Ersin Reisi kırmayalım:
Rüzgar hızının tarifi, deniz seviyesinden 10 metre yukarıda ölçülen hızdır. Hızını doğru ölçebilmek için 10 metre yukarıda olmanız gerekir ki buna da en uygun yer direk tepesidir.
Yöne gelince, yelkenler yönü etkiler. Orsa seyrinde önce genovanın trim edilmesi sonra ana yelkenin trim edilmesi bundandır. Genova doğru trim edildikten sonra rüzgar yönü etkileneceğinden ana yelken sonra trim edilir ve genellikle genovaya göre çok daha dar açıda trim edilmesi gerekir. Aslında ana yelken burada götürücü olmaktan çok dengeleyici rol oynar. Havuzluk kıçta ise sizin yüzünüzde hissedeceğiniz rüzgar neredeyse tekne başından gelir. Genova trimi sonrası ana yelken trimi ve en son mizana trimi yapılır, aslında genovanın ve ana yelkenin saptırdığı rüzgar açısı mizana yelkeninin çalışmasına pek de olanak tanımaz, bu nedenle keç arma bir teknede iş yapmayacağı için orsa seyirde mizanadaki yelken indirilir. Benim değişik rüzgarlardaki denemelerimde iyi rüzgar varsa genova ve mizana ile seyir, ana yelken açıkken ki seyre göre daha hızlı olabiliyordu. Rüzgar çoksa, genovayı indirip sadece ana yelken ile seyretmek de işe yarıyordu. Keç arma bir teknede ana direk başa daha yakın olduğundan sloop armaya göre daha dengeli çalışabiliyor.
Pupada da durumun çok farklı olduğunu sanmıyorum. Bodrum ahşap yat yarışlarında Güllük'te kıçımızda bulunan ama yelkenli tekne olduğunu ancak anlayabildiğimiz kadar uzakta bir tekne rüzgarımızı kesiyordu. Batı doğu yönünde seyrederken, biraz kuzeye çıkıp kıçımızdaki teknenin pisinden kurtulduğumuzda tekne hızmız farkedilir şekilde artmıştı.
Eskiden çarmıhlara teyp bandı bağlardık. Zaman kaset devri, bilgisayar falan hak getire, bir tarafta Orhan Gencebay öbür tarafta Ajda Pekkan'ın 15 cm'lik bandı olurdu. Bu bantlar rüzgar baştan geldikçe nereden gelirse gelsin hep aynı açıda dalgalanırdı.
Eğer yeni bir tekne kullanıyorsanız ve bimini direk tepesini görmenizi engelliyorsa elektronik kullanacaksınız ki ben bunu pek önermem, çünkü gösterge üzerindeki yazılı değerlerle gösterge okunun yönü tam çakışmıyor. Doğrusu derece değerini okuyup rüzgarın nereden geldiğini kestirip trimi ona göre yapmaktır. Basit bir rüzgar göstergesi ise direk tepesinde (orasını burasını kuşlar yememişse veya üstüne tünememişse) gerçekten rüzgar yönünü gösterir. Biminin üstünde gözlem yapılacak bir yerde bir açıklık bırakıp kafanızı kaldırıp bakmak en doğrusudur.
İşin şakası bir yana kuşlar rüzgar güllerinin belalılarıdır. Ben başından kuyruk ucuna misina gererek kuş konmasını engellemiştim. Göstergenin arkasında aynı uçaklarda olduğu gibi sağ sol yatay birer kanat bir de üstte kuyruk gibi tek bir kanat vardır. Yatay kanatlardan biri karganın ağız tadına uygun gelmişse yön mutlaka etkilenecektir, hele kanat tam kopmamışsa ve bir ucu aşağı veya yukarı dönmüşse etki daha da artacaktır ama saonuçta göz ile bakıyoruz, bu etkilenme kesinlikle trimlerimizi etkileyecek boyutta olmaz. Rüzgar yönüne göre yelkenimizi 15-20 derece daha dar açıyla konumlandırıp, ince trimi genova orsa yakasının 30 cm içindeki tüylerle, ana yelkende ise güngörmezdeki tüylerle yapmamız en doğrusudur. Aslında rüzgar yönüne hiç bakmadan genova ve ana yelken tüyleri ile çok güzel trim yapılır.