Yine kaynağını kaydetmediğim bir alıntı ,bilen varsa yazalım reisler.
Motor hararet yaptıysa:
Hararet ikaz lambası yanar, hararet göstergesi varsa yükselmiştir, motor ve motor dairesi sıcaktır.
Motor su kaynatmış olabilir. Radyatör kapağını açarken dikkatli olunuz
1-Motoru hemen boşa alınız, tamamen stop etmeyiniz.
2-Egzostan su atıp atmadığını kontrol ediniz.
3-Motor su giriş vanasını kontrol ediniz. Girişin deniz tarafında bir tıkanma olmadığından emin olunuz.
4-İmpeller kapağı ısındıysa, sorun impellerden olabilir.
5-Motor suyunu kontrol ediniz, hararet müşiri ikaz verdiyse, su kaynamış olabilir. Açarken dikkatli olunuz
6-Hortumları kontrol ediniz
Motora gelen deniz suyu hortumları tercihen şeffaf-telli olarak üretilmiş hortumlardır. Bu sayede içinde pislik, su gelişinde azalma veya çok fazla kabarcık olması fikir verir.
7-Kayışların koptuğu durumlarda devridaim çalışmaz. Ancak modele göre alternatör de dönmeyeceği için şarj ikazı da yanıyor olmalıdır.
8-Termostat sorunu olabilir, kontrol ediniz.
9-Su eksilttiyse, motor tatlı suyu çalışıyorken ekleyiniz.
Çok fazla su eklemek sistem içinde kireç birikmesine ve ayrıca tıkanıklıklara sebep olabilir, tercihen içme suyu kullanınız. Keza çok fazla su eklendiğinde antifriz miktarı da azalacağı için sonradan bunu kontrol ediniz.
Yağ basıncı düştüyse:
Yağ basınç müşiri öter.
2-Motoru derhal kapatınız.
3-Sızıntının yerini tespit ediniz.
4-Sızan yağı bir kapta toplayınız, sintineye yayılmamasına dikkat ediniz.
5-Mecbur kalınırsa (bir yere yanaşmak veya demir atmak gibi) yağ ekleyerek tekrar çalıştırıp, sızan miktar kadar yerine koyarak düşük devirde devam edilebilir.
6-Genellikle yağ sızıntısı sebebi, majör tamir gerekir. En yakın limana kadar gitmek için diğer alternatifleri değerlendirin (çekme ve yedekleme).
Marş basmıyorsa:
1-Motor elektriğini sağlayan akü şalteri açık mı kontrol ediniz.
2-Akülerin durumunu kontrol ediniz. Şarjı bitmiş veya sarsıntıdan kutup başı çıkmış olabilir.
3-Akü bitikse, başka bir akü bağlayın. Both şalter ile diğer gruba geçin veya varsa şöntü açınız
4-Kontak anahtarında temassızlık olabilir.
5-Marş motoru sıkışmış olabilir, üzerine hafifçe vur
Marş motorları hassas mekaniğe sahiptirler. Çekiç ile kuvvetlice vurmamak gerekir. Tecrübeli mekanisyenler bu iş için ağır bir anahtar kullanırlar, hafifçe yoklarlar.
6-Düz kontak yapılabilir, marş motoru üstünde selenoidin uygun kutupları plastik saplı bir tornavida veya pense ile temaslandırılır.
7-Triger kayışlı motorlarda sente kaçmış olabilir. (Profesyonel yardım iste)
Marş basıyor ancak motor çalışmıyorsa:
1-Mazot tankında yeterli mazot var mı bakınız.
2-Mazot tankı çıkışı kapalı mı?
3-Isıtma bujilerini 10 sn basılı tutun, basılı iken marş basın
4-Eğer varsa kompresyon kilitlerini açınız.
5-Hava emişten WD40 veya eter sıkınız. Isıtma bujisi olan motorlarda tavsiye edilmez. Ateşlemeyi sağlayabilir.
6-Mazot hava yapmış veya pislik tıkamış olabilir.
