Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: SA/D (Yelken Alanı / Deplasman) Oranı Hakkında

  • *
  • İleti: 938
Dün gece bir vesile ile formüle bakarken kafama dank etti! Bu oran birimsiz bir sayı! Yani aynı boyutta iki sayıyı birbirine bölüyorsunuz. Ne demek bu? Şu demek ki yelken alanı bölü deplasman ismi birazcık aldatıcı. Formül üzerinden anlatmaya çalıyayım:

Emperyal birim sistemi (pound, foot, vs.) Ile çalışan bir hesaplama sitesi var. Adresi: http://www.nuomo.com/boatSadBruceCalculator.htm

Işte bu sitede verilen formül aşağıdaki gibi:

SA/D = [Yelken Alanı] / [Ağırlık/ 64] üzeri 0.6666

Şimdi bu 64 ne 0.6666 ne? 0.6666 bariz şekilde 2/3 demek. Yani Ağırlığı önce 64'e bölüp sonra küp kökünü alıyor sonra da karesini. Ne alaka diye düşünürken yoksa 64 de o birim sisteminde suyun yoğunluğu mu diye aklıma geldi. Bingo!
64 lbs / ft-küp = 1000 kg / metreküp demek.

Yani şunu yapıyor: teknenin ağırlığını kullanarak taşırdığı suyun hacmini hesaplıyor. Sonra da bu hacmin küp kökünü alıyor tekrar karesini alıyor.  Ve yüzey alanı cinsinden bir nicelik buluyor. Sonra da yelken alanını bu yüzey alanına bölüyor ve birimsiz sayıyı elde ediyor.

Toparlayalım, formülde bir kesir var ve payı bildiğimiz yelken alanı, peki paydadaki alan neyin alanı? Hiçbirşeyin! O sadece bir "ölçü", bir kıyaslama kriteri. Neyin ölçüsü? Teknenin suyun altında kalan yüzey alanının. Bu niye önemli ki? Çünkü su ile sürtünme kuvvetini bu belirliyor. Özellikle hafif havada,  teknenin boyu ile ilgili ekstra komplikasyonlar işin içine karışmadan ne kadar hız yapabileceğimiz yelken üzerindeki itme kuvveti ile su altındaki sürtünme kuvvetinin eşitlenmesi ile belirlenen birşey. Yani SA/D oranı esasında ağırlık başına düşen yelken alanı değil, o ağırlıktan yola çıkılarak kabaca hesaplanan su altı alanı başına düşen yelken alanı. Zaten mantıklı olan da bu hız açısından. Yoksa kütlesi fazla olan teknenin sadece ivmesi düşük olur maksimum hızı etkilemez ki diye düşünesi geliyor insanın ama ağırlık dolaylı olarak su altına kalan alanı etkiliyor işte.

Bu oran elbette ki kaba bir ölçü. Salma tipi burada yer almıyor mesela. Aynı orana sahip omurga salmalı tekne torpil salma yanında yavaş kalır. Dediğim gibi bu formül bunu hesaba katmıyor, sadece kaba bir ölçü ama fikir edinmek açısından yararlı.

Son olarak metrik sistemde bir örnek vereyim, böylece kendi teknemizin oranını kolayca hesaplayabiliriz:

Ağırlık 8 ton olsun, yelken alanı 60 metrekare. 8 ton 8000 kg eder. Bunu 1000'e bölersek 8 metreküp su olur. Bunun karesi 64, bunun küp kökü 4 olur. Yelken alanınız olan 60 bölü 4 size 15'i verir. Şimdi şu tabloya bakarak nerede olduğunuzu kıyaslayabilirsiniz:

16 to 18  Heavy offshore cruisers
18 to 22  Medium cruisers
22 to 26  Inshore cruisers, racing boats
26 to 30+  Extreme racing boats

Benim için taşların yerine oturduğu bir düşünce şekli oldu, paylaşmak istedim.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 31 Aralık 2018, 09:16:58 Gönderen: Doğan Erbahar »
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Sağolasın ya. Hiç kafa yormamıştım. Sayende anladım bile :)

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 1343
16 dan düşükler için yorum yok mu hocam?
Hakan'cım Yengeç 16 dan düşük olmalı kesinlikle.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 31 Aralık 2018, 10:07:05 Gönderen: Mustafa Ertör »
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Şimdiye kadar hiç düşünmemiş ve merakta etmemiştim. Bu rasyoyu merak ta etmiyordum . siz paylaşınca okudum ve meraklanıp baktım. Benim eski kayık ınshore cruisers, racing boats tanımına uygunmuş. Burak hep bunu söylerdi teknenin verilerine bakıpta. Hatta camadan aralıklarını bile net söylemişti. Olayı da daha net anladım, teşekkürler paylaşım için.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
16 dan düşükler için yorum yok mu hocam?
Hakan'cım Yengeç 16 dan düşük olmalı kesinlikle.

