Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Baştan Kara bağlanmak

  • *
  • İleti: 1049
Baştan Kara bağlanmak
OP: 11 Aralık 2019, 19:29:02
Geçtiğimiz haftasonu, eşim ve kızımla tekneye kaçamak yaptık haftasonu.
Şansımıza hava da nefisti. Selimiye Sığliman’a gündüz demirledik.
Benim teknenin kıç platformu büyük. Açtık, üstüne de iki tane şu portatif reji sandalyelerinden attık.
Biraz roze ile öğle güneşinin keyfini çıkardık. Hatta yüzdük bile.

Platformda, neredeyse denize sıfır oturmak büyük keyifti.
Sonra aklıma düştü, bu keyfi niye kıçtan kara bağlandığımızda yapmıyoruz diye... cevabı fa kendim buldum. Çünkü 5-10 metre ötede bağlandığımız kayalık ve nispeten dik çıkan makiliğe bakmak pek keyifli değil.

O zaman şunu düşündüm: baştan kara olmak.
Bu ya kıç demiri ile olabilir, ya da gece kalınacaksa, sağlam demirlemek bekleniyorsa, şöyle olabilir dedim:
Kıçtan yanaşır gibi demiri ser, tornistanla tuttuğundan emin ol, sonra karaya bağladığın halatı teknenin burnundaki koç boynuzuna bağla. Bosa kancasını zincire tak halatı da teknenin kıçına bağla.
Tekne olduğu yerde dönecek. Sonra başa ikinci çapraz halatı bağla.
Baş karaya kıç da koyun göbeğine bakacak. İster havuzlukta keyif yap, ister platformda.

Şimdi bunu yapan daha önce görmediğim için ve memleketteki tek akıllı da ben olmadığım için, neyi atlıyorum?
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 303
  • Viya böyle!
Ynt: Baştan Kara bağlanmak
#1: 11 Aralık 2019, 19:47:02
Hiçbir şeyi atlamıyorsunuz, tek sorun demir taraması, demirin tazelenmesi veya acil bir durumda demir alıp çıkmak gerektiğinde yaşanacaktır.
  • IP logged
Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Baştan Kara bağlanmak
#2: 11 Aralık 2019, 19:59:25
Deniz, bunu ben de düşündüm.
Ama varsay ki, kıçtan karayım ve dediğin oldu. Yapılacak acil işlemler, kıç halatları sal/kes,  ileri ver ve çık. Demiri sonra toplarsın.

Baştan karaysak, baştaki halatları sal/kes, bosayı sal (tornistan çıkarken çapariz vermesin), tornistan çık.
Buradaki tek zorluk dar yerde tornistan çıkmak olmaz mı?

Şu görüşler biraz biriksin, çok olumsuz bir şey görmezsem, bir gün sakin havada, boş bir koyda deneyeceğim bunu üşenmezsem.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Baştan Kara bağlanmak
#3: 11 Aralık 2019, 20:04:55
O demir zinciri-halat vs. teknenin karinasına , salmasına sürtermi bir şekilde acaba. ?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Baştan Kara bağlanmak
#4: 11 Aralık 2019, 20:09:52
Karaya bağlanan halatlar zaten direk burna gelecek.
Demir ise, bosa ile bağlı olacağı için, baştan salınıp, aşağıya doğru kendi ağırlığı ile sarkacak.
Ama uzun bir bosa halatı, ya da ek lazım.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Baştan Kara bağlanmak
#5: 11 Aralık 2019, 21:08:50
Ben genelde kıç demiri kullanıyorum, hemen hemen tüm teknelerimde kıç demirim oldu. Bu  zaten standart uygulama .

