Teknede radar olması ve alarmının güvenli manevra yapılabilek bir çapa ayarlanması işe yarar mı , radar küçük bir balıkçı kayığı veya 2 m.lik bir botu bile görüp , alarm verebilir mi ?
RADAR'ın bir hedefi ekranda size gösterebilmesi (eko) ve üstüne onun hareketli bir obje olduğunu anlayıp (mARPA, büyük gemilerde ARPA (automatic radar plotting aid) fonksiyonu) takip etmeye başlaması ve çatışma/yakınlaşma durumunda alarm vermesi (CPA/TCPA) için karşıdaki cisimin (gemi, bot, şamandıra, kayalık vb.) RADAR'ın kendisine gönderdiği elektromanyetik dalgayı "yeterli miktarda" geri yansıtmasına bağlıdır.
Ne yazık ki fiber, pvc, nylon, ahşap, kontralpak vb gibi malzemeler "yeter" miktarda yansıtma yapmaz. Bu malzemelerden mamül tekneler RADAR'da görünür olmak için "RADAR reflektörü" taşımaları gerekir.
Ne yazık ki ucuz reflektörler (küçük, tüp/boru şekilliler) de yeterli yansıtma sağlamaz.
Ticari gemiler özellikle sakin trafikli açık denizde gözcülükten çok ARPA RADAR ve AIS'e güvenerek (ve bu sırada bin tane angarya evrak işi ile uğraştıklarından)
seyir yaptıklarından fiber teknelerde kaliteli bir reflektör (veya AIS Transponder) yoksa çatışma tehlikesi artar.
6-35m boy arası her tip tekneyle binlerce mil yol yaptım, hiçbir ticari geminin DÇÖT'e uymadığını görmedim, yol sizdeyse yeter ki düz bir rotada gidin, adamın kafasını karıştırmayın.
Ama açıkdenizde üzerime süren, dümeninde kimse olmayan, masustan rota değiştirip 30kn ile yakınımdan geçen motoryata, DÇÖT'ün D'sinden habersiz yelkenlilere çok denk geldim.
öZgür (tapatalk)