Cumartesi öğleden sonra Necdet Ağabey telefonla aradı. “
Gel, seni birinle tanıştıracağım” dedi.
Bahçede takım ve tezgâhların yanı başında saçları beyaz, başında kepi olan sıradan biri oturuyor. Nezaket cümlelerinden sonra Necdet Ağabey adama dönerek “
Müsaade eder misiniz ben anlatayım?” dedi ve hemen hepimizin az veya çok bildiği el emeği ile alüminyumdan inşa edilen “Altan Girl” teknesinin efsanevi Northwest Geçişi yolculuğundan bahsetti.
Teknik bilgiler, İnşa & yol fotoğrafları aşağıda:
http://www.besmaran.com/tr/kuzey-buz-denizi-gecisi/Yanımızda oturan da teknenin hep yapımcısı hem reisi Erkan Gürsoy.
2 saate yakın sohbet ettik. Onlarca ama onlarca soru sordum. Yaşadığı Kanada’dan, Alaska’da buzda sıkışıp kurtarılmasına, teknenin yapımından, yalnız yolculuğun zorluklarına, teknenin formundan, motor soğutma sistemine kadar. Ayrılırken hava artık kararmak üzereydi. Bana “
hiç bu kadar meraklı, anlamlı, teknik sorular soran olmadı şimdiye kadar, tekneye de bekliyorum” diyerek iltifat etmekten de geri durmadı.
Bugün, kararlaştırdığımız gibi öğlen toplaşıp Teos Marina’da karaya alınan “Altan Girl” ve sahibi Erkan Gürsoy’u ziyarete gittik.
Uzun uzadıya, ayrıntılara girip boğulmadan kısaca şunları söyleyebiliyorum.
Tekne hemen hemen 8 yaşında. Alüminyumdan inşa edilmiş. Zehirlisi haricinde hiç boya yok. Zaten Erkan Bey’de boya yapmayı sevmediğini belirtti. Teknenin içinde ve dışında kullanılmış paslanmaz vidalar, cıvatalar var. Hepsi de tertemiz yerlerinde duruyor. Ne paslanmazlarda ne de alüminyumda elektroliz izine rastlamadım.
Erkan Bey Burdur orta öğrenimini Sanat Enstitüsü’nde, yükseköğrenimini de Ankara Erkek Teknik Yüksek Öğretmen Okulu’nda tamamlamış. Dolayısı ile hem elinden iş geliyor hem de yaratıcı.
Teknenin hemen tamamı hem basit hem işlevsel hem de her an her noktasına müdahale edilecek şekilde tasarlanıp yapılmış. Binlerce $ veya Avroya alınabilecek balanslı rüzgâr dümeni o kadar basit ve kullanışlı ki dilim tutuldu. Hele makinanın şanzıman ve gaz sistemine bittim.
O zaman şunu düşünüp dile de getirdim; Denizdeki teknelere harcanan paralar gerçekten de denize / hiçe harcanıyor. Tabii Kuzey Geçişinden önce gerçekleştirdiği Bruce Roberts 53 ft sac tekne ve dünya turunun birikimini de deneyim birikimi açısından kenara koymamak gerek.
Dünya turundan sonra kendi tasarımı olan, çeşitli ölçülerdeki alüminyum servis botlarının imalatına başlamış. “Aldura” markasıyla yaptığı bu teknelerden 122 tane inşa edip Kanada ve A.B.D’de satmış. Kendi servis botu da bir “Aldura”.
“Altan Girl” 2020 baharına kadar Teos Marina’da tımarlanacak.
Eğer Heyamolahey ister ise Erkan Bey’i kış aylarında İstanbul’a davet edip kalabalık bir etkinliğimizde sorularımız ile bunaltıp suyunu sıkabiliriz. Bu alçak gönüllü, bilgisini ve deneyimlerini paylaşmaktan zevk alan denizciyi yürekten kutlamamız gerekir.
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.