Bu yanlış bilinen mevzulardan bir tanesi. Ufuk çizgisini "sağlıklı" görmek için illa açık denizde olmak veya "karanın görünmemesi" gerektiğini söyleyenler var. Mesela Marmara'da sekstant ölçümü olmaz diyorlar çünkü kara illa bir yerlerden görünürmüş.
(Gerekmez demek başka bir şey, olmaz demek başka, ama konu o değil...)
Karaya (esasında KIYIYA) ufuk mesafesinden daha yakın değilseniz arka planda tepeleri dağları ve bir takım detayları görüyor olsanız bile önünüzdeki çizgi bal gibi gerçek ufuk çizgisidir. Bu çizginin uzaklığının zannedilenden çok daha yakın olduğunu göstermek için formülünü de verelim. Mesela su yüzeyinden 2 metre yukarıdan bakıyorsunuz. Bunun karekökünü alıp 1,93 ile çarparsanız size deniz mili cinsinden ufkun uzaklığını verir. Bu örnekte 2'nin karekökü 1,414 olduğundan bunu 1,93 ile çarparsanız 2,73 mil verir size. Nasıl? Korkutucu değil mi?
Çok daha uzak zannediyoruz bunu çünkü. Bir sürü kitapta okumuşsunuzdur, "bir anda burnumun dibinde belirdi gemi" diye. Yahu teknenin güvertesinden 15-20 mil uzaklıktaki karayı çok rahat görüyorum nasıl olur diye düşünebilirsiniz. Esasında gördüğünüz şey ufkun arkasında kalan tepelerin uçlarııdır. Mesela aynı formülü 1000 metre yüksekliğindeki bir dağa uygularsanız 61 mil bulursunuz. Yani bu dağın tepesi 61 mili görür (ve 61 milden GÖRÜNÜR). İşin yanıltıcı olan kısmı budur işte. Aşağıdaki şema bunu güzel açıklıyor.
Gemi ile fenerin birbirini görmeye başladığı mesafeyi bulmak için hem h1 hem de h2 yüksekliğinden ayrı ayrı ufuk mesafeleri hesaplanıp toplanır. Biz iki tane yelkenli tekne örneğini alalım. Telsizlerimizde anten anteni görecek prensibi vardır ya mesela iki teknenin de direği 10 metre olsun. 10'un karekökü çarpı 1,93 bize 6 mil verir. Bunun iki katı olan 12 mil de telsiz menzilinizi belirler.
Pendik - Yalova seyrinde çektiğim fotoğraf aşağıda.
Bakın güneşin yansımasının tam üzerinde Evrensel teknesi var. Onun da arka planında dağlar görünüyor. Daha Tuzla burnunu dönmemişiz, dolayısıyla mesafemin 3 milden fazla olduğunu bildiğim için o çizginin gerçek ufuk olduğunu biliyorum. Dolayısıyla güneş "denizin üzerinde" olmasa bile güneşi o çizgiye "indirerek" sekstant ölçümü yapılabilir gayet sağlıklı bir şekilde. Ve yaptım da
Yani meraklı olan kaptanlar yahu bizim denizlerde ne gerek var hem sağlıklı da olmaz diye düşünmesin. Olur, gayet güzel bir pratik beceri ve zihin egzersizidir.
Selametle...
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier