BİZ YAŞADIK VE DENİZDEN KURTULDUK. Öldürülen kayıkları şimdi kim kurtaracak?https://www.thepressproject.gr/article/127067/Zisame-kai-sothikame-apo-ti-thalassa-Tora-poios-tha-sosei-ta-kakia-pou-ta-skotonounJenny TsipropoulosYunanistan'ın 17.000'den fazla gemiyle Avrupa Birliği'nin en büyük filosuna sahip olması şaşırtıcı değildir. Bunların çoğu kıyı balıkçılığında küçük teknelerdir. Bu kayıklar artık ayakları üzerinde zorlukla durabilen tekne yapımcıları, keşif çağlarının yeniden doğanları, pek çok balıkçı ve ailelerinin ekmek teknesi, Yunanistan’ın grafik anlatımını veya herhangi bir adada yaz tatilini ifade eder. Yıllarca, bir topluluk direktifi, balıkçıya çok cazip şartlarda, bol para ile lisansını iade ve ahşap teknesini buldozerle yok etmesini dayattı. Bazıları son kalanları kurtarmaya çalışıyor.
Avrupa direktifi ve geleneksel ahşap işçiliğinin sonuAvrupa Birliği denizcilik politikasında AB Direktif (*) 2014, küçük ölçekli balıkçıların avlanmak için kullandıkları deniz dibine bırakılan ağlar, aşırı avlanma gibi sorunlarla başa çıkmak için oluşturulmuştur.
Denizcilik uzmanları tarafından " doğru bir eylem" olarak değerlendirilen bu girişim, balıkçılara balıkçı ruhsatlarını teslim etmelerini ve karşılığında uygun tazminat ödenmesini teşvik edilmesini istiyor. Balıkçıların ekonomik avantajı, ruhsat geleneği ve balıkçı teknesinin imhasını sağlar ise, önemli ölçüde daha yüksektir.
2013 yılında, AB Üye Devletleri, 2020 yılına kadar tüm stokların aşırı avlanmasına son vermeyi taahhüt eden Ortak Balıkçılık Politikası'nı (CFP) tanıttı. Bu yönetmelik, Avrupa filosunu azaltmayı amaçlıyor. Üye Devletler, kıyı balıkçılığının kontrolü ve denizlerdeki balık stoklarını korumak için potansiyel olarak yasadışı balıkçıların dışlanmasını kabul ettiler.. Burada belirtilmelidir ki, AB balıkçılık filosu, Yunanistan'ın sahip olduğu balıkçı gemisi sayısından ve diğer ülkelerin sayısından bağımsız olarak, tüm Üye Devletlerin toplam tekne sayısı olarak hesaplanmaktadır.
https://youtu.be/y-CS1Py7JVoBu önlemin yanal kaybı, geleneksel şekilde inşa edilmiş ahşap balıkçı teknelerinin imhasıdır. Ekonomik zorluklar, azalan emekli maaşları ve eski balıkçıların ardında takipçilerin olmamamsı ve mesleği devam ettirememeleri, balıkçıların AB'nin belirli sübvansiyonlarına kitlesel bir şekilde başvurmaları, ruhsatlarından vazgeçmeleri ve ekonomik açıdan en cazip yol göründüğünden teknelerinden vazgeçmeleri zor olmadı.
AB ile ilgili olarak, bir numaralı felaket en cömert onun olmasıdır, çünkü hem yasadışı balıkçılıkla daha çok ilgilidir hem de filo büyüklüğünü azaltır, ancak yok edilenler modern açık deniz gemileri ikame edilebilirdi.
1990'lardan beri Avrupa Topluluğu tarafından bu tür önlemler teşvik edildiği için, eski ve küçük teknelerin yok edilmesi yeni bir şey değil, yalnızca Yunanistan'da, 1994'ten beri 10.000'den fazla küçük ve büyük balıkçı teknesi kırılmış, ezilmiş veya yakılmıştır.
Bu binlerce arasında, ahşap gemi inşa sanatının mirası olan, öğrencilerin eğitiminde kullanılabilen eşsiz kültürel değere sahip efsaneler saklayan, göç hikâyeleri, denizcilik, kolektif hafıza, zevkler ve bilgi alışverişi hikâyeleri ile yüklü birçok ahşap tekne de vardı.
Geleneksel teknelerin kurtarılması kolay bir iş ya da finansal maliyete sahip olmayan bir iş gibi görünmüyor ve Yunanistan’da topluca ele alınması için fazlasıyla geç kalıyordu.
Yakında, 766 ahşap tekne bir buldozerin altında dağıtılacak, bunların 40'ı potansiyel müzelik teknelerdir.
"Kültür karşısında Para: Ne yazık ki, sonunda, para kazanıyor"Denizcilik Müzesinde 28 Mart'ta düzenlenen basın toplantısında, mimar ve Doktor Gemi İnşa Tarihçisi, Dr. Kostas Damianidis, TPP'nin özel düzenlemenin arkasındaki ekonomik çıkarları da baltaladığı sorusuna ultramodern filoların oluşturulmasını destekleyen AB’ye de itirazda bulundu:
"Geleneksel gemilerin tahrip edilmesinin çıkarlardan etkilendiğine itiraz etmeyeceğim. İngiltere, Norveç, İspanya ve Portekiz gibi büyük güçlerin denizinde avlanan gemilerin tahrip edilmesi konusu, bizi çok daha fazla etkiledi. Bu önlemler ardındaki çıkarlarını ve mantığını daha iyi anlamak için küresel balıkçılık programı düşünülmelidir. Çünkü tahribatın yanı sıra, sübvanse edilen balıkçılığın modernizasyon programı da kalkınmanın temellerini desteklemektedir. Bu, elbette, küçük ölçekli balıkçılara değil, büyük balıkçılık şirketlerine yönelik. ”
Geleneksel ahşap teknelerin kurtarılması meselesi diğer Avrupa donanmalarını da rahatsız etti, ancak sorunu Yunanistan'dan yaklaşık 10 ila 20 yıl önce çözdüler.
Avrupa Denizcilik Mirası Sekreteri Thomas Hoppe, "Avrupa'da, deneyimlerimiz olumsuz, bu çok eski bir savaş, kültüre karşı para ve ne yazık ki para kazanıyor" dedi basın toplantısında.
Danimarka son derece olumsuz bir örnekti: 15 yıl önce tüm ahşap teknelerini yok ettiler ve sadece 20 tanesi kültürel mirasının bir parçası olarak kabul edildi ve kurtarıldı. On yıl boyunca, odunun çürümüş olduğunu ve teknelerin gerekli bakım olmadan ayakta kalmasının kolay olmadığını fark ettiler. Sonunda, 20 tane imha edildi ve hiçbir şey kalmadı, "dedi Hoppe. Yunanistan'ın daha iyisini yapmasını diledi. "Kaybedilen bir gemi asla geri dönmez." İmhanın geri dönüşü yok. "Benim tecrübemde, size şunu belirtmek isterim: Dikkatli olun ve yeterli fon biriktirin." Ve teknelerin ne yapılanacağını bulana kadar Geleneksel tekneleri güvende tutmak için çok özel kurallara sahip olmalısınız. "
Son olarak, popüler gemi inşa endüstrisini kurtarmak için gerçekçi çözümler var mı? Ve - Avrupa Denizcilik Mirası Sekreteri'nin işaret ettiği gibi – Kurtarıldıktan sonra ne olacak? Kim görevi üstlenecek ve ilgilenecek?
Karşı önlem- Sorunlar ve SorumluluklarBalıkçılık lisanslarının iadesi AB direktifi ille de ahşap teknelerin imhasını gerektirmiyor. Profesyonel balıkçılık faaliyetlerini kesin olarak ve tümü ile bırakması halinde teknenin kurtarılmasına izin veriyor. Ancak, yukarıda belirtildiği gibi, tazminat (geminin özelliklerinden kaynaklanan) çok daha yüksektir. Teknenin hayatta kalması tazminat tutarının dört beş katına tekabül eder. Öte yandan, kültürel mirasın anayasa tarafından da korunmuş olmasına rağmen(Madde 24 (6)), balıkçıların caydırılması zordur.
Kırsal Kalkınma ve Gıda Bakanlığı sözcüsü Katsafaros "Geçmişteki işlenen suçlardan kaçınmak için, Kırsal Kalkınma ve Gıda Bakanı Bay Apostolos bir kurtarma girişimi üstlendi, amacımız mümkün olduğu kadar çok tekne kurtarmaktır, ancak nasıl yararlanacaklarını görmeliyiz. Çünkü en büyük sorun onların ayakta tutulabilmeleri. Ne yazık ki, Avrupa Birliği bakım/onarımı desteklemiyor, bu yüzden Yunanistan'da bir kurtarma programına girmiş 26 gemi çürüyor ya da artık yok”. Dedi. Sözcü, " Bakanlığın sorumluluğunun balıkçı teknesini servisten ve hizmetten alması gerektiği gerçeğine rağmen, denizcilerin her birinin kültürel mirasımızın ve sanatımızın korunmasına ve yayılmasına katkıda bulunması gerektiğini söylemeye gerek yok. Umarım bu görüşme anında sonuç verecektir ve özel girişimi harekete geçirecektir, " ekledi.
Ancak, bir balıkçı geleneksel ahşap teknesini kurtarmaya istekli olsa bile, büyük miktarda para olan bakımdan kimin sorumlu olduğu sorusu doğrudan ortaya çıkar. Bu bulutlu nokta zaten oldukça sorunlu ve oldukça mantıklıdır, yaşlanan bir balıkçı pahalı bir labirentle yüzleşmek istemez.
Tarihi gemilerin restorasyonu, Proteus Başkan Yardımcısı ve Avrupa Deniz Mirası Konseyi üyesi olan Nicholas Vlavianos, "Yunanistan'daki müzelerin bakım sağlama kaynakları yok" diyor.
Bazı belediyeler, eski, ahşap geleneksel tekneyi yaşatmayı üstlenmişlerdir ve belki de bazılarını adada merkezi bir yer olan meydanda görmüşsünüzdür, ancak bu yöntem ne yazık ki çürümeye yol açmaktadır verimli bir çözüm değildir.
Kültür Bakanlığı, gemilerin kültürel değerini tanıyabilir, ancak "özel bir anıt olduğu için, sahiplerinin teknelerini elde tutmaya teşvik edecek kamu politikaları sinerjilerine izin vermek için müdahale edemez," diyen Bayan Photopoulou, Kırsal Kalkınma Bakanlığına soruyor "anahtar elinde olan kim?"
Sohpetimize katılan geleneksel bir ahşap teknenin sahibi, iki yıl boyunca endişe duyduğunu, teknesini vermeye çalıştığını ve nihayetinde tek bir ilgilenen İsviçreli alıcı bulduğu açıkladı.
Gerçekçi bir çözüm, kurtarıldıktan sonra teknenin kullanımının değiştirilmesi, yani turist ya da rekreasyon teknesi olarak kullanılmasıdır. Elbette, şu soru ortaya çıkıyor: turizm söz konusu olduğunda, kaçınılmaz olarak modernleşmek zorunda kalacak. Peki, geleneksel bir kişilik nasıl haklarını savunur?
Geleneksel Tekneler Derneği başkanı Kavallieratos, "Aslen, milletvekillerinden istediğimiz, teknenin itlafı ve hatta kurtarma için aynı tazminatı sağlamaktır." Dedi. "Geleneksel bir balıkçı teknesi olarak kabul edilmek için, Deniz Ticaret Bakanlığı'nın kararı ve üç üyeden oluşan bir komite karar verir. Kullanım değişikliği yapıldığında komiteye yönlendirilecektir. "
"Tekne geleneği hakkında çok fazla literatür var, ama neredeyse hiç kural yok, bu kuralları oluşturmakla ilgili, ölçütler var, ama bunların düzgün bir şekilde kontrol edilmeleri de gerekir”. diye ekledi tekne yapım tarihçisi Sayın Damianidis.
Söz konusu TPP tarafından ortaya atılan bir başka soru, teknelerin sökülmesi durumunda, örneğin odun kalıntılarının yakılması çevreye ve kamu sağlığına yönelik riskler taşır mı?
"Tehlike boyalar ve diğer kimyasallar atıkların yakıldığı yere bağlı olarak kirliliğe neden olabilir. Bu da bir başka sorun, "dedi Proteas Derneği başkanı Stavropoulos.
Körfezin üstünde uçan kayıklar geride zambaklar ve yosunlar bıraktı“ Denizimiz bize ekmek ve bilgi verdi. Denizde yaşadık ve o bizi korudu. Çocuklarımızı deniz sayesinde okuttuk. Öldürülen kayıkları şimdi kim kurtaracak?” Adalardaki balıkçılar, zanaatkâr ve tekne ustaları, üniversite profesörleri bu soruda birleşiyor.
Seyirciler arasında Ege Üniversitesi Denizcilik ve İşletme Hizmetleri Bölümü profesörü Maria Lekakou da vardı. "Ahşap tekneler Ege kimliğinin bir parçası. Bir üniversite olarak bizler komitenin emrinde bulunuyoruz, çünkü yardım etmek bizim görevimizdir. Bir know-how, veri tabanımız var ve adaların yerel ekonomisi üzerindeki etkiyi kaydediyoruz. Adada yaşamak ve dalış için bizi almaya gelen son ahşap tekne harika bir şey, "dedi profesör ve herkes tarafından alkışladı.
Büyük bir duygusal iklim hâkim geleneksel ahşap teknelerde basın toplantısı atmosferinde, Ne yazık ki, karar vericilerin özellikle harekete geçirilmesi için kâr vaat eden bir konu değil. Bu sadece kültür, maddi olmayan deniz mirası ve tarih.
Kurtaracak, kayıt altına alınacak birkaç geleneksel ahşap tekne var. Birileri girişimde bulunup toplumsal veya eğitimsel amaçlar için kullanımı destekleyecek mi yoksa başkalarının filolarına baktığımız gibi sepia kartpostallara mı bakacağız?
(*) Yönetmelikler, bütün AB Üye Ülkelerinde, aktarım gerekmeksizin yürürlüğe girer girmez, otomatik olarak ve tekdüze olarak geçerli olan yasama eylemleridir. Bütün AB Üye Devletleri'nde bütünlüklerini bağlayıcıdırlar.