Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.

Başlatan Bülent Büyükdağ, 02 Mayıs 2018, 16:00:56

« önceki - sonraki »

Can Deniz <Ercan H>

#15
Tekneler Kaan'ın koyduğu temsili resime göre bağlı ise,  motoru çalıştırır önce baş sonra kıç halatı çözer tekneyi poyraz rüzgarına emanet ederim. Rüzgar yardımıyla abordadan güvenli mesafe ayrıldıktan sonra duruma göre tornistan veya ileri yolla manevramı tamamlarım
ВЛАДА / TEOS

Tan Kaan Özkan

Sadece baş kıç bağlıymış abi...Açmazlar yok

Cem Gür

Ben olsaydım....
Çelenoğlu'nun manevrasını tercih ederdim.
Merkez tekneye fazladan yük bindirmeden ve ilk ağızda sadece rüzgarın yardımı ile ayrılmak...
Motor yerdımcı.
"İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez... İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir" diyordu Oscar Wilde.

Bülent Büyükdağ

Alıntı yapılan: Tan Kaan Özkan - 02 Mayıs 2018, 17:23:13
Alıntı yapılan: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 17:01:04
Iyisi ben yaptığımı söyleyeyim; aborda teknedekilere bas ve kıç halatlarını tutturdum.  Esay başa geçti. Voltalar çözük bekledi diğer teknedekiler komutu.
Hava basınca foraladilar. Esay bas halati aldi. Ben hafif sancak tornistan yaptım duzelttim ve boşa aldım gazı. Baş açıldı kıç zatenkurtardi.  Verdim ileri yolu .

Top sizde.

Yöntemimizde ki tek fark, tornistan.
Benim yapmama sebebim ise, 25-30 kn rüzgarda zaten kendisinden başka iki tekne yükü daha taşıyan, ortada ki teknenin, (muhtemelen demirde kalmaya devam edecek), az bile olsa verilen tornistanla, demir tarama ihtimaline sebep olacağı endişesi ile yükü üzerinden mümkün olduğunca almaktı.

Ne kadar etki ederdi, eder miydi ? bilmiyorum.

Halatlar fora iken yük olur mu ?
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Tan Kaan Özkan

Rüzgarın basması, anlık sağnaklar, iskelede ki teknenin etkisi, ... İhtimaller sadece düşündüklerim.

Baş kıç aynı anda çözüldü ve tekne kendi kendine açığa çıktıysa evet, ama ortada ki teknenin üstüne düşme ihtimali, anlık bir rüzgar değişimi ile de olabilir. Mörfinin işi yok.
Bu yüzden mümkün olduğunca kendi yükümün üzerinde ve çabucak uzaklaşmak için diye düşündüm.

Bülent Büyükdağ

Sahi Soruydu zaten Kaan.
Aslına bakarsan tornistan düşünürken aklıma gelen aynı kaygıydı. Rüzgar baştan bastığı için kendi cazibesi ile akar kayik dedim. Ileri yol o nedenle hiç aklıma gelmedi.
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Kamil Kurdoğlu


Ahmet Kabaalioğlu

Temsili resimdeki açmaz diye adlandırılanlar aslında pürmeçe alınması halidir.  Bülent'in durumunda bunlar yok.
Ben olsam hiç bunlara kafa yormaz  ileri geri uğraşmaz ,halatları hızlıca toplatır, kayığı kendi gücümle açtırır, serbest bırakırdım. Sonrası ileri geri manevra.
Hiç öyle yelkenle falan ayrılamazdım oralardan, onlar riskli işler benim tarzım adamlar için. Yapabilecek olsamda yapmam. Bana göre onlar mecburiyet halinde yapılacak uygulamalar.
S/Y  Pruva S / Fatih / İstanbul
M/V Espadon / Fatih / İstanbul
M/V Deli Ağa  / İnebolu / Kastamonu

"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

Bülent Büyükdağ

İşte iki akımın arasında bir yerdeyim. Arabulucu olsam mı ne :)
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Ahmet Çelenoğlu

Br de yelkensiz deneyelim:

Ayrılacak teknenin kıçından demrili teknenin başına bir açmaz alınacak. Motor çalıştırılacak. Kıç koltuk sökülecek. Baş koltuk sökülecek, sökülürken iskele alabanda ile ileri yol verilecek. Tekne başı yeteri kadar açıldığında yeterli gaz veriliyorsa tekne kıçı da az da olsa açılmış olacak. burada gaz miktarı tekneyi tutacak kadar olacak, ileri gitmeye fazla müsade edilmeyecek, açmaz sayesinde tekne başı rüzgarla açılmış olacak. Açmaz halatı alınacak veya demirli tekneye bırakılacak, iskeleye doğru dümen kırılarak çıkılacak. Yol vermeden önce başın biraz açılmasını beklemek doğru olur ama fazlası tekne kıçlarını birbirine yaslayabilir. Tekne demirli tekneyi yarım boy geçtiğinde dümen düzeltilecek.

Hareket edecek teknenin kıçından demirli teknenin başına alınacak açmaz tekne başını açacaktır. Motor ile manevra sadece yandaki teknenin üstüne düşmeyi daha doğrusu kıçın yapışmasını engellemek içindir. Yinede her iki teknenin kıçına da oldukça fazla usturmaça döşemenizi öneririm.

