Evet, Orhaniye Keçi Adasının arkasına kıçtan kara oldum. Dıştan takma bakımda, bir türlü alamadığım için karşı Martı Marinaya bie kaç eksik in kürekle git gel yaptım. Şimdi buradayım.
Yani diyeceğim öyle pek matah birşey değil de, ilginç gelebilir diye yazıyorum. Ama temel bilgiler için lütfen kütüphanedeki Arvel Gentry “aralık etkisi” tercümelerine ya da orijinal metne bakın derim.
Şimdi benim derdim ne? Tekneyi makûl, yani diyelim ki 6+ knots bir hızla götürmek. Düşük gerçek rüzgâr hızlarında da götürmek. Onun için de polar diyagram değerlerini hedef aldım; yoksa ben de biliyorum bu değerler pek çok varsayıma dayanıyor.
Yine biliyorum ki, 20+ havada her yelkenli şu ya da bu şekilde gidiyor. Mesele 10 knots gerçek rüzgâr hızında orsa rotasında götürmek. İşte böyle başladı.
Gene Arvel Gentry makalelerini referans verelim: yelkenlerin aerodinamik bir yüzey olarak itme kuvveti oluşturması, yelkenin rüzgâr altı ve üstünden geçen havanın laminar özelliğini olabildiğince korumasına, güngörmeze doğru türbülans başlasa bile hiç bir şekilde havanın yüzeyden ayrılmamasına (ing. Separation) bağlıdır.
Bunu pratik olarak görebileceğimiz tek araç tüylerdir. Genovayı gereğinden fazla kastığımızda rüzgâr altı tüylerin oynayıp geri dönmeleri tipik bir ayrılma ve “stall” olayıdır. Hava akışının yelkenden ayrılmaya başlaması ise azami tor noktasından başlar ve orsa yakasına doğru ilerler. Dolayısıyla yelkenlerin alt ve üst bölümlerinde, torun en fazla olduğu, diyelim ki %45-50 noktasına birer rüzgâr üstü ve altı tüyü koyunca, bilhassa rüzgâr altı tüyünün uçmasını sağlayacak şekilde açıyı ayarlayabiliriz ve tabii tor ile de oynayabiliriz.
Herkesi malûmudur ya, buraya yine de yazalım. Orsa seyrinde genova triminden sonra olmak şartıyla, ana yelkenin alt kesiminin zahiri rüzgâr açısını araba ile, üst kesiminin açısını ise iskota ile bu tüylere bakıp kolayca yapabilirsiniz.
Bu şekilde yapılmış bir trim ile göreceksiniz ki, dümeni daha az rüzgâr altına basacaksınız, tekne daha az bayılacak ve daha hızlı gideceksiniz.
Polar diyagram verileri tabii ki pek çok varsayıma dayanıyor. Benim için iyi bir hedef. Teknem Bavaria 38 2000 model. Karinayı bu sene boyadım. Genova %130. Ana yelken de sarma. Yelkenlerim yeni değil. Dalgasız 10 knots gerçek rüzgârı 45-50 derecede gördüğümde (gerçek rüzgâr hızı ve açısı) 6.4 knots yapıyorum. Eh, fena değil herhalde.
Şimdi benzerini genova’ya da yapacağım. Bu aralar en sevdiğim şey sabah 10 gibi hava basmadan 10-14 kn havalarda trimlerle oynamak, araba, kıç istralya, mandar, iskota vs. Büyüklere oyuncak