Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY

B

Burak Doneray

Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#15: 03 Mart 2018, 20:41:43
Kısaca nasıl yapıldığınıda yazayım .Cenovanın trimini doğru olarak gittiğiniz yöne göre yapın .Ana yelkeni maksimum güç üretecek şekilde trimlerseniz wheather helm .Ana yelkeni dümen ile düzeltme yapmadan teknenin dümdüz gideceği noktaya kadar boşlayın balanced helm .Biraz daha kaçırın anayelkeni lee helm.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#16: 03 Mart 2018, 20:47:42
Dün Ersin Böke ile telefon görüşmemizde malta planını sordum. Ben de bu sene tüm halatları koparıp 3 aylık seyir hedefliyorum dedim.
Telefon ile görüştüğü arkadaşları ne gerek var , o kadar eziyet çekmeye istiyorsan uçakla git gör demişler :)

 
Bende kendisine ufak teknelerin bile Atlantiği bile geçebileceğini söyledim . Arkadaşımın yeğeni 31 feet tekne ile tek başına Atlantiği tek başına geçti. Şimdi dönüş yolunda Tunus ta motor rektifiyesi yapıyor.

Sırf capeverde lerde   karnavalı izlemek için atlantik geçişini 1 yıl ertelemiş. gambiya yı da çok sevmiş

http://tetranora.blogspot.com.tr/2015/



Zafer’im Kaptanım Reisim
Kalıcı emekli olma kararı gibi anlıyorum. Doğrumudur


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#17: 03 Mart 2018, 20:48:45
Benim elimden bu kadar anlatmak geliyor.  Ersinin yazdığı yanlış anlaşılmasın diye nerden nereye geldik pardon Ersin pardon arkadaşlar.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#18: 03 Mart 2018, 22:20:26
Benim elimden bu kadar anlatmak geliyor.  Ersinin yazdığı yanlış anlaşılmasın diye nerden nereye geldik pardon Ersin pardon arkadaşlar.

Çok iyi yaptın , eline sağlık.  C:-)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#19: 03 Mart 2018, 22:43:57
Benim elimden bu kadar anlatmak geliyor.  Ersinin yazdığı yanlış anlaşılmasın diye nerden nereye geldik pardon Ersin pardon arkadaşlar.


Burak Reis
Çok güzel bilgiler paylaştınız. Teşekkürler


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#20: 03 Mart 2018, 22:52:19
Arka yelkenle daha fazla güç üreterek weather helm, ön yelkenle daha fazla güç üreterek lee helm diye mantık kurdum CE yi arkaya veya öne kaydırmak yelkenlerin üreteceği güçle ilgiliz. Burak’la bu konuyu balon seyrine çıkmadan önce telefonda konuşmuştuk. Videoda da zaten telaffuz ediyorum bu terimleri. Balon seyrinde doğru trimde rüzgar altına açması lazımdı kafayı. Ana yelkenli yeterince boşlamadığım için rüzgar üstüne doğru dönüyordu tekne. Ana yelkeni çarmıhlara kadar boşlayıp balon trimini de düzeltince lee helme dönmüştü . Kamber dedin diye girdim konuya. Burak izah etmişti prensibi sağolsun


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#21: 04 Mart 2018, 02:54:46
Durunuz ben daha basit anlatayım.. :) Yani şimdi biz şöyle yapıyoruz efendim.. Balanced Heel denen nesne öyle kolay olmuyor bu markoni armada..

Bunu yapmak için Cenova sabit tutulup ana yelken ıskotası ile ancak bunu yapabiliyorsunuz. Bu arada hava sevgili dostumuzun anlattığı kadar sert olmasaydı bunu hiç yelken küçültmeden de yapmak mümkündü..

Ancak yinede sevgili dostumuzun teknesinin özelliklerini bilmemek ile birlikte , eğer dediği gibi ise çok fazla rüzgar üstüne dönme eğilimi olduğunu söyleyebiliriz teknesinin diye düşünüyorum  ayrıca.

Ben bu tür uzun yol seyirlerinde mizana direğinin önemini vurgulamaya çalışmıştım aslında.. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#22: 04 Mart 2018, 09:08:41
Wheather helm (Teknenin dümenini kısa süreli bıraktığında rüzgara dönmeye çalışması)
Balanced helm (Teknenin dümenini kısa süreli bıraktığında düz gitmesi)
Lee helm (Sadece pupa ve genis apazda dümeni kısa süreli bıraktığında kafayı açması)

10 knot rüzgara kadar balanced helm istiyoruz ve yapıyoruz her yönde onun üstü rüzgarlarda orsa ve apaz seyrinde Wheather helm .Pupa ve geniş apaz seyrinde lee helm .

Teknesine göre baktınız dümende zorlanıyorsunuz yelken küçültme zamanı işte o zaman.Bu söylediğim fırtına sırasındaki camadan değil konforlu hızlı seyir için birde otopilotunuz kaçırmasın rotasında kalsın siz başında değilken diye.

