Cenk benim uzun yıllardır cevap aradığım bir soru sordu. Ben de ilk mesajımda eveledim geveledim. Yuvarlak laflar ettim.
Sonra araştırmaya başladım. Öyle ya "klasik" denince o kadar çok anlamı var ki. Ama kabaca şöyle şeyler çıktı ortaya
Üzerinden çok zaman geçtiği halde değerini yitirmeyen, türünde örnek olarak görülen eser: Klasikler bir kültür, bir gusto, bir seviye ölçütüdür.
Üzerinden "eskitecek" kadar zaman geçmesine rağmen kendi türünde önemsenecek ve değişmez derecede örnek olarak görülen.
Gelenekten ayrılmadan meydana getirilen ve değerini uzun zaman süresi içinde kaybetmeyen eser
Eski, geleneklik kaidelere uygun olan: Klasik usûl.
Oldukça geçmiş bir tarihte üretilmesine rağmen günümüzde de insanların halen hoşuna gidebilen ürünler. Klasik otomobiller vb.
Alışılmış, eskiden kalma olup gelenek durumunu almış. Klasik İtalyan yemekleri.Bir yabancı kaynakta ise "
Qui fait autorité, qui est considéré comme un modèle. Qui appartient à l'Antiquité grecque ou romaine. Qui concerne les auteurs du XVIIème siècle, et leurs oeuvres, qui reprenaient les codes esthétiques de l'Antiquité."
- Otorite olan, model olarak kabul edilen.Antik Grek veya Roma'ya ait olan. XVII.Yüzyılda Antik Dönem estetik kodlarını tekrar ele alan yazarları, eserlerini kapsayan- diye bir başka tanımlama çerçevesi var.
Peki teknelerin / yatların klasik tanımlamalarını yapmışlar mı? Evet. Yani her gördüğümüz sakallıya baba diye koşmamamız gerekiyormuş. 2 ayrı kaynak yakaladım.
Tanım (veya yasal tanım) Classic Yacht Club:Motorlu ve/ya yelkenli klasik yatlar, Kurumumuz, aşağıdaki sınırlayıcı olmayan kriter/ölçütler temelinde Bilimsel Konsey tarafından kabul edilenleri onaylar.
-Tek unite olarak veya prototip olarak inşa edilmiş yayımlanması üzerinden 25 yıl geçmiş planlara sadık kalınarak inşa edilmiş yatlar.
-Denize indirilmesi üzerinden 50 yıl geçmiş ve 20 adetle sınırlandırılmış seri imal edilmiş yatları
-Planları 31 Aralık 1939dan önce çizilmiş ve bu planlara sadık kalınarak inşa edilmiş yatlar ve suya iniş tarihi dikkate alınmaksızın inşa edildiği dönemin ruhuna ve şartlarında inşa edilmiş yatlar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tekneden, günümüzde tenezzüh amaçlı, en az bir kişinin kullanabildiği mürettebatlı bütün deniz ve su üzeri araçları anlıyoruz. Bunlar motorlu, yelkenli, yelken ve kürekli ve diğer tahrike sahip olanlardır.
Klasik tekne veya geleneksel veya tarihi miras kolaylıkla tanımlanabilir değillerdir ve tanımlamaları RFBC (?) sıkı kurallara bağlamıştır.
Orada sadece aşağıda belirtilen tekneler yer alabilir.
1975 senesinde inşa edilmiş ahşap ;
Eski teknelerin tıpkı yeniden yapımları;
Yeni fakat planlarının tamamı eski formlardan fazlasıyla esinlenmiş.
Şüphe halinde bir komisyon teknenin klasik karakterleri taşıyıp taşımadığına karar verecektir.
Bu ölçütler zamanla gelişebilir.
“Geleneksel” , “tarihi miras” veya “klasik” tekneleri bir araya getiren her organizatör teknelere ait etiketlerle özetlenen uygunluk kriterlerini seçme hakkına sahiptir.
Günümüzde kullanılan ve bilinen etiketler şunlardır.
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.