Heyamola Hey

Havuzluk => Genel => Konuyu başlatan: Ersin Böke - 15 Kasım 2017, 03:49:58

Başlık: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 15 Kasım 2017, 03:49:58
Dün İstanbul da, pastırma yazının en güzel gününü vardı. Neredeyse bir aydır, bu güzel havalar sayesinde Tayo Mar'da yapılacak işleri hayli kolayladım.

Aslında çok basit görünen bu iş listesi , son yapmış olduğum İstanbul Gökova seyri sırasında yaşadıklarımdan elde ettiğim tecrübeler.

Malumunuz Tayo Mar , hepi topu yedi metre. Öyle her şeyi alıp koymak mümkün değil. Her yaptığınız iş, kullandığınız malzeme fonksiyon olarak birden fazla görevi üstlenmek zorunda. Örnek, deniz için yaptığım  ahşap merdiven. Bu merdiven , tekne bağlı iken ters çevrilip bumba taşıyıcısı görevi görüyor.

Malumunuz eğer zaman yeterse bu sene en kötü İtalya sahillerini hedefliyorum. Becerebilirsem Malta ya kadar gitmek gibi bir hedefim var. Öyle aylarca yol yapacak vaktim de yok. O yüzden uzun bacaklar yapmam gerekecek.

Ancak Tayo Mar , modern teknoloji ile bu yolu yapamaz. Öncelikle mazot tankı sadece 45 litre . Geçen yıl yanımda iki adet 20 litrelik bidon vardı ancak, baş güvertede ciddi çapariz verdiler. Hem de çok çirkin bir görüntü vardı.

Yani yolun çoğu sadece zevk için değil mecburen yelken ile yapılmak zorunda. Bu durumda motor yeterli süre çalışamayacağından zaten küçük olan aküler otopilot tarafından tüketilecek. Yani Aküler , bırakın buzdolabını aydınlatma için dahi yeterli gelmeyebilir. Akü kapasitesini artırmak mümkün değil çünkü yer yok ve gereksiz ciddi bir ağırlık.

Küçük güneş panelini belki bir miktar daha büyütüp, bir miktar kapasite artırılabilir ancak ciddi bir çözüm olmaz. Üstelik gece seyri kaçınılmaz. Bu durumda led de olsalar seyir fenerleri , otopilot, telsiz, gps sürekli çalışıyor olacak. Ve güneş elbette olmayacak.

Bu durumda aküler, telefon şarjı , otopilot, gps, telsiz, ırgat gibi zorunlu ekipmanlar için ayrılacak. Aydınlatma için ise seyreltilmiş gaz yağı kullanmak gerekecek. Yani bildiğiniz kandil. Seyir fenerleri ve tekne içindeki gaz lambası güvenle kandil yakmaya müsait. Bu seyreltilmiş gazyağı önemli. Çünkü normal gaz yağı gibi is yapmıyor. Performansı da çok iyi. Sarı alev veriyor ve iyi aydınlatıyor.

Ocak zaten alkollü..  Ancak fuardan aldığım nurgaz çok pratik oldu. Özellikle çektiğim kahveleri pişirirken çok işe yarıyor. 

Bir diğer sorun ise içme suyu. yaklaşık sanrım 40 litre kadar da su tankım var. Ancak plastik. Yani içme suyu için çok uygun değil gibi. Daha önce cam damacana kullanıyordum ancak kamarada çok yer kaplıyor ve ciddi çapariz veriyor. O yüzden evye nin altındaki dolapta kullanılmayan bölgeye ayrı su deposu yaptım. Bunu da pirinç tulumba ile evyeye taşıdım. Hem çok şik hem de kullanışlı oldu. Buraya ayrıca bir plastik su tankı koyacak kadar da yer açtım.

Aşağı inerken , çoğunlukla geniş apaz ve pupa seyri yapacağımdan mizana direğine çok iş düşecek. Çünkü randa armada en keyifsiz seyir pupa seyri. Oysa Sadece bocurum ve flok ile 5 knot hız yakalamak mümkün ve son derece konforlu bir seyir yapılıyor. Ana yelken otopilotu çok zorluyor ancak bocurum flok ikilisi otopilota bir zorluk çıkarmıyorlar. O yüzden mizana direği değişecek. İlk aldığımda çürüyen kısmı kestiğimden alt tarafta bir ek yapmıştım. Bir sıkıntı yok ancak risk alamam.

Geçen seyir , hafif havaya da denk geldim. BU hafif havalarda benim meşhur karanfile çok iş düşecek bu yıl. O yüzden bu yelkeni hep hazır bulunduracak bir düzenek de kuruyorum şimdi.

