Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Sert Hava Seyri - Heavy Weather Sailing Kitabı Özet Çeviri

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Emeğine sağlık Dilek.
Zevkle okuyor takip ediyorum.  ;)
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 2553
İlgi ile takip ediyorum ,teşekkürler Dilek Reis.
  • IP logged

e

erdal duran

Dilek korsan, yazı dizinizi keyifle okuyorum ve faydalanıyorum. Ancak itiraz ettiğim bir nokta var. Bu konu başlığının ilk yazısının son paragrafında;
"Bu kitap denizden korkulsun diye yazılmamış. Aksine denize güvenle ve daha uzun rotalarla çıkılabilsin diye yazılmış.
30 Ağustos Zafer Bayramında azıcık yağmur yağdı, çoğumuz çıkmadık.. Dolmabahçe de anma için sadece 3 tekneydik.. Kültür maalesef marinada yayılarak oluşmuyor... Denizcilik başka bir durum.. Evet Damme Ellen MacArthur İngiltere'de de 1 tane.. 15 kişi yok buna benzer.. Biz de ise hiç yok ve olmayacak da.. Bunun birincil sebebi hala çocukları dibimizde yetiştirmek istememiz.. İkincisi de aşırı emniyetçi oluşumuz. Macera biz de 10. sırada.. malum çocuk büyür, işe girer, ev alır..Önce daima hayatını garanti etmesi öğütlenir.. Her neyse..
Sevgi ve Saygılarımla,
Dilek Ergül"

diye yazmışsınız.
Kendinize haksızlık etmeyin, alçakgönüllük hiç yapmayın. Siz varsınız. Tamamlanmamış olması o kadar önemli değil, düşünmüş, cesaret etmiş ve teşebbüs etmiş olmaktır önemli olan. İnsanın başına her yerde her zaman bir aksilik gelebilir. Kaldı ki siz bunu tekrarlamak için hazırlık yapıyorsunuz. Bu anlamda Türk kadınlarına bir örneksiniz. En azından bu nedenle, denize ve yelkenciliğe gönül vermiş kişi ve kurumlarca, isminizin ve yaptığınız girişimin sürekli gündemde tutulması gerekirken bunun yeterince yapılmadığını düşünüyorum. Başka toplumlarda sizin gibi insanlar ülkenin reklamı ve marka değeri olarak yüceltilip desteklenirken,( Eski tartışmaları yeniden gündeme taşımak istememekle birlikte) size hala forumlarda bile gereken değer verilmemekte. Bu nedenle belki bu forum, deniz sever Türk kadınlarına örnek olması amacıyla, sizin adınızı taşıyan ve her yıl tekrarlanan bir etkinlik düzenleyebilir.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Sevgili Dilek, hangi kitabı okursan oku bu işi bilenlerin çaktırmadan ve tepki çekmeden söyledikleri hep aynı.

Bence iki önemli kriter var. Birisi çok hafif hava. Diğeri ise Çok sert hava. Bu iki hava da da gidebilen bir armadan bahsedildiğinde ne yazık ki bu tek direkli , büyük cenovalı markoni arma olmuyor.  ;)

O nedenle Vendee Globe tekneleri hep ketch veya yawl. Güney okyanuslarinda rahat etsinler diye öyle.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 327
  • Teknede yaşamak..tekneyi yaşamak..
    • Rota Atlantik
Sevgili Dilek, hangi kitabı okursan oku bu işi bilenlerin çaktırmadan ve tepki çekmeden söyledikleri hep aynı.

Bence iki önemli kriter var. Birisi çok hafif hava. Diğeri ise Çok sert hava. Bu iki hava da da gidebilen bir armadan bahsedildiğinde ne yazık ki bu tek direkli , büyük cenovalı markoni arma olmuyor.  ;)

O nedenle Vendee Globe tekneleri hep ketch veya yawl. Güney okyanuslarinda rahat etsinler diye öyle.
Dövelim bence Ersin'i  >:( :o ;D ;D
  • IP logged

  • *
  • İleti: 327
  • Teknede yaşamak..tekneyi yaşamak..
    • Rota Atlantik
Dilek korsan, yazı dizinizi keyifle okuyorum ve faydalanıyorum. Ancak itiraz ettiğim bir nokta var. Bu konu başlığının ilk yazısının son paragrafında;
"Bu kitap denizden korkulsun diye yazılmamış. Aksine denize güvenle ve daha uzun rotalarla çıkılabilsin diye yazılmış.
30 Ağustos Zafer Bayramında azıcık yağmur yağdı, çoğumuz çıkmadık.. Dolmabahçe de anma için sadece 3 tekneydik.. Kültür maalesef marinada yayılarak oluşmuyor... Denizcilik başka bir durum.. Evet Damme Ellen MacArthur İngiltere'de de 1 tane.. 15 kişi yok buna benzer.. Biz de ise hiç yok ve olmayacak da.. Bunun birincil sebebi hala çocukları dibimizde yetiştirmek istememiz.. İkincisi de aşırı emniyetçi oluşumuz. Macera biz de 10. sırada.. malum çocuk büyür, işe girer, ev alır..Önce daima hayatını garanti etmesi öğütlenir.. Her neyse..
Sevgi ve Saygılarımla,
Dilek Ergül"

