Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Yelkenli teknelerde direğe basamak eklemek

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Yelkenli teknelerde direğe basamak eklemek
OP: 26 Mayıs 2020, 13:18:35
Bu konu uzun zamandır , farklı kişiler tarafından facebook sayfalarında sorulup duruyor. Bir sürü hiç direkte basamak görmemiş arkadaşımız tamamen iyi niyetle fikir yürtürak yorum yapmaya çalışıyor. Direğine basamak montajı yapmış birisi linç ediliyor. Yok direk çöp olmuş, yok direkte delik açılmış vs. gibi bir sürü sualler. Bu arada direğine basamak yapan kişide malzeme bilgisi olan birisi anladığım kadarıyla.
Neyse efendim arada bir kaç kişi uzun yol teknelerinde olduğundan falan bahsediyor. Birkaç kişi kullanılacak malzeme kombinasyonu ve uyumundan bahsediyor. Birisi direkten ekstra güvenlik önlemi almadığı için düştüğünden bahsediyor. Birisi direğe kaç kere çıkıyorsunuz , uzun yola gitmiyorsanız gereksiz diyor. Bu şekilde doğru yönlendirici yorumlarda var aslında. Başlığı özellikle bu şekilde oluşturdum konuyu araştıran arkadaşlar doğru bilgiye ulaşsınlar diye. Çünkü; sadece bizim burada ki küçücük grubumuzda bile basamaklı direk sahibi üç teknemiz var. Baba Tunca , Serenity ve Bidarka.

Ben önce kendi deneyimlerimden bahsedeyim direğe kaç kere çıkılıyor sorusuna cevap vererek başlayayım. Önce kendi tekneme  bu sene iki kere ben bir kere de oğlum bir kerede Koray Özbeyli çıkmak zorunda kaldık. Koray rüzgar pervanesi için çıktı. Oğlum ve ben kuş kaçıran montajı için çıktık. Sonra yine ben trinket mandarının sıkışan kısmını kurtarmak için çıktım.  Yine balon gönderi üst baskısı için Baba Tunca'ya tırmandık. Yine geçtiğimiz yaz Orhaniye 'de Tolga'nın teknenin balon mandarı için kendisi direğe tırmanmak zorunda kaldı. Demek ki seyir yapılan teknelerde direğe tırmanma ihtiyacı oluyormuş. Yada bize denk geliyor.

Basamak direğe zarar veriyor mu? Bence hayır, çok fazla bir zararının olduğunu sanmıyorum. Eğer verseydi 40 yıldır Bidarka'nın orjinal direği yerinde durmazdı. Yine aynı şekilde Baba Tunca'nın da. Öcal Abinin kayıkta da bir otuz yılı var sanırım.Demek ki uygun yapılan  montaj sorun çıkartmıyormuş. Belki yeni direklerin et kalınlığı ve  mukavemeti farklıdır, mandarlar içinden çalışıyor , o konuda bilgim yok . O kısmını bilenler ekleyiversin lütfen.

Dezavantajı varmı? Evet var . Bidarka ve Baba Tunca'da mandar halatları dirğin dışından dolaştığı için basamakların arasına mandarın girme sorunu  var. Mustafa Abi onu Baba Tunca 'da basamak uçlarını yukarıdan aşağıya bir ince ile birbirine bağlayarak çözmüş. Bende Bidarka'da en azından gurcataya kadar bağlamayı düşünüyorum. Eğer mandar halatını bu araya kaptırırsanız çıkartması birazcık uğraştırıyor. Mustafa Abi onu'da çözmüş Bidarka'da yaparken gördüm . Halata aşağıdan burgulu bir kamçı hareketi yapıyor ve kurtarıyor.
Ben başka devavantajını görmedim.

Nasıl kullanılmalı? Trakasız yada kendimizi bağlamadan kesinlikle kullanmamalıyız. Olası bir baş dömesi bile sıkıntı yaratacak ve düşmenize sebep olacaktır.