7-Mazot filtresi üstündeki civatayı (genelde üzerinde tornavida dişi de olan, karıştırılmaması amacıyla diğer farklı boyda bir anahtar ile) gevşetip, mazot otomatiği ile havayı alınız.
8- Yine çalışmıyorsa enjektör kamçılarını sökerek enjektörlerin çalışıp çalışmadığı kontrol edilir.
9-Stop düğmesi takılmış olabilir, kontrol edin
10-Akülerin ve şarjlarının durumunu kontrol edin
Motor stop ettiyse:
1-Mazot tankını ve seviyesini kontrol edin.
2-Tıkanıklık, pislik veya hava mazot akışını kesmiş olabilir.
3-Mazot sisteminin havasını alın
4-Pervaneye halat dolanmış olabilir.
5-Stop solenoidini kontrol edin. Gerekirse sökün veya kısa devre edin.
Mazot sistemi hava yaptı veya tıkandıysa:
1-Tank boşsa doldurun
2-Pislik varsa sistemden temizleyin.
3-Filtreleri kontrol edin.
4-Mazot filtresi üstünden gevşetip, marşa basın.
Eğer aküler yeteri kadar güçlü değilse el pompası ile de havası alınabilir
5-Marşa 20 sn’den uzun, devamlı basmayınız.
Motor güç kaybettiyse:
1-Pervaneye bir şey dolanıp dolanmadığını kontrol edin. Hemen boşa alın!
2-Motor dairesinin havalanmasını kontrol edin.
3-Enjektörlerden biri ya da birkaçı çalışmıyordur
4-Mazot pompası problemi olabilir. Profesyonel destek alın.
5-Teknenin altı temiz mi bakınız.
6-Eğer vuruntu varsa, pervane sorunlarını düşünün.
Egzosttan su atımı kesildiyse:
1-Gaz atımı da kesilmiş mi bakınız. Kesildiyse muhtemel hortum delinmiştir, içeriye egzost gazı ve suyu doluyordur.
2-Tekne içinde su varmı? Kontrol edin.
3-Su alımı kesilmiş olabilir. Egzosttan kara duman çıkıyorsa, kuru çalıştığı için egzost borusu da yanabilir.
4-İmpeller kapağını kontrol et. Sıcaksa impeller çalışmıyordur.
5-Motor suyu alım boruları şeffaf yapılır, bu sayede içindeki akım ve miktarı kabaca gözle görülür ve anlaşılır.
Deniz suyu pompası damlatıyorsa:
1-Muhtemelen mili üzerindeki keçesi kaçırıyordur.
2-Yeni başladıysa çok acil değildir. Ancak ihmal edilirse, rulmanlar ve mil zarar görebilir.
3-Damlayan deniz suyudur. Aşağısında zarar verecek, paslanacak bir şey olup olmadığını kontrol edin. Gerekirse bir kap koyun.
4-Mili, impelleri ve keçesiyle/rulmanı sökmek için tezgah gerekebilir.
Gaz kolu çalışmıyorsa:
1-Gaz ve şanzımanın beraber bulunduğu kollarda hangisi çalışmıyor kontrol edin.
2-Eğer ikisi de çalışmıyorsa, sorun koldadır. Söküp bakın.
3-Eğer bir tanesi bozuksa muhtemel tel sıkışmış, ezilmiş veya kopmuş olabilir.
4-Koptuysa tamiri tekne şartlarında mümkün değildir, değişmesi gerekir. Yedeği yoksa gaz telinin motor üstündeki bağlantısına bir ince bağlayıp kullanmak mümkün olabilir. Hatta bir düzenekle bu inceyi kokpite getirmek de olasıdır.
5-Şanzıman için bu şekilde kumanda etmek mümkün değildir. Şanzıman yakınına oturan birisi manuel olarak (bir boru veya kol adapte ederek) kontrol edebilir. Bunu yapmadan önce teli sökünüz
6-Eğer gaz teli çalışıyorsa onu şanzımana alıp, gaz koluna ince bağlanabilir.