İÇİNDEKİLER
A. TEKNE NEDEN KARAYA ALINIR?
B. KARAYA ALINMADAN ÖNCE HAZIRLIKLAR
C. KARAYA ALINIRKEN
D. KARADA YAPILACAK İŞLEMLER
E. DENİZE İNDİRİRKEN YAPILACAK İŞLEMLER
F. DENİZE İNDİRİLDİĞİNDE YAPILACAK KONTROLLER
G. KAYNAKÇA A. TEKNE NEDEN KARAYA ALINIR?Teknenin karinasında, pervanelerde, su altı tesisat bağlantılarında oluşarak teknenin süratini düşüren, yakıt tüketimini yükselten bazen de motorun eksoz dumanı yapmasına sebep olan yaşam formlarına genel olarak kekamoz adı verilir. Kekamozun tekneye verdiği zararlardan dolayı, temizlenmesi için en iyi yöntem teknenin düzenli aralıklarla karaya alınması ve karinaya zehirli boya uygulaması (Bu süre kekamoz oluşum süresine göre değişir. Marmara Denizinde her yıl karaya almak gerekebilirken Ege’de 2-3 yıllık periyotlar yeterli olabilir.) yapılmasıdır. Karaya alma işlemi maliyeti, zaman kaybı ve teknede hasar oluşturma riskleri sebebiyle zorunlu olmadıkça tercih edilmez. Bu sebeple tekne denizdeyken yapılması zor olan ya da hiç mümkün olmayan veya deniz kirliliği yaratabilecek işlemlerin de karaya alınma sırasında organize edilmesi mantıklıdır. Bu işlemlerin başlıcaları;
Ozmoz kontrolü
Tutya değişimi
Güverte temizliği
Pasta/cila
Krom Temizliği
Yelken Bakımı
Tankların kimyasallarla temizliği
Derinlikölçer bakımı- değişimi
Vanaların kontrolü/ değişimi
Zincir bakımı ve işaretlemesi
Motor mekanik aksamının kontrolü (sail driveda şanzıman yağ değişimi, Pervane, şaft, kovan braket ve dümen palasında boşluk kontrolü)
Salma Bakımı sayılabilir.
B. KARAYA ALINMADAN ÖNCE HAZIRLIKLARDaha önceki senelerde karaya çekme işlemi ile ilgili alınmış notlar varsa, gözden geçirilmesi
Karaya alınacak marina/ barınak seçimi (Marina anlaşmanıza göre; yıllık bağlama fiyatının içine atma-çekme, alt yıkama ve karada kalma süresi dahil edilebilir.)
Kullanılacak zehirli boya seçimi
Zehirli boyayı kendimiz yapacaksak; tiner, rulo, fırça ve eski zehirlinin zımparalanması için özellikle zehirli boya için üretilmiş zımpara temini
Şaftın kontrol edin. Sızıntı, döküntü veya bozulma varsa, salmastra veya körüğün (deep seal) karada değiştirmesi için temini
Teknenin karaya alındığı yerde yoksa, tekneye ulaşabilecek bir merdiven temini
Çekme ve atma Liftinin kayışları teknenin altındaki Hız Gösterge pervanesine zarar vermeyecek şekilde yerleştirilebiliyorsa karada işlem yapılabilir; yoksa denizde çıkartılıp, yerine tıpasının takılması uygun olur.
C. KARAYA ALINIRKEN;Lift operatörlerinin talep edebileceği, başta ve kıçta yeterli uzunlukta dört halatın hazır edilmesi
Liftin kuşaklarının geleceği yeri, vinç operatörüyle beraber siz de kontrol edin. Pervaneye, şafta veya benzeri zarar verecek bir yere isabet etmediğini teyit edin.
Dümen palası, şaft sökümü veya benzer şekilde teknenin kaldırılması anında yapılmasını veya özel bir yere alınmasını gerektiren işler varsa lift operatörünün ve marina görevlilerinin uyarılması
Hatırlatma: Tekne liftteyken lift tartısından tekne ağırlığı öğrenilebilir.
D. KARADA YAPILACAK İŞLEMLER Tekneyi karaya alır almaz yapılması gereken işlem mümkünse hemen basınçlı suyla gövdenin yıkanmasını sağlamaktır. Kekamozları, kuruduktan sonra gövdeye zarar vermeden çıkarmak çok zordur.
Hız göstergesi pervanesi çıkartılır. (Denizde çıkartılmadıysa)
Karadaki teknede pervane veya çarmıhlardan kalın bir kablo veya zincir yer ile temas edecek şekilde sarkıtılmalı, böylece topraklama yapılarak yıldırım düşmesine karşı önlem alınmalıdır.
Zehirli boya uygulaması: Son kullanılan zehirlinin markası bilinmeli. Farklı bir zehirli boya kullanılacaksa önce astar kullanılmalı. Astar düzgün bir şekilde sürülmezse boyaların parça parça kalkma riski var. Boyayı tinerle inceltecekseniz aynı marka için benzer uygulama yapanlardan bilgi alın. İnceltme işlemi boyanın kalitesini düşürebilir.
