Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Yelkenli tekne yelken ile gider !

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 830
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#150: 29 Mayıs 2018, 18:54:53

Cenova hafif hava yelkenidir. Daha bunun üzerinde öyle değildir denebilir mi. ? Siz çok iyi yelkenci olabilir ve 20 knot havada tam arma gidebilirsiniz.  Ama bu cenovanın bir hafif hava yelkeni olduğu gerçeğini değiştirmez.


Cenova hafif hava yelkeni değildir.

Valla çok şey yazayım diye düşündüm ama sadece yukarıdaki tek cümle de yeterli olur dedim.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#151: 29 Mayıs 2018, 19:03:42
Ersin otorite değilki kendi doğrularını yazıyor isteyen kendi doğrusu olarak benimser İsteyen güler geçer yada kendi doğrusunu yazar . Sadun Boro bile bir şey sorduğunuzda oğlum ben ne biliyorumki der sonra anlatırdı.Leo gene aynı ısrarla sorarım what do i know der sonra anlatır anlamışsın anlamamışsın umursamaz.

Bu yelkeni denizi bilen adamlar sanırım en az konuşanlar.Benim tanıdığım en iyi iki denizci onlar bir kişi daha var örnek aldığım hayranlık duyduğum bu forumdan adını söyleyince kızıyor .

Saygı ve sevgi ile.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#152: 29 Mayıs 2018, 19:04:51

Cenova hafif hava yelkenidir. Daha bunun üzerinde öyle değildir denebilir mi. ? Siz çok iyi yelkenci olabilir ve 20 knot havada tam arma gidebilirsiniz.  Ama bu cenovanın bir hafif hava yelkeni olduğu gerçeğini değiştirmez.


Cenova hafif hava yelkeni değildir.

Valla çok şey yazayım diye düşündüm ama sadece yukarıdaki tek cümle de yeterli olur dedim.

Ben de düşündüm, hiç yazmayayım....dediydim   :-\
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#153: 29 Mayıs 2018, 19:28:14
Cık cık cık.....
Ben bu filmi çok seyrettim. O nedenle de bıktım.
Antarkı beklemeden salondan çıkmayı tercih ediyorum.

Hadi biz yine ana yelken ıskotasına dönelim.

Her şeyden önce Thomas Gillmer'in tasarladığı Blue Moon Yawl'da ana yelken ıskotası bumbanın bitişinde ve  düşeyinde duran bir çift dilli makaraya monte edilir şekildedir ve de hatalıdır. Çünkü o nokta her ne kadar yekenin çalışmasını engellemiyor ise de benim alışık olduğum seyir sırasında ana yelken ıskotasının elimin altında olmasına uygun değildi.
 
O nedenle Iskota çift dilli 2 makaralı palangasının cımasını bumbaya eklediğim bir tek dilli makaraya oradan da havuz ön duvarı dibine eklediğimiz bir ayak üzerine koyduğum yine tek dilli ama bir yay vasıtası ile ayakta duran makaraya taşıdım. Hemen arkasına da bir Klem kilit ekledim ki gerektiğinde ıskotayı sabitleyebileyim.
Özetle Tayo-Mar'daki ana yelken ıskota sistemi dümencinin önüne her an müdahale edilebilir olmasını ben yaptım.

Diğer tarftan klasik bir kaç yöntem uygulanıyor: Ya iskotanın düştüğü yere bir "hors" yani bir yatay boru konuyor ve alt makara bu hors üzerinde alabandalara gidip gelebiliyor. Tayo-Mar'da trenkete tek ıskotası böyle bir hors üzerinde çalışıyor.  Iskota cıması yine dümencinin arkasında.

Bir diğer sistem de bumbanın bittiği yerin düşey alabandalarına konan 2 makara ve bir de bumbada bulunan makara var. Bu sistemde ise yine ıskota çıması sadece tek tarafta çalışıyor. Yine  dümenin arkasında.

Örneğin Galway Hooker'larda ise ana yelken palangası bumbanın orta merkezinden geriye biraz kaçık, farşta tek makara olmakla birlikte bumba üzerinde 3 makara ile palangalayıp güçü iyice bölüyorlar. Bu sistemde ıskota çıması dümen önünde ve dümencinin elinde.

Başkalarını bilmem ama kendi adıma eğer uygulaması müsait ise dümencinin önünde ve bir ray üzerinde alabandalara kaçabilecek ıskotayı ve çımasını elimde tercih ederim.