diye yazmışsınız.
Kendinize haksızlık etmeyin, alçakgönüllük hiç yapmayın. Siz varsınız. Tamamlanmamış olması o kadar önemli değil, düşünmüş, cesaret etmiş ve teşebbüs etmiş olmaktır önemli olan. İnsanın başına her yerde her zaman bir aksilik gelebilir. Kaldı ki siz bunu tekrarlamak için hazırlık yapıyorsunuz. Bu anlamda Türk kadınlarına bir örneksiniz. En azından bu nedenle, denize ve yelkenciliğe gönül vermiş kişi ve kurumlarca, isminizin ve yaptığınız girişimin sürekli gündemde tutulması gerekirken bunun yeterince yapılmadığını düşünüyorum. Başka toplumlarda sizin gibi insanlar ülkenin reklamı ve marka değeri olarak yüceltilip desteklenirken,( Eski tartışmaları yeniden gündeme taşımak istememekle birlikte) size hala forumlarda bile gereken değer verilmemekte. Bu nedenle belki bu forum, deniz sever Türk kadınlarına örnek olması amacıyla, sizin adınızı taşıyan ve her yıl tekrarlanan bir etkinlik düzenleyebilir.
Erdal Kardeşim, Kesinlikle alçak gönüllülük değil benim ki aksine hatta ukalayımdırda..  8) 45 yıllık yaşam süremde asla birileri için bir şey yapmadım. Hele övgü için asla. İş yerinde de bu böyledir, evde de.. Beni övmesinden hoşlanacağım iki kişi vardır oğlum ve sevgili yeğenim.. Açıkçası ve cidden kimse de bu yazdığınız anlamda umurumda değildir. Ben doğru bildiğimi yaparım, yanlış yaparım,hata yaparım, güzel yaparım... ama ne yaparsam yapayım kendim için yaparım. Benim seçimlerimdir. Dolayısıyla, canı isteyen takdir eder, alacağını alır, canı isteyen küfür eder alacağını alır.. Alınan hiç bir şey benden bir şey eksiltmez aksine kazandırır. Adıma etkinliğe gelince, bunu da hiç bir şekilde istemem. Düşünceniz gayet nazik ve hoş.. ama henüz yaşlanmadım..  ;D ;D Bakalım hele yaşlanalım..  ::) :P
Yoksa ben de farkındayım bir yerde yazdığım Cenova gönderini geniş apazda da bazı rüzgar yönlerinde kullanmama yanlış diyerek itiraz edenin, başka başlıkta bunun doğru olduğunu yazdığına.. Erkekler işte ne yaparsın..Çocuk gibiler bazen..  C:-) !O__

Çaktın mı  :o ;D ;D

Sevgi ve Saygılarımla kardeşim,
Dilek Ergül
  • IP logged
« Son Düzenleme: 06 Şubat 2017, 09:55:48 Gönderen: Dilek Ergül »

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Onu bizim çakmamıza gerek yok ki annem, kafamıza vura vura bellettiler zaten. Neyse, geçelim, ne demiş şair?....
Aklıma bir şey gelmedi :)

  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

e

erdal duran


[/quote] Erdal Kardeşim, Kesinlikle alçak gönüllülük değil benim ki aksine hatta ukalayımdırda..  8) 45 yıllık yaşam süremde asla birileri için bir şey yapmadım. Hele övgü için asla. İş yerinde de bu böyledir, evde de.. Beni övmesinden hoşlanacağım iki kişi vardır oğlum ve sevgili yeğenim.. Açıkçası ve cidden kimse de bu yazdığınız anlamda umurumda değildir. Ben doğru bildiğimi yaparım, yanlış yaparım,hata yaparım, güzel yaparım... ama ne yaparsam yapayım kendim için yaparım. Benim seçimlerimdir. Dolayısıyla, canı isteyen takdir eder, alacağını alır, canı isteyen küfür eder alacağını alır.. Alınan hiç bir şey benden bir şey eksiltmez aksine kazandırır. Adıma etkinliğe gelince, bunu da hiç bir şekilde istemem. Düşünceniz gayet nazik ve hoş.. ama henüz yaşlanmadım..  ;D ;D Bakalım hele yaşlanalım..  ::) :P
Yoksa ben de farkındayım bir yerde yazdığım Cenova gönderini geniş apazda da bazı rüzgar yönlerinde kullanmama yanlış diyerek itiraz edenin, başka başlıkta bunun doğru olduğunu yazdığına.. Erkekler işte ne yaparsın..Çocuk gibiler bazen..  C:-) !O__
Çaktın mı  :o ;D ;D
Sevgi ve Saygılarımla kardeşim,
Dilek Ergül
[/quote]

