Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Yeni Tasarım Teknelerde Çift Dümen Palasından Niye Vazgeçiliyor?

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Başka bir konu başlığında Tan Kaan Reisin paylaştığı gibi yeni tasarımlarda yine tek palaya dönüş başlamış? Sebepleri sadece maliyetmidir acaba? Konu hakkında bilgisi olan yada yabancı yayınlarda falan bir şeyler okuyanlar buyrunuz?
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

T
  • *
  • İleti: 2171
Tornistan zor oluyor diye Charter müşterileri çok mızmızlanıyormuş  ;D ( güldüğüme bakma, ciddi yani  ;D)
  • IP logged

Maliyeti de düşünüyor olabilirlermi acaba. Çift pala tekneleri gördüğümde aklıma bep madem maliyeti arttırmayı göze alıyorlar keşke bütün tekneleri skeg li yapsalar diye düşünürüm.Gerçi tornistanda skeg de biraz zorlar ama sayısız yararları var.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Motorla seyirde dümen palasının etkisi üzerinden geçen su ile artar, yani pervane suyu içinde çalışan bir dümem palası daha iy iş görür.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 830
Düsseldorf da Southerly yeni teknesini sergiliyordu.

Dümen palaları çok ilgimi çekmişti..

Çift dümen palası vardı ama pervane ile neredeyse aynı hizadaydı. Bize hep pervaneden gelen su dümen palası üzerinden geçerek yönlendirme olur öğretilmişti.



  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Düsseldorf da Southerly yeni teknesini sergiliyordu.

Dümen palaları çok ilgimi çekmişti..

Çift dümen palası vardı ama pervane ile neredeyse aynı hizadaydı. Bize hep pervaneden gelen su dümen palası üzerinden geçerek yönlendirme olur öğretilmişti.





Abi başada kıçada manevra pervanesi koymuş, bu yüzden pervane suyunun dümen palasına vurmasına gerek kalmamış.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Southerly farklı bir örnek , sıradan çift dümen palalı teknelerde  pala boyu daha kısa ama tek dümen palasına göre maliyet yüksek sanırım.
Bir başka sorun ileri yolda teknenin manevra yapması için ciddi hareketlenmesi gerekiyordur muhtemelen. Çünkü pervanenin dayandığı su kütlesi palaya çarpmadığı için kayık yürümeden kumanda zor oluyordur diye düşünüyorum. Hiç kullanmadım ama şöyle bir örnek vereyim. Sıradan tek palalı bir teknede ileri yoldadümeni alabanda ettiğinizde pervane suyunun etkisini net gözlemleyebiliyoruz. Zaten bu şekilde rahat manevra yapabiliyoruz yani kayığa kıç attırarak dönüş yapıyorduk. Tahminim bu çift palada  bu özellik zayıftır. Belki bundan ötürü vazgeçiyorlardır.

Bir üçüncü tahminimde bu yeni kayıkların kıçları tava gibi düz ve çeneli olunca saçma sapan bir yatış sözkonusu sanki. Bu yüzden tek palanın fazlaca uzun olması gerekiyordur belki de. Bundan dolayı bazı şeyleri feda edip çift pala denemişlerdir.

Ama çift palanında bir sürü faydası vardır diye düşünüyorum. Palalardan birinin kaybında ve yelken seyrinde müthiş avantajlıdırlar mesela.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 3573
Ütü kıçlı tekne yapınca çift pala yapmak kaçınılmaz.. Tek pala yaptıklarında ise sanki bir ikinci salma gibi çalışıyor ve boyu neredeyse salma ile aynı.. 

Artık gözünüz ile göreceğiniz bir pala için ne yazık ki tekne yaptırmalısınız.. Atilla Redar Erdoğan reisin dediği gibi skeg neden yapmazlar bilinmez..

  • IP logged

N

Nedim Delen

Bir başka sorun ileri yolda teknenin manevra yapması için ciddi hareketlenmesi gerekiyordur muhtemelen. Çünkü pervanenin dayandığı su kütlesi palaya çarpmadığı için kayık yürümeden kumanda zor oluyordur diye düşünüyorum.

Ahmet kaptan, bende 7m bir yelken var distan takma 6bg motoru zaten dümen palasinin arkasinda kaliyor
  dümen dinlemede hic zorlanmiyor motorlu motorsuz.
Cok yavas giderkende ve hatta alargada (Capasiz) durdugum yerde bile yekeyi cevirdigimde tekne dönmeye basliyor.  benim tecrübelerim dümen palasinin manevra icin pervane suyuna hic ihtiyac duymadigi yönünde.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Bir başka sorun ileri yolda teknenin manevra yapması için ciddi hareketlenmesi gerekiyordur muhtemelen. Çünkü pervanenin dayandığı su kütlesi palaya çarpmadığı için kayık yürümeden kumanda zor oluyordur diye düşünüyorum.

Ahmet kaptan, bende 7m bir yelken var distan takma 6bg motoru zaten dümen palasinin arkasinda kaliyor
  dümen dinlemede hic zorlanmiyor motorlu motorsuz.
Cok yavas giderkende ve hatta alargada (Capasiz) durdugum yerde bile yekeyi cevirdigimde tekne dönmeye basliyor.  benim tecrübelerim dümen palasinin manevra icin pervane suyuna hic ihtiyac duymadigi yönünde.

Dediğim gibi büyük bir teknede tecrübe etmedim ama vazgecmelerinde böyle bir sebep olacağı kanaatindeyim. Küçük teknede dediğiniz gibi sorun olmaz sanirim
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

R

Recep Ertürk



Küçük (ve elbette hafif) tekneler palaya hassastırlar. Aynen optimistlerde olduğu gibi veya gondol küreği gibi (Cem Gür kızmasın adını unuttum) pala hareketiyle seyir bile yapabilirler sakin havada.

Çift paladan vazgeçişin firmalarca başka nedenleri olsa gerekir. Tornistanla ilgili şikayetler makul, tek palaya göre arıza çıkarma potansyeli de yüksek olabilir. Ekonomi, tasarruf da akla uygun.. Bir de, bir modadır başlamıştır, herkes birbirinden kopyalamıştır bunu. Sonra çok da matah bir şey olmadığı, masraftan, maliyete katkıdan başka bir şey olmadığı görülünce vazgeçiliyordur. Yakında öğreniriz.

Öğrenemezsek moda değişimi olduğuna kesinlikle inanabiliriz :)



  • IP logged

R

Recep Ertürk



Hatırladım.

Boyna küreği..

İnanın bir yere bakmadım. Öyle dururken aklıma geldi. Bu yaş gereği bir durum herhalde.. Sık yaşıyorumçç

  • IP logged

 
Yukarı git