Anlatımına yardımcı olması için ;





Buradan da anlaşılacağı gibi arma ayarı kolay dümen tutabilmek için çok önemlidir. Direği kıça doğru biraz daha yatırırsanız etki merkezini kıça doğru çekersiniz. Rüzgarın etkisi kıça yaklaşacağından tekne rüzgar üstüne dönme eğilimi artar. tam tersi durumda rüzgar altına dönme eğilimi artar. Bundan da anlaşılacağı gibi arma ayarı, tellerin ne kadar gergin olacağı değil, direğn yatıklığının ve bükümünün ayarlanmasıdır. Direğin pozisyonunun bozulmadan kalabilmesi için tel gerginlikleri ayarlanır. 
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#23: 04 Mart 2018, 09:18:01
Kesirli armalarda evet dediğiniz gibi ama tam armalarda ve düz (Eğimsiz)tek veya çift gurcatalı armalarda direğin eğimi ile ilgili bir işlem yapılmaz sadece camadan ve pupa palangası ve varsa cuningham ile ana yelkenin güc merkezini öne yada arkaya kaydırabilirsiniz  Ana trim anayelken arabası ,güngörmez yakası gerginliği  ve ana yelken ıskotası ile yapılır. Kesirli armalarda kıç ıstıralya gerginliğinin arma ayarı ile ilgisi yoktur ana yelkenin şeklini etkiler. {kıç ıstıralyayı gererek yani direği geriye doğru eğerek ana yelkenin daha az güç üretmesini sağlarsınız orsa seyrinde Pupada ise pupa palangasını boşlayarak daha az güç üretmesini sağlarsınız)

Arma ayarlarının sert hava ve düşük havada ayarları farklıdır ama gezi tekneleri optimum sabit bir ayar kullanır.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 04 Mart 2018, 09:29:57 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#24: 04 Mart 2018, 09:54:37
Teknenin orsa seyrinde rüzgara dönme eğilimi çok fazlaysa dümen ile çok fazla düzeltme yapmanız gerekiyorsa yada 5 dereceden fazla bir dümen açısı ile düz gidebiliyorsanız ve bunu ana yelken trimi ile düzeltemiyorsanız ya yelken alanınız fazla geliyordur yada cenova arabanızın yeri yanlıştır. Sert havada anayelken ve cenova mandarları çok gergin olmalıdır . Spectra olmayan mandar halatı sert havada esner cenova ve anayelkenin orsa yakalarında sarkma olmayana kadar tekrar gerilmelidir.Hafif havada bu gerginlik istenmez mandarlar bir iki santim boşlanır Bu ayarların hepsi gezi yelkencilerinin bilmesi gereken ayarlardır.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 04 Mart 2018, 10:01:48 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#25: 04 Mart 2018, 10:54:51
Kesirl armalarda kıç istralyanın ayarlanabilir olmasının nedeni direği yatırmak değil bükmek içindir. Tüm armalarda baş istralya ve kıç istralya ayarları ile oynanarak direk yatırılabilir. Tam armalı teknelerde büküm genellikle çarmıhlşarın ayarları ile oynanarak bir dereceye kadar sağlanabilir. Baş istralyasında liftin olmayan tekneler için yapılabilecek tek şey en iyisini ummak veya bir liftin eklemektir.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#26: 04 Mart 2018, 11:13:08
Kesirl armalarda kıç istralyanın ayarlanabilir olmasının nedeni direği yatırmak değil bükmek içindir. Tüm armalarda baş istralya ve kıç istralya ayarları ile oynanarak direk yatırılabilir. Tam armalı teknelerde büküm genellikle çarmıhlşarın ayarları ile oynanarak bir dereceye kadar sağlanabilir. Baş istralyasında liftin olmayan tekneler için yapılabilecek tek şey en iyisini ummak veya bir liftin eklemektir.

Kesirli armada kıç ıstıralya ile direğin sadece gurcataların üsünde kalan kısmı  geriye doğru eğilir. Ve yelkenin üstten rüzgarı kaçırması yani bir nevi yelken alanı küçültmesi sağlanmış olur. rake dediğimiz direğin ilk arma ayarında verilen eğimi değişmez Tam armalarda rake kıç ıstırılya ile değil lower  shroud yani kısa çarmıklar ile ayarlanır çok azdır .

Rake çok fazla olacak şekilde bi arma  ayarlanırsa wheather helm artar ama bu kesirli amadaki kıç ıstıralyayı kastığınızda rake artmış olmaz eğim sadece gurcatann üstünde olacağı  için sadece ana yelkenin daha az güç üretmesine yarar denge merkezi arkaya ciddi bir fark yaratacak kadar değişmez.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 04 Mart 2018, 11:27:54 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#27: 04 Mart 2018, 11:21:38
Direk tepesini geriye almadan çarmıh ayarları ile oynarsanız  direği yatırmazsınız bükersiniz.  Arma ayarın da çarmıhlar boşta iken direk tepesi istenilen yere getirilir, yani üst  çarmıhlarla direğin teknenin iskele sancak yönünüde dik durması sağlanır, direk tepesinden indirilen bir çekülle kıça doğru gerektiği kadar yatırılır, daha sonra alt çarmıh ayarları ile direğe gereken büküm verilir.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#28: 04 Mart 2018, 11:33:02
Anlaşamayacağız malesef bu konuda.Bir gün görmek isterim nasıl yaptığınızı arma ayarını.Baş ıstıralya boyu ile rake belirlenir kısa çarmıklar ile sabitlenir kıç ıstıralya gerginliği ile ayar tamamlanır.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 04 Mart 2018, 11:39:01 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: ATLANTİK GEÇİŞİ ÇOK KOLAY
#29: 04 Mart 2018, 11:36:26
Anlaşmayacağımızda anlaştık.
  • IP logged

 
Yukarı git