ve tornistan verilerek şanzımanın devreye girip girmediğine bakın.

Dümen dolabını veya tekneniz yekeli ise yeke kovanını kontrol edin ve yağlayın. Dümen dolabının pala bağlantı zinciri ve çelik lentelerinin aşınma kontrolleri yapılarak yağlanmalıdır.

Güvertedeki tüm donanımın genel kondüsyonlarını göz ve elle kontrol edin. Kilit ve kıstırmaç bağlantıları, vardavelalar, çarmıhlar, ıstralya ve makaralar gözden geçirilmeli ,varsa bir problem değiştirilmelidir.

Çarmıh ayaklarını ve güverteye irtibatlandığı noktalarda jelkot çatlağı olup olmadığını kontrol edin , kışın rüzgarların armaya rüzgar veya ısı farklarından getirdiği yüklerden çarmıh ayakları zorlanmış olabilir.

Yelkenlerin durumunu gözden geçirin. Eğer direkte bıraktıysanız Üşenmeyip yelkenleri indirerek tüm yakalarındaki ana bağlantı aparatlarını kontrol edin.

Teknenin iç düzeni elden geçirin. Kamaralardaki dolapları havalandırılıp varsa küfleri temizleyin. Buzdolabı ve termostadını gözden  geçirin ,döşemelerinizi kontrol edin.

Can salınız varsa elden geçirin. Zamanı gelmişse bakımını yaptırın.

Nal şeklindeki can simidini yerine yerleştirip ışığının pillerini ve el incesini neta edin.

Zincir donanımı ve ırgatın çalışıp çalışmadığını gözden geçirin. Zincir dolabı bağlantılarına bakıp elektrikli ırgatın görevini yerine getirip getirmediğini inceleyin.Zincirdeki markalamalar silinmişse yenileyin.

Can yelekleri ve yüzdürme yardımcılarına bakın. Dikiş atmalar ve deformasyonlar meydana gelmiş olabilir.

Motor çalıştırıldığında soğutma suyu atışını ve impelleri gözlemleyin.

Tüm fener ve aydınlatma donanımını gözden geçirin. Seyir fenerlerini açın, arızalıları değiştirin.
 
Yağlanması gereken tüm donanımın bakımını yapın. Vinçlere, makaralara, çarmıh ve ıstralya bağlantılarına vb. gres yağı, WD40 ve teflon yağlayıcılarından yerine uygun olanları  uygulayın.

Varsa dıştan motorunuzun bakımını yapın ,şanzuman yağını kontrol edin.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#22: 06 Mart 2017, 09:08:06
Ocak için tüp gaz durumuna bakın. Tüp boşalmışsa sistemde kaçak olup olmadığına bakın, gerekirse yenisini takın. Kaçak varsa kesinlikle dışarıda çalıştıracağınız bir elektrikli süpürgenin hortumu ile sintine dibini süpürün herhangi bir elektrikli işe başlamadan önce.

Bu uygulamaya pek katılmıyorum. Hemen tüm elektrikli süpürgeler emdikleri havayı motor soğutmada da kullanırlar ve motorları kapalı değildir, yani LPG'li havayı süpürge ile çekerseniz uygun karışımda ise motor fırçalarının yaratığı kıvılcım bu karışımı patlatacaktır. 

Sanırım en doğrusu kova ile, su boşaltıyormuş gibi gazı sintineden alıp dışarı atmak. Aslında tüp ile ocak arasındaki tüm hortumlar iki yılda bir değiştirilmelidir.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#23: 06 Mart 2017, 16:28:40
Ocak için tüp gaz durumuna bakın. Tüp boşalmışsa sistemde kaçak olup olmadığına bakın, gerekirse yenisini takın. Kaçak varsa kesinlikle dışarıda çalıştıracağınız bir elektrikli süpürgenin hortumu ile sintine dibini süpürün herhangi bir elektrikli işe başlamadan önce.

Bu uygulamaya pek katılmıyorum. Hemen tüm elektrikli süpürgeler emdikleri havayı motor soğutmada da kullanırlar ve motorları kapalı değildir, yani LPG'li havayı süpürge ile çekerseniz uygun karışımda ise motor fırçalarının yaratığı kıvılcım bu karışımı patlatacaktır. 

Sanırım en doğrusu kova ile, su boşaltıyormuş gibi gazı sintineden alıp dışarı atmak. Aslında tüp ile ocak arasındaki tüm hortumlar iki yılda bir değiştirilmelidir.

Haklısınız Ahmet Reis. Süpürge dışarıda bile olsa bu sefer makinayı yakabilir. Sizin dediğiniz sistem en uygunu.
Düzeltme için teşekkür  ederim.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 68
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#24: 12 Mart 2017, 19:58:45
Ocak için tüp gaz durumuna bakın. Tüp boşalmışsa sistemde kaçak olup olmadığına bakın, gerekirse yenisini takın. Kaçak varsa kesinlikle dışarıda çalıştıracağınız bir elektrikli süpürgenin hortumu ile sintine dibini süpürün herhangi bir elektrikli işe başlamadan önce.

