Bu konu uzun zamandır , farklı kişiler tarafından facebook sayfalarında sorulup duruyor. Bir sürü hiç direkte basamak görmemiş arkadaşımız tamamen iyi niyetle fikir yürtürak yorum yapmaya çalışıyor. Direğine basamak montajı yapmış birisi linç ediliyor. Yok direk çöp olmuş, yok direkte delik açılmış vs. gibi bir sürü sualler. Bu arada direğine basamak yapan kişide malzeme bilgisi olan birisi anladığım kadarıyla.
Neyse efendim arada bir kaç kişi uzun yol teknelerinde olduğundan falan bahsediyor. Birkaç kişi kullanılacak malzeme kombinasyonu ve uyumundan bahsediyor. Birisi direkten ekstra güvenlik önlemi almadığı için düştüğünden bahsediyor. Birisi direğe kaç kere çıkıyorsunuz , uzun yola gitmiyorsanız gereksiz diyor. Bu şekilde doğru yönlendirici yorumlarda var aslında. Başlığı özellikle bu şekilde oluşturdum konuyu araştıran arkadaşlar doğru bilgiye ulaşsınlar diye. Çünkü; sadece bizim burada ki küçücük grubumuzda bile basamaklı direk sahibi üç teknemiz var. Baba Tunca , Serenity ve Bidarka.
Ben önce kendi deneyimlerimden bahsedeyim direğe kaç kere çıkılıyor sorusuna cevap vererek başlayayım. Önce kendi tekneme bu sene iki kere ben bir kere de oğlum bir kerede Koray Özbeyli çıkmak zorunda kaldık. Koray rüzgar pervanesi için çıktı. Oğlum ve ben kuş kaçıran montajı için çıktık. Sonra yine ben trinket mandarının sıkışan kısmını kurtarmak için çıktım. Yine balon gönderi üst baskısı için Baba Tunca'ya tırmandık. Yine geçtiğimiz yaz Orhaniye 'de Tolga'nın teknenin balon mandarı için kendisi direğe tırmanmak zorunda kaldı. Demek ki seyir yapılan teknelerde direğe tırmanma ihtiyacı oluyormuş. Yada bize denk geliyor.
Basamak direğe zarar veriyor mu? Bence hayır, çok fazla bir zararının olduğunu sanmıyorum. Eğer verseydi 40 yıldır Bidarka'nın orjinal direği yerinde durmazdı. Yine aynı şekilde Baba Tunca'nın da. Öcal Abinin kayıkta da bir otuz yılı var sanırım.Demek ki uygun yapılan montaj sorun çıkartmıyormuş. Belki yeni direklerin et kalınlığı ve mukavemeti farklıdır, mandarlar içinden çalışıyor , o konuda bilgim yok . O kısmını bilenler ekleyiversin lütfen.
Dezavantajı varmı? Evet var . Bidarka ve Baba Tunca'da mandar halatları dirğin dışından dolaştığı için basamakların arasına mandarın girme sorunu var. Mustafa Abi onu Baba Tunca 'da basamak uçlarını yukarıdan aşağıya bir ince ile birbirine bağlayarak çözmüş. Bende Bidarka'da en azından gurcataya kadar bağlamayı düşünüyorum. Eğer mandar halatını bu araya kaptırırsanız çıkartması birazcık uğraştırıyor. Mustafa Abi onu'da çözmüş Bidarka'da yaparken gördüm . Halata aşağıdan burgulu bir kamçı hareketi yapıyor ve kurtarıyor.
Ben başka devavantajını görmedim.
Nasıl kullanılmalı? Trakasız yada kendimizi bağlamadan kesinlikle kullanmamalıyız. Olası bir baş dömesi bile sıkıntı yaratacak ve düşmenize sebep olacaktır.
Avantajı saymakla bitmez , ama bana en önemlisini sorarsanız, entepede çalışırken hiç zorlanmamanızdır. Çünkü mandar sizi şapkaya rahat müdahele edecek yüksekliğe kadar çıkartmıyor. Bu yüzden orada çalışırken tırmalayıp duruyorsunuz. Bence modern teknelerde de direk tepesine sadece bir sıra basamak takılmalıdır. Hatta şimdi çok tercih edilen katlanır plastik gibi olanlardan takılmalıdır. Traka ile tepeye çekilip orada rahat çalışabilmek için.
Bence modern tekneler için solo uzun yol yapılmayacaksa böyle bir şeye hiç gerek yok. Dediğim gibi sadece en üst basamak yeter de artar bile.
Ha bir de mandarla direğe çekilen şeytan çarmıhları var. Onlarda kullanılabilir. Çokta kasmayalım Robert Bedford bilem çıktı direğe.
Evet benden şimdilik bu kadar konu katkılarınızı bekler efendim.