Tayo-Mar'da bu bahsettiğim ray veya boru olmadığı için boşu alınan ıskota ile bumba omurga hattına yaklaşıyor. Oysa bazı seyirlerde boşu alınsa bile o azıcık alabandaya yaklaşma gerekiyor.
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#154: 29 Mayıs 2018, 19:29:14
Markoni armada hafif havada kullanabileceğiniz en büyük yelkendir diye biliyorum bende Cenova’yı sonrasında Working jib ve storm Jib dersek hafif hava yelkeni oluyor Cenova yanlış değil yani belli bir kuvvet havaya kadar kullanabilirsiniz sonrasında %100 yani working jib kullanmak sonrasında storm jib kulanmak zorundasınız.Code zero diyorsanız oda bir hafif kumaşlı bir cenovadır.

Bunu ben böyle biliyorum yanlış biliyorsam doğrusunu bende öğrenmek isterim .

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#155: 29 Mayıs 2018, 19:30:48
Te allaam, yine gerginlik çıktı.. :(
Konuya dönelim;

Birde Özgür fikir yürütmüş, tabi kendisininki hemen önündedir diye. Aynen öyle.  Randa arma demedik, gargari halkası demedik , yahu en temel yelkencilik öğretilerine bile ben yazdım diye karşı çıkılıyor.
Yelken Teorisi kitabı yazıyorsan iyi de şurada kendi tecrübelerimizi paylaşıp derdimize derman bulalım diyosak karşılıksız kalıyor yazdıkların.

En temel yelkencilik kitabında "anayelken ıskotası havuzlukta olur" yazıyodu da ben mi görmedim acaba!?

Sor bakalım forumlarda toplam kaç tane anayelken ıskotası havuzlukta olan tekne var? Olmayan kaç tane?

Olmayan adama tek anayelken kullanmak daha güvenli, cenova güvensiz dersen hatalı olur.

Senin doğrun senin için geçerli, evrensel değil. Tecrübelerini paylaşma yöntemin yanlış.

öZgür (tapatalk)

Özgür biladerim, ;)

Olay falan yok ''don't make any panic''  :)

Uyuyanları uyandırmak için arada atraksiyon yapıyoruz Böke biladerim ile. ;D ;D ;D

Bu arada yelkenli bir Moody sahibi olarak söyleyebilirim ki ana yelken ıskotası dümen başında otururken elimin altında arkamda yanımda. Cenoa ıskotası ise önümde yanımda.Ama maalesef ana yelken mandarı direk dibinde.
Bira kutusu için bir şey yazmam yasak. :'(
  • IP logged
DeDe

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#156: 29 Mayıs 2018, 19:46:00
Markoni armada hafif havada kullanabileceğiniz en büyük yelkendir diye biliyorum bende Cenova’yı sonrasında Working jib ve storm Jib dersek hafif hava yelkeni oluyor Cenova yanlış değil yani belli bir kuvvet havaya kadar kullanabilirsiniz sonrasında %100 yani working jib kullanmak sonrasında storm jib kulanmak zorundasınız.Code zero diyorsanız oda bir hafif kumaşlı bir cenovadır.

Bunu ben böyle biliyorum yanlış biliyorsam doğrusunu bende öğrenmek isterim .

Benim bildiğim bir takım yelkenlerin ( asimetrik balon, balon, code 0 ve eski / yeni benzerleri...) hafif hava yelkeni diye nitelenebileceği ; gerçi buna karşılık sert havada da basılan balon var.
Ama tip yada tarzlarına göre hafif hava / sert hava diye ayrım yapılmış bir tablo hiç görmedim.

Tek bildiğim ( bir) yelkenin kumaş ağırlığına göre hafif hava için mi, sert hava için mi olduğunu belirleyebileceğimiz.

Benim kesirli armada sadece de %110'luk bir genovam var. Muhtemeldir ki bu genova aynı boy ama direkbaşı armalı bir teknenin floğundan bile küçüktür, şimdi benim genovam niye salt hafif hava yelkeni olsun ?

Sert havada genovamı küçültmek zorundayım ( ya da bir flokla değiştireceğim ) ; ama bunu yaparken aynı anda ana yelkenimi de camadana vurmak zorundayım. Ersin'in mantığına göre o zaman ana yelkenim de hafif hava yelkeni ?  ?0-?
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#157: 29 Mayıs 2018, 19:56:37
Yaklaşık aynı boy teknelere sahibiz fark olarak benim teknem tam arma sizinki kesirli demek istediğimi aşağıdaki metin tam özetliyor.Hafif havada en hızlı gitmek için hangi yelkeninizi kullanırsınız balon konuşmuyoruz balon varken cenova açılmaz. Çok büyük bir bastonunuz yoksa.