Bülent Büyükdağ

Anladım,
ama yeniden ve sahiden-bellemek için- soruyorum, kayığı, rüzgar kafadan geliyorsa ve kıçlar yan yana ise neden rüzgarın kendi cazibesine bırakmıyoruz?
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Emin Alp Alayunt

Bülent galiba Bill Gates söylemiş ; zor bir problem varsa onu en tembel adamlara veririm nasıl olsa en kısa yoldan çözerler demiş. Hem tembel hem de acemiler bu konuda mükemmeli yakalarlar. Aha işte ben , motoru çalıştırır, iskele kıça 2 fazla usturmaça sıkıştırır , kıç halatı çabuk açılacak gibi hazıra alırım, (bazen aksilikler beni bulur) yan teknedeki elemana bak abem buraya yaslanırsam tekneyi ittirecen derim. Baş halatı açar toplar suya düşmemeye çalışarak kıça gelirim. Şansım yaver giderse baş açılır kıç halatını gevşetip toplarkene gazı kararınca açıp ,içimden iskele basmak gerekebileceğini 3 defa tekrarlayarak , yan teknedeki elemana el sallamayı ihmal etmeden ayrılırım. Nası basit değil mi ?
Hiç yapmadım ama spekülatif bir faaliyet oldu şimdiden gaza geldim...ne dersiniz?

Ahmet Çelenoğlu

Elleye elleye tekne rüzgara bırakılıp kendi kendine kurtulması beklenebilir ama 25 knot rüzgar olunca bu iş biraz zor görünüyor. Rüzgarın cazibesine kontrolsuz bırakmak usturmaça elleme vs dinlemeksizin  iki teknenin kıç kıça çarpışmasına yol açar. İskele alabanda ile ileri yol, hem tekne kıçlarının biraz açılmasına yardımcı olur hem de başı yelkenle veya açmaz alarak açma işlemini az da olsa yavaşlatır. Bu manevrada açmaz alınırsa halatın sökülmesi garantiye alınmalı. Bir çok denizci sağlamlık adına bağları gereğinden fazla yapar, gerçekten de çok iyi tutar ama denizde bağların bir özelliği de gerektiğinde kolay ve hızlı sökülebilmelerdir. Bu koşulda teknenin üstünde yol varken o açmaz zamanında alınmazsa işler kesinlikle kontroldan çıkar.

Bağları düzgün yapmalı ve yanınızda mutlaka keskin bir bıçak bulundurmalısınız. 

Mehmet Erem

Alıntı yapılan: Ahmet Çelenoğlu - 02 Mayıs 2018, 21:38:09
Br de yelkensiz deneyelim:

Ayrılacak teknenin kıçından demrili teknenin başına bir açmaz alınacak. Motor çalıştırılacak. Kıç koltuk sökülecek. Baş koltuk sökülecek, sökülürken iskele alabanda ile ileri yol verilecek. Tekne başı yeteri kadar açıldığında yeterli gaz veriliyorsa tekne kıçı da az da olsa açılmış olacak. burada gaz miktarı tekneyi tutacak kadar olacak, ileri gitmeye fazla müsade edilmeyecek, açmaz sayesinde tekne başı rüzgarla açılmış olacak. Açmaz halatı alınacak veya demirli tekneye bırakılacak, iskeleye doğru dümen kırılarak çıkılacak. Yol vermeden önce başın biraz açılmasını beklemek doğru olur ama fazlası tekne kıçlarını birbirine yaslayabilir. Tekne demirli tekneyi yarım boy geçtiğinde dümen düzeltilecek.

Hareket edecek teknenin kıçından demirli teknenin başına alınacak açmaz tekne başını açacaktır. Motor ile manevra sadece yandaki teknenin üstüne düşmeyi daha doğrusu kıçın yapışmasını engellemek içindir. Yinede her iki teknenin kıçına da oldukça fazla usturmaça döşemenizi öneririm.

Bu soruyu yeni gördüm.
Ahmet Çelenoğlu pürmeçe manevrasını tarif ediyor sanırım. Ancak standart olarak manevra bu şekilde yapılmaz.
Teknenin kıçından alınan pürmeçe ile ileri yol verilirse hiç bir rotasyon sağlanmamış olur, ancak tekne ileri gider. İskele alabanda basılması kısmına girmiyorum...

Pürmeçe manevrası ile sancaktaki teknenin ana tekneden ayrılması planlanıyorsa tornistan basılması, ileri yolla çıkılması gerekir.
Tornistanda tarama riskinden endişe ediliyor olunabilir, Kaan haklı.

Yelkenle ayrılmak da nispeten riskli işler ben de olsam onları karıştırmazdım. En basit çözüm en iyi çözümdür.
Eğer 25-30 knot rüzgar söz konusu ise hele de 3 tekne beraber demirde gezinme başlamıştır.
Ben olsam bu gezinmelerin sancak tarafa olanı bitip, iskeleye olan tur başladığı anda ileri yol vererek (çok hafif sancak basarak, ama kuvvetli devir ile) ayrılırdım.




Bülent Büyükdağ

Alıntı yapılan: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 21:40:09
Anladım,
ama yeniden ve sahiden-bellemek için- soruyorum, kayığı, rüzgar kafadan geliyorsa ve kıçlar yan yana ise neden rüzgarın kendi cazibesine bırakmıyoruz?

Buna yanıtın nedir Merem?
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.