Avantajı saymakla bitmez , ama bana en önemlisini sorarsanız, entepede çalışırken hiç zorlanmamanızdır. Çünkü mandar sizi şapkaya rahat müdahele edecek yüksekliğe kadar çıkartmıyor. Bu yüzden orada çalışırken tırmalayıp duruyorsunuz.  Bence modern teknelerde de direk tepesine sadece bir sıra basamak takılmalıdır. Hatta şimdi çok tercih edilen katlanır plastik gibi olanlardan takılmalıdır. Traka ile tepeye çekilip orada rahat çalışabilmek için.

Bence modern tekneler için solo uzun yol yapılmayacaksa böyle bir şeye hiç gerek yok. Dediğim gibi sadece en üst basamak yeter de artar bile.

Ha bir de mandarla direğe çekilen şeytan çarmıhları var. Onlarda kullanılabilir. Çokta kasmayalım Robert Bedford bilem çıktı direğe.

Evet benden şimdilik bu kadar konu katkılarınızı bekler efendim.



  • IP logged
« Son Düzenleme: 03 Haziran 2020, 09:55:25 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1343
Bu konuda Gezgin Korsan'da başlık açılmış konuşulmuştu.Genel kural olarak direği delmemek gerektiği, ne kadar zayıflattığının bilinemeyeceği kararı ağır basmıştı.
Geçmiş yıllarda Practical Boat Owner,Classic Boat dergilerini takip ediyordum.Hangisinde bilmiyorum Aluminyum direkte sorun yaratmadığı ama ahşap direkler için yapılmaması basamağın direğe bağlanma yerlerinden direği çürüttüğü söyleniyordu. O sıralar Cemre için katlanabilir basamaklar almaya kalkmıştım Marintekten.Yazıyı okuyunca vazgeçtim.
Bizim direklerimizdeki basamaklar aluminyum perçinlerle tutturulmuş Ahmet' cim.Yani korozyon sorunu olacağını sanmıyorum.Bu koca vücutla,yaşa bağlı berbat kondisyonla, defalarca kimseye muhtaç olmadan direğe çıkmak ve sorun çözmenin keyfini de  eklersek ben çok memnunum diyorum.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

B

Burak Doneray

Ahmet ve Mustafa abi yazmış gerçi bende Arma üreticilerininde direğe basamak takılmasında bir sakınca olmadığını yeni armalar dahil söylediğini ekleyeyim.

Avantajı olduğu kesin özellikle Seyir  sırasında çıkmanız gerektiğinde çok faydasını göreceğimizi düşünüyorum .Nedir faydası direğe çıkmanızı gerektirecek sorunlar dalgalı havalarda olur mandar halatınız kopabilir ,kilidi kopabilir Sarma sistem yukarıdan halata sarabilir. Bu sorunu çözmek için böyle bir havada çıkarsanız eğer basamak yoksa kendinizi sabitlemek için tek kolunuzla tutunmak zorundasınız  Tek elle iş yapmak çok zordur tüm armada olmasada bazı üreticeler.Hunter Vb direk tepesine 2  basamak koyarki daha rahat iki elle calisabilmeniz icin yada direğin en tepesine rahat erişebilin diye  standart bu basamağı koyar.

Dezavantajları Nedir :Delik açmak Armayı zayıflatır söylemi Zarar verecek kadar zayıflatmaz  olmalıdır. Arma dediğiniz şey aluminyum kırılması çok kolay bir şeydir  Tüm yük çarmıhlar ve ıstıralyalarda ve onların bağlantılarındadır direkte yük yoktur direk yelkenin şeklini korumasını sağlar.

Asıl dezavantajı Rüzgarın fazla olduğu zamanlarda arma vibrasyona daha kolay girer bu basamaklar yüzünden ikinci dez avantajı ise yelken üzerindeki rüzgar akışına türbülans yaratmasıdır ve mandar halatlarının takılması sorunu yaratabilir .