  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#158: 29 Mayıs 2018, 20:11:25
Ben tabii, sizler kadar bilmiyorum ama sanki sorun; büyük genellemelerden çıkıyormuş gibi geliyor bana.
Burak'ın sınıflandırması doğru tabii,
ama Cenova'nın hafif hava yelkeni olduğunu genel bir doğru olarak yazmak yanlış.
Şu önerme; bence herşeyi özetliyor; "Cenova hafif havada açabileceğiniz en büyük yelkendir."
Ama bu onun hafif hava yelkeni olduğu anlamına gelmez bana kalırsa.
Eğer teknenizde flokunuz / fırtına flokunuz var ise ve bunları donatacak durumda iseniz, elbette hava şartlarına göre bu yelkenleri tercih edersiniz. Ama bu cenovanın hafif hava yelkeni olduğu anlamına gelmez.
Çoğu teknede ön yelken olarak cenovadan başka yelken bulunmaz. Bu sizin cenovanızı  30 havada açamayacağınız anlamına gelmez. Yalnızca onu, teknenizin özelliklerine göre  küçültme/azaltma/camadan vurma zorunda kalacağınızı gösterir.
Ama  Cenova hafif hava yelkeni dersek, içinden tamamen yanlış bilginin çıkacağı, spekülatif biraz da öznel bir önermede bulunmuş oluruz, diye düşünüyorum.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 29 Mayıs 2018, 20:15:25 Gönderen: Bülent Büyükdağ »
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#159: 29 Mayıs 2018, 20:12:08
Burak bey, benim bir yelken dolabım yok. Ayrıca ön saha yelkeni sarma sistemli olduğu için o yelkeni indir ; bunu bas yapacak halim yok. Senede veya iki senede bir genovamı söküp yıkadığımda furler rayından yerine basana kadar dilim dışarı fırlıyor zaten. Yani ben her havada tam açık veya küçültülmüş genova ile seyir yapmak zorundayım.

Ileride gerçekten uzun seyirler yapmak zorunda kalırsam hevesim sarılı genova üzerine iliştirilebilen bir fırtına floğu edinmek.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#160: 29 Mayıs 2018, 20:40:11
Ali Reisim ne demek istediğinizi anladım.Konu zaten ne benim teknem ne sizin tekneniz eğer büyük bir cenova yaptırırsanız bunu hafif havada kullanırsınız çünkü cenova hafif kumaştan yapılır 3 camadanlı orsa yastıklı bir cenova yaptırırsanız ortalama ağırlıkta optimum bir yelkene sahip olursunuz henüz her havada kullanılacak bir yelken kumaşı icad edilmedi.O yüzden hafif hava yelkeni demeyebilirsiniz.Her havada yelken yapmanın yolu burda başlıyor zaten.Emek ve doğru yelken
  • IP logged
« Son Düzenleme: 29 Mayıs 2018, 20:42:33 Gönderen: Burak Doneray »

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#161: 30 Mayıs 2018, 04:13:45
Te allaam, yine gerginlik çıktı.. :(
Konuya dönelim;

Birde Özgür fikir yürütmüş, tabi kendisininki hemen önündedir diye. Aynen öyle.  Randa arma demedik, gargari halkası demedik , yahu en temel yelkencilik öğretilerine bile ben yazdım diye karşı çıkılıyor.
Yelken Teorisi kitabı yazıyorsan iyi de şurada kendi tecrübelerimizi paylaşıp derdimize derman bulalım diyosak karşılıksız kalıyor yazdıkların.

En temel yelkencilik kitabında "anayelken ıskotası havuzlukta olur" yazıyodu da ben mi görmedim acaba!?

Sor bakalım forumlarda toplam kaç tane anayelken ıskotası havuzlukta olan tekne var? Olmayan kaç tane?

Olmayan adama tek anayelken kullanmak daha güvenli, cenova güvensiz dersen hatalı olur.

Senin doğrun senin için geçerli, evrensel değil. Tecrübelerini paylaşma yöntemin yanlış.

öZgür (tapatalk)

BU tartışmayı önemsiyorum. Çok şükür benim yekemin hemen önünde ana yelken iskotası . Cem Gür ne güzel anlatmış. Ellerine sağlık ne de güzel yapmış.

Bakının burası tartışmada püf nokta . Özgür diyor ki " sor bakalım havuzlukta ana yelken ıskotası  olan kaç tekne var "

1 ana yelken ıskotası , dümenin hemen önünde olmalı. (Bana göre böyle . Bakınız buraya " olsa iyi olur " da yazabilirdim. ancak öyle yazarsam bu konunun önemine gereken vurgu yapılmamış oluyor. bilmem anlatabildim mi neden böyle üslup kullandığımı  )  Bakınız Baba Tunca örneği. Aksi durumda ana yelken trimi için otopilot ya da ikinci bir adama ihtiyaç var. Sanırım buraya kadar sıkıntı yok.

