DİREK TRİMİDireğin iskele-sancak simetrisi kesindir.
Trim öncesi tüm çarmıhlar (diyagonaller, hareketliler dahil) boşluk kalmayacak kadar (daha fazla değil) doldurulmalıdır.
* Düşeyde Direk DüzgünlüğüDirek üreticisi… cunda-ıskaça arasındaki doğruya göre belli bir bükümü öngörmemişse (genelde düzdür) öncelikle direk cundası ve ıskaça arasında bir elincesi gerilmeli ve direğin doğruluğu kontrol edilmeli ve sağlanmalıdır. Boşluk bırakmayacak kadar eşit sıkılmış çarmıhlara rağmen bir büküm-eğim sorunu varsa araştırılmalı ve giderilmelidir. Giderilemiyorsa sorunun nedeni ve büyüklüğü irdelenmeli işe devam kararı bu aşamada verilmelidir.
Bilinmesi gereken ikinci unsur direğin kaç derece pupaya yatık olacağıdır.
* Düşeyde Pupa AçısıAmaç aerodinamik ağırlık merkezini ( =AC) ve Hidrodinamik merkezini ( =HC) doğru ilişkilendirmektir. Konu salt statik, yani geometrik, kıpırdamayan bir tekne için belirlenmez. Tasarımcılar merkezler arasındaki bu ilişkiyi:
• Farklı rüzgar hızlarında,
• Hıza uygun yelken büyüklüğünde,
• Farklı seyir sonuçlarına göre genel ortalamadaki en verimli hale göre belirlerler.
Trim… tasarımcının verilerine göre, veri yoksa seyir sırasında tekne davranışına (orsaya çekmek, bocaya düşmek) …göre yapılmalıdır.
Gerekçe: Ağırlık merkezlerinin arasındaki fark doğrultusunda dümene yük oluşturacak kuvvet kolu oluşturmamak ve buna dayalı çevirme momenti ile (AC, HC nin gerisinde ise orsaya, önünde ise bocaya) denge sağlamaktır.
İşlemin doğruluğu dümene 20 dereceyi geçmeyen bayıklığa kadar ( =klinasyon) dümendeki yükü en aza indirmekle ölçülür.
Dikkat: Dümen yükü frendir. 20 dereceyi aşan bayıklıklarda dümen hareketleri ayrıca başın ve kıçın batırılması anlamına geleceğinden fren etkisi katlanarak artacaktır.
Pupa pruva arasındaki trim baş ve kıç istralyaların karşılıklı gerilerek direkte istenmeyen bir büküm yaratmadan gerçekleştirilir. Orsa seyirde baş istralyanın rüzgaraltına doğru kabul edilebilir bir eğimine kadar gerdirilmelidir. Dahası… çok istenirse kıç istrelya gergisi ile ( =backstaytansioner) tamamlanmalıdır. Bu davranıştaki aşırılıklar, malzeme yorgunluklarının, dolaylı, dolaysız direk kırılmalarının ikinci büyük nedenidir [Birinci neden: yelkenlerin yapraklatılması] Bu aşamada flok sarma-mekanizmasının ( =furling) işlerliği kontrol edilmeli, sorun varsa trimden taviz vermeden furling yatakları gözden geçirilmelidir.
* İskele-Sancak Trimiİskele veya sancaktaki gerilim çarmıhların aynı mesnete bağlı olmaları nedeni ile birbirlerini eşit biçimde etkileyeceklerdir. Bu aşamada gerginlik ölçer ( =Tansiyometre) kullanımının bir faydası yoktur.
• En dıştaki güverte-cunda arasındaki çarmıhlar ile başlanmalı,
• İşlem mümkünse iki benzer ağırlıklı kişi ile,
• İskele ve sancakta eşanlı olarak yapılmalıdır.
• Başlamadan önce teknenin iskele-sancak düzeyi ölçülmeli (akıllı telefonlardaki sayısal düzeç bu işlem için çok uygundur)
• 90 derece sağlanana kadar taraflar bağımsız çalışmalı
• Sonrasında her iki taraf çarmıhlar “tatlı sert” aşamasına kadar karşılıklı gerilmelidir.
• Bu işlem diyagonaller dahil tüm çarmıhlara uygulanmalıdır.
• Direk üstündeki çalışmalar bir kişi tarafından yürütülmeli
• Güvenlik kurallarına ve direğe tırmanma giysi-donanımına dikkat edilmeli
• Yardımcı vinç başında, Direk üstündeki kişiyle denge sağlayacak biçimde durmalıdır.
* Trim Sonu• Direk trimi uygun bir havada, tercihen rüzgar hızı 20 knt düşük, mümkünse saçakaltı bir koyda, dalga etkisini en aza indirerek
• Ön görülen yelkenleri açarak
• Öncelikle 45-700 arasında sabit bir açıyla ve kontrada seyredilip, rüzgarlatındaki çarmıkların boşluğu belirlenir.
• İşlem diğer kontrada tekrarlanır.
• Yelkenler mayna edilir. Sallantısız bir konumda, çarmıhlar vira edilir.
Dikkat:
• Rüzgar altındaki çarmıhların, eşit biçimde belli belirsiz boşluğu trim için yeterlidir.
• Aşırı gerginlik, çarmıh ayaklarına ve ıskaçaya riskli yükler getirecektir.
* Yelkenli Teknelerin Sert Havada Motor SeyriÖnemli ve sorunlu bir seyirdir. Özellikle baş-kıç yalpasındaki vuruşlar direğe ve donanımına zarar verebilir.
Ön-önlemler Uzun boylu tekneler avantajlıdır. Denge üst sınırı ( =stabilite) “dalganın geldiği yöndeki” tekne boyuna üç dalganın sığabilmesidir.
Tekne hızı ve “kütlesi” önemlidir. Hafif tekneler baş-kıç yalpasına yatkındır. Gerektiğinde tekneye zarar vermeyecek biçimde başın ağırlaştırılması yararlıdır.
Atalet ( =az hareketlilik) olumsuzluk unsurudur. “Yeterince” hızlı bir seyir sorunları azaltacaktır
Olumsuz etkenleri giderebilmek için öncelikle dalganın frekansını değiştirin. Dalga değişmeyeceğine göre, hızımızı ve/ya dalgaya olan yönümüzü değiştirmeliyiz.
Trim DesteğiKıç istreayayı gerginleştirerek sorunları ve yıpranmayı azaltabilirsiniz.
Dikkat: Sert havada yelkenle seyir, motor seyrinden çok daha güvenli, hızlı ve de konforludur. Yelken alanının doğru belirlenmesi, 20 dereceden fazla baymamak, orsa seyri fazla zorlamamak yeterli ve iyi bir çözüm olabilir.
Selametle
DI.Haluk Işındağ
Denizce com'dan alınmıştır.