11 ya da 12 olmalı. Hesaplamıştım.
  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 1343
Saildata verilerine göre 15.02 çıkıyor.Baba30 değeri.
Bidarka için baktın mı Ahmetcim.?
  • IP logged
« Son Düzenleme: 31 Aralık 2018, 11:28:43 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 938
Tablo siteden Mustafa Abi, yorum yapmamış daha düşük değerler için.
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 1343
 ;)Gitmez diyor gibi.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 1631
Mustafa abi, tekne seçimi konusunda yazmıştım. 14 altına motorsailer olarak geçiyor. Ancak bu alan oranında dikkat edilmesi gereken husus ön yelkeni 100% olarak alıp hesaba dahil ediyor i. 150% genoa ile hesap yapılması daha doğru olur. O zaman SA/D oranı artacaktır. Doğan reis teşekkürler güzel bilgi için. Eğer teknenin su kesimindeki maksimum eni bilinirse , o zaman yapılacak hesaplar doğru ıslak yüzey değeri ile daha net hesaplanır ancak birçok dizayncı bu tip verileri nedense paylaşmıyor. Yine teknenin rüzgara karşı hareketini en sağlıklı olarak polar diyagramdan da okuyabilirsiniz. Tabi o diyagramlar da 100% genoa ile oluşturulmuştur.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 938
;)Gitmez diyor gibi.

Acelesi yok diyelim  :)
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Saildata verilerine göre 15.02 çıkıyor.Baba30 değeri.
Bidarka için baktın mı Ahmetcim.?

Bakmadım abi, bir bakayım hem nasıl bakıldığını da öğrenmiş olurum.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Saildata verilerine göre 15.02 çıkıyor.Baba30 değeri.
Bidarka için baktın mı Ahmetcim.?

Bakmadım abi, bir bakayım hem nasıl bakıldığını da öğrenmiş olurum.

15,92 imiş.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1631
SA/D (Yelken Alanı / Deplasman) Oranı Hakkında
#12: 31 Aralık 2018, 11:36:19
Baba teknelerini bu formüller üzerinden değerlendirmemenizi tavsiye ederim. Baş kıç bir teknenin aynı değerlerdeki standart günümüz 0 km yelkenlisine göre davranışı farklı olur . Polar diyagram daha iyi fikir verir .

Genel olarak evet ağır tekneler. Ancak açık denizde sizi bu sayede konforlu bir şekilde yüzdürür. Rüzgar az olursa da performans yelkenlerini donatıp gövde hızına yine ulaşırsınız.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged
« Son Düzenleme: 31 Aralık 2018, 11:38:13 Gönderen: Oğuzhan Oğuz »

  • *
  • İleti: 1631
SA/D (Yelken Alanı / Deplasman) Oranı Hakkında
#13: 31 Aralık 2018, 11:40:14
Saildata verilerine göre 15.02 çıkıyor.Baba30 değeri.
Bidarka için baktın mı Ahmetcim.?

14’ ün altındaki oranlar motor sailer tekneleri için uygundur.
14-17 arasındaki değere sahip tekneler okyanus gezgini yelkenliler için uygundur.
16-18 arasındaki değere sahip tekneler kıyı gezintileri için uygundur.
18-20 üzerinde değere sahip tekneler okyanus, kıyı yarışları için uygundur.

Baba tekneleri okyanus gezgini sınıfında. Deplasman boy oranına da bağlı olarak Tabi.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1343
Bir makalede "R.Perry ağır deplasmanlı yelkenli teknelerin de hızlı olabileceğini düşünerek  Baba 'ları tasarladı."yazıyordu.Gerçekten konfor ratioları epey yüksek ama gövde süratine hızla ulaşan yapıları var.Demek istediğim genel kurallar olarak bu katsayılar ,oranlar her zaman tutarlı olmayabilir.Yelken alanı arttıkça verim artıyor ama konfor azalıyor.Bodrum Cup IC.de balon basınca sörfe kalkmış gibi sürat yapmıştık.Büyük guletler yarışta bizim geride kalıp onlara ayak bağı olabileceğımizi söylemişlerdi.Hiç geri kalmadık aksine geride bıraktık.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

 
Yukarı git