Doğrusu da bu zaten Dilek reis. Kahraman olmak için yola çıkılmaz. Bir şey yaparsınız, toplum benimserse kahraman olursunuz. Benim yazım sizden çok, yazınızda söz ettiğiniz, bizim gibi koca çocuklara hitaben idi :). Siz yapacağınızı yaptınız şimdi sıra bizde.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 327
  • Teknede yaşamak..tekneyi yaşamak..
    • Rota Atlantik
Merhabalar,

Konuya devam ediyoruz. Ancak öncelikle arada tekrarlamak isterim ki ‘’BU BİR ÖZET ÇEVİRİDİR’’ yani ben çeviriyi anlamlandırıyorum. Dolayısıyla kelime kaybı oluyor. Bilgi kaybına rastlayan olur ise lütfen tamamlasın. Bu hepimiz adına daha faydalı olacaktır. Yine bir konu; ben özellikle ve ‘’ELİMDEN GELDİĞİ KADAR’’ tanımları Türkçeleştiriyorum.. Bulabildiğim kadarıyla. Bulamadıklarımı da sizler eğer isterseniz ekleme yoluyla aktara bilirsiniz. Ben tıpkı İngilizler, Fransızlar da olduğu gibi artık kendi terimlerimiz ile hareket etmemiz gerektiğine inanıyorum. Bu benim düşüncem elbette.. Herkesinkine saygı duyarım ve benim düşünceme de saygı duyulmasını talep ederim.

6. BÖLÜM Set Hana Hazırlıkları Yazan Peter Bruce

Amerika’nın Pasifik Okyanusu Filosundan bazı tekneler 1944’te yaşanan Kobra Tayfunu’nda batıp, 790 kişi ölünce Filo Amirali Nimitz filoya bir mektup yayınlar. Mektup aşağıda ki yorum ile bitirilmiştir:
(Bunu aynen aktarıyorum)
‘’Bir geminin güvenliği için tüm önlemlerin alınması gereken zaman, bunu yapabilmeye muktedir andır. Bir denizci için alınacak önlemlerin gereksiz olduğunu düşünüp önlem almaktan kaçınmaktan daha tehlikeli bir şey yoktur. Denizde güvenlik yüzlerce yıldır tam tersi bir felsefeye bağlıdır’’


Bazı sert hava seyirleri okyanus gezginleri için kaçınılmazdır. Öte yandan da özellikle kıyı seyri yapanlar için meteorolojik takip ve alınacak önlemler ile kaçınılabilecek bir durumdur.  Ama meteoroloji de kesinlik içeren bir bilim değildir. Bu nedenle herhangi bir kendini bir anda fırtınanın ortasında da bulabilir. Bu nedenle tedbirli bir kaptan; olasılıkları planlar, sakin havada liman içinde ve dışında alıştırmalarını yapar ve ekibinden olabileceklere dair en basit görevleri ister. Teknesinin yapısı ve tepkilerini iyi bilen bir kaptan ve yeterli alıştırma yapmış bir ekip, en kötü anların üstesinden geleceklerdir. Burada ekibin enerjisini korumak oldukça önemlidir. Kaptan ekibi motive etmeli ve ekibin moralini yüksek tutmalıdır.




Limanda yapılabilecek  Hazırlıkları:


Güvenliği satın alamazsınız ama tecrübeli ellerde, satın alınan ekipman güvenliği sağlayabilir. Bu ekipmanlar değişik formlarda olabilir. Özellikle ISAF Açık Deniz kurallarında belirtilen ekipman tüm Dünya Açık deniz yarışlarında kullanılması zorunlu ekipman olup, aynı zamanda ekibin de bunların nasıl kullanılacağını bilmesi koşulu vardır. Tecrübeli kaptanlar ufak sızıntıları, bozulan seyir lambalarını, arızalı pompayı ya da tıkanan boşaltma hortumunu açmayı ve benzerlerini halledebilir. Bu tip ufak görünen işler, sert bir hava ve zor denizlerde hiç de beklenmeyen büyük arızalara yol açabilir. Teknenizle ilgili tamirlerde yol gösterecek bir ‘’arıza kitabı’’ sert denizlerde bu tamirleri yapmada yol gösterici olabilir.
Fırtına kullanılan yelkenler çok kullanılmadığından genelde güvertede torbalarında dururlar. Ve tabi ki sürekli olarak üzerlerine gelen deniz suyu ve tuz  dikişlerde atmalara, kumaşta zayıf alanların oluşmasına neden olur. O nedenle her sezon sonunda mutlaka bakımları yapılmalıdır.
Her kaptan teknesinde mutlaka alternatif çözüm ekipmanları bulundurmalıdır. Örneğin baş sarma sistemi arızalansa,kırılsa,kopsa; ek bir alternatif sisteminiz var mı? GPS siste çalışmadığında, acil durum seyir lambaları, yedek sintine pompası ve bunlara benzerleri.. Tüm bu önlemeler ile alakalı bir uzman tavsiyesi almak da faydalı olacaktır.

