Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Uzun rüzgaraltı seyirler için yelken donanım önerileri..

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 830
Merhabalar,

Başlık ne kadar açıklayıcı oldu bilemiyorum.

Uzun süreli açık deniz seyirlerinde az sayıda mürettebatla rüzgaraltı seyir dediğimiz ( geniş apaz ve pupa ) durumlarda nasıl bir yelken donanımı yapmalıyız? sorusuna cevap arıyorum.

Araştırmalarım sonucu önümde 2 seçenek oluştu.

Doğrusunu söylemek gerekirse her farklı öneri anlatıldığında bana doğru geliyor gibi.. :)

Fakat başka aklıma gelmeyen önerileri de dinlemek isterim.

Özellikle bu forumu takip eden varsa uzun yolcuların öneri ve tecrübelerini öğrenmek isterim.

................................

Bana yakın gibi gelen öneriler;

1) Top down furling asimetrik balon denen sistem;

Bu donanım, teknenin pruvasına kısa bir civarda ile sabitlenen kendinden furling sistemi ve distorsiyon halatı ile mandar ile direk tepesine çekilen, tekne pruvasında sonsuz halat ile açılıp kapatılan bir asimetrik balondan ibaret. 80-90 derecelerden 150 derecelere kadar rüzgaraltı seyirlerde kullanabileceğiniz bir yelken.

Youtube da birçok örnek video görebilirsiniz, ben aşağıya bir tane link ekliyorum.

https://www.youtube.com/watch?v=mo5l4r2N14g

2) İkiz yelken (twin headsail)

Ön ıstralyada 2.bir önyelken için oluk varsa buraya basılıyor. Gönder ile kullanılıyor. Pupadan gelen iğnecik seyirlerde kullanılabiliyor.

Rüzgar drise eder ve apaz, dar apaz veya orsa gelirse de her iki yana kelebek kanadı gibi açılan ikiz yelkenler üstüste yapışarak tek yelken gibi kullanmak mümkün.

https://www.youtube.com/watch?v=G8LmSX-vEys

Katkılarınız için şimdiden teşekkür ederim..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 316
Ben cenoanın iskota köşesine bir halat daha bağlayıp balon iskotası gibi dışarıdan kıç omuzluktaki koçboynuzuna getiriyorum. Onun boşunu aldıktan sonra cenoa ıskotasını iyice salıp devreden çıkarıyorum. Cenoayı daha açık kullanabiliyorum böylece. Fena da olmuyor. Bu haftaki yarışta, biraz sertçe bir pupa havada, balonlu teknelerle arayı çok açmayacak kadar ayı bacağının faydası oldu. Geniş apazda da, ayı bacağında da iyi oluyor.
  • IP logged
Yaşayıp gidiyoruz.

B

Burak Doneray

Sorun genelde 155-180 arası başlıyor. Seçenekler az Whisker pole ile Genoa ,Simetrik veya Parasailor yada çift gönderle ikiz yelkenler. Bir yada iki tanesi kullanılabilir ayrıca  ana yelkene iki tane orta hattaki koç boynuzlarından alınacak  pupa palangaları ile bumbanın orta hattına kavança önleyici görevi ile  eklemek armayı ciddi koruyacaktır ve ana yelken ıskota sistemine yedek olacaktır.

Benim favorim Simetrik fakat uzun seyirden kasıt Okyanus ise az mürettebatla 10 metreden büyük bir teknede yırtmadan kullanmak büyük beceri gerektirir diye düşünüyorum en ufak hatada mesela bora gecisi indirmekte gec kaldiniz yırtılması kaçınılmaz .Az mürettebatla parasailor kullananları görüyorum kullanımının daha basit ve darbeli rüzgarlarda kendi kendine
üstündeki foil kanat sisteminden hava kaçırdığı için yırtmanın kolay olmadığı yönünde olumlu geri bildirimler var gönderle ve göndersiz kullanma imkanı vermeside kullanımını yaygınlaştırmış gözüküyor.

Whisker pole kullanacaksanız bilmeniz gereken bu bir balon gönderi değildir .Boyu genoanızın alt yaka uzunluğundan % 30 uzun ve teleskopik  olmalidir.Balon gönderi ancak flok gibi küçük bir ön yelkenle yada camadanlı bir genoa ile kullanılabilir.

Tam pupa için Asimetrik kullanmak istiyorsanız eğer A 4 veya  A 5 almalısınız (A5 Fractional Reacher) Mid girth alt yakadan daha geniştir kesiminden dolayı geniş bir seyir seçeneği sunar.Az kişi ile bence kullanımı simetrikten daha kolay kavançası daha zahmetsiz olabilir .

Sarma sistemlere uygun değil diye biliyorum daha çok çorapla kullanımı yaygın .Top down sistemlerde genelde mid girth %100 ve altı reacher ile runner arası A2 kullanılıyor. A4 ve A5 lerde mid girth baya büyük sanırım sarmada sorun çıkarıyor.

Keyifli seyirler .

  • IP logged
« Son Düzenleme: 05 Şubat 2020, 02:38:18 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Bir düzeltme ve ekleme yapmam gerekiyor .
Asimetrik ile ilgili Tam pupa diye yazmışım  110-165 A2 VE A4  ile MİD GİRTH %100 ve üstü top down sarma sistemlere uygundur .