Tek başına Açıkdeniz seyri yapanlar için tüm armaya uygulanması bence gerekli 2 kişi iseniz ve sizi destekleyecek arkadaşınıza eşinize güveniyorsanız direk tepesine 2-4 tane basmak taktırmakta  çok faydalı olacaktır.
O
Selden firmasının basmak önerilerini aşağıda görebilirsiniz :Basamakları kendi yapanda  çok insan  var  Hazır almak daha pahalı ama kesit olarak daha az vibrasyon ve türbülans yaratacağı bir gerçek.



  • IP logged
« Son Düzenleme: 26 Mayıs 2020, 15:23:24 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »

B

Burak Doneray

Yazmayı unuttuğum bir hususta Gurçata tipi  Açık deniz teknelerinin gurçataları düzdür bu tekneye daha iyi bir pupa seyri avantajı sağlar nedeni anayelkeni daha Önde kullanabilirsiniz bu tip gurçatanız varsa Basamakların anayelkeninize zarar vermemesi içinde önlem almalısınız .

Modern teknelerde gurçatalar geriye açılıdır orsa açısı performansını arttırmak için fakat pupada ciddi problemlere neden olur anayelkeninizi pupada tam verimli kullanamazsınız ve gurçataların değdiği Kısımları  anayelken Üzerine ekstra dacron yamalarla korumanız gerekir .Açılı gurçatalarda direğe takacağınız  basamaklar anayelkene dokunmaz.Gurçatanın değdiği yer için koruma sağlamak anyelkene yeterlidir.

  • IP logged
« Son Düzenleme: 26 Mayıs 2020, 17:35:18 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1343
Bunu başka yerde okumamıştım ve düşünmemiştim.Çok teşekkür ederim.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
   
   Ahmet biraderime teessüflerimi ileterek başlayayım.  ;)

   Reno Maisin satmak ayrılmak değildir diye bir sloganı vardı. Ne yani teknemizi sattık diye kaptanlıktan da ayrılmadık ya. Benim yaşlı kızla okyanuslara açılmasam bile onu sanki sürekli okyanuslara çıkacakmışım gibi emekli bütçem çerçevesinde süslemeyi, özellikle de kullanılabilirliğini artıracak ilaveler yapmayı severdim. Burak hocamızın da gurcataları dik olur diyerek belirttiği gibi benim Moody 33 cc bir açık deniz teknesi idi. Gurcataları da tam hocamın yazdığı şekilde idi. Rüzgar gülünü kuşlar çok sever ve hemen her yıl ya kırar ya da yamulturlardı. Beni direğe hanım basardı ve ona güç binmesin diye ben kendim tırmanmaya çalışırdım. Yukarı vardığımda ise elim ayağım tutmaz hale gelirdi.
   
   Bir gün Deniz dükkanında katlanır krom basamakları görünce direği süslemeye karar verdim. Aşağıdaki basamaklar için ölçü almak, delik delmek vs kolay ama iş ilerleyince direkteki önceden takılan basamakta  tek ayak dururken diğer ayağınız direğe dolanık vaziyette sallanırken bayağı bir zor oluyor. Öncelikle en yukarıdan aşağı sancak ve iskeleden basamak yerlerinin takılacağı yerleri önceden işaretlemeden başlamayın. Aynı hizayı tutturma olasıllığı hiç yoka yakın. ???
   
   Minimum sayıda koyayım gibi bir düşünceyi asla  aklınıza dahi getirmeyin. Aralarındaki mesafe ne kadar az olursa o kadar rahat çıkılacağını sonradan keşke diyerek öğrenmeyin. Basamaklarla beraber verilen plastik rondelaları takacağım diye asla tırmalamayın takın gitsin. !978 yılında takılan perçinler geçen yıla kadar sapa sağlamdı. Kimse bana farklı metaller, elektroliz falan diye cevap yazmasın ben de bilim adamı idim teorileri fazla abartmanın  bir yararının olmadığını da tecrübelerim ile öğrendim. C:-)
   
