Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Bumbasız randa arma..

  • *
  • İleti: 3573
Bumbasız randa arma..
OP: 10 Eylül 2017, 21:32:26


Bugün wooden boat forumda gezinirken , john Leather in efsanevi kitabı The Gaff Rig den bir alıntı ile karşılaştım.

Gerçi bu kitap bende var ve sıklıkla başvurduğum bir pilot kitap.kısa bir bölümde bumbasız randa armadan bahsedilmiş. Bu da wbf de konu edilmiş.

Şimdi efendim , bumbanın randa armadaki en önemli görevi , ağarlığı ile yelkene şekil veriyor oluşu. Ne bumba ne de seren , direğe sabit değiller ve hava durumuna göre , direk üzerinde birlikte hareket ediyorlar. Daha doğrusu kayıyorlar.

İyi, güzel , hoşta bu nedenle bir spray hood yapmak mümkün olmuyordu.

Ancak daha da önemlisi , bumba olduğunda tek başına camadan sert havada ciddi iş. Ancak resimde gördüğünüz üzere , bumba olmaz ise , camadan vurmak için en uygun arma olup çıkıyor randa arma. Üstelik randa armanın en büyük zayıf noktası olan pupa seyrinde, özellikle iğnecik seyri ciddi dikkat gerektirdiğinden bumbasız bir randa arma hayli dikkat çekici ve heyecan verici.

Bu arada yeri  gelmişken not düşelim . Bu detayı Buraktan öğrendim ve çok mantıklı geldi. Pupa seyrinde de aynı orsada olduğu gibi yukarıdaki rüzgar güllünü arkadaki çatala sokmamak gerekiyor. Özellikle randa arma da çok daha önemli..

Bumbalı randa armada, hava durumuna bakıp, seyre camadanlı çıkıyor ve sonrasında camadanı çözüyordum. Böyle olursa her daim rahat rahat camadan vurulur ve bir serpinti körüğü de yapmak mümkün olur gibi..

Bundan da önemlisi , arkada çekmediğim durumlarda dingiyi kamara üstüne almak mümkün duruyor.

Tabi yelken performansı önemli. Eğer bu ciddi oranda düşecekse , serpinti körüğü yine yalan olur benim için..
  • IP logged
« Son Düzenleme: 10 Eylül 2017, 21:34:39 Gönderen: Ersin Böke »

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Bumbasız randa arma..
#1: 10 Eylül 2017, 22:21:47
Çok detaylı bakmadım ama bumbasız ana yelken, randa olsun veya olmasın çok mantıklı durmuyor. Çok değişik rüzgar açılarında bumba yelken şeklini önemli ölçüde düzenler hatta bazı teknelerde pupa palangası vardır. Bumba olmayınca aynı flok ayarı gibi ana yelken rayının başa veya kıça kayacak şekilde ayarlanabilir olması gerekir.  Bimini için ise bumba olmayınca iskotanın daha geriye gelmesi gerekir ki yelken doğru trim edilebilsin. Bumba olmaması bimini açısından yarar  sağlamaz. Bumba olsun olmasın bimini için tek çare yelken eteğinin iskota köşesine yakın bölümde kesilmsidir. Yelken alanı azaltılmadan gölgelik çok mümkün görünmüyor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Bumbasız randa arma..
#2: 10 Eylül 2017, 22:22:52
Bumbasız randa arma Kuzey ülkeleri ve İngiliz Adaları denizcilik geleneğinde daha fazla görülüyor.
Praçera veya üçtebir serenli dörtgen yelkenden randa armaya geçişin ana nedenlerinden biri de daha fazla rüzgâr üstüne seyir amacı ile yalken alanını omurga hattına yaklaştırmaktır.

Bilindiği gibi ana yelken ya loose foot/serbest alt yakalı olup sadece karula ve ıskota köşesi bumbaya bağlıdır ya da yelken eteği bumbaya ray veya kalçetalar ile bağlanır.

Bumbaya bağlamanın da nedenlerinden biri camadan vurulurken yelkenin direkte bulunan bir çıkrıkla bumba üzerine sarılmasını veya boşaltılmasını  sağlamak diğeri de alt yakadan rüzgâr kaçmasını engellemektir.

Loose foot ana yelkenin iki ucunu bumbadan kurtarıp arka alt köşesinde bulunan büyük matafyona iskotayı bağlarsak boomless /bumbasız bir randa donam elde ederiz.

Ben, sert apaz bir seyirde Golant Gaffer – Yalıçapkınının bumba arka ucu suya girip tekne ambale olduğunda çözüm ararken tamamen insiyaki olarak denemiştim.

Bu eksiltilmiş donam geniş apaz ve apaz seyirlerde bumbanın ağırlığı ile yelkeni aşağı basmasını yok etmek ve tabi torunu arttırmak için rahatlıkla kullanılabiliyor. Camadan vururken hiçbir problem çıkmıyor çünkü zaten yelken üzerinde randa kalçetaları var.

Uygulama düşünülürse tek yapılması gereken açığa çıkan bumbanın direk üzerindeki yatağı ile kıç ucunun seyirde çapariz vermeyecek şekilde sağlamca bağlanıp neta edilmesi. Bir diğer dikkat edilmesi gereken nokta da boci tramolada yelken ıskota yakasının kontrollü bir şekilde kontra değiştirmesini sağlamaktır.

Ve tabii bu uygulama uzun ayak, oturmuş istikrarlı rüzgârda kullanılmalı. Aksi durumlarda cehennem azabı olur.
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Bumbasız randa arma..
#3: 10 Eylül 2017, 22:32:46
Tam da bu randa armada kurcalanacak birşey kalmadı derken.. :)

Ne yapılacak? Bumbasız randa arma nasıl oluyormuş denenecek..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Bumbasız randa arma..
#4: 10 Eylül 2017, 22:41:01
Tam da bu randa armada kurcalanacak birşey kalmadı derken.. :)

Ne yapılacak? Bumbasız randa arma nasıl oluyormuş denenecek..

Nihayetinde Tayo-Mar "universal çok amaçlı lokma takımına" eşdeğer hale gelmiş olacak  ;D ;D ;D
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Bumbasız randa arma..
#5: 10 Eylül 2017, 22:42:34
Ayrıcaaaaa, daha denemediğin, hiç uygulamadığın ana yelkeni "av camadanı" - "DEUZE" ve sert havada "faça yelken" uygulamaları var.

Hatırlamak amacı ile http://www.classicboats-turkiye.com/820/pdf/randaarma.pdf
  • IP logged
« Son Düzenleme: 10 Eylül 2017, 22:47:12 Gönderen: Cem Gür »
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

 
Yukarı git