A5 ise yarış kuralları için üretilen ile gezi için üretilen farklıdır yarış için olan fractional reacher olup 75-135 gezi için olan yelkene  ise radial head drifter veya Blister adı ile bilinir  top down sarma sistemlerinde kullanılmaz çorap kullanılabilir . Bu yelken ile

50-80 
80 -100
100-150
150-180

Gidebilirsiniz .

Mucize gibi değilmi.Bu yelkenle yapamayacağınız tek şey tramola onun yerine  kavança atmanız gerekiyor.




  • IP logged
« Son Düzenleme: 05 Şubat 2020, 05:26:58 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Blister

  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 830
Çetincim, 2. bir Cenova iskotasını Cenova arabası dışından arka koç boynuzuna getirerek daha geniş bir açıyla rüzgarı kullanma önerin çok iyi oldu, balon dışı seçeneklerde deneyeceğim.

Burakcım, detaylı bilgi için teşekkürler, Blister açık Amiga fotografı da çok güzelmiş gerçekten.. Nasıl da nazlı nazlı salınıyor..

Ben yazdıklarından top down furling sistemi önerdiğini anlıyorum.

Sorumu biraz daha açayım;

Okyanus'da eşimle birlikte risk oluşmadan güvenli seyir için bir donanım arayışındayım.

Tam iğnecik veya 180 derecelere yakın pupa seyirlerin çok yorucu ve dikkat istediğini biliyorum.

Bizim zaman sorunumuz olmadığı için nispeten daha güvenli geniş apaz seyri tercih ederim diye düşünüyorum.

Ayrıca, sınırsız bir bütçe de yok. O nedenle 20 günlük bir okyanus geçişi için değil, daha sonra Ege de, Akdeniz' de de kullanacağım bir donanım olmalı.

Problem giderek zorlaşıyor farkındayım..

Eğer olmazsa sadece Anayelken+Cenova ile de seyir yapabilirim.. :)
  • IP logged

B

Burak Doneray

Eyüp Hocam ben  Gezi amaçlı kullanımda .

Çoraplı blister yada diğer isinleri  radial head  drifter  yada MPS multi purpose spinnaker olarak sorabilirsiniz . Kullanımı çok basit ve keyiflidir . Bunu tavsiye ederim

http://www.leesails.com/rhd.pdf

Herhangi bir lofta böyle bir yelken sipariş verebilirsiniz.

Bende selden gx top down sarma sistem üzerinde  A2 var Genovanız zaten yeterli güç ürettiği için kullanmaya üşeniyor insan ama Blister pupada simetrik kadar hızlı olmasada işe yarıyor. Çoraplı kullanımı açması kapatması çok kolay.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 87
Eyüp kaptanım merhaba,
Ben de sizin gibi az sayıda müretebat ile seyahat ediyorum, açık denizde en çok karşılaştığım problem rüzgardan ziyade iki ayrı yönden gelen yüksek dalgalar, hadi devamlı gelen dalgayı arkanıza aldınız ama bazen (araları birkaç dakikayı geçmiyor) 90-100 derecelerden gelen yine yan bir yüksek dalga tüm armayı zorluyor.
Atlantik geçişimizin 7. gününde ana yelkenin terslemesine dayanamayıp kapayıp sadece cenova ile yol almak zorunda kalmıştım. Walder Bumba kavança önleyicim olmasına rağmen her yandan gelen yüksek dalgada teknenin savrulmasıyla, bumbanın kontra değiştirmesi önce dolup sonra otopilotun düzeltmesiyle tekrar boşalıp, dolarak patlaması ve bunun gece gündüz olması sinir bozucu. Belki bizim geçtiğimizde kuzeyde oluşmuş bir fırtınanın sonucuydu ama yine de zordu. Ben Atlantik i cenova+ana yelken ile geçtikten sonra Grenada da stay sail (trinket) yaptırdım, cenova yı balon gönderiyle açıyorum, stay sail i de ikiz yelken gibi kullanıyorum. Bende ikiz yelken için istiralyada kanal ve yedek cenovam olduğu halde istiralyaya çok yük bineceği korkumdan çift cenovaya cesaret edemedim.

Şu anda stay sail için de gönder yaptırıyorum, daha rahat edeceğimi umuyorum. Hem stay sail orsa gitmek için de yararlı, sert havada sarılarak dinamiği bozulmuş cenova yerine (cenova yı sarınca iskota arabasını öne alarak formunu düzeltmek sadece teoride var pratikte pek te kolay birşey değil, sert havada güvertede dolaşmak sakıncalı bir de preventerler çapariz yapacak) stay sail açabilirsiniz, bir de istiralya yakasına halat diktirmenizde yarar var, sarabiliyorsunuz.

Bende A2 çoraplı asimetrik balon ve simetrik balonda var ama simetriği açabileceğimi sanmıyorum. Çok ani bir havaya yakalanırsam diye Asimetriğin kapamasını da makaralarla kokpite getirdim, ama gidip toplamakta yarar var.

Bence sabit cenova gönderi olmaz sa olmazlardan.

Okyanus geçişinde rüzgarlar çok değişmiyor ama yüksek dalgalar heryerden gelebiliyor.

 Şİmdiden hayallerinizin gerçekleşmesini ve sağlıklı seyahatlar dilerim,

Selam ve sevgiler

Aygün Özçer
S/Y Albatros

  • IP logged
YOLO
You Only Live Once

  • *
  • İleti: 1049
https://elvstromsails.com/solano-offshore/downwind-sails/trioptimal/woven-polyester

Bugün facebook’ta bir sayfada karşıma çıktı.
Paylaşayım dedim.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

 
Yukarı git