Teknenizde VHF telsiz varsa, kullanmak için Kısa Mesafe Telsiz Operatörü (KMT) yeterlilik belgesi sahibi olmanız gerekir.
İlk kez telsiz alacak amatör denizciler: Önce ruhsat ücreti, ardından da yıllık kullanım ücretini ödeyeceklerdir.
12 kişi veya daha fazla yolcu taşıyan özel yatlarda VHF Telsiz bulundurulması zorunludur.
Telsizle HaberleşmeTelsizle yapılan haberleşmede kelimelerin hecelenmesi gerektiğinde; Bu işlem denizde kullanılan bayrakların ifade ettiği uluslararası veya ulusal harf kodlamalarıyla yapılır.
Örneğin;
MARTI yatının adını, telsizle kıyıya bildirirken, kodlama biçimimiz şu şekilde olmalı:
Mike – Alpha – Romeo – Tango – India (uluslarası kod)
Merih – Aydın – Reis – Turgut – İstif (ulusal kod)
*Telsizle haberleşme ile verilen bilgiler, amatör düzeyde olup, bir yatın telsiz sorumluluğunu almak, mutlaka GMDSS Telsiz kursuna gidilmeli ve telsiz ehliyetine sahip olunmalıdır. Bununla birlikte, sıkça kullanılan el VHF’leri (walkie-talkie) ile haberleşirken bile uyulması gereken kuralları bilmek, hem acil durumda güç durumdan kurtarabilir hem de yanlış bir şey yapmasını engelleyecektir.
Telsizle haberleşme, denizcilikte en çok kullanılan yöntemdir. Çoğunlukla VHF frekansı ile sinyal yollanarak haberleşme sağlanır. Yaklaşık 50 millik bir mesafe ile kurulan bağlantıya VHF görüşmesi diyebiliriz. Telsiz taşıyan tekneler hem alıcı hem de verici görevi yürütebilir. Bununla birlikte kıyıda kurulan istasyonlar da vardır. (marina, iskele vs...)
Telsiz ile iletişim halinde iken:
1) Gemi kaptanının veya telsiz operatörünün izni olmadan haberleşmek,
2) Teknedeki Telsiz-Telefon’un yetkisiz kişilerce kullanılması,
3) Yanıltıcı tehlike mesajları yayınlamak,
4) Kendi gemi adını veya çağrı işaretini vermeden başka bir istasyonu çağırmak,
5) Sahte gemi adı veya çağrı işareti kullanmak veya bunların yerine müsaade edilmeyen tanıtım sinyalleri kullanmak,
6) Tehlike, Aciliyet ve Emniyet haberleşme trafiği son bulmadan telsiz-telefon haberleşmesini kesmek veya kıyı ya da gemi istasyonunun haberleşme talebi sürdüğü halde haberleşmeyi bitirmek,
7) Olağan haberleşme amacıyla, daha önce kurulmuş bir iletişimi kesmek,
Gereksiz yayın yapmak veya benzer sinyaller göndermek,
9) Ahlaka aykırı, hakaret nitelikli mesajlar yayınlamak,
10) Müzik yayınlamak,
11) Rastlantı sonucu alınan bilgileri yayınlamak, haberleşme gizliliğini ihlal etmek,
12)Uluslararası VHF haberleşmesine tahsis edilmiş 55 kanalın dışında kanallarda haberleşmek
yasaktır.
HABERLEŞMECİLİKDE BAZI KISALTMALARIN ANLAMLARI GMDSS : Global Maritime Distress and Safety (Küresel Deniz Tehlike ve Emniyet Sistemi)
1 Şubat 1992’ de başladı, 1 Şubat 1999’ da tüm yönleriyle devreye girdi.
DSC : Sayısal Seçmeli Çağrı
NBDP : Dar band doğrudan yazılımlı telgraf tekniği
EPIRB : Tehlike yerini işaretleyen telsiz vericisi (Radio Beacon)
SART : Arama ve kurtarma radar vericisi (Radar Transponder)
NAVTEX: Karadan gemi yönünde NBDP tekniği ile acil bilgilerin gönderilme sistemi
IN MARSAT : Uydular kanalıyla yapılacak haberleşmeyi organize eden kuruluş
COSPAS SARSAT : Kutupsal yörüngeli uydu sistemi
IMO : Uluslararası Denizcilik Örgütü
ITU : Uluslararası Telekom Birliği
SOLAS : (Safety Of Life At Sea) Denizde Can Güvenliği Uluslararası Sözleşmesi 1974
GMDSS Sistemindeki tüm istasyonlarda hangi bölgede sefer yaparsa yapsın ortak özellikler şunlardır;
1. Birbirinden bağımsız en az iki haberleşme sistemi ile tehlike uyarısını (Distress) gemiden sahile gönderebilmek.
2. Gemiden gemiye tehlike uyarısı gönderebilmek ve gönderilen uyarı mesajını alabilmek.
3. Sahilden gemiye gönderilen tehlike uyarısını alabilmek.
4. Bilgileri gönderebilmek.
5. Yer belirleme (locating) sinyalleri gönderebilirle ve alabilme.
6. Seyir güvenlik bilgileri (MSI) ile ilgili yayınları alabilmek.
7. Gemiden gemiye veya sahilden gemiye ya da gemiden sahile yapılan genel haberleşme olanaklarına sahip olmak ve sahil haberleşme ağına bağlanmak.
GMDSS’e tabi olan gemiler :
• Yolcu gemileri
• 300 Grosstonun üstündeki yük gemileri
• 12 kişi ve daha yukarı kapasitede uluslararası seyir yapan deniz araçları.
Deniz Bölgeleri :
Denizler, çeşitli bölümlere ayrılmıştır. Bunlar;
• A1 : Kıyıdan 20-30 millik mesafede VHF DSC istasyonlarının duyulan mesafesi.
• A2 : MF DSC istasyonlarının duyulma mesafesidir, A1’ in bittiği yerde başlar ve 100 mile kadar çıkar.
• A3
• A4
Bir ülkenin A2 olarak belirlediği deniz bölgesi, başka bir ülke tarafından A1 olarak belirlenmişse, o bölge A1 bölgesi olur.
A1 bölgesinde bulundurulması zorunlu cihazlar şunlardır:
• VHF DSC
• VHF DSC Watch Receiver
• NAVTEX alıcısı
• EPIRB :
a) VHF EPIRB
b) UYDU EPIRB : (INMARSAT EPIRB, COSPAS SARSAT EPIRB)
• Su geçirmez portatif VHF el telsizi (300 grosston-500 grosston’ a kadar 2 adet, 500 grt ’ dan büyük gemilerde 3 adet bulundurulması gerekir.)
• SART (300 grosston - 500 grosston’ a kadar 1 adet, 500 GRT’ dan büyük gemilerde 2 adet bulundurulması gerekir.)
VHF (Very High Frequency) telsiz bulundurması mecburi tekneler :
• 12 kişi veya daha fazla yolcu taşıyan özel yatlar,
• Balıkçı tekneleri,
• Ticari amaçlı yatlar,
• Göl ve deniz araçları,
• 300 Grosstona kadar olan gemiler 25 Watt VHF telsiz bulundururlar.
• 1Watt : Gemi içinde, kanalda, limanda, boğazlarda kullanılır.
VHF Frekans kuşağındaki yeri : 30 MHz – 300 MHz ( Metrik dalgalar )
Denize ayrılan bölüm : 156Mhz – 174 MHz
Kanallar:
• 01 - 28
• 60 – 88 Toplam 55 uluslararası kanal vardır.
• 28+29=57 kanal 75 ve 76 nolu kanallar yoktur. ( 16. kanalın altına ve üstüne gelir.)
DUPLEX (35 adet) : Gönderme ve dinlemenin farklı kanallarda yapıldığı iletişim yöntemidir. Gemilerle kara arasında yapılır.
Duplex telefon gibidir. Aynı anda dinleme- konuşma yapılır.