Normal ana demirimizle   baştan kara olmak için şu yol izlenebilir. Bunun adı bosa olmayabilir, ama işlemi zinciri serer iken yapmalıyız. Normal bir şekilde demirimizi attık , zincirimizi sermeye başladık , demiri tutturduk ve kalomanın yarısını geçtiğimiz bir yerde zincir sermeyi durdurup, o noktadan bedene bir halat ile  ikinci bir hırsız beden alabiliriz. Tabiki bu halat tekneyi taşıyabilecek bir halat olmalıdır. Sonra zincir sermeye devam edip kıçtan kara oluyormuş gibi koltuk halatı alana kadar gidebiliriz. Bu işlem yapılırken zincirle birlikte ikinci halatımızı da salıyoruz. Sonrasında kıçtan kara olduktan sonra , bu ikinci beden olan halatın ucunu kıç vinçlerden birine alıp, baştan demiri zinciri boşlarken kıçtan halatı vira edip tekneyi döndürebiliriz. Ama bu esnada ikinci bir kişi lazım, çünkü tekne döndürülürken koltuk halatlarını başa taşınması gerekecek. Tekne tamamen döndüğünde  gerekli sağlamalar yapıp kayık sabitlenebilir.
Biraz karışık anlatmış olabilirim , yazıya dökünce bu kadar yapabildim.

Bu haliyle tekneyi tanıyan ve deneyimli iki kişi bu işlemi neredeyse her durumda yapabilir. Uygunsuz havada falan bence gereksiz heyecan olur.


Benim kıç demirinde standart uygulamam şu şekilde,  ama benim teknelerimde Asterix hariç hep baş ırgatımda halat basmak için fener oldu. Bu nedenle kıç demiri halatımı elle başa taşıyor ve fenerle demiri yukarı basıyorum. Böyle  zorlanmadan yukarı alabiliyorum. Modern teknelerde ise bence vinçleri kullanabilirler. Dili açılan bir makara ile halatı vince yönlendirip zorlanmadan  demiri yukarı basabilirler diye düşünüyorum. Hele elektrikli vinci olanlar için her şey çok daha kolay olur sanırım.
 
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 938
Ynt: Baştan Kara bağlanmak
#6: 11 Aralık 2019, 21:41:45
Bosayı vurduktan sonra zinciri ne kadar salmak lazım ki acaba Mehmet Reisim? Öcal Abi'nin dediği gibi gövdeye vurmasın diye 1-2 tekne boyu?
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1165
Ynt: Baştan Kara bağlanmak
#7: 11 Aralık 2019, 22:43:35
Mehmet Reisim fikrinizi okurken aklıma Vizontele filmindeki Emin karakteri geldi. Böyle bir şeyi ben de daha önce düşünmüştüm ama kıçtan karayı daha bu sene öğrendik onu da ne kadar iyi uygulayabiliyoruz bizi dışarıdan seyredenlere sormak lazım. :)

Ben de Ahmet Reis gibi kıç demiri taraftarıyım. Fakat büyük tekneler için ağır kıç demirini atmak zor olabilir. Demir taraması riski de var. Benim önerim de belki çok pratik değil ama şöyle yapabilir miyiz bilmiyorum:

Bir kıç demiri yerine daha hafif iki kıç demirini her iki taraftan atabiliriz belki... Rüzgar durumuna göre önce iskele veya sancaktan demir atılır. Demir tutunca tekne burnundan çapraz yöne karaya bağlanılır. Sonra botla diğer kıç çapası atılır. Ardından burundan karaya ikinci çapraz halat bağlanır. Son olarak kıçtan ve baştan halatlatın boşu alınarak tekne sabitlenir. Acil durumda çıkış da zor olmaz.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Ynt: Baştan Kara bağlanmak
#8: 12 Aralık 2019, 00:28:37
Düşük bütçeli ahşap bir tirhandil ile gün batımında bol buzlu rose doldurup teknemizin 50cmlik sokağından yürüyerek başa gidiyor, oradaki oturağa oturup keyfimize bakıyoruz.. Teknenin zaten başı kıçı bir.
Şaka bir yana, yanlış anlamadıysam Ahmet abinin önerdiği kabaca baştan çapa atıp kıçtan bosa vurmak benim teknemde rahat uygulanır gibime geliyor. Çaparize çok dikkat etmeli..

