Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Oto pilot ani yön değişikliği

  • *
  • İleti: 117
Oto pilot ani yön değişikliği
OP: 10 Şubat 2019, 13:04:51
Oto pilot geçen sezon sonu başlattığı kötü davranışını yine gösterdi. Sanki aniden bir komut almışcasına bir anda tekne uön değiştirdi. Tam da Knidos burnunu dönmüşken. Tabii büyük korku yarattı.

İlginç olan şu. Mekanik pusula ve chartplotter mesela 270 dereceyi gösterirken otopilot göstergesi 180 derece idi.

Bir de deney yaptım. Otopilottayken  krndiliğinden değişmiyor gibi (bundan emin değilim). Ancak 5 derece iskele ya da tersi komut verdiğim an otopilot sapıtıyor 

Bir dost şunu söyledi, otopilotun veri aldığı pusula yakınında notebook, telefon yahut metal cisim koymuş olabilirsin. Olabilir mi?

Ya da başka ne olabilir?

Şimdiden teşekkürler..

SM-N950F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged

  • *
  • İleti: 28
Ynt: Oto pilot ani yön değişikliği
#1: 10 Şubat 2019, 15:48:34
Biz de benzer bir sorun yaşamıştık.Digital pusulanın yakınında manyetik alanı etkileyen (metal-miknatıs-telefon-tablet v.s) olmaması gerek. Biz pusulanın yerini değiştirdik sorun kalmadı.Tabi pusulanın kendisi de arızalanmış olabilir buna da bakmakta yarar var.


Mobil cihazdan gönderildi.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Oto pilot ani yön değişikliği
#2: 10 Şubat 2019, 17:25:01
Tarif ettiğiniz benim Simrad'ın müzmin sorunu. Bu yakınlarda servis gelecek. Buluntuları ve sonuçları paylaşırım.
  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 4
Ynt: Oto pilot ani yön değişikliği
#3: 10 Şubat 2019, 21:23:15
Merhaba,
CP ve manyetikle arasindaki fark cok buyuk...Muhtemelen, otopilotunuzun veri aliyor oldugu pusulasi ( fluxgate etc...) cevresinde, kendisini ciddi etkileyecek kadar bir manyetik alan var, veya vardi... Sac bir tekneye uzun bir sure yakin bagli kalmak bile etkili olabiliyor bu sapmalarda.Once cevresine bir bakinin pusulasinin, farkinda olmadan konulmus metal iceren birseyler olabilir...Kullanma klavuzunda nasil resetlenecegi ve yeniden nasil kalibre edilecegi mutlaka yazar. Otopilotum Furuno ve ayni problemi berbat bir yerde yasamistim.Sarjli matkabi ve birkac elektrikli el aletini pusulanin yanina istiflemisim... Pusulasini DC'den kesip, ardindan iki tusa ayni anda basip start up ettigimde ki proseduru buydu, duzeldi, kendine geldi. Ardindan seyir sirasinda kalibre edilmesi kaliyor.Motorla, sakin bir havada, oto kalibre modunda, herbir tam tur yaklasik 3 dk kadar surecek, 2-3 tam tur atiyorsunuz ve bitiyor. Manyetik pusula veya CP ile arasinda, manevra sirasinda dahi 10 derecenin ustunde fark, uyari gibi okunmali, tabii sahsi kanaatim... Her sezon oncesi bunu tekrarlamaya calisiyorum zira agirlikli tek basima seyrediyorum ve Yusuf ( oto pilotumun ismi ) benim icin cok ama cok degerli, teknedeki en iyi dostum, elimden geldigince iyi bakmaya calisiyorum:)
SY
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Oto pilot ani yön değişikliği
#4: 11 Şubat 2019, 09:28:28
Bu sorun çok sıkıntılı durumlar ortaya çıkartıyor. Sadece geçen yıl bu sapma olayı yüzünden ufak tefek sorun yaşayan  benim çevremde iki tekne var. Çok yeni tekneler ve yeni cihazlar.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Oto pilot ani yön değişikliği
#5: 11 Şubat 2019, 15:33:40
"Yusuf". :)
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 117
Ynt: Oto pilot ani yön değişikliği
#6: 13 Şubat 2019, 00:27:19
Pusulanın yakınındaki her tür elektronik eşyayı kaldırıp denedik Pazar günü, sorun çıkarmadı, pusulalar da birbirine uyumluydu ama içimize korkusu düştü. İyice emin olmamız lazım..