SIMPLEX (20 adet) : Gönderme ve dinlemenin aynı kanalda yapıldığı iletişim yöntemidir. Gemiler arasında yapılır. Simplex, bizim tanıdığımız telsizdir. Birisi konuşurken aynı anda dinleyemez.
DENİZDE KULLANILAN TELSİZ KANALLARI6 Yardım Kanalı
8 Sahil Güvenlik
9 Balıkçı Kanalı
10 Balıkçı Kanalı
11 Gemi Sevk
12 Gemi Sevk
13 Gemi Sevk
14 Gemi Sevk
15 Gemi Dahili 1 W
16 Tehlike, Emniyet Kanalı
17 Gemi Dahili 1 W
67 Meteoroloji kanalı
68 Gemi Sevk
69 Tersane Onarım 1 W
70 DSC Tehlike, Emniyet Çağrı Kanalı
71 Gemi Sevk
72 Yat Kanalı
73 Yat Kanalı
74 Gemi Sevk
75 Koruma Bandı
76 Koruma Bandı
77 Balıkçı Kanalı
79 Gemi Sevk
80 Gemi Sevk
GEMİ SEVK: Seyir güvenliği için kullanılır.
67 Meteoroloji Kanalı
(Saat başlarından 5 dk. önce ve 10 dk. sonra haberleşme yasaktır)
Seyir sırasında 16. kanal dinlenir.
Kanal 16 sadece arama ve acil durum kanalıdır.
16. Kanal 1 dk dan fazla veya test için 10sn den fazla meşgul edilemez.
DUAL WATCH: Haberleşme yaparken aralıklarla 16. Kanalı da dinleyebilen sistemdir.
DENİZDE TELSİZLE GÖRÜŞME NASIL YAPILIR?Haberleşmenin Öncelik Sırası:
• MAYDAY -Tehlike Haberleşmesi
• PAN PAN -Acelelik Haberleşmesi
• SECURITE -Emniyet Haberleşmesi
• Yön Bulma Haberleşmesi
MAYDAY - Tehlike Haberleşmesi
Bir geminin yardım isteği ve ona yapılan yardıma tehlike trafiği denir.
SILENCE MAYDAY: Tehlikedeki deniz aracı ya da tehlike trafiğini yöneten istasyon tüm istasyonları susturabilir. Bir istasyon susturulacaksa, bu kez de o istasyon çağrılarak yapılır. İstasyonları susturma SILENCE MAYDAY işaretiyle olur.
SILENCE DISTRESS: Tehlike trafiğini izleyen bir istasyon da gerektiğinde diğer istasyonları susturabilir. Bu kez SILENCE DISTRESS işareti kullanılır.
16. Kanaldan tehlike çağrısı yapılıması
Bir süre çağrıya yanıt beklenir. Yanıt alınamazsa çağrı tekrarlanır.
Tehlike Mesajının alınması
Tehlike mesajının alınması, 1 kere RECEIVED veya 3 kere ROMEO ile belirtilir.
- MAYDAY
- YACHT MARTI... YACHT MARTI...YACHT MARTI
- THIS IS TURKRADIO...TURKRADIO... TURKRADIO
- RECEIVED MAYDAY
Tehlikede olmayan bir tekne de aşağıdaki durumlarda tehlike mesajı verebilir:
• Yardıma giden teknenin yeterli olmadığını düşünürse,
• Tehlike mevkiine uzak olan istasyon, tehlike çağrısına cevap verilmediğini görürse,
• Tehlikedeki tekne, çağrı yapamayacak durumda ise,
Bu durumda MAYDAY RELAY (3 kez) mesajı verilir.
Tehlikenin bittiğini veya yardımın başladığını gören yönetici PRU-DONCE çağrısı yapar.
Tehlike tamamen bitmişse SILENCE FENNE mesajı verilir.
