Haydi bakalım , copyright Heyamolahey.com
Bir marina ustasına yaptıramayacağınız sağlam işlem.Kolay gelsin.
1) Tekne su hattının 10-15 cm yukarısına kadar açarak 36 no zımpara kullanarak spiralle elyafa in(Dikkat ,biraz el alışkanlığı ister spiral ,elyafa zarar vermeyin) .İyi bir maske ve gözlük önemli. Zımpara kalınlığı 36 uygun çünki daha İnce zımpara uzun sürede yarattığı ısı ile lamineye zarar verebilir. Bilahare kalan çıkıntıları 60 no ile temizle.
2) Sintine çıkışlarını ve vanaları sök ,varsa gitar teli ile salma su boşaltma deliğini temizle.
3) Tekne içerisindeki nem tutabilecek minder,yelken vb. dışarı çıkar. Suları boşalt,kapakları aç,değişecek vanaları ve sürat göstergesini sök.
4) Teknenin altını sıcak su ile gerekirse %10 sirke karıştırılmış su ile yıka, fırçalayarak müteaddit kereler (iki günlük aralarla en az 10 kere) yıkayarak kurut.
5) Gövdede nem oranı binde 7 nin altına
kadar düşür. Zaman zaman ölçümler yap ve kaydet böylece teknedeki tank,boru ve kurşun bölgelerinin yanıltmasını önle.
O bölgeye elektrik bantıyla yapıştıracağın kalın naylonla terlemeyi kontrol et.
Gerekiyorsa fiber salma da su dolu cep olduğuna şüphelendiğin yerlerde altlı üstlü birkaç delik aç. (epoksi enjekte ederken alttakinden edeceksin ,üstteki hava kaçışı için.)
Bu kurutma işlemi o bölgenin sıcaklığına göre 3 ay dan 2 yıla kadar sürecek bir işlemdir.
6) Kuruttuktan sonra reçinesini kaybetmiş beyaz noktaları aç ,elyaf tedavisi yap. Gövdede açtığın delikleri etrafına doğru 10 misli genişleterek çukurlaştır , delikleri ve etrafını önce epoksi ile ıslatarak önceden katlar halinde hazırladığın elyafla (arka iç tarafta geçici tampon yaparak) onarımını tam yap.
7) Teknede polyesterden başka malzeme ise ,reçine bulaşmaması için dümen palası ve salmaya naylonla maskelemeyi güzel yap
Multiaksiyal (iki eksenli +45 -45 300 gr.m2 )örgü elyaf al katlamadan ,örgüyü bozmadan rulo halindetekneye götür
9) Elyaf için 450 gr./m2 ve kat uygulaması için (beher kat) 150 gr m2 hesabıyla teknene yetecek kadar epoksi reçineyi sertleştiricisi ile beraber al. (Gramajlar sertleştirici ile beraber dir.)
10) Kağıttan şablonlar hazırla ve biaksiyal elyafı bu şablonlara göre keserek hazırla.Şablonların teknede kapladığı alanlarıda işaretle (Daha sonra elyafı yapıştırırken işe yarayacak) elyaf keserken saçaklanırsa önce bantla sonra bantın kenarından kes..
11) Epoksi kaplanacak fiber yüzeyi ince zımpara (100-120 ile eksiksiz zımparala, aseton ile ince temizliğini yap. (2 litre asetonu hazır tut) .
12) 24 saat sonra :a-)Şeffaf epoksiyi 1 operasyona yetecek miktarda karışım miktarına çok dikkat ederek hazırla . b-) Hava sıcaklığı +20 derece den yüksek olsunyağmur ve nem olmasın ,hava çok sıcaksa epoksi tavasını buz dolu başka bir kaba oturt. C-) Güneş ışığından epoksiyi sakın.Gerekirse örtüler hazırla. D-)Akacak epoksiyi aşağı sereceğin naylonla toplayacak tertibatı alınmış olsun. (ideali bir yardımcınız olsun ,o sizin temponuza yetecek kadar az az mesela 500 gr lık partiler halinde epoksi hazırlarken siz uygulayın)
13) 2 kat epoksiyi (önce diklemesine sonra enlemesine sürerek ve parmak yapışma-kuruma zamanına dikkat ederek )sünger epoksi rulosu ile ve takiben fırça ve rulodan yaptığın fırça ile iyice yedirerek,hava kabarcığı bırakmadan tekneye uygula.(Bol fırçan ve ince sünger rulon olsun – sünger ruloyu her 20 dk da bir değiştir, fırça kullandığında enine sür fırçayı) ,yardımcın yok ise önce teknenin bir tarafını sonra öbür tarafı yap (minimum 2 kişi) bırak kitabında yazdığına göre en az 24 saat kurusun.
14) Skoch brite ile yıkanmış ve komple 180 no ile zımparaladığın tekneye bir kat daha epoksi sür ve elyafın sarkma yapmaması için hafif kurumasını bekle.
