Yettim..
Şimdi , önce hemfikir olduğumuz konuların altını çizmekte fayda var.
Doğru tasarlanmış yelkenli tekneler, tüm yelkenleri açık durumda ve uygun rüzgarda hafif oranda orsaya çekerler. Yelkenler açıldığı sıra ile kapatılır. Markoni arma da önce ana yelken, sonra cenova , kapatılırken de önce cenova sonra ana yelken kapatılır. Yelken açarken ya da kapatırken rüzgar üstüne dönülür.
Her durumda , yelken açmak , kapatmak, camadan vurmak için yelkenlerin üzerindeki yükü boşaltmak esastır. Bunun için rüzgar üstüne dönülür. Yani rüzgar neredeyse tam kafadan alınır ki yelkenler kolayca açılsın, kapansın ve camadan vurulsun. (Sarma ana yelken ve furling sistemleri ile yelkenciler , her durumda yelken açmaya ve kapamaya kalktıklarından , ciddi furling kazaları da oluşmakta . Bakınız Tayfun Timuçin 'in ilgili yazısı )
Yelkenli tekneler bayıldıkça performansları düşer. Optimum bayılma açısı tekneden tekneye değişmek ile birlikte genellikle 15 derecedir. Bu derecenin üzerindeki bayılmalar , yelkenli teknenin hızını düşürür. Şİmdi sevgili Kaan Özkan, yukarıdaki maddelerde sanırım hemfikiriz. Sonrasında kech yelkenliler ve yawl da nasıl yelken küçültülür onu da tartışır öğreniriz. Belki bir gün lazım olur diye.
Apaz seyir ile yol alıyoruz diyelim . Hava sertledi camadan vurulacak diyelim. Armamız markoni ve cenovamız var.
Ne yapılması gerekir? Rüzgar üstüne dönüp, önce yelkenlerdeki rüzgar yükünü azaltmamız hatta mümkünse sıfıra yakın şekilde düşürmemiz gerekir. Rüzgar üstüne en kolay nasıl döneriz ? (bakınız Mutafa abinin yazısı ) Cenovayı küçülterek. Cenova kapalı olur ise tekne rüzgar üstüne daha kolay döner.
Cenovayı kapatır , rüzgar üstüne döner , Ana yelkene camadan vurur, sonra teknenizin yapısına göre cenovanızı istediğiniz oranda, (ana yelkeninizi dengeleyecek büyüklükte ) yavaş yavaş açarsınız.
Ya da Kaan abinin (Erdem ) in yaptığı gibi zaten bu oranı biliyorsanız, önceden mis gibi ana yelkeninize camadanı vurur , cenovanızı açar yürürsünüz.
Her durumda , rüzgar üstüne dönmeniz gerekeceğinden, gerektiğinden, bu durumda koskoca cenovanız ciddi şekilde pırpırlayacağından, hele teknede misafiriniz varsa o ses ciddi korku vereceğinden , cenovanızı paşa paşa kapatır, (aksi durumda cenovaya zarar verebilrisiniz ) Ana yelkeninize camadan vurursunuz.
Yani, hiç bir şart altında , cenovanızı kapatmadan , ana yelkeninize camadan vuramazsınız. Zaten bunu yapmanız mümkün olmaz. Sarma ana yelken olan teknelerde yelken üzerinde yük varken, bunu yapmaya kalkar ana yelkeni küçültmeye kalkarsanız da bir süre sonra ana yelken sarma sisteminizi elinize verirler.
Daha bir uç örnek ile gidelim. Tekneniz hızla bayılıyor , yol altındasınız. Yelken küçültmeniz hatta kapatmanız gerek. Hangi yelkeninizi önce kapatırsınız?
Unutmayalım ki yelken kapatmak ta bir camadan yöntemidir. Camadan vurmak için , her durumda, her armada, her teknede rüzgar üstüne dönmeniz gerekir. ana yelkeninize camadan vurmak için önce cenovanızı kapatmak en doğru yoldur. Sonra rahat rahat ana yelkeninize camadan vurursunuz. (gerekir ise )
ana yelkeninizin bumbası ve bir iskotası olduğundan cenovayı kumanda etmekten daha kolaydır. Ana yelken ıskotasını boşladınız mı tekneniz doğrulur. Cenova iskotasını boşladığınızda cenovanız manyak gibi pırpırlar.
Markoni arma , cenova yelkeni olan bir yelkenlide ,sert hava da cenovayı kapatmadan , rüzgar üstüne dönmeden , ana yelkenine kusura bakmayın ama zor camadan vurursunuz. (zor yerine nah yazacaktım ama ayıp olur diye yazmadım Kaancım.
)
Son söz.. Ana yelken candır..