Boyanın ikinci katının sürülmesi için geçen süre önemlidir. Çok kısa aralılarla boyanırsa ikinci kat etkisi yaratmaz. Çok uzun beklenirse iki kat birbirinden yapışmaz. Bu sebeple üreticinin ve/veya daha önceki kullanıcıların tavsiyelerine dikkat etmekte fayda var.
Ozmoz kontrolü: İlerlemiş ozmoz, Fiberglas gövde üzerinde içi su dolu kabarcıklar halinde görülebilir ancak detaylı Ozmoz ve nem kontrolü için profesyonel destek alınabilir.
Tutya değişimi: Tutyaları kontrol edin. Gerekirse değiştirin. Tutyaları boyamayın, etkili olması istenen metal ile direk teması olmasını sağlayın. Pervane arkası uygulamalarda, sarsıntı ile cıvatasının gevşemesine engel olmak için su içinde etkili, dayanıklı bir yapıştırıcı kullanın.
Güverte temizliği Pasta/cila: İnce bir zımparaya benzeyen pasta uygulaması, jelkot yüzey veya boya yüzeyler üzerindeki çizikleri, ağır lekeleri rahatlıkla alır. Fakat sürüldüğü bölgedeki üst yüzeydeki tabakayı inceltir. Bu yüzden gerekli olmadıkça uygulanmamalıdır. Her yıl cila uygulaması yapmak, hem zararsızdır hem de koruyucu bir tabaka oluşturur. Özellikle, beyaz jelkot bordalı teknelere en az 4 yıl, boyalı teknelere ise en az 3 yıl pasta yapılmasına gerek olmayacaktır. Tabii ki kullanıma bağlı çizik, hasar vs. gibi durumlar haricinde.
Krom TemizliğiYelken Bakımı: Yelkenlerin temizliği ve bakımının karaya alma aşamasında yapılması
Tankların kimyasallarla temizliğiDerinlikölçer bakımı- değişimi Vanaların kontrolü/ değişimi: Su hattının altındaki vanaları kontrol edin. Sökülmesi gerekiyorsa karada sökün. Keza derinlik göstergesi ve hız müşiri kovanına ait sorunlar varsa bunlar da aynı zamanda halledilmesi gereken sorunlardandır. Vana değişikliği yapılacaksa son zamanlarda yaygınlaşan, yeni nesil dayanıklı plastik vanalar tercih edilebilir.
Zincir bakımı ve işaretlemesi: Zinciri yere serin, baklaları kontrol edin. Markalayın. Zinciri yerde sürüklemeyin. Galvanizin en büyük düşmanı betondur!
Motor mekanik aksamının kontrolü: (sail driveda şanzıman yağ değişimi, Pervane, şaft, kovan braket ve dümen palasında boşluk kontrolü) Pervaneyi şaftı veya kuyruğu kontrol edin.
Salma Bakımı: Civataların ve taban plakalarının durumunun kontrolü önemli
Uyarılar:
Tekne yerine konduktan sonra felekler ve döşeklerle oynamayın, yerlerini değiştirmeyin. Gerekiyorsa profesyonel yardım alın.
Tekne üzerinde kalabalık olarak dolaşmayın.
Tekne karada iken direğe çıkılmaz.
Yelkenler sökülmediyse, rüzgarda açılıp teknenin dengesini bozmaması için sıkı sıkıya sarılır.E. DENİZE İNDİRİRKEN YAPILACAK İŞLEMLER Küpeştede askılar için yer işaretlemesi yapılması
Tutyanın sabitlenmesi son kontrol
Vanaların bağlantısı
Demir ve zincirin kontrolü
Usturmaçaların bağlanması ve hazır hale getirilmesi
Motorun çalışmaya hazır hale getirilmesi
Elektrik kablosu ve su hortumunun sahil bağlantısının kesilmesi
Lift operatörlerinin talep edebileceği, koç boynuzlarına volta edilebilecek, başta ve kıçta yeterli uzunlukta dört halatın hazır edilmesi
Tekne lifte alındığında zehirli vurulamamış destek noktalarına ve salma altına zehirli atılması için hazırlık yapılmalı.
F. DENİZE İNDİRİLDİĞİNDE YAPILACAK KONTROLLER Özellikle vanalar kontrol edilerek teknenin su alıp almadığının kontrol edilmesi
Hız göstergesi pervanesinin takılması
Motor ilk etapta deniz suyu alamayacağı için filtresi açılıp su ilave edilmeli ve havası alınmalı.
G. KAYNAKÇAhttp://www.yelkenokulu.com/tekne-bakimi/teknelerdepastavecilauygulamasi.htmlhttp://www.denizrehberim.com/teknenizi-karaya-alma-t318.0.html (Lotus'un Seyir Defterinden katkı)