Amansız durumlara hazırlık:

En iyi sert hava seyri prensibi iyiyi ummak ama en kötüye hazırlanmaktır. 1971’de Dünya’yı batı dönüşü rotasından tek başına turlayan ilk denizci Chay Blyth gibi tüm hazırlıklarınızı sakin bir hava ve denizde de yapabilirsiniz ya da sert bir havada da denemelerinizi yapabilirsiniz. Ancak sert havada yapacağınız denemelerde ekibin az tecrübeli olması negatif bir etki doğurabilir.



Devamı gelecek sefere..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 327
  • Teknede yaşamak..tekneyi yaşamak..
    • Rota Atlantik
7. Bölüm deniz demirleri :


Eveeetttt gelelim hepinizin merak ettiği..bilgisi olan olmayanın herkesin fikri olduğu ama hiç kullanmadığı deniz demirlerine..

Bak kitap bölüme büyük harflerle ve şöyle başlamış:

CİDDEN ESMEYE BAŞLADIĞINDA.. Kıçı ya da başı rüzgar ve dalgaya vererek durmak en iyisidir.. Piyasada pek çok çeşit deniz demiri vardır. Dilek- Aslında kitap iki türe ayırıyor ki genel jargon da aynıdır.. Deniz demiri ve sürüklenme demiri desek mi acep..(Sea Anchor - Drogue) Bu ekipman teknenizin durmasına ya da çok ama çok yavaş sürüklenmesine yarar. Deniz demiri bir paraşüt şeklindedir ve genelde baş taraftan atılır. Sürüklenme çapası diyebileceğimiz drogue ise geniş çan biçimindedir ve dibinde denizin akıp çıkabileceği bir delik vardır. Kıçtan atılır. Teknenin güvenli hızda akmasına, kıçı denizde yutmaya ve gerektiğinde acil durum yönlendirme ekipmanı olarak kullanılmaya yarar. Bence her etkende mutlaka bulunmalıdır. Pardey usulü faça yelken de baş taraftan tekneye belli bir açı yapacak şekilde paraşüt deniz demiri atılmaktadır. Tekne nerdeyse durur.. Siz ve ekibiniz rahat bir uyku ve yemek zamanı geçirebilirsiniz. Yine de nöbetlere devam tabi ki.. Bir de unutmayın paraşüt tipi olanlarda tekneye binecek yük çok fazla olacaktır. Çünkü denizi tam olarak tutacaktır. Dolayısıyla Pardey usulü en doğrusudur. Paraşüt; teknenin hem başı hem de bordalarından bağlanacağı için ağırlık dağılacaktır.







Sürüklenme demiri ise teknik olarak hala gitmek istediğinizde ama hava şartları size teknenize zarar verecek hızlar yaptırmaya başladığında kullanılır..







Dilek - Bu da değişik drogue markaşarının karşılaştırılması..



Kitapta bazı diğer kitapları okumamız öneriliyor. Çünkü bu deniz demiri konusu ciddi ve çok sert koşullarda sizin, teknenizin ve ekibin hayatta kalmasını sağlıyor..

1. Drag Device Data Base - Victor Shane
2. The sea anchor and Drogue hand book - Daniel Shewmon
3. Storm Tactics hand book - Lin and Lary Pardey ( Dilek - Bizde ki erkek yazarların eşinin adını yazan az, yazan da başa yazmamıştır..ayrımcılığa bak.. hay başınıza kadın kadar taş düşsün emi)

Şimdi pek çoklarımız gibi ben de deniz demirini tam bir kurtarıcı gibi görürdüm..ancak işin aslı farklı.. Bir kere defalarca demiri atıp toplamayı ve teknenize en uygun şekilde bağlamayı öğrenmiş olmanız gerekiyor. Hemen hemen tanıdığım herkes sadece almakla yetinmiş ancak kullanmamıştır. Kullanmak gerekliliğinin anlamı bunu tecrübe etmeniz gerekliliğidir. Ve fırtına gelmeden önce, özellikle de paraşüt deniz demirinin ekipmanı güverte de hazırlanmış olmalıdır.. Zaten fırtınada ve o deniz koşullarında güvertede iş yapmak hem çok zor hem de tehlikelidir.

Neden deniz demiri kullanmalıyız?

Tekneniz faça yelkende tam bir güven sağlamıyor ve dalga üzerinde kırılıyorsa, tekneyi daha sabit tutmak için deniz demiri en iyi yöntemdir. Özellikle yeni ve fin salma hafif teknelerde aslında en iyi yöntemdir. Fin salma teknelerde faça yelkende salma ve palaya binecek yük ile ciddi pala ve salma hasarları oluşabilir. Yükü biraz daha bölmek ve teknenin değişik bölümlerine dağıtmak için kullanılacak bir yöntemdir. Aslında diğer bir yöntemde motor açmak olabilir.. İyi bir dümenci, güçlü bir motor ve 3 lü yavaş dönen pervane ile yeterince mazot doğru bir taktik olabilir.. ( Dilek - denemek gerek)

Paraşüt Deniz Demiri:

