... Hatta, gemi görüş mesafesinin maksimum 10 mil, ortalama 6 mil olduğunu, bunun daha çok yüksekliğe ilintili olduğunu söyleyince de hayli papara yedim.
Kesinlikle doğru, çünkü VHF sinyalleri atmosfer tabakalarından yansıyan HF sinyallerinden farklı olarak sadece gözle-dürbünle-teleskop ile görebildiğiniz (line of sight) düz bir hat şeklinde ilerler, görülebilir ufkun ötesine gidemezler. Anten yükseklikleri ilk belirleyici kriterdir.
Bazı özel durumlar, yansımalar, bükülmeler olabilir, istisnadır, kadide bozulmaz.
Geko da yazmıştım, amatör telsiz tutkunları 1000km civarı LEO yörüngede dönen uyduların güneş paneli üzerinden yansıtma-sektirme yaparak VHF ile 2000km mesafelerde görüşme yapar..
(Bizim 40-45kn rüzgarda orsa seyir yapmamız gibi özel ve zor bir beceridir)
Aşağıda resimde görüldüğü gibi VHF sinyalleri dalga boyu özelliği sayesinde "birazcık" engellerin üstünden atlayabilse de pratikte UHF gibi düz bir çizgide iletişim sağlayabilir.
HF (ve düşük frekanslar) atmosfer tabakalarından ve yeryüzeyinden yansıyarak çook uzun mesafelere gider. Hatta denizaltılarda kullanılan UVLF (ultra düşük frekans) dünyanın içinden geçip arkaya ulaşabilir!
Navigasyonda fenerlerin görülme mesafesi hesabını hatırlayalım;
Fener görülme mesafesi (mil) = gözlemci ufuk mesafesi (2.08 * karekök gözlemci yüksekliği (m))+ fener coğrafi mesafesi (2.08 * karekök fener yüksekliği (m))
Buradaki gözlemci ve fener kelimelerini alıcı ve verici anten olarak değiştirsek vhf telsizle görüşmenin coğrafik sınırlarını verecektir.
Direk-anten yükseklikleri 10m olan iki tekne için bu mesafe 13 mildir.
Yani isterseniz 100w lık telsiz kullanın, vhf sinyalleriniz 13-15 mil ötedeki ufuk çizgisinin ötesine ge-çe-mez.
öZgür