2 "modern " bir yelkenlideyiz , minimum iki kişi var teknede ve ana yelken ıskotası kamara girişinin sağında ya da solunda. Birinci durumda sadece cenova açık gidiyoruz. aniden hava sertledi. Tekne rüzgar altına kaçmaya başladı.
Teknesine göre az ya da çok. Ama her durumda rüzgar altına kaçmak isteyecek. Siz yelken küçültmek için rüzgar üstüne dönmeye çalışacaksınız. Motor desteği olmadan çok zor dönersiniz

3 Oysa " modern " bir yelkenlidesiniz . Yani kocaman bir cenovanız var. ana yelkeniniz küçük. Tek başına cenova açmak yerine ana yelkeni tamamen açar, gelen rüzgar yönüne ve şiddetine göre üretmek istediğiniz güç kadar cenovanızı açar keyifli keyifli gidersiniz. Diyelim aynı durum oluştu. Birden sert bir sağnak geldi ve devam ediyor.

Otopilota geçer, ya da diğer kişiden ana  yelken iskotasını boşlamasını istersiniz. ana yelken üzerindeki güç kaybolur. Ya da azalır. Tekne doğrulur  ancak cenovadan dolayı rüzgar altına dönmek ister. Yaşasın. Ne gam ! Teknenizi gitmek istediği yöne yani rüzgar altına dönmesine izin verirsiniz. Bir süre sonra ana yelken cenovayı gölgeler . Cenovanızı rahat rahat küçültür ya da kapatırsınız.

4 Diyelim aynı durumda sadece ana yelken açık gidiyorsunuz. Rüzgar sertledi. Arkadaşınızdan ıskotayı boşlamasını istersiniz. ana yelken üzerindeki güç kaybolur ya da azalır. Hiç bir şey yapmasanız da tekne rüzgar üstüne döner ve doğrulur.

Görüleceği üzere ana yelken ıskotası dümenin önünde olmasa dahi, ana yelken ile tekneyi kullanmak her durumda daha " konforludur " , daha güvenlidir.


Sonra en temel yelkencilik kitabında  "ana yelken ıskotası havuzlukta olur " niye yazsın? Bu teknenin tasarımı, hangi amaç için yapıldığı ile ilgili bir konu.

Benim böyle bir yelkenlim olsa , er durumda ve bir şekilde ana yelken ıskotamı dümen tutarken kontrol edebileceğim bir yere taşırdım.

Bunları nereden mi çıkarttım.? Benimle seyir yapanlar bilirler. Başkasının teknesini kullanmaya bayılırım. Merak ederim çünkü. En son Ahmet 'in HUnter ile böyle oynayıp duruyordum. Dönerken rüzgar bir anda sertledi. Ben dümendeydim. HakanE de vardı. Ahmet cenova da , HakanE  ana yelken ıskotasını aldı. Ben de oynayıp durdum Hunter ile . Tabi her yön değiştirmede yelken trimi değiştiğinden bunlar kan ter içinde kaldılardı. en son HakanE nin dönüp, " yeter lan geberdik gitsene adam gibi ! " uyarısı sonrası bırakmıştım denemeleri.

Hep hatırladığım , Yüksek bordalı Hunter'i iskele bordasını suya sokmak üzereyken Ahmet'in ters ters bakışıdır. :)

Keza , Baba Tunca ile Sivri ada dönüşü sert bir rüzgarda diğerleri havuzluk dışında oturmuş muhabbet ederken ben , Baba Tunca ile trim yapıp duruyordum. Baba Tunca da ana yelken ıskotası tam da dümenin önünde. Bildiğim Mustafa abi değiştirdi düzeneği. Bülent bence sen bunu Mustafa abiye bir sor. Senin tekne ile seyir de yaptı hem. Nasıl taşıyacağın konusunda belki bir fikri olabilir.

Benzer bir uygulamayı Leros -Didim arasında orsa seyrinde 47 feet eski bir Bavarya da da denemiştim. Koça kıçlı teknede öyle bir cenova vardı ki , ana yelkene rağmen tekneyi neredeyse kontrol etmek mümkün değildi. Motor çalıştırmak zorunda kalmıştık.

Yani yukarıda yazdıklarım benim teknemin , Tayo Mar 'ın özellikleri değil. Canını sevdiğim Tayo Mar. Şimdi kotra arma yazmaya başlayacağım ama yeteri kadar uzun oldu yazı zaten. Kızıyorlar sonra.