Öncelikle bu ekipmanlar pahalıdır. O nedenle paraşüt kumaşından kendiniz dikebilir ya da eski paraşütleri satan bir yerden çok daha ucuza alıp kullanabilirsiniz. Sadece teknenize uygun bir donanım yapmanız gerekecektir. Ve bu donanım her ne olursa olsun zaten yapılması gereken bir donanımdır. Paraşütü kullanacağız zaman mutlaka bazı makaralar paraşütün uskutalarını bağlayacağınız babalara gidecek yolda makaralar dahi hazır ve önceden denenmiş olmalıdır. Fırtına anında bunları doğru konuşlandıramayacağınız gibi, zaten daha önceden denememişseniz eğer nasıl kullanacağınızı bile bilemeyeceksiniz.. Bu konuda tecrübe edenlerin hepsi önceden denenmemiş her ekipman gibi paraşüt deniz demirinin de ciddi sorunlara yol açacağını belirtiyorlar.
Güvertede paraşüt deniz demiri için kullanacağınız her şey, makara,kilit,halatlar çok sağlam olmalı. Teknenizin aşağı yukarı 80% ağırlığını bu düzenek taşıyacak. Dolayısıyla o makaraları takacağınız yerler de bir o kadar yükü taşıyacak kadar güçlü yerler olmalı. Bir örnekte 45 knotluk bir kuzey denizi fırtınasında 12.2 metrelik bir tekne paraşüt deniz demirini ırgatına bağlamış. Irgat güverte parçasıyla birlikte yerinde fırlamış. Unutmayın her dalgada bu yük tam gücüyle bağlantılara binecektir. Tüm deniz demirleri halat artı zincir ile bağlanır ki deniz demirinin bir kaç metre denizin altında olması istenir. Deniz bu şekilde bir kum torbası gibi ağırlık oluşturacak ve tekneyi tutacaktır. Ancak her seferinde o zincir ve halat binecek yük ile denizin yükü artı teknenizin kendi ağırlığı tamamen sizin döşeyeceğiniz ekipmanda olacaktır.
Kullanacağınız halatın uzunluğu teknenizin ağırlığı ve paraşütün boyutu ile doğru orantıda olmalıdır. Bazı markalar 120 metre halat önermektedirler.. ama yaklaşık ölçü için Daniel Shewmon'un önerisi, beklenen dalgadan 20 kat fazla metrede halattır. yeterli uzunluk yeterli esneme demektir. Bu da en az oluşacak yükü oluşturur. Halatların güverteye değer kısımlarında mutlaka su hortumları kullanın. Halatların kopmasını bu şekilde önleyebilirsiniz. Her kullanımdan sonra halatlarınızı mutlaka tatlı su ile yıkayınız ki tahrip olmalarını ve bir daha ki sefere güvenle kullanabilesiniz.

Paraşüt deniz demiri atarken bir el incesi ve ucunda turuncu bir şamandıra ile atmalısınız. Bu el incesi size toplama kolaylığı sağlayacaktır. Aksi halde o kadar büyük su kütlesinin taşındığı bir torbayı denizden toplamak imkansız olacağından, bu kadar pahalı bir ekipmanı denizde bırakmanız gerekebilir.

Devamı geliyor..








  • IP logged

  • *
  • İleti: 327
  • Teknede yaşamak..tekneyi yaşamak..
    • Rota Atlantik
Bu kısımda bir videodan yardım alacağım.. video İngilizce ancak seyrederseniz gayet rahat yapılanı anlayacaksınız.. Videoda çeşitli ekipmanı denizde zincirli ve zincirsiz deneyerek teknenizi ne kadar durduracağı hakkında bir deney yapılmış onu anlatıyor.. Aslında paraşütün bir kaç metre suyun altında olması önerilen ancak Lary Pardey paraşüt suyun üzerindeyken de herhangi bir zorluk yaşamadığını belirtmiş. Suyun üzerinde paraşütün çalıştığını görmek onu daha fazla rahatlatıyormuş. Teknesinin klasik donanımda ve tam boy salmalı olduğunu unutmayalım ama..

https://www.youtube.com/watch?v=t4l3CbgUCU8


Bir önce ki bölümde bahsettiğim gibi paraşütü atarken 30-45 metrelik bir el incesi ve ucunda bir şamandra ile atarsanız eğer, sonrasında paraşütü toplamak kolay olacaktır.

Güverte üzeri donanımı konuşlandırırken mutlaka kilitlerin açılmadığından emin olmak için kilitin delikli kısmından tel ile sabitlemeniz en doğrusudur.

Yawl ve ya Kecht arma teknelerde demir atıldıktan sonra mizana yelkeni basılır ki tekne fazla gezmesin ve başı rüzgara dönsün diye.. Bu aynı şekilde paraşüt deniz demirinde de uygulanması faydalı bir seçenek. Sloop ve Cutter armalarda ise kıça bir mandar ile basacağınız demir yelkeni ciddi fayda sağlayacaktır..


https://www.youtube.com/watch?v=t4l3CbgUCU8


Bir önce ki bölümde bahsettiğim gibi paraşütü atarken 30-45 metrelik bir el incesi ve ucunda bir şamandra ile atarsanız eğer, sonrasında paraşütü toplamak kolay olacaktır.

