Ben de derdimi tam anlatamadım .. Ben geleneksel yelkenli teknelere geri dönüş olacak demedim. 120 yıl önceki yelken öğretisinden esinlenilecek demeye çalıştım. Gerçek bir örneğini en son fuardan örnek vereyim.
HAnse nin bildiğim tüm modellerinde cenova yerine flok ve tramola arabası var.Tecrübeli bir satıcı , ciddi alıcı olduğuna inandığı müşterisine bu sistemi , üstelik İngilizce terimini kullanarak şöyle diyordu.
Floğumuz ' self tacking ' sistemini kullanır. Bu sistemi HAnse mühendisleri buldu
gibi birşeydi. Oysa tüm İş teknelerinde trinketin tramola arabası vardır ve siz tramola attığınızda bu yelken kendisi kontra değiştirir. En azindan 200 yıldır kullanılıyor yani.
Hanse , benim gördüğüm bu tür teknelerdeki en doğru armaya sahip yelkenli teknedir. Yelken konforu gerçekten çok başarılı. Kullandım oradan biliyorum.
Peltier teknolojisi ile çok yakında tekneyi ısıtmak mümkün olabilecek, buz dolapları çok daha az enerji çekecekler ve daha büyük hacimli olacaklar. Kaan'ın yazdığı gibi büyük oranda güneş enerjisi ile şarj olabilen aküler ve elektrikli motorlar ile çok daha uzun seyirler yapmak mümkün olabilecek.
Daha kullanışlı armalar ile rüzgardan daha fazla ve basitçe yararlanılacak. Arma kısmında belki ben yanılırım o ayrı bir konu.
saç teknelerde muhtemelen arabalarda kullanılan daldırma galvaniz tekniği kullanılacak. Bunlar benim düşündüklerim.
Ancak sonuçta , benim dediğim gibi ya da değil, yeni bir derin su yelkenli modeli ya da sınıfı ortaya çıkacak, çünkü çok fazla insan , çok daha düşük maliyetler ile dünyada geziyor olacaklar.
Örnek, kış geldiğinde tekneni Kıbrıs ta tutacaksın üç ay mesela. Ya da deniz kıyısında marina siteler ortaya çıkacaklar. Balıkçı barınaklarındaki kulübelerin konforlusunu düşün.
Yine kendi kendine yetebilen küçük bir konteyner evin var, küçük marinanda . Arkasında basit tarım yapabileceğin , belkide küçük bir serası olan bahçende kendi domates biberini yetiştireceksin. Teknen de hemen modrn kulübeciğinin önünde bağlı olacak. İstemezmiydin.. ? İskelenin hemen yanında bir çekek rampan da var ve tekneni baitçe karaya alabiliyorsun.. Ne bileyim işte daha böyle bir sürü keyifli hayaller..
BUnlar için ucuz ve temiz enerji ve basitliği bir felsefe haline getirmek gerekiyor. Güvenle uzun yol yapabileceğin, kışı göçmen kuşlar gibi güney denizlerinde geçirebileceğin, konforlu ve uzaktan çocuklarının eğitimi dahil her türlü iletişim imkanı olan bir tekne..
Doğa ile daha uyumlu ve faydacı bir yaşam şekli , hem daha ucuz hem daha konforlu ve zevkli. İşte bunların olabilmesi için ucuz ve temiz enerjiye ihtiyaç var.
Dünyanın şu halinin tek nedeni enerji savaşları. Avro Amerikan güçler , halihazırdaki enerji kaynağı olan fosil yakıtların çıkarıldığı bölgeleri kendi kontrollerinde tutmak istiyorlar. Başka türlü Almanya, Japonya, Çin ve Kore ile mücadele etmeleri mümkün değil.
Silah gücü ile aslında hiç bir değeri olmayan paralarını tüm dünyada kullanır tutuyorlar. Karşı tarafın tek kurtuluşu ve avunması işte bu ucuz enerji ve az enerji ile çok iş yapabilme üzerine evrilmek.
Led teknolojisini neden İngilizler bulmadı? Az yakan ancak çok yol yapan dizel motorları kim buldu ? İp ucu vereyim Amerikalılar değil..
Fazla değil 20 yıl sonra petrol savaşları bitecek. BU savaşlara dayalı ekonomiler de büyük krizler yaşayacaklar , yaşıyorlar zaten.
Bence inanılmaz bir çağ başladı. Dünyada hiç bir dönemde böyle değişiklikler bu hızda yaşanmamıştı. O açıdan kendimizi şanslı da görebiliriz. 500 yılda oabilecek değişimler 20 30 yıl içinde gerçekleşti. Bizler ise bunları gözleme şansını yakaladık.