   Ge ko da çokça yazılmıştı çarmıkları şu kadar zamanda bir değiştirin diye. O zaman da bana sıvama dibinden kopan teller dışında ortadan kopan tel gördünüz mü diye cevaplamıştım. Teknemi yandaki gelen ustaya kon trol ettirdim ve benim bulduğum çatlak dışında çatlak olan sıvama bulamadı ve sadece çatlak sıvama ve onun tellini değiştirdi. Basamak takılan ve basamak nedeni ile kırılan direk ne gördüm ne de duydum. :)
  • IP logged
DeDe

B

Burak Doneray

Utku abi bana hoca demişsin 😀  vallahide değilim billahide  değilim 😀

Yazdıklarınız çok doğru bu arada benim teknemdeki arma 32 yaşında survey kontrolunden geçti sadece 2 kısa çarmığın değiştirilmesi gerektiği sonucu çıktı.

Artık yeni tellerin bile eski olanlardan çok çok altında kalitede olduğunu bilmemiz lazım belki bu 10 yıl malzeme kalitesinin düşmesinden kaynaklanıyor olabilir .Bronz vana ve prinç vana arasındaki fark kadar barizmi bilmiyorum ama direk kıranların çoğu çok kısa bir zaman önce tel değişimi yapmış tekneler olabiliyor .Bu konudada referansları iyi bir armacıyla çalışmakta fayda var.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 26 Mayıs 2020, 21:09:48 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
 
    Burak biraderim bana eğer birisi bir şeyler öğretiyorsa benim hocamdır.  8-)

    68 yılında Ankara'da üniversite hazırlık kursuna gidiyorum. Buradan 68 kuşağına da selem olsun diyelim ve bir anımız ile konuyu sündürelim. Her fırsatta Siyasal Bilgiler Fakültesinin kantinine giderdik, forumlara katılırdık, Büyük dershaneye yakındı. Arada da bazı forumlar için ODTÜ ne takılırdık. Otobüste giderdik ,biletçiler vardı o zamanlar ve biletçinin birisi bize hocam diye hitap ettiğinde arkadaşım bizi hoca falan mı sandı deyince yanımızdaki arkadaş gülerek burada herkes bir birine hocam diye hitap eder demişti. Senin ki öğreten kişi anlamında bilerek söylenmiş ve seçilerek kullanılmıştır.  :)
  • IP logged
DeDe

  • *
  • İleti: 2553
Mandar ın aralara girmesini saymazsak ,direkteki basamaklar teknedeki en faydalı şeylerden birisi özellikle marinalar dan uzak gezen kişiler için.

Dün çıktım telsiz anteni in bakımını yaptım ve makaraları kontrol ettim kimseye muhtaç olmadan.
Tabii ki tepede kendimizi emniyete alacak donanımla çıkmak lazım.

Direkte açılacak deliklerin içi perçin vs. İle doldurulduktan sonra hiçbir şekilde zayıflamaya yol açmaz.
Okuduğum, duyduğum bilgi bu şekilde.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 492
Ahmetçiğim lütfen direkte basamak olan tekneler listesine Dimple ıde ekle.Yaklaşık 10 veya 12 sene önce Nezih Kılınçkını kendi direğindeki uygulamadan sonra bana da basamakları getirmiş ve gurcataya kadar basamakları perçinlemiştik. Perçin yaparken krom alüminyum ilişkisi endişesi nedeni ile araya malzeme koymuştuk.Zaman geçince öğrendim ki MONEL PERÇİN denen özel bir alaşım var.Bu perçin ile uygulamayı yapmak daha uygun elektroliz açısından.Birde şimdi adını anımsayamadığım bir sıvı var o da bu amaçla kullanılabiliyor.
Sonuç hala gayet güzel kullanıyorum direk te yerinde.
  • IP logged
Saygı, Sevgi ve Selametle. Netsel Marina - Marmaris Dimple Y/Y

  • *
  • İleti: 237
  • Hep gülelim birbirimize, saygı ve sevgi ile.
Ynt: Yelkenli teknelerde direğe basamak eklemek
#10: 03 Haziran 2020, 09:41:05
Ben de basamak istiyorum tekneme. Emin olmadığım konu perçinin alüminyum mu krom mu olması gerektiği idi. Ahmet Kabaalioğlu da Kaan Erdem de alüminyum diyorlar. Basamaklar krom olmasına rağmen. Tasbii Kaan Erdem'in söylediği perçinleri bulursam daha da güvenli olacak diye düşünüyorum.