Güverte üzeri donanımı konuşlandırırken mutlaka kilitlerin açılmadığından emin olmak için kilitin delikli kısmından tel ile sabitlemeniz en doğrusudur.

Yawl ve ya Kecht arma teknelerde demir atıldıktan sonra mizana yelkeni basılır ki tekne fazla gezmesin ve başı rüzgara dönsün diye.. Bu aynı şekilde paraşüt deniz demirinde de uygulanması faydalı bir seçenek. Sloop ve Cutter armalarda ise kıça bir mandar ile basacağınız demir yelkeni ciddi fayda sağlayacaktır..




Dilek - Şimdi yukarıda iki tür paraşüt deniz demirini kullanma yönteminden bahsettik..

1. Baştan atmak



2. Pardey usulü



Her iki usulde de donanımın önemini zaten anlamışızdır.. Bu gibi donanımları satan firmaların arasında en bilineni ve tavsiye edileni de..


http://para-anchor.com/

Pardey'lerin Fırtına Taktikleri Videosunu aşağıda ki linkten satın alabilirsiniz.. Oldukça da faydalıdır..

http://www.thesailingchannel.tv/product/storm-tactics-pardey/

Bu siteyi de incelediğiniz de olayın sadece paraşüt kısmı olmadığını ve donanımın önemini daha iyi anlıyorsunuz..mesela paraşütün ucunda ki fır döndü.. halatlar ve uclarında ki bağlantı elemanları, kilitler gibi..

Ama bu genede kendin pişir kendin ye için engel değil bana göre..

Kitaba Pardey usulü ile devam ediyoruz..

Çeviri devamı: Pardey Usulü Paraşüt deniz demiri atılması ve heave too:

Şimdi, aslında bu konu derin.. herkes kesinlikle kendi teknesinde denemeli..

3. ve varsa 4. camadan yapılmış ana yelken ya da fırtınada ana yelkenin yerine donatılan yelken gergin bir vaziyette teknenizi rüzgara 50 derece açı ile durduruyorsunuz.. Şimdi ÖNEMLİ! KISIM.. DÜMEN RÜZGARIN GELDİĞİ YÖNDE alabanda ya da alabandaya yakın kitleniyor..

Dilek - Bakın çok önemli teknenizde deneyin.. en doğru şekli bulun.. Eos'da küçük bir genova terslenmiş şekilde olabiliyor mesela.. her tekne de ayrı bir durum söz konusu olabiliyor

Bu 50 derecelik açı ile duran ya da çok yavaş akan teknenin pozisyonu sonucu, teknenin başından kıçına kadar olan kesitin uzantısı olan, rüzgara doğru olan alanda dalgalar kırılmayı kesip, çok küçük turbülans sahaları oluşturuyor..

Sonrasında ise teknenin akışı eğer 1,5-2 knottan fazla ise, ya da tam konforu sağlayamadıysanız, pozisyonunuzu korumak zorlaştı ise; önerilen paraşüt deniz demirini teknede rüzgar ile gelen aynı açıdan yani 50 dereceden atmak.. ama atarken deniz demirini hem baştan hem de teknenin kıçına doğru olan babalardan üçgen olacak şekilde halatlar ile bağlayıp, bu bağlantıdan da tekrar tek başına bir halat ile paraşütü atmak.




Lary Pardey bu şekilde atılınca paraşüt halatını kısa tutmaktan yana çünkü tekne ve paraşüt dalgalar ile aynı zamanda gerilsin istiyor.. Ancak burada teknenizin paraşütü donattığınız ekipmanı çok güçlü olmalı..40 feet bir yatta bu aramaya binecek yükler o kadar büyük kü.. belki de uzun halat ile atmak en doğrusu olacaktır.

Bu arada denemelerde (bana çok enteresan geldi) fin salma ve uzun salma teknelerin diğer kısa salma teknelere göre çok daha iyi sonuçlar vermiştir.. Uzun ve derin salmalar Pardey metodunda daha iyi tutunma sağlamaktadırlar.

Hangi metodu kullanırsanız kullanın teknenizde donanımın bir kısmı hazır olmalı ve mutlaka denenmiş olmalıdır.

Paraşüt deniz demiri çok güvenli bir tutunum sağlamaktadır. Binen yüklerden dolayı çok az bir pala zedelenmesi rapor edilmiştir. Eğer doğru bir şekilde atılmış ise size çok az dikkat edeceğiniz ve bolca dinleneceğiniz bir ortam sunar. 

Ve unutmayın.. sık sık telsizden '' GÜVENLİK'' uyarısını düzenli aralıklar ile vermeyi unutmayın ki bu arada çevre gemiler ile çatışma haline girmeyin..