Çok korkutucu bir şey olduğunu söylemeliyim.. İlk olduğunda tam Knidos fenerinden döndük, dalgıçların botunu altımıza alıyordum. İkincisinde tam Martı marinadan çıktık Turgut'a döndük direk karaya vurdu kendini tekne.. O kadar da radikal dönüş yapıyor ki..

Diğer yandan, her şey yolundayken dahi teknedeki dört pusula da ayrı telden çalıyor..  Biri charplotterdaki GPS'ten veri alan pusula, diğeri dijital pusula, iki de dümen başında mekanik pusula var. Hadi elektronikler farklı, mekanikler de üç beş derece birbirinden farklı. Bu mekaniklerin kalibrasyonunu nasıl yapacağız?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1062
Ynt: Oto pilot ani yön değişikliği
#7: 13 Şubat 2019, 10:31:52
Geçmiş olsun sevgili İlkay. Bu bildirimin aslolanın kaptan olduğunu, bu gibi donanımların sadece konforu arttırdığını bir kere daha gösterdi.

Selametle...
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Oto pilot ani yön değişikliği
#8: 13 Şubat 2019, 10:32:35

......... Bu mekaniklerin kalibrasyonunu nasıl yapacağız?
[/quote]
Mekanik diye isimlendirdiğiniz Normal pusulanızın üstünde ayar sistemi olması gerekir.Şayet yoksa bu kalıcı ayar sisteminizi kendiniz yapmanız gerekir.iki adet hem boyut olarak ufak ve yassıca hemde kuvvetli olmayan iki adet mıknatıs bulup bunları pusula ibresi tam kuzeyi gösterirken pusula kabının dışına tam batı ve dogu yönleri yani 90 ve 270 derece hizalarına gelen yerelere bu ufak mıknatısları yapıştıracaksın.Kalibre ederken hemen yapıştırma pusulayı yerinden sök eline alıp ortamda pusulayı etkiliyecek demir  manyetik alanın olmadığı bir  yere git pusulayı tam kuzeye çevir iki mıknatısı yanaştır şayet mıknatısların yönleri ters ise pusula ibresi mıknatıslığın tersliğine göre bir tarafa çok sapar mıknatısları olduğu yerde çevirip, ters koyup deneye deneye pusula ibresinin artık kuzeyden ayrılmadığı konumda mıknatısları gecici yapıştır.Pusulayı teknede yerine monte et sonra TEKNE ile yine tam kuzey olduğunu bildiğin yöne dön pusulaya bak şayet 360 dereceden çok fazla farklı değer gösterirse bunun anlamı teknedeki madeni cısimler hala pusulayı etkiliyor olmasıdır ayarlama mıknatıslarınla ufak ufak oynayarak ibrenin tam kuzeye gelmesini sağla.Bu durumu yaptıktan sonra tam 90 dereceye veya 270 dereceye dön pusulayı kontrol et sapma varsa ayar mıknatısları ile yine ufak oynamalar yap sapmayı düzelt.Bu işlemi yaptıktan sonra yine kuzeye 360 derece dön sapmayı kontrol et şayet bir kaç derece içinde kalıyorsa işlem tamamdır.Mıknatısları kuvvetli tutkalla sabitle. Bu işlemleri yapmak için çok kuvvetli mıknatıs kullanma bir birinden farklı kuvvette mıknatıs kullanma.Çok zayıf mıknatıs kullanırsan da hassas ayar yapamazsın.Şayet pusulanda ayar sistemi varsa aynı işlemleri ayar vidalarını oynatarak yapacaksın mantığı aynıdır.Kolay gelsin.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Oto pilot ani yön değişikliği
#9: 13 Şubat 2019, 12:13:00
Pusulanın yakınındaki her tür elektronik eşyayı kaldırıp denedik Pazar günü, sorun çıkarmadı, pusulalar da birbirine uyumluydu ama içimize korkusu düştü. İyice emin olmamız lazım..

Çok korkutucu bir şey olduğunu söylemeliyim.. İlk olduğunda tam Knidos fenerinden döndük, dalgıçların botunu altımıza alıyordum. İkincisinde tam Martı marinadan çıktık Turgut'a döndük direk karaya vurdu kendini tekne.. O kadar da radikal dönüş yapıyor ki..

Diğer yandan, her şey yolundayken dahi teknedeki dört pusula da ayrı telden çalıyor..  Biri charplotterdaki GPS'ten veri alan pusula, diğeri dijital pusula, iki de dümen başında mekanik pusula var. Hadi elektronikler farklı, mekanikler de üç beş derece birbirinden farklı. Bu mekaniklerin kalibrasyonunu nasıl yapacağız?

Havuzluk hoparlörlerin umarım pusulalardan uzaktır.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

 
Yukarı git