Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Sarma Ana Yelken Nasıl Açılır Kapanır?

  • *
  • İleti: 934
Sarma Ana Yelken Nasıl Açılır Kapanır?
OP: 06 Temmuz 2021, 00:37:23
Merhabalar değerli reisler, "adam yelken hakkında durmadan ahkam kesiyor sorduğu soruya bak" demeyin hemen.  :D
Hem ben bayılırım ki basit sorulara...

Ayrıca gerçek bir yelkenci olarak şimdiye kadar hep klasik ana yelken kullandım.  8)  C:-)
Kafayı rüzgara verip iskotayı boşlayıp direk dibinden bastığımız sorunsuz performanslı sistem yani...  :)

Neyse şamatayı bir kenara bırakacak olursak 24'ünde Gökova'da 1 haftalık kiralama yapacağız. Tekne Hanse 415, kendinden tremolalı, hadi ona alıştık geçenlerde yazmıştım ama ana yelken de sarma aksi gibi :-\

Şimdi bu duyduğumuz okuduğumuz furling sıkışma hikayeleri biraz gerdi beni. Marinadaki bir arkadaş da bumbayı aşağı kas 90 derece olsun açısı direkle açarken ve kaparken dedi, ve iskotayı boşlama dedi falan filan... Bunlar alıştığım uygulamalardan ve insiyaki hale gelmiş hareketlerden farklı olduğu için şöyle bir genele de sorayım dedim...
 
Kullanan bir sürü reis olduğundan eminim, zira çok yaygın artık bu sistem... O yüzden sarma ana yelkeni açma ve kapama prosedürlerini böyle tane tane detaylı anlatabilecek olan varsa (tercihen tecrübesi olan herkesin görüşünü duymak isterim) memnun olurum.

Maruzatım bundan ibarettir....
  • IP logged
« Son Düzenleme: 06 Temmuz 2021, 01:05:47 Gönderen: Doğan Erbahar »
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 1461
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Çok da abartıldığı kadar sorunlu bir sistem değil. Klasik yelkeni lazybag iplerine takılmadan açıp kapatabilen biri için gayet basit. :)

Birinci kural, dedikleri gibi bumbanın direğe açısı 90 derece civarında olsun. Yukarı açılı bumba ile kapatılırsa üst kısımlarda bollaşma ve sıkışma oluyor.

İkinci kural da kapatırken çok bol sarılmasına izin vermeyin. Aşırı yapraklanma varken sarmayın, altyaka gerisini biraz tutun yeterli. Çok da sıkı olmasına gerek yok.

Yani yaşanılabilecek tek problem yelkenin bol sarılması nedeni ile yarıkta sıkışma durumu.

Sarmak için elektrikli vinç kullanmayın, gerginliği hissetmek zor oluyor. Hatta herşey normal gidiyorsa 15kt rüzgara kadar elle kolayca sarabiliyor olmanız gerek.

Sıkışırsa da açmak için yöntem kolay:
Sabırla tekrar tekrar kısa kısa aç kapa yapmak.

Gözünüz korkmasın, bu sistem kolay, pratik, sorunsuz olsun diye keşfedilmiş sonuçta.. :)

öZgür (mobil)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Birde belki Hanse markasına özel, hepsinde kıç ıstralyada hidrolik ayar var. Yelken açılım öncesinde bir miktar boşlayıp, yelken açıldıktan sonra tekrar eski konuma alınması tavsiye ediliyor.
Furlingin asla elektrikli vince alınmaması isteniyor ama buna uyan varmı bilmiyorum
Zaten Selden neredeyse hiç hatasız çalışan bir marka


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 934
Birde belki Hanse markasına özel, hepsinde kıç ıstralyada hidrolik ayar var. Yelken açılım öncesinde bir miktar boşlayıp, yelken açıldıktan sonra tekrar eski konuma alınması tavsiye ediliyor.
Furlingin asla elektrikli vince alınmaması isteniyor ama buna uyan varmı bilmiyorum
Zaten Selden neredeyse hiç hatasız çalışan bir marka


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Çok teşekkürler bu bilgi için Kemal Reis'im, Hanse'lerde standart Selden direk mi var hepsinde?

Çok da abartıldığı kadar sorunlu bir sistem değil. Klasik yelkeni lazybag iplerine takılmadan açıp kapatabilen biri için gayet basit. :)

Birinci kural, dedikleri gibi bumbanın direğe açısı 90 derece civarında olsun. Yukarı açılı bumba ile kapatılırsa üst kısımlarda bollaşma ve sıkışma oluyor.

İkinci kural da kapatırken çok bol sarılmasına izin vermeyin. Aşırı yapraklanma varken sarmayın, altyaka gerisini biraz tutun yeterli. Çok da sıkı olmasına gerek yok.