PAN PAN - Acelelik HaberleşmesiGeminin güvenliğiyle ilgili mesajlardır. (isyan, hastalık, yaralı, denize adam düşmesi ve bulunamaması, makine, dümen arızası vb.) Tıbbi yardım niteliği varsa MEDICAL eklenir. (PAN PAN MEDICAL)
Tehlike mesajının çekilmesini gerektirmeyen durumlarda çekilen mesajdır. Gemi kaptanının sorumluluğundadır.
Acelelik mesajlarının çağrısı yapılırken :
Acelelik işareti PAN PAN (MEDICAL) (3 kez)
Mesajı alması istenen istasyon (All stations veya bir istasyon adı) (3 kez)
Burası (This is) .... Yayınlayan istasyon adı (3 kez)
Metnin başlama yeri ve bulunduğu koordinat
Metnin okunuşu (açık, anlaşılabilecek bir ses tonuyla)
Metni hazırlayanın imzası (Master: Gemi kaptanı)
Mesajın bitişi
SECURITE - Emniyet HaberleşmesiDeniz ve hava trafiğini engelleyen meteorolojik ya da diğer önemli olayların bildirilmesini sağlayan haberleşmedir. (Fener sönmesi, ışıklı şamandıra, yeni keşfedilmiş sığlık bildirmesi, askeri tatbikat, sürüklenen mayın, fırtına, su altı çalışması vb.)
Emniyet mesajları tüm istasyonlara yayınlanır. 16. kanaldan yapılır ve başka kanala geçilir.
Emniyet mesajlarının çağrısı yapılırken :
• Emniyet işareti SECURITE (3 kez)
• Tüm istasyonlar (All stations veya all ships veya bir istasyon adı) (3 kez)
• Burası (This is) ... Yayınlayan istasyon adı (3 kez)
• Metnin başlangıcı ve teknenin bulunduğu koordinat
• Metnin okunuşu (açık, anlaşılabilecek bir ses tonuyla)
• Metnin bitişi
• Metni hazırlayanın imzası (Master: Gemi kaptanı)
• Mesajın bitişi.
- SECURITE SECURITE SECURITE
- ALL SHIPS ALL SHIPS ALL SHIPS
- THIS IS TURKRADIO TURKRADIO TURKRADIO
- .......mesaj....
NAVTEX (Navteks)
(Navigational Text)Navtex cihazı gemilere seyirde tehlike ve emniyet raporları ile hava raporu tahmin ve uyarılarını otomatik olarak yazılı veren haberleşme (Yalnızca ALICI) cihazıdır.
Navtex, karadan denize (gemiye) yönünde acil bilgilerin, denizcilik uyarılarının ve meteorolojik bilgilerin NBDP (Dar bant direkt yazmalı) tekniği ile yayınlanmasıdır. 400 millik bir alan için planlanmıştır.
Navtex, donanımı, şu birimlerden oluşur:
• Alıcı / İşaret İşlemcisi / Yazıcı
Alıcının hafizası en az 30 mesaj saklayabilecek kapasitededir ve mesajlar 60-72 saat hafızada kalabilir. Navtex, öncelikli bir mesaj aldığında sesli bir uyarıyla haber verir.
Örneğin; seyir ve meteoroloji uyarılarını, Navtex cihazı tanır ve kullanıcısını bu şekilde uyarır.
NAVTEX 518 kHz F1B frekansından her 4 saatte bir 10 dakika yayın yapar. Yayın dili İngilizcedir. 10 dakikalık sürede zaman kalırsa yayın yapan ülkeler kendi dillerinde de yayınlayabilirler.
NAVTEX cihazları programlanmış bile olsalar aşağıdaki 3 yayın türünü muhakkak alırlar:
A : A harfi denizcilik uyarıları
B : B harfi meteorolojik İHBARLAR (fırtınaihbarları)
D : D harfi arama ve kurtarma mesajları
EPIRP
(E)mercency (P)osition (I)ndicating (R)adio (B)eaconAcil bir durumda el ile veya alınamadan, geminin batması halinde otomatik olarak gemiden ayrılıp denizde yüzer halde kendi kendine çalışmaya başlayan ve cinsine göre telsiz istasyonlarına veya uydular aracılığı ile uydu kara istasyonlarına belirli formatta tehlike sinyali gönderebilen bir cihazdır.