Bu uygulamaya pek katılmıyorum. Hemen tüm elektrikli süpürgeler emdikleri havayı motor soğutmada da kullanırlar ve motorları kapalı değildir, yani LPG'li havayı süpürge ile çekerseniz uygun karışımda ise motor fırçalarının yaratığı kıvılcım bu karışımı patlatacaktır. 

Sanırım en doğrusu kova ile, su boşaltıyormuş gibi gazı sintineden alıp dışarı atmak. Aslında tüp ile ocak arasındaki tüm hortumlar iki yılda bir değiştirilmelidir.

Genellikle ahşap teknesi olan balıkçıların kullandığı manuel sintine pompaları vardır ya hani, o daha uygun olmaz mı?

  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#25: 12 Mart 2017, 22:42:08
Ocak için tüp gaz durumuna bakın. Tüp boşalmışsa sistemde kaçak olup olmadığına bakın, gerekirse yenisini takın. Kaçak varsa kesinlikle dışarıda çalıştıracağınız bir elektrikli süpürgenin hortumu ile sintine dibini süpürün herhangi bir elektrikli işe başlamadan önce.

Bu uygulamaya pek katılmıyorum. Hemen tüm elektrikli süpürgeler emdikleri havayı motor soğutmada da kullanırlar ve motorları kapalı değildir, yani LPG'li havayı süpürge ile çekerseniz uygun karışımda ise motor fırçalarının yaratığı kıvılcım bu karışımı patlatacaktır. 

Sanırım en doğrusu kova ile, su boşaltıyormuş gibi gazı sintineden alıp dışarı atmak. Aslında tüp ile ocak arasındaki tüm hortumlar iki yılda bir değiştirilmelidir.

Genellikle ahşap teknesi olan balıkçıların kullandığı manuel sintine pompaları vardır ya hani, o daha uygun olmaz mı?



Çok ıyi olur sanırım , sintine çukuruna kova,maşrapa nasıl sokacağım diye bende düşünüyordum. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#26: 18 Mart 2017, 02:43:09
KOÇ BOYNUZUNA HALAT BAĞLAMAK

  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#27: 18 Mart 2017, 02:59:38
MUHAKKAK ÖĞRENMENİZ GEREKEN 7 TEMEL BAĞ

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#28: 27 Mart 2017, 22:22:45
Bu sitede yelkenli tekneler için pratik bakım ve çözüm yöntemleri var.

https://stingysailor.com/

  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: FAYDALI BİLGİLER
#29: 19 Nisan 2017, 15:49:59
ARI ve SİVRİSİNEK KAPANI

Yazın özellikle Ege de kıyıya yakın gezilerin önemli sıkıntısıdır arı ve sivrisinek..
Bunun için Külyutmaz Hüseyin abimizin anlattığı şöyle bir kapan var :) ;

 Arı kapanı yapmak çok kolay.Lazım olan tek şey bir adet  kola türü PET içecek şişesi.
Şişeyi ortasından biraz yukarısından kesiyorsunuz,sonra alt kısmının içine arıların ilgisini çeken yiyecek koyup vede tekneden uçup gitmemesi için biraz ağırlık koyup elimizdeki şişenin üst tarafını yanı kapak olan boğaz kısmını şişenin alt kısmına doğru sokup şişemizi kapan haline getiriyoruz.
Yani şişenin boğaz kısmı alt kısıma açılan hunimsi bir durum alıyor. Arı kokuyu alınca girişi kolay olan hunimsi kısımdan aşağıya kapana giriyor ama çıkmak istediği zaman asla şişenin kapak kısmından yukarı tırmanamıyor.Temizlemek istediğinizde kapan şişemizi ek yerinden çekip açıyoruz temizliyoruz ve yeniden kapan olarak hazırlıyoruz.
Bu kapan içine farklı şey koyarak ortamdaki bütün sivrisinekleri de yakalıyor.
Sivrisinek yakalamak için sivrisineklerin karbondioksit kaynaklarını bulabilme özelliğinden faydalanıyoruz.(Biz insan oğlunu da soluğumuzdaki karbondioksitten buluyorlar).
Temiz kapan şişemizin alt kısmına biraz şekerli su veya çok vıcık hamura biraz maya katıyoruz,maya faaliyet başlayınca karbondioksit çıkarmaya başlıyor bu fark eden sivrisineklerde hemen kapanın içine çıkıyorlar ama asla dışarı çıkamıyorlar.
Kapan işi böyle.
  • IP logged

 
Yukarı git