Bu yukarıda yazdıklarım benim deneyimlerim. Hem de farklı farklı teknelerden çıkarımlarım. Belki yanlıştırlar. :)

Siz de deneyin. Her şeye rağmen ben cenova ile giderim arkadaş diyenlere , teknesi sert bir sağnakta bayıldığında benim sırıtan yüzümü hatırlamalarını isterim sadece. Bir de meşhur kahkahamı ... Pu ha ha ha.

Dün çok keyifsiz bir gündü. Bir sürü sıkıntılı işle uğraştım durdum. Kafam o kadar bozuktu ki Eşim beni Kalamış Marina ya Halberg Rassy Monsun 31 'e bakmaya götürdü. Kendime geldim. Akıllı kadın.

Hayır ayrı konu başlığı mı açsam buraya mı yazsam bilemedim şimdi. Yok ben ayrı bir konu açayım daha iyi.




  • IP logged
« Son Düzenleme: 30 Mayıs 2018, 04:22:54 Gönderen: Ersin Böke »

  • *
  • İleti: 989
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#162: 30 Mayıs 2018, 09:20:58
Ersin bu markayı bilmiyordum sen yazdıktan sonra baya baya inceledim googul amcadan kral tekneler. Gördüğüm kadarı ile yurt dışı fiyatlarına baktım 90 modelden yukarısında olanlarda  70 bin $  aşağı rakama tekne yok :) bayıldım bu teknelere param olsa bir dakika düşünmem alırım bir tane Halberg Rassy 31 :)

Halberg Rassy görmüş biri olarak fikirlerini yazarsan sevinirim..

https://www.yachtworld.com/boats/Sail/Cruiser/Hallberg-Rassy/31

Hallberg-Rassy 310 (2018) Walkthrough
https://www.youtube.com/watch?v=yJ1e7CMDlns
  • IP logged
« Son Düzenleme: 30 Mayıs 2018, 09:28:44 Gönderen: Ali Ünalan »
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

  • *
  • İleti: 196
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#163: 30 Mayıs 2018, 10:06:52
Yelkene yeni başlayacak biri olarak bu başlıktaki bilgiler bana çok faydalı olacağını düşünüyorum.  Genellikle yelken yapacak olduğum zamanlarda yelkenlere tek başıma müdahele edeceğim.  O yüzden muhtemelen sadece ana yelken ile seyir yapacak gibi duruyorum.  Genovayı tek başıma tramolalar da kontrol etmem aldığım eğitimlerden gördüğüm kadarıyla zor olacak.

Demir konusuna gelince şimdiki teknemde delta benzeri bir çapa mevcut. Gittiğim koylarda şuana kadar bir problem yaşamadım ama yelkenli tekne aldığım zaman mutlak suretle yedek demir olarak bir adet admiralti temin edeceğim.
  • IP logged

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#164: 30 Mayıs 2018, 10:18:32
Cenk reis, BUrada benim yazdıklarımı ve diğer yazılanları da dikkat le değerlendirmenizi öneririm. Bu ve benzer yaşanmışlıklar sonrasında siz de bizler gibi bir dolu macera yaşayacaksınız:)  Benim Talebim sonrasında siz de yaşadıklarınızı bu işi benden daha iyi bilenler ne der ? diye korkmadan yazabilmeniz.

Burada yazı yazan kimi dostlar fazla mütevazi olduklarından yazmazlar.  Ben yazayım. Özgür Ökten yelken eğitmenidir. Yine Eyüp Ogan yelken eğitmenidir, Cem Gür, Aali San yelkenli tekne imal etmiş kişilerdir. Burak Doneray , Marmaris de bir üst klasman da yarıştırdıkları halde birinci gelir Hollandalı arkadaşı ile.

Mütevazi yazılar yazan, sanki bir şeylerden haberi yokmuş gibi yazı yazan Bülent'in yaptığı bahri mil , yarım dünya turu eder.

Şu Matay bile benden çok daha fazla yelkencidir aslında . Yetmedi Uzun süreler yelken kulübü yönetmişliği vardır.

Yani demem o ki bunların arasında en az deneyimli yelkenci benim. Benim sesim çok çıkıyor sadece :)

Bu şekilde değerlendiriniz. Unuttuğum varsa kusura bakmasın. Hatta çok ender yazan Çetin reis bildiğim tam beş yıldır yarışıyor . Hiç bir şey yazmaz o ayrı.

dediğim gibi siz yazınız. Siz de tecrübelendikçe yazdıklarınız bir başkasına ilham kaynağı olsun.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 30 Mayıs 2018, 10:21:43 Gönderen: Ersin Böke »

 
Yukarı git