Tekneleri dalga etkisinde bulunan kıyı çizgisinde bağlamak bazen sorunlar yaratabilir.
Dalga etkisiyle tekne karinasının, palasının, pervanesinin, salmasının deniz zeminine ve ya kıyıdaki sert yüzeylere çarpmasını önlemek için bazen tekneleri kıyıdan biraz uzağa konumlandırmak gerekir.
Uzun süreli kullanımda halatların kekomoz, midye kaplanması sorun yaratsa da kısa süreli, özellikle sık kullanılan yaz aylarında kullanışlı bir çözümdür.
Rüzgarın ve dalga yönünün sık değiştiği kıyılarda tekne sadece baş kısmından bağlanarak rüzgara göre dönmesi sağlanır.
Dikkat edilecek konu tonozdan şamandıraya gelen ana bedene sağlam bir fırdöndü takılmasıdır.
Rüzgarın yoğun olmadığı ve açıktan gelen soluganların tek yönlü olduğu kıyılarda baştan bağlantıya ek olarak, kıçtan ayrı bir halatla tekne kıçtan koltuk halatı alınmış tarzda kıyıya bağlanır.
Denize çıkılacağında kıç koltuk halatı boşlanarak varagele sistemiyle tekne iskele ya da kıyıya getirilir.
Özellikle kıyıda davetsiz misafirlerin ve /veya kedi - köpek - fare gibi hayvanların olduğu yerlerde oldukça işe yarar bir donanımdır.
Ancak yabancı kişilerin varageleyi kurcalayabileceği yerlerde varegele sistemine bir zincir kilit sistemi takılması yerinde olur.
Genel olarak 7-8 metre boylarında balıkçı sandalları için kullanışlı olsa da, derinliğin uygun olduğu korunaklı kıyılarda yine 9 metreye kadar yelkenli teknelerde kullanılabilir bir yöntemdir.
Ancak tekne tonajına uygun malzeme ve halat/zincir kullanılması gerekir.
Ayrıca tonozumuzun oldukça sağlam ve tekne deplasmanıyla uyumlu ağırlıkta olması da gerekmektedir.
İskeleden Makaralı Varagele sistemi
İskeleden makaralı sistemde makaraların takılacağı iskele ayaklarının oldukça sağlam olması ve deniz şartlarına uygun malzeme kullanılması gerekir.
Kıyıdan Varagele sistemi