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

  • *
  • İleti: 64
    • Caddebostan Sigorta
Ynt: Baştan Kara bağlanmak
#9: 12 Aralık 2019, 00:29:04
Geçtiğimiz haftasonu, eşim ve kızımla tekneye kaçamak yaptık haftasonu.
Şansımıza hava da nefisti. Selimiye Sığliman’a gündüz demirledik.
Benim teknenin kıç platformu büyük. Açtık, üstüne de iki tane şu portatif reji sandalyelerinden attık.
Biraz roze ile öğle güneşinin keyfini çıkardık. Hatta yüzdük bile.

Platformda, neredeyse denize sıfır oturmak büyük keyifti.
Sonra aklıma düştü, bu keyfi niye kıçtan kara bağlandığımızda yapmıyoruz diye... cevabı fa kendim buldum. Çünkü 5-10 metre ötede bağlandığımız kayalık ve nispeten dik çıkan makiliğe bakmak pek keyifli değil.

O zaman şunu düşündüm: baştan kara olmak.
Bu ya kıç demiri ile olabilir, ya da gece kalınacaksa, sağlam demirlemek bekleniyorsa, şöyle olabilir dedim:
Kıçtan yanaşır gibi demiri ser, tornistanla tuttuğundan emin ol, sonra karaya bağladığın halatı teknenin burnundaki koç boynuzuna bağla. Bosa kancasını zincire tak halatı da teknenin kıçına bağla.
Tekne olduğu yerde dönecek. Sonra başa ikinci çapraz halatı bağla.
Baş karaya kıç da koyun göbeğine bakacak. İster havuzlukta keyif yap, ister platformda.

Şimdi bunu yapan daha önce görmediğim için ve memleketteki tek akıllı da ben olmadığım için, neyi atlıyorum?

çok mantıklı





Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged
Özhan Sezgin

  • *
  • İleti: 291
Ynt: Baştan Kara bağlanmak
#10: 12 Aralık 2019, 00:32:34
Issız bir koyda yani etrafta hiç kimse yok iken standart donanımlı tekne ile baştankara olmak ilginç tabi
Rahmetli zevkler ve renkler tartışılmaz derdi...  )))
Bu arada belirteyim ressam filan değildi!

Karayı görmektense açık denize bakalım dürtüsü üstünden devam edelim.
Kıçta yedek çapa ve düzenek yok diye farzedelim
Yapılır mı gayet yapılır... Yani yapmışızdır )))

Ama baştankara genelde sıkışık yerlerde dip dibe tekneler ile olduğu için alışık değiliz pek

Manevrası kolay
Manzarası da güzel... Kabul edelim
Ama eğer sahile çok yakın giremeyeceksek sancak iskeleye savrulacaksak o kadar da kolay değil.
En az 2 kişi gerekiyor

Önden gelen halat veya zincir ile pervane dönerken manevra etmek bizim tip kayıklarda zor iş.
Halbuki gulet veya tırhandiller standart böyle manevra ediyor

Yanaştıktan sonra zincire bosa vurup fazladan mola etmek aşağılardaki çaparize engel oluyor
Eğer halat ise de üzerinde bir ağırlıkla yapmakta yarar olabilir.

Manevrada yani pervane dönerken yapmak halat ile özellikle riskli. Zincir daha iyi
Gece rüzgar dönerse zincir kalomasının salmanın altına inmesini hesap etmek iyidir

Çıkarken ayrıca zorluk olabilir.
Zincir kafadan toplanacak ama tekne orada 180 derece dönecek.
Zincirse elle veya cenova vinci ile toplamak mümkün değil.

Bunun yerine ben şunu öneriyorum.
Kıçta her an atılmaya hazır bir kıç demiri her anlamda daha önemli
daha 2 hafta önce, Ataköy Marina da yanaşırken gaz kolu takıldı malum
Güya eğitim teknesi, güya harika-efsane teknik adamlar var sağlsunlar, hatta bir adet komodor (ismi bende saklı) TANGADANAK vurdu 14 tonluk koca göbekli kız beton pontona!
Gerçekten de aynen böyle bir ses çıkarttı mendebur!

Kıç demiri her an lazım olabilir yani.
Siz yine de dervişin yaptıklarını yapmayın, kötü misal emsal olmaz denir ya! O hesap )))

  • IP logged

 
Yukarı git