15) Alttaki epoksi parmağa yapışma özelliğini kaybetmeden rulo halindeki yerine göre dışarda yerde hazırlanmış elyafları tekneye yapıştır.Rulo kullan ve elinle iyice yatır . Sonra şeffaf nokta kalmayacak şekilde önce epoksi rulosu sonra tırtıklı rulo ve plastik kart,spatula kullanarak tekne yüzeyine iyice yatır ,fazla epoksiyi muhakkak al (hem sarkma yaptırır hem elyafın esnekliğini dolayısı ile gücünü kaybettirir.),elyafta fazlalık kesinlikle kalmasın. tırtıklı rulo ve ,gerekirse selefan naylon kaplayıp naylon üzerinden cetvelle geçerek hiç hava kabarcığı kalmayacak şekilde (kabarcıkları elyaf kenarına doğru sürerek ) elyaflama işlemini yap. Elyaf şeritleri birbirinin üzerine en az 10 cm binsin altta ve yanlarda.
A) gerekirse dayakları salma yanlarına taşıyarak tekneyi 3 bölüme ayır,hergün bir bölümü yap ancak kuruyan diğer bölümlerin kenarlarının önce skoch brite ve ıslak kağıt havlu ile waxını alıp sonra 180 - 220 numara zımparasını ve asetonla temizliğini unutma.
B) Elyafı yukardan aşağıya doğru dik olarak uygula ,üst ve yan kısımları tekneye plastik elektrikçi bandıyla tutturursun gerekiyorsa.
C) Beyaz kalan kısımları yaşken tekrar tekrar epoksiye doyur. Beyazlık yetersiz epoksi yada hava var demektir.
D) artan elyafın varsa burun ve salma ,skeg bölgelerine ekstra kat atabilirsin.
E)Yaptığın kısımları güneş ışığı almayacak şekilde perdelemeyi unutma.(Epoksinin düşmanı UV ışınlarıdır)
F) O gün veya ertesi günü elyafın hala yapışma özelliği varsa bir-iki kat daha epoksi uygula. Faydası var zararı yok.
G) Bu uygulamayı en az 2 kişi yap.
H) Fazlalık taşan elyafları plastik hizalama bantının kenarından epoksi kurumadan falçata ile keserek temizle.
I-) Epoksinin öpüşmekte zorlanacağı yerler için streç bantı ,naylon şeritler ve çıtalar veya ip le ince dayaklar hazırla ,iple naylonu kastır yada çıtalara dayaklarla baskı yap.Bırak kurusun.
16) Skotch brite ile yıkanıp ,asetonla temizlenmiş ve tamamı 180 no ile zımparalanmış gövdeye mikrofiberle mayonez kıvamına getirilmiş bir kat epoksi macun at ,kumaş izleri kaybolsun.
17) Tekneyi 180 - 220 no ile zımparala ve epoksi dolgu macunuyla Aşağıdan yukarıya doğru sıvazlayarak komple macunla - çukurları ve izleri strafor dan takoz yaparak güzelce kapat. (Önemli macunu ince katlar halinde at. Yoksa macun kurumayabilir. ) Herseferinde kurusun gerekirse birkaç kat at katlar arasında zımpara yap. (sırasıyla 80-120-180 nolarla)
18) Epoksi macunların içerdiği dolgu maddelerinin molekül yapısı sebebiyle yüzeyde iğne deliği benzeri görüntüler oluşur. Bunların doldurulması ve/veya kapatılması ve de yüzeyde olabilecek lokal yüzey bozukluklarının giderilmesi amacıyla dolgu macunu üzerine ince macun uygulanır.(yoklama macunu 180-220 no ile zımparala.)
19) Temizliğini yaptığın tekneye epoksi arakatı (veya vinilester jel kot u) bir kat rulo ile kalınca uygula. Bırak 15 gün kurusun.
20) Bilahare 180 no ile zımpara yaptığın ve skoch brite ve aseton ile temizlediğin gövdeye epoksi zehirli astarını (çift kompenent) rulo ve arkasından fırça ile iki kat uygula.
21) Bırak kurusun.
22) Kuruduktan sonra denize inmeden 320 no ile zımparalayarak zehirli işlemlerini yaparsın ancak bu aşamada borda boyasına geç.
DİĞER MALZEME LİSTESİ
-Plastik spatulalar ,eski bankamatik kartları
-Kalın ve ince sünger rulolar,epoksi ruloları.
-Muhtelif boya ruloları
-Enli ve ortaboy kaliteli fırçalar
-Muhtelif gölgelik eski çarşaflar
-Lastik eldiven (Doktor ameliyat eldiveni ,en az 2 kutu)
-Nem ölçer
-İşaretlemeler için keçe kalem
-Elyafın eninde Şablon kağıtları
-Islak elyafı sarmak uygulamak için PVC veya plastik rulo
-Epoksi ve Boya karıştırma mikserleri (ufak,büyük plastik)
-Tava yoğurdu kapları
-Epoksi film kalınlığı ölçücü tırnak
-Çok sayıda kağıt havlu
-Üzerinde elyaf hazırlamak için kontraplak ,naylon