Mizana direği bumbası bildiğiniz denizin üstünde. O yüzden bu yelkeni açıp kaparken denize düşme riski var. Gerçi çok pratik bir yöntem geliştirdim ancak direk üzerinde babaları daha farklı şekilde konumlandırmam ve sayısını artırmam gerekir.

Halihazırda direk, ladin ağacından. Çok hafif ve esnek. Ancak bu boyutta hafiflik  daha önemli gibi duruyor. Masif 4,25 m boyunda sapelli buldum. Bir miktar daha ağır ve direk için ne kadar uygun olur bilmiyorum ancak, getirdiği ilave ağırlığı hesaplayacağım. Daha vakit var direk için o yüzden belki ladin bulma şansım da olur. Ancak bağlantı detaylarını çalıştım. Çarmıhları ise dynema kullanacağım.

Seyri iki bacakta yapacak isem, MAyıs sonu ya da en geç Haziran başı seyir yapmam gerekecek. BU durumda yağmurlu ve serin bahar akşam ve sabahları  yaşanacak. O yüzden sobada hazır. Geçen yıldan edindiğim tecrübeler ile revizyonu da yaptım.  Boruları kendim yaptım bu yıl.

Ve tabi ki yedek çapa.. Aslında 15 kiloluk admiralty Tayo MAr için büyük. ama ben çok memnunum. Yedek çapa olarak bunun aynısının 10 kg olanı var. Katlanıyor üstelik ilki gibi. Yedek çapa olarak yine bir admiralty olacak.

yiyecek içecek olayını zaten geçen yıldan çözmüştüm. Buz dolapsız bir yolculuk olacak gene. Zaten buz dolabına harcayacak enerjim yok.

Bir diğer sorun ise Egenin tuzlu suyu. Geçen yıl, bir haftada küpeştelerde yağ bırakmadı bu deniz. Bu sene hazırlıklıyım ama .. Bolca yağ olacak teknede. Yelken işlerini iyice öğrenince Tuzun gerçi biliyordum ama zararlarını iyice öğrendim özellikle yelkenler için. Durulan noktalardaki tatlı su varlığı artık yelkenlerin ömrü için de kaçınılmaz.

Evet efendim.. Tüm hazırlık ve çalışmaları burada yazacağım. Yakında fotoğrafları ile birlikte...







Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 15 Kasım 2017, 04:10:39
şöyle bir şey yapacağım mesela..


(https://i.hizliresim.com/ZOjXko.png) (https://hizliresim.com/ZOjXko)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Bulent Berksan - 15 Kasım 2017, 06:24:20
Ersin reis sobada yakıt hesabını (stok için)  nasıl yapıyorsun?
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 15 Kasım 2017, 08:05:40
Sevgili Bülent reis,

Soba aslında bizim bildiğin kovalı soba. Sadece küçük. Ben hiç is ve koku yapmadığı için jel alkol tercih ediyorum. Bunun litresi 10 TL gibi bir fiyat. 20 gram kadarı iki saat yanıyor. Sıkıştırılmış mazot talaş karışımını da yakabiliyorum. Ancak bunun kalorisi çok yüksek. Çok küçük bir parçası bile felaket ısı veriyor. BUnun dışında mazot, vs. aklına ne gelirse yakmak mümkün..

Jel alkolün verdiği ısı ise çok yeterli. En kuvvetli düzeyde kalorifer kadar bir ısı veriyor. Borular ile birlikte içersini 20 derece civarında tutabiliyorum böylece..
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ahmet Ilgaz - 15 Kasım 2017, 09:18:19
Malta öyle mi?!?!
Valla ne diyim Ersin reis, seni, seyirlerini her zaman takdir etmişimdir ama Malta deyince valla helal olsun dedim bir kere daha! :)xx :)xx :)xx
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Zafer Dedeoğlu - 15 Kasım 2017, 10:48:47
Şimdi sen Korint kanalına da para vermek istemez, Mora yarımadasının güneyinden geçersin.  :)xx
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Serkan Güvenen - 15 Kasım 2017, 11:14:15
Ersin reis,

Şimdiden rüzgar kolayına olsun selametle, takip etmek seyir yazılarını okumak çok keyifli olacak.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Cem Gür - 15 Kasım 2017, 12:08:22
"Tayo-Mar" yani Blue Moon kayıtlarında bir ailenin 900 deniz mili Atlantik yolculuğu, Amerika'da John'un kendi dıştan takma motorlu "Blue Moon" u ile 2.000 millik yolculuğu http://www.unlikelyboatbuilder.com/ (http://www.unlikelyboatbuilder.com/) blogunda kayıt altındadır.
Verimli ve doğru donanım ve iyi bir programlama ile Tayo-Mar Ersin'i Cebelitarık'ın ötesine de götürür.