Devamı gelecek..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 327
  • Teknede yaşamak..tekneyi yaşamak..
    • Rota Atlantik
https://www.youtube.com/watch?v=LbjwP6F_N9s

Yukarıda ki videoda anlatım İngilizce ancak seyredince gayet net anlaşılıyor ''heave too'' nedir..

Videoda da defalarca belirtilen bol bol deneyin.. Çünkü heave too hayat kurtaran bir pozisyondur...
  • IP logged

  • *
  • İleti: 327
  • Teknede yaşamak..tekneyi yaşamak..
    • Rota Atlantik
Videolara devam..



Aşağıda ki videoda ise 2 ayrı zamanda açık denizde 2 ayrı teknenin 35 Knot ve üzeri rüzgarda  ve çok yüksek denizlerde,
kırılan dalgalarda heave too pozisyonunda ki çekimlerini görüyorsunuz.. Teknenin rüzgar üstü tarafında ki türbulanslar ve ufak girdapları göreceksiniz.. Yani dalga teknenin üzerinde patlamıyor, kırılmıyor..

https://www.youtube.com/watch?v=cqPY4E_P0rI

Ve Tabiki Skip Novak'tan Heave-too ya da hove-too

https://www.youtube.com/watch?v=uQTOfns6OjU
  • IP logged

  • *
  • İleti: 327
  • Teknede yaşamak..tekneyi yaşamak..
    • Rota Atlantik
Çeviriye kaldığımız yerden devam ediyoruz..

7. Bölüm Deniz demirleri..

Drogues..Konik deniz demirleri..

Aslında Drogue deniz demiri.. Paraşüt tipi olan ayrılıyor.. O nedenle deniz demiri olarak devam edeceğim.. Sürüklenme demiri de denilebilinir bana göre. Çünkü bu demirde siz akmaya devam ediyorsunuz.. Tekne yavaşlıyor.. Böylece tekne özellikle kıçtan aldığı rüzgar ve büyük dalgalarda, dalgalardan önde koşmuyor.. Ki olabilecek en tehlikeli durumlardan birisi de dalgalardan evvel dalgadan aşağı inmek..yuvarlanmak..
Bu tip deniz demiri bir konik bir tarafından deniz girip diğer tarafından daha az oranda çıktığı büyükçe torba ki bu büyüklük tekne boyu ve ağırlığı ile belirleniyor ve devamında halat, işaret şamandırası gibi paraşüt deniz demirinde ki ekipmanın hemen hemen aynı şekilde devam ediyor.



Konik deniz demirinin en önemli yanı bir çok sahada destek ekipmanı olabilmesidir. Örneğin pala ve dümen arızalarında teknenize yön verebilirsiniz. Sert bir havada, girişi zor bir limana girerken teknenizde daha fazla kararlı bir dümen dinleme sağlamak isterseniz aynı şekilde kullanabilirsiniz. Tabi ki kıçtan gelen devasa denizlerde, denizden önce koşmamak için çok önemlidir.

Dilek- Değişik türleri var onlara değineceğiz. Şimdilik tekli konik torbayı anlatacak kitap.




Tekneniz denizlerden önce koşmaya başladığında iyi bir dümenci/reis teknesinde ne yapması gerektiğini bilir. İlk adım yelkenleri küçültmek ikinci adım konik deniz demirini atmaktır. Yönsel kararlılık karışık, kıçtan gelen kırılan dalgaların olduğu ve yüksek rüzgarın olduğu bir denizde paha biçilmezdir. Her dalgadan indiğinizde yandan da alacağınız soluğan teknenizin kıçını savuracaktır.. Bu da teknenin yanlamasına sebebiyet verecektir. Yalnız bu ekipmanı kullanırken unutulmaması gereken çok önemli bir konu; tekne yavaşladığında kıçtan daha fazla dalgayı alacak ve kıç vuracaktır. Bu her seferinde gerilim ve ek yük demektir. Bu durumda teknenizin kıç yapısının ve donanımın cidden sağlam olması gerekmektedir.  Aynı şekilde havuzluk ve güvertede ki personelin de güvenliğinin iyi sağlanmış olması gerekir. (herkes bağlansın istisnasız)

Aynı şekilde gemiler de yavaşlamak için çapa ve zincir kullanırlar. Bu onlara iyi bir yavaşlama sağlar. Ancak teknelerde uygulandığında bazı dezavantajları vardır. Bir kere sığ sulara yanaşamazsınız.. Bu nedenle bu sorun sadece zincir kullanarak aşılabilir.. Ve zinciri de toplarken ırgatı kullanabilirsiniz..

https://www.youtube.com/watch?v=4SAXRH42Df0


https://www.youtube.com/watch?v=4SAXRH42Df0


Konik deniz demirinde (tekli ya da ikili ya da seri) de en azından 80-100 metre halat önerilir.. Daha uzunu yoktur daha kısası vardır unutmayalım. Gerilim ve tekneye binecek yükü ancak böyle bertaraf edebilirsiniz.. İlla tek boy 100 metre olması gerekmiyor..  elinizdeki yedek ve kalmış halatları da kullanabilirsiniz.

