Genel olarak sorulan soruları genel makina ( ben mezun olduktan sonra makina makine oldu TDK aracılığı ile ama, ben kabullenmedim !
) bilgime dayanarak şöyle cevaplayayım :
" - Ben aşınacağıma mal aşınsın ! "
Bu bir ; tekne de motor da aklı başında minimum bakımla benden çok daha fazla " denizcilik " yapacaklar...Onlar hala sağlam ve çalışırken ben ya Huzurevinde ya da daha ebedi bi istirahatgahda olacağım, motorun ömrü 15 sene mi olmuş, 25 mi, 40 mı doğrusu zerre umurumda değil...( Ama yelkenler umurumda...Öncelikle onlar bizim birincil tahrik mekanizmamız, ikincisi yeni bir motordan neredeyse ucuz değiller , ayrıca bir motor bir kaç bin liraya rektifiye edilip yine belki 20 sene çalışır, yelkenlerde bu olasılık yok. Yelkenlerimi koruyup, kollarım ).
Ikincisi evet : motorlar yüksüz çalışmayı pek sevmezler, ama bununla genelde rölanti veya çok düşük devirlerde çalışmayı kastederiz...En ekonomik motor seyri ( kitaplara göre ) azami devrin % 50si civarinda bir seyirdir ( demek ki benim Yanmara göre bu 1700 d/d ) ; en akılcı seyrin de ( yol bitebilsin diye...) % 70 -80 aralığında ( yani yine benim Yanmara göre 2400-2800 d/d arası ) yapılan seyir olduğunu yazarlar.
Yacht dergisinin de bahsettiğim yazısinda motorun yelkene katkısı 1500/ 2000/2500 devirlerde ölçülmüştü.
Mesela 2000 devirde motorum benim 6 tonluk teknemin yelkenle hızına rahat bir 1 knot ilave ediyorsa bu durumda motorun yüksüz çalıştığı söylenemez. Bayağı bir çaba sarfediyor demektir.
Bu devirlerde motor hala doğru çalışma sıcaklığına ulaşamıyorsa : hatayı benim kullanımımda değıl, o motoru tasarlayan mühendislerin soğutma sistemi hesaplarında aramak lazım.
Ben motorları zorlamayı seven sabırsız bir adamım. Bu yüzden yüksek devirlerden hiç kaçınmam, normal seyir hızım da motor 3000 devirde ne verebiliyorsa odur ( ki bu devirlerde sarfiyat çok ciddi artarken hızdaki getiri çok azdır, bir knot bile iddiali , belki 0,5- 0,7 knot ancak fark eder. Ama mesela 8 saatlik bir yoldaysam bu limana yarım saat yada 45 dakika erken girmek demek, bu da hoşuma gidiyor ). Ama pek çok tanıdığım motorlarını daha düşük devirlerde kullaniyor ; - mesela 2400 d/d gibi- : hiç birinde bir motor arızası da duymadım bugüne kadar.
Yani bence bir tekne diesel'i genelde azami devrinin %50si, %60'inda kullanılıyorsa : hiç şikayet etmeden bence 20 sene çalışması lazım.
Burada belki konu dışı olmakla beraber ; hatırlatılmasında fayda olan bir konu aslında çoğu motorun el kitabında da yer alan bir tavsiye...Seferi bitirirken son dakikalarda motoru tam gaz belli bir süre çalıştırın tavsiyesi. Ben marinaya yarim mil kadar kaldığında tam gaz yapıyorum : - havalı da oluyor, marinanın ağzına kadar destroyer gibi gelen şapşal bi yelkenli kayık - : sonra gaz kesip içeri giriyorum. Bu son andaki tam gaz/tam yükte çalışma pistonlarda, süpaplarda biriken her türlü kurumu, birikintiyi filan yakıp atma ve temizleme yöntemi. Böylelikle sonunda hayırlısıyla bağlanıp motoru da stop ettiğınizde keratanın ciğerleri ( veya iç organları ) pirüpak olup temizlenmiş kalıyor.