406 Mhz frekansında çalışır. Çalıştığında acil durum sinyali, deniz aracının bağlı bulunduğu ülkenin MIB kodu, araç kimlik bilgileri ve bulunduğu yerin koordinatlarını COSPAS-SARSAT arama-kurtarma uydularına gönderir ve bu uydular tarafından deniz aracının kimlik bilgileri ve bulunduğu yerin belirlenmesini sağlar.
Bilinen özelliklerine artı olarak GPS ilave edilmiş Epirp cihazları bulunmaktadır. Epirp seçimi ve satın alımında bu özelliği olan cihazların tercih edilmesi önerilir.
Epirb'in tescil edilmesi gerekmektedir.
EPIRB cihazı
Elle Çalıştırılması
Otomatik olarak ayrılması
Epirbin aktif hale geçmesi demek, işaret gönderen kaynağın;• Tehlikede olduğu,
• Terkedildiği ya da terkedilmeye karar verildiği,
• Bir başka donanımla iletişim kurulamadığı anlamına gelir.
• Her Epirb, bağlı olduğu tekneye kayıtlıdır ve kendine ait seri numarası vardır. 30-70 cm boyunda, 0.75-5 Kg ağırlığındadır.
• Teknenin dışında kolay ulaşılabilir ve monte edilebilir bir yerde bulunması gerekir.
(IMO'nun gösterdiği yerde)
• Kendi bağlayıcısından başka bir bağlayıcıyla bağlanmaz.
• Tanıtım numaraları vardır.(MID numarası işlenebilir.)
• Test için birkaç saniyelik çalıştırması hariç, tehlike dışında kullanılmamasına özen gösterilir. (Epirp Test Rehberi)
Epirb'in Yanlışlıkla ÇalıştırılmasıBu gibi bir durum oluştuğunda Epirp hemen kapatılmaz. Cihaz kapatılırsa arama-kurtarma ekibi durumun daha acil olabileceğini düşünebilir.
llk yapılacak; arama-kurtarma ekibini arayıp, cihazın seri numarasını bildirerek arama-kurtarma operasyonunun iptalini istemektir.
Ayrıca, VHF telsiz Kanal 16 dan CANCEL DISTRESS yapılarak tehlike durumu iptal edilir. Bunlardan sonra Epirp cihazı kapatılabilir.
EPIRB Çeşitleri
VHF EPIRB: 156.505 Mhz (70 Kanal)
INMARSAT EPIRB: 1.6 GhZ
COSPAS SARSAT EPIRB: 406 Mhz-406.1 Mhz ve 121.5 Mhz
EPİRB genel olarak iki üniteden oluşur,
Radio Beacon
Sinyali gönderen ünitedir. Yüzme özelliğine sahiptir. 48 saat devamlı çalışma ömrüne sahip bir bataryası vardır. Üzerinde el ile veya otomatik olarak cihazı çalıştıracak düğmeler vardır.
Serbest bırakma ünitesi
Radio Beacon cihazını üzerinde taşıyan ve tehlike anında serbest bırakan ünitedir. Ünitenin üst kısmında “Radio Beacon”ın yerleştirilmesi için yaylı bir yatak alt tarafında hidrostatik serbest bırakma mekanizmasına bağlı ikinci bir yatak bulunur. “Radio Beacon” bu yataklar arasına oturtulur. Geminin batması halinde, suyun 3-4 m.’deki basıncı ile çalışarak, cihazı serbest bırakır.
Epirb tarafından gönderilen sinyaller kıyı veya uydu istasyonları tarafından alınarak arama kurtarma koordinasyon merkezlerine gönderilir.