Ekipman donatılırken önce sancak ve iskele Genova vinçlerine ( ki tavsiye edilen) doğru ‘’V’’ şeklini alacak; iki halat donatıyorsunuz.. Bu iki halatın ucunu önceden örüp radansa yapılmış olması iyi bir yoldur. İki ucu böylece bir kilit ile deniz demirini tutacak tekli halata ekleyebilirsiniz. V halatların uzunluğunu 30 derecelik açıyı yapacak şekilde diye düşünebilirsiniz. Bu donanıma ‘’Bridle’’ deniyor.. Bu üçgenin dezavantajı boyunu uzatıp kısaltmada yaşanabilir. Ancak vinçlere yeterli uzunlukta halat getirilirse rahatça uzunluklarla oynayabilirsiniz.

Deniz demirinde ki en önemli kısıma gelince: Mutlaka halatlar gergin olmak zorunda yani içinden daima deniz geçmek zorunda. Yoksa her halat boşladığında tekneniz dalga sürüklenecek ve her tekrar gerildiğinde ise teknenize çok büyük yükler binecektir. Bu istenmeyen durumlara yol açabilir. O nedenle ekipmanın sonuna mutlaka ağırlık takıyoruz.
Wolfson raporuna göre ( Dilek- Bu bir Dünya çapında test firması. Verdiği raporlar ve değerler denizciler ve gemiciler tarafından dikkate alınmaktadır. http://www.wumtia.soton.ac.uk/) Ekipmanın 10-15 metre suyun altında kalamasını sağlayacak, yaklaşık 20-30 kg  ağırlık ile çok işe yaradığını belirtmişlerdir. Bazen faydalanan yöntemlerden sadece ağırlık atmak hele ki ağırlık güvenlik altına alınmamışsa ciddi hasarlara yol açabilir.. Onun yerine deniz demiri artı ağırlık ve motor gücü ya da küçük bir baş yelkeni ( fırtına yelkeni) yavaş akan tekneyi olması gereken rotada ve güvenli bir şekilde koruyacaktır. Bazı deniz demiri kullanıcıları ağırlık konusunda teknenin kıçını suya çok bastırdığından dolayı kullanmayı tercih etmediklerini belirtmişlerdir. Elbette ağırlık olmadan deniz demirini toplaması da çok kolaylaşır. Denemelerle teknenize göre en iyi yöntemi bulmalısınız.

Konik deniz demirinin taşıdığı yük elbette paraşüt deniz demirine göre daha azdır anacak yine de oldukça büyük yükler taşıdığından emin olunuz. Wolfson şirketinin denemelerinde 33 foot 3,8 ton ağırlığında ki bir tekne için belirlediği bu yüklerin oluşturacağı hasarı gidermek için halatın güverteye ilk değdiği noktalarda sürtünmeden doğacak hasarları önlemek için halata plastik hortum takmak, eğer yeterince güçlü ise halatları vinçlere bağlamak önlemler olabilir. Ayrıca ekibin ayaklarına dikkat etmesi ve sıkıştırmaktan sakınması gerekmektedir.

Konik türdeki deniz demirlerinin çeşitleri vardır.. Bunlardan özellikle ‘’SERIES DROGUE’’ kayda değer bir fayda sağlamaktadır. Bu türde pek çok ufak konik torba ardı ardına dizilmiştir.








Değişik deniz demirlerinin Najad 391’de denemesi sonuçları aşağıda ki tablodadır..





Bunlar tabi ki pahalı ekipmanlardır.. İsteyene kendin yap videosu da aşağıdadır.. Seri halde koni deniz demiri ciddi ağır deniz ve hava şartlarında çok ise yaramaktadır..

https://www.youtube.com/watch?v=L23MdzCbx2Y

Kitapta diğer bazı deniz demiri türlerinden de söz etmiş ancak en iyi için paraşüt, konik ve seri konik olduğu için burada çevirmeyeceğim.



Sadece halat ile tekneyi yavaşlatma:

Bu bölümün yazarı Peter Bruce’un babası Erroll Bruce 30 feet’lik teknesi Samuel Peppys ile Bermuda’da 1950 Mayısında Kasırga şiddetinde bir hava şartında kıçtan halat sallamış.. Sir Robin Knox-Johnston 1969’da ki tek Dünya çevreis yarışında Suhaili isimli teknesinde aynı şekilde uzun halat atmış..Miles Smeeton ve eşi Berly Smeeton Dünya seyehatinde 10 bofor bir havada meşhur tekneleri Tzu Hang ile halat atmış..
Milez Smeeton’un kitabının linki aşağıdadır..

https://www.amazon.co.uk/Enough-Sailors-Classics-Miles-Smeeton/dp/0071414312





Diğer bölüm ile devam edeceğiz..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Biraz cıvıtayım.. Şimdi biz Türk yelkencilerinin bu yazanlardan çıkardığı anlam şu olacaktır.

demek ki neymiş, sert havada seyir yapılmazmış..  :)
  • IP logged

 
Yukarı git