Habere çok sevindim çok da gurulandım.  :)xx :)xx :)xx

Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ali Ünalan - 15 Kasım 2017, 12:15:40
Ersin çok güzel haber,Şimdiden rüzgar kolayına olsun selametle.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 15 Kasım 2017, 13:21:36
Malta'nın haritadaki yerine bi daha baktım.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Öcal Turan - 15 Kasım 2017, 14:20:19
Tunus ta buluşalım mı Ersin. :)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Mücahit Karabaş - 15 Kasım 2017, 14:42:56
İçimden bir ses Ahmet Kabaalioğlu'nun oyuna girmek için ısınmaya başlaması gerektiğini söylüyordu C:-)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 15 Kasım 2017, 16:41:07
Tayo_mar'ı bilmem, Ersin yapar.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 15 Kasım 2017, 16:43:22
Hadi bakalım. Kafaya koyduğuna göre her şey kolayına olur inşallah.


Tunus ta buluşalım mı Ersin. :)

Bu arada bu gözden kaçmadı Öcal abi, sessizce hazırlıklar tamamlanıyor galiba.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Deniz Akaltan - 15 Kasım 2017, 16:43:31
Sözde önce buraya gelecekti Tayo-Mar'la... Kıbrıs'a uğramadan gidenleri Malta'ya kabul etmiyorlarmış, öyle duydum ben.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Öcal Turan - 15 Kasım 2017, 18:02:56
Hadi bakalım. Kafaya koyduğuna göre her şey kolayına olur inşallah.


Tunus ta buluşalım mı Ersin. :)

Bu arada bu gözden kaçmadı Öcal abi, sessizce hazırlıklar tamamlanıyor galiba.

Tekne hazırda ,ben fırsat arıyorum. :)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 15 Kasım 2017, 20:15:50
Dediğim gibi öyle çok zaman yok.. ilk başlarda zun bacaklı seyirler yapmak lazım ki gidip dönebileyim.. İyi dilekler için teşekkür ederim..
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Suat Zeybek - 15 Kasım 2017, 21:04:24
Önümüzdeki yaz; Doğu Akdeniz, KKTC, Güney Kıbrıs, Mısır, Libya Tunus, Malta, Sicilya, Yunanistan ve Türkiye düşünüyorum. Belki Malta ve sonrasında yakın seyirler yaparız.
Ama yine de kutluyorum seni. Başarılar.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 15 Kasım 2017, 22:26:57
İçimden bir ses Ahmet Kabaalioğlu'nun oyuna girmek için ısınmaya başlaması gerektiğini söylüyordu C:-)

Şimdi Mücahit'cim bu Tayo-mar denilen şeyin ben kadrolu forsasıyım ya, ya gidişte ya dönüşte bir yerlerde illaki katılmam gerekir diye düşündüm. O yüzden şeyettiydim bu Malta neresi diye. Zaten bu konuyu başka başlıkta ilk yazdığında da Malta'yı Mora ile karıştırmışım :) boş bulundum gideriz dediydim.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Erman Yerman - 16 Kasım 2017, 01:43:05
Ersin reisim planın giderek somutlaşması çok sevindirici... Seyrinizin güzel ve keyifli geçmesini dilerim, keyifle takipte olacağız..

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 16 Kasım 2017, 21:40:01
efendim.. Tayo MAr da soba kuruldu.. Tüm gereksiz malzemeler tekneden uzaklaştırıldı. Lambalar sıvı parafin içeren is ve koku yapmayan yakıt ile doldurulup, yanış süreleri test edilmeye başlandı. Çapariz veren büyük cam damacana kaldırıldı, pirinç tulumba evye önüne içme suyu olarak monte edildi. Portuçlar düzenlendi, yastık kılıfları , döşek kılıfları yıkandı yerlerine yerleştirildi.

 Güverte de de bir sürü iş yapıldı.. Özellike yeke kilidi süper oldu. Gerçi biraz geç oldu ama.. Mustafa abi bunu bana bir sene önce söylediydi.. Buyurun efendim.. Tayo Mar , sobası ve prinç lambaları ve iki kişilik kamarası ile..


(https://i.hizliresim.com/Ma2YG9.jpg) (https://hizliresim.com/Ma2YG9)

(https://i.hizliresim.com/ZOpNyg.jpg) (https://hizliresim.com/ZOpNyg)

(https://i.hizliresim.com/JONLjj.jpg) (https://hizliresim.com/JONLjj)

(https://i.hizliresim.com/zJLRb9.jpg) (https://hizliresim.com/zJLRb9)

(https://i.hizliresim.com/yz1dQM.jpg) (https://hizliresim.com/yz1dQM)

(https://i.hizliresim.com/nJpP8a.jpg) (https://hizliresim.com/nJpP