Yani yaşanılabilecek tek problem yelkenin bol sarılması nedeni ile yarıkta sıkışma durumu.

Sarmak için elektrikli vinç kullanmayın, gerginliği hissetmek zor oluyor. Hatta herşey normal gidiyorsa 15kt rüzgara kadar elle kolayca sarabiliyor olmanız gerek.

Sıkışırsa da açmak için yöntem kolay:
Sabırla tekrar tekrar kısa kısa aç kapa yapmak.

Gözünüz korkmasın, bu sistem kolay, pratik, sorunsuz olsun diye keşfedilmiş sonuçta.. :)

öZgür (mobil)



Teşekkürler bilgiler için Özgür kaptanım, o zaman hem açarken hem kaparken kafayı rüzgara hafif açılı verip ama ıskotayı da boşlamadan ve yapraklatmadan yelken dolu iken mi yapmak gerekiyor bu işleri?
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Benim bildiğim Hamse grubunun tamamında Selden arma var. Yalnız sarma sistem olmasına rağmen yelkeni açarken ıskotayı çok az boşluyorlar


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 974
Benim deneyimlerimin sonucu ;

Adı nedir bilmem de, pırpırlanmayı kesmeye yarayan (benim kullanım amacım bu) hipotenüsteki ipcik gevşek olmalı.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1461
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Teşekkürler bilgiler için Özgür kaptanım, o zaman hem açarken hem kaparken kafayı rüzgara hafif açılı verip ama ıskotayı da boşlamadan ve yapraklatmadan yelken dolu iken mi yapmak gerekiyor bu işleri?
Yük oluşturacak kadar dolu olmasın, sarmayı zorlaştırır, biraz yapraklanmak da sorun değil, ama tamamen boşta da olmasın, büyük yapraklanma bol sarılmaya sebep oluyor.

Benim uygulamam kapatırken mümkün olduğunca rüzgara dönmek (ama 15-20 derece açıya kadar çok sorun değil, ıskotayı biraz boşalayıp bumbanın bu açısını sıfırlamak mümkün) altyaka gergisini komple boşluyorum ama vinçten çıkartmıyorum, gevşek şekilde 2 tur sarılı bırakıyorum, anayelken furling'ini sardıkça elle altyakayı gönderiyorum. Böylece güngörmez yakası ne çok boş kalıp büyük yapraklanma yapıyor, ne de sarılamayacak kadar gergin oluyor.

Sarma ana yelkenin sevdiğim bir özelliği de, bazen rüzgara dönmek istemediğiniz durumlarda, daha kontrolü olarak tabi, küçük küçük pupa giderken bile sarıp kapatabiliyorsunuz. Kolay değil, çok iyi bişey de değil ama mümkün ve bazen ağır denizlerde ihtiyaç oluyor. Klasik yelkende hayali bile mümkün değil bunun.

Ve Hasan abinin dediği gibi, güngörmezdeki gradin halatı çok gergin ise sararken en sonda bir potluk yapıp sıkışma ihtimali var, çok gergin ise kapatırken onu da bi rahatlatmaya fayda var.

JAT-L41 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 974
“Güngörmezdeki gradin halatı” = “Hipotenüsteki ipcik”

Mümkün değil ezberleyemem


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
  • IP logged

  • *
  • İleti: 43
  • IP logged

  • *
  • İleti: 934
https://www.youtube.com/watch?v=0PAQFjbCBg4

Belki bir fikir verir...

Video için teşekkürler, güzel anlatıyor genelde Murat Kaptan. Dayanamadım balançina ile ilgili yorum yazdım gerçi...  :P
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Ynt: Sarma Ana Yelken Nasıl Açılır Kapanır?
#10: 08 Temmuz 2021, 19:47:40
Murat Kaptan bu işe çok ciddi emek veriyor. Bende takip ediyorum. Neticede kendi adına marketing yapıyor ama hakkıdır. Emeği ile para kazanacak neticede.
Geko’ya da üye idi bir ara. Fena dövdüler adamcağızı akçeli işler yapamazsın diye. Artık yazmıyor


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Ynt: Sarma Ana Yelken Nasıl Açılır Kapanır?
#11: 08 Temmuz 2021, 19:51:02
Murat Erensoy’u bu foruma davet etsek bence çok ciddi katkı yapar.
Ne dersiniz?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 934
Ynt: Sarma Ana Yelken Nasıl Açılır Kapanır?
#12: 08 Temmuz 2021, 20:44:40
Murat Erensoy’u bu foruma davet etsek bence çok ciddi katkı yapar.
Ne dersiniz?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Güzel fikir Kemal Reis'im, buraya yakışır zaten başka yere değil 8)
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

 
Yukarı git