Volt basıncı gösterdiğine göre, motor aküsü dolduğunda yani basınç yükseldiğinde, akım basıncı az olan yani voltu düşük olan tenvirat akülerine doğru olmayacak mı ?
Eğer doğru ise niye illa akıllı röle koyma ihtiyacımız oluyor ki ?
Erol abinin söylediği gibi bu su-boru-tesisat benzetmesi gözümüzle göremediğimiz elektrik hareketlerini daha kolay hayal edebilmemiz için yapılan benzetmeler fakat gerçekte elektrik tam olarak su gibi hareket etmiyor. Çok çok daha fazla değişken var.
Akülerin, bağlantı parçalarının ve kabloların dirençleri, akülerin şarj alma karakteristikleri ve kondüsyonları gibi tüm detaylar işin içine girdiğinde gerçekte olanlar teorinin biraz dışına çıkıyor ve her tekneye özel oluyor. O yüzden uzaktan teşhis zorlaşıyor.
Teoride izolatör ile bir alternatöre bağlı iki akü (servis ve motor) grubu düşünelim.
Eğer alternatörün uyartım/algılama (sense) ucu motor aküsüne bağlı ise motor aküsü dolduğunda alternatör üretimi keser ve servis akü grubu daha fazla şarj olamaz.
Pratikte ise motor aküsü şarj olduğu an alternatör üretimi kesmez, şarj olmaya aç büyük servis akü grubunun çektiği akım ve düşürdüğü gerilim nedeni ile motor aküsü üstündeki voltaj (uyarım ucunun okuduğu) alternatörü tam kesime sokacak seviyeye hemen çıkamaz ve daha uzun süre servis akülerini (ama gittikçe düşerek) beslemeye devam eder. Fakat uyartım ucu motor aküsüne bağlı olduğu sürece servis aküleri de hiçbir zaman tam olarak dolamaz. (ki "tam dolmamak" sulu (jel+agm) akülerin en sevmediği şeylerin başında gelir!)
Bu nedenle uzun süre motor çalıştırarak servis akülerimizi tam olarak dolduramıyoruz ve 3-5 günde bir sahil elektriğine bağlanarak redresör üzerinden akülerimizi tam şarj etmemiz gerekiyor.
Diğer çözümler;
- Yeterli güneş paneli sistemi kurarak servis akülerini gündüz tam doldurabilmek.
- Sterling power gibi "alternator to battery" şarj arabirimleri kullanmak.
- Akıllı şarj rölesi (VSR) kullanmak. (Servis aküsü ile motor aküsü arasında bu röle bağlandığında alternatörün uyartım ucunun servis akü grubuna bağlanması daha doğru olur.. Motor aküsü şarj olunca röle bağlantıyı keser, servis grubu şarja devam eder..)