Farklı bir tavsiye veya tecrübe var mı ?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Yelkenli teknelerde direğe basamak eklemek
#11: 03 Haziran 2020, 10:12:19
Ben de basamak istiyorum tekneme. Emin olmadığım konu perçinin alüminyum mu krom mu olması gerektiği idi. Ahmet Kabaalioğlu da Kaan Erdem de alüminyum diyorlar. Basamaklar krom olmasına rağmen. Tasbii Kaan Erdem'in söylediği perçinleri bulursam daha da güvenli olacak diye düşünüyorum.

Farklı bir tavsiye veya tecrübe var mı ?

Aziz Abi, Kaan Abinin dediği gibi monel perçin için doğru diyorlar, o olmazsa alimünyum perçin deniyor. Yeni basamakların çoğu alimünyum yada kompozit olmaya başlamış. Burağın paylaştığı katlanır olanlar harika.

Epeydir takip ediyorum, bir sürü yerde bu konu yazılıp duruyor, önceleri gezgin korsanda da yazılmıştı. Şimdilerde facebook ta bir sürü yorum var, nasıl veryansın ediyorlar , bir kişi direğine basamak takmış. Direğin çöp olmuş sök at diyenler bile olmuş.  Oysa memlekette direğinde basamağı olanlar hepimiz burada toplanmışız. :) Keşke biraz araştırsalarda haberleri olsa.  Bu arada Utku Dede ve Kaan Abiyi unutmuşum.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli teknelerde direğe basamak eklemek
#12: 03 Haziran 2020, 15:35:01
Selden ürünleri güzel olsada fiyatları astronomik muadili hazır ürünlerde 25 Euro civarı Seldende fiyatlar sabit olan 65 katlanır olan  165 Euro..Biraz değil epey pahalı bir şey Selden marka basamakları  hazır almak

Monel perçin tavsiye ediliyor  countersunk head 4.8 X 11.1 Standat head  4.8 X 9.9  Paketlerde 10 adet var 3 -5 Euro fiyatları   ama genede tefgel yada duralac ile metalleri birbirinden yalıtmakta fayda var 115  ml 25 Euro civarında .

Bu uygulamada direk  Boyu x 2 adet basamak ise adetler ciddi bir maliyet çıkıyor 13 metrelik Direği olan bir tekneye 26x25 Euro Basamak,  25 Euro rivet ,25 de duralac yada tefgel maliyeti İle işçilik hariç 725 Euro az para değil.hesap doğruysa. Seldende 1800 Euroyu buluyor 65 Euroluk basamak tercih edilirse . Katlanır olan 4400 Euro tutuyor sabit iyidir bence .😀
  • IP logged
« Son Düzenleme: 03 Haziran 2020, 15:51:11 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli teknelerde direğe basamak eklemek
#13: 03 Haziran 2020, 15:58:05








  • IP logged
« Son Düzenleme: 03 Haziran 2020, 16:03:10 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Ynt: Yelkenli teknelerde direğe basamak eklemek
#14: 03 Haziran 2020, 16:07:02
Bremen merkezli SVB ( svb24.com ) sitesinde; paslanmaz katlanır 15 €, plastik katlanır ( 140 kg çekiyormuş ) 25 €. Onlarda Monel perçin tavsiye ediyorlar. Bu siteden DHL ile ( oldukça cazip nakliye bedeli ) ısmarlayıp, mal toplamı 1500 € ve 30 kg geçmeyen kargoyu, paket TR gümrüğüne geldiğinde, DHL tarafından size bildirilecek gümrük vergisini ki, Almanya olduğu için %18 ve, DHL’e ödenecek cüzi bir hizmet bedeli ile, hiç resmi ithalat prosedürüne gerek kalmadan getirtebilirsiniz


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

 
Yukarı git