Buradan sonra .....Kristof Kolomb kimdir ?
http://heyamolahey.com/kose-yazilari/kayikevi/msg43984/#msg43984--------------------------------------
Hubert Actualité
http://vg-damgan.fr/site/index.php/2018/10/09/a-la-reconstruction-dun-baleinier--------------------------------------
1563’te San Juan Pasaia Körfezi içinde Guipúzcoa’da inşa edildi ve New Founlad / Yeni Topraklara yelken açtı. İlk balina avı amacıyla yapılan transatlantik kargo gemisidir. Aynı zamanda dönemin Bask denizcilik endüstrisinin hegemonyasını yansıtır. İki yıl sonra Kanada sahillerinde korkunç bir fırtınaya yakalanıp donmuş denize gömüldü. Mürettebatı etraftaki başka gemi mürettebatı tarafından kurtarıldı. Gemi, dört yüzyıldan fazla uykuya yattı. 1978 yılında bir grup Kanadalı arkeolog Red Bay’de onlarca metre derinlikte batığı tespit etti. Daha önce örneği görülmemiş bir kazı ve temizlik çalışması başladı. Teknenin yapısal elemanları tek tek ortaya çıkarıldı. Böylece dipte sıkışıp kalmış bir balina şalopası ortaya çıktı. Batık çok iyi durumdaydı. Ahşap elemanlar hatta halatları bile olağan üstü korunmuş durumdaydı.
Bu girişimden çok etkilenen bir Bask vatandaşı Xabi Agote 30 yıllık bir araştırma ve çalışma sonunda San Juan’ın modelini yapmayı başardı. Arkeoloji çevelerinin girişimi sonuncu UNESCO tarafından insanlık mirası olarak tanındı.
XV:Yüzyılın sonuna doğru, Portekiz ve İspanyollar ( karavellerin bariz başarısı diğer ülkelerin de benzerini yapmasına yol açmıştı) kullanımından ve formundan esinlenerek armanın bir kısmını « “caravela latina” yı « caravela redonda » ya tadil etmeyi düşündüler. Elimizde kanıt var çünkü Colomb’un 1492 seyahatini biliyoruz. Üç gemi vardı. Karavel olmayan Santa Maria küçük bir karaktı, Pinta ve Santa Clara (Daha çok Niña olarak biliniyordu), her ikisi de latin armalı karaveldi. Başlıca faaliyeti tarihi teknelerin inşası olan Bask Denizcilik Vakfı Albaola, her zaman Xavi Agote'nin icra ettiği bu araştırmayı devraldı ve bu ikonik gemiyi canlandırmaya karar verdi. Bu dernek ayrıca dünyanın her yerinden deniz marangozlarını eğitiyor (hatta Breton var!).
Bu balinacılar yağı Avrupa’ya getiriyordu. Balina yağı özellikle lambalarda yakıt olarak kullanılıyordu. Tekne içinde çok katlı ambarlarında 1.000 fıçı vardı aynı zamanda iç safra oluyordu. Hijyenik ve ahlaki bir karışıklık içinde en üst katta bulunan denizcilerin hayatı muhtemelen çok zordu. Gemi sahipleri gerçekten çok zengin ve etkiliydi.
Denizciler ay sahasına ulaşınca balinaları küçük tekneler ile avlıyor, ana gemiye getiriyor burada parçalanıyordu. Her sefer kabaca 9 ay sürüyordu.
Sualtı kalıntılarına dayanan San Juan replikasının inşaatı, 450 yıl önce inşa edildiği Pasaia körfezinde, 2014 yılında başladı.
Her gün, bir düzine marangoz, 28 metre uzunluğunda ve 100 ton ağırlığında 7.5 metre genişliğinde gemiyi oluşturan ahşap parçalarını ölçüyor, kesiyor, zımparalıyor.
Araçlar gelişti, ancak inşa yöntemleri yapıldığı yıllardaki gibi geleneksel. . Albaola, o zamankiyle aynı malzemeleri kullanarak mümkün olan en sadık çoğaltmayı yapmak istiyor: omurga kayın, teknenin geri kalanı için meşe kullanılıyor.
Proje, 3 milyondan fazla avroya çıkacak, "Donostia / San Sebastian Avrupa Kültür Başkenti 2016" temeli tarafından finanse edilmektedir. Albaola, aynı zamanda, “kitle fonlaması” amacıyla, teknenin parçalarından birini satın alarak gemiye sponsor olabilecek şirketlere ve bireylere yönelik bir çağrı başlattı.
Not: 16. yüzyılda Pasajes'ta, 200 marangoz altı ay içinde bir transatlantik inşa ediyordu. 21. yüzyılda, yaklaşık altı yıl sürecek.San Juan 2020'ye hazır olması hedeflendi. Tekne daha sonra Bask Ülkesi'nin temsilcisi olarak yola çıkacak. Bu arada kamuoyu inşaatını her geçen gün takip edebilir ve Bask denizcilik tarihine adanmış bir sergiyi ziyaret edebilir.
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.