Bugün Barbaros yatçılıkta sahipleri ile konuşurken gözüm , duvarda asılı çektirmeye daha doğrusu atmasına takıldı.
BU koca gövdenin, bu küçük yelkenler ile gidebileceğine hiç aklım kesmemişti. Bu resim gerçek bir plandan alınmış.
Tüm halat ve palanga bağlantıları var.
Ve karşınızda aynı zamanda sembolümüz olan çektirmenin olması gereken , gerçek arması.. Buyurunuz..
Bu kare yelkenlere nasıl camadan vurulduğunu hep merak ederdim. Aynı randa armadaki av camadanı gibi. Bu yöntem , demek ki kare yelkenlerde kullanılıyormuş ve randa armaya da oradan geçmiş.
Bumbasız bir ana yelken. Aslında ilkel bir uskuna formunda. Markoni arma da sayılır. Serenin üst ucu da çarmıhlar ile kontrol ediliyor ki aynı randa armada olduğu gibi orsa performansını ciddi şekilde etkiler diye düşünüyorum.
Tüm arma , her detayı ile çizilmiş. Bumba yerine , teknenin kıçından çıkan bir civadra. Bumba görevi görüyor. Bu kadar büyük , yüklü bir ahşap tekneyi bu armadan başka bir şey yürütemezdi zaten.
Dikkatli incelenir ise , küçük teknelerde kullanılan tüm arma yapıları var. Dediğim gibi en çok , tipik bir uskuna yı çok daha fazla andırıyor. Uzun seren , sonrasında ikinci bir direk olarak kullanılmaya başlanmış anlaşılan. Direk yerine uzun seren, bence çok daha fonksiyonel ve kullanışlı durmakta. Özellikle sereni geren , birden fazla palanga sistemi var. Havanın durumuna göre , orsa performansını artırmak için bu palangalar ayrı ayrı tasarlanmışlar anlaşılan. Yine palanga sistemlerinden, kare yelken serenlerinin, ayrıca palangalar ile yukarı çekildiği görülüyor. Palangalar bu devirde altın çağını yaşamışlar anlaşılan.
Şİmdilerde artık tamamen terkedilmiş olan kare yelken de bence pupa seyrinde , herhangi bir kavança tehlikesini bertaraf eden çok kullanışlı, kullanımı kolay bir yelkenmiş gibi duruyor.