Epirb'in aktif hale geçmesi
PLB
Kişisel Konumlandırıcı (Personal Locator Beacon)
EPIRB cihazının sahip olduğu fonksiyonların aynısını taşıyan küçük, taşınabilir kişisel bir cihazdır. Can yeleklerine bağlanabilir, giysilerin ceplerinde taşınabilir, su geçirmez. Yalnızca elle devreye sokulabilir. Tekne dışında ve doğa sporlarında kullanılabilir. Tekneden düşme ya da doğada kaybolma durumunda, kişinin yeri bu cihaz sayesinde kolayca tespit edilebilir.
SART
(S)earch (A)nd (R)escue (T)ransponderGemilerde bulunan ve bir sorun olduğunda çevredeki gemilerin radarlarına iz bırakıcı sinyal göndererek bulunmayı kolaylaştırıcı bir cihazdır. Gemi terk edilirken alınarak can kurtarma aracına götürülür ve orada çalıştırılır.
El ile devreye alınır. Devreye alındığında bekleme durumuna geçer. Bir radar sinyali aldığında aktive olarak çevredeki gemilerin radarlarına iz bırakıcı sinyal gönderir. Denizde yüzebilir. Bu cihaz aynı zamanda radar transponder olarak adı geçen cihazdır.
SART cihazları, gemi terk edilirken kolayca alınıp can kurtarma aracına götürülebilecek şekilde bulundurulur. Salda su seviyesinden en az 1 m. yüksekte duracak şekilde monte edilir. Ancak, bu zorunlu değildir. Monte imkanı yoksa bir salvo ile araca bağlanıp denize salınabilir. Ancak, SART cihazı ne kadar yükseğe monte edilirse o kadar uzaktan görülme imkanı bulunmaktadır.
SART cihazları su geçirmez yüzebilir fakat otomatik serbest bırakma tertibatı olmayan cihazlardır. Bu neden ile mutlaka gemi terk edilirken alınarak can kurtarma araçlarına götürülürler. Birden fazla sart cihazının bulunduğu gemilerde tüm cihazlar birlikte devreye alınmaz. Kurtarma araçları gemiden ayrılıp nete bir yerde birleştikten sonra sırası ile çalıştırılırlar. Birinin bataryası bittiğinde diğeri devreye alınır.
Cihaz devreye alındıktan sonra “Hazır ol.” durumunda bekleme yapar. Bir geminin radar sinyalini alması ile aktif hale geçer ve yayın yapmaya başlar. Yayın süresi 8 saattir. Yayını alan radarın ekranında merkezden dışa doğru tek hat üzerinde 12 nokta oluşur. Noktaların hizası sart cihazının hizasıdır. Merkezine en yakın olan nokta da cihazın bulunduğu yerdir. Radar sart cihazına yaklaştıkça noktalar yayvanlaşmaya başlar ve mesafe 1 milin altına düştüğünde, bu yaylar birer daire şekline dönüşür.
Sart cihazının oluşturduğu izler
Cep Telefonuyla HaberleşmeCep telefonunun kapsama alanına giren kıyıya yakın bölgelerde hemen telefon edip yardım veya bilgi istemeniz kolaydır.
Bunun için denize çıkmadan önce en yakın sahil güvenlik, hastane ve limanların telefonunu almanız gerekir.
Cep telefonunun sürekli kullandığımız özelliği haricinde, hava durumu tahminleri, önemli duyurular ve bilgiler alabileceğimiz Cep telefonuyla deniz enformasyonuna ulaşma servisleri de vardır.
Kısa mesaj, WAP, GPRS gibi sistemler kullanılarak kullanılan bu sistemlerden yararlanmak gerekir. Özellikle meteoroloji ile ilgili bilgilere internet vasıtasıyla ulaşmak önemlidir.
İnternetten meteoroloji bilgileri alabileceğiniz bazı veri kaynaklarına BURADAN ulaşabilirsiniz.
Kaynaklar: MEGEP ve B.Ü.Yelken Kitabı 2 ve metin hazırlanışı, Salih Bahtiyar'ın şahsi blogunda ki ticari olmayan paylaşıma verilen izin ile hazırlanmış notlarından aktarılmıştır.