Oğuzhan, uçak kanadı mantığından kurtul.. O üstteki hava daha hızlı gidiyor filan.. Çok başka dinamikler var, önemli bir kaç döküman var özellikle vortex ile ilgili. Kanat ile yelken şekli aynı değil. O yüzden yanılıyorsun muhtemelen.
Teknik detaya girmeden özetleyeyim. Oluşan vortex etkisi ile basınç düşüyor. apaz seyrinde , tüm yelken yüzeyinde bir emilme gücü oluşurken, orsa seyrinde bu kuvvetin bir bölümü teknenin bayılmasına neden oluyor. O yüzden , orsa giderken ana yelken iskotası boşlanıp, tekne doğrultuluyor ve emilme gücü tekrar yelkeni ileri doğru ittiriyor.
Orsa seyrinde yelkenler orta hatta ve dolayısı ile arkasındaki negatif basınç daha fazla yatırma gücü oluşturuyor. Apazda yelkenler tekne ile açılı ve tabii oluşan negatif basınç daha az yatırma ve daha çok ilerletme gücü oluşturuyor.