Konuyu hortlatalım
Balıkçıl teknesi, Mustafa'nın başına gelen olay, Facebook hesabından alıntı ;SEYIRDE DÜMEN PALASINI KAYBETMEK
Uzun suredir paylasmak istedigimiz fakat bir turlu sayfamizda yazmak icin firsat bulamadigimiz tecrubemizi ; gecenlerde sohbet ettigimiz bir teknenin de basina geldigini ogrenince , basimizdan gecen olayi ve tecrubemizi yazmaya ve denizci dostlarimizi bilgilendirmeye karar verdik.
Şoyle ki;
Avustralya Thursday adalarindan ayrildiktan 450 mil sonra sabahin erken saatlerinde kimligi belirsiz bir cisme carptik ve Endonezya sularinda gidecegimiz adaya 300 mil kala dumen palamizi tamamen kaybettik. .Daha sonra gecen Uzun gunler ve ugraslar sonucu teknemizi gidecegimiz adaya yakin bir noktaya asagida kullandigimiz yontemleri deneyerek ulastirmayi basardik ve son gun yedekletip , guvenli limana sağ ve salim ulastik. Seyrimizin tum detaylarini da Jurnale yazip kayit altina aldik fakat hepsini burada yazmak cok uzun olacagindan sadece olaydan cikardigimiz dersleri kisaca yazalim dedik.
Ayrica sunu da belirtmeliyiz ki Bu zorlu seyirde bildigimiz seylerin yaninda hic bilmedigimiz seyleri de ogrenmis olduk ve yeniden yeni dumen palamiza kavusana kadar 1150 deniz milini dumen palasiz ve zor hava kosullarinda katettik.
1-Oncelikle boyle bir olay karsisinda teknenizin su alip almadigindan emin olun.
2-Motorunuz boyle bir durumda pervane etkisi sebebi ile pek ise yaramaz. Onun yerine yelken ve kictan cekeceginiz bir deniz demiri ile teknenizi dengeleyerek yurutmeye calismalisiniz.
Uzerinde yol olmayan kuru direk bir tekne asiri yalpaya dusup teknede ayakta durmayi bile guclestirir.
3- Tekneyi yelkenle yurutmek icin teknenizde muhakkak sağlam bir deniz demiri ( Sea Drogue) bulundurunuz.(Maalesef bizim 45 feet tekne icin yeni almis oldugumuz konik deniz demiri bir iki saat sonra baglanti yerlerinden yirtilip okyanusun derin sularina gomuldu. Malum markayi burada paylasmiyoruz???)
4- Daha once egitimlerde defalarca yaptigimiz bir iki kova ile manevra dumen palasi tamamen koptugunda maalesef ise yaramadi.
5- Balon bumbasini kullanarak egreti bir dumen ve palasini yapmak mumkun ! fakat dalgali denizde bunu kica baglamak icin bir ekibe ihtiyac var. Ayrica bunu basarsaniz bile gunlerce dumen tutmaniz anlamina gelir ki buda oldukca yorucu ve zordur. Nitekim teknede yaptigimiz egreti dumeni, dalgali denizde baglamayi son derece riskli bulup bir adanin ruzgaraltina ulastiktan sonra kica baglamaya karar verdik.
Boyle bir durumda manevra kabiliyeti hic olmayan bir teknede ; bir kisinin denize dusmesi ; ölmesi anlamina gelebilir!!(Ruzgar ,dalga ve akinti tekneye ulasmayi imkansiz hale getirebilir.)
6- Teknede bizimde dustugumuz duruma yani Deniz demirinizin ( Drogue) olmadigi ya da kaybettiginiz durumda agirlik olarak yedek demirinizi de kullanabilirsiniz. Bunun icin,
Drogue ya da capayi uzunca bir halatla suya birakip, iki adet onar metrelik halati bir firdöndü vasitasi ile bu uzun halata baglayip Halatlari sancak ve iskele winclere getirip wincleri kullanarak agirlik merkezini ve pozisyonunu degistirerek tekneyi idare edebilirsiniz.
Ayrica buna ilaveten suda direnc olusturacak herseyi yelken cantasi ,kovalar, firtina yelkeni ,su bidonu mazot bidonu vs. Agirliklari sancak yada iskele bordaya baglayacaginiz bir makaradan gecirdiginiz halata baglayip suya birakip tekneyi dengeleyebilirsiniz.
Burada yapilacak hersey teknenin dizaynina gore degisiklik gosterebilir.
7- Bir diger onemli konu ; Dumen palasiz modern salmali (fin keel vs) bir tekne ; pruvasindan halatla cekilmesi durumunda eger kictan deniz demiri kullanmaz ise, sancaga ve iskeleye 80-90 derece salinimlar yapar. Sonuc olarak yedeklenme durumunda da deniz demirine ihtiyac vardir.