şimdi forumlarda pek de bahsedilmeyen bir konuyu dikkate sunuyorum efendim. Tekne yaptıracağız , istediğimiz kriterleri belirledik, plan seçme aşamasındayız ya hesapta. Proje , malzeme, yer, işçilik bütçe derken çok önemli bir kriter dikkatimizden kaçıyor.
Toplam süre.. Mühendislik dili ile adam saat.. İncelediğim birçok projede projeler üç başlık altında toplanıyor.. Ne derecede bir işçilik düzeyi gerektiği ve öngörülen yapım süresi saat cinsinden veriliyor..
Bu hesaba girince eski bir tekneyi alıp refit etmek daha makul gözükse de maliyet ve işçilikler açısından benim gördüğüm yeni tekne yaptırmak daha ucuz.
Yani bu işin ne yaparsan yap bir süresi var.. 30 feet bir tekneyi tam anlamı ile iki en erken bir buçuk yıldan önce denize koymak mümkün değil.
Tam mesai çalışılır ve profesyonel destek alınır ise minimum süre kısılsa kısılsa 8 ay..
Kısa sürede tekne yapmanın avantajı, özellikle tekne yapımında kullanılacak atölyenin maliyetleri yani genel giderlerden kurtarıyor olması.
Peki sekiz ayda bir tekne yaptırmak için nasıl bir profesyonel destek alınmalı.?
Mümkünse yaşayan bir tasarımcının projesi seçilecek. Sonra bu iş ile ilgili bir proje danışmanı bulunacak. Bu proje danışmanı imalatın tüm evrelerini önceden planlayarak gerekli malzeme ve işçilikleri bir iş programı dahilinde çıkaracak ve imalatın takipçisi olacak.
Yani öyle verelim ustaya yapsın bitirsin tarzı bir çalışma olmayacak. Projesine tam uygun olarak yapılacak.
Daha önemlisi benim gördüğüm , tekne yapanların en büyük handikapı her imalatı sıra ile yapmak. Kabuk bitmeden direkler yapılmıyor mesela. Yelkenler önceden biçilmiyor, ıstralyalar önceden yapılmıyor v.b.
kabuk ve arma imalatı eş zamanlı başlamak zorunda. İç tasarım için farklı usta ile çalışılmalı. Özellikle mutfak için.
Kabuk, Türkiyenin her hangi bir yerinde de yaptırılabilir. Adana 'daki benim tanıştığım Ahmet Bey'in atölyesi Ege Yat'ınki kadar büyük ve donanımlı mesela.
Bir ikinci maliyet düşürücü nokta ise projeyi kooparatife çevirmek.. örneğin 3 teknenin aynı anda imal ediliyor olması ciddi ekonomi sağlıyor çünkü.
Şu anki planım kabuğu Adana da çaktırmak. Adana ya gidip gelmek, Kurucaşile'ye gidip gelmekten hem daha ucuz hem daha keyifli..
Kabuk bittikten sonra geri kalan tüm işleri Istanbul da bitirmek..
dur bakalım.. Günler ne getirecek ?
Peki bir tekne tam anlamı ile sekiz ayda nasıl bitirilir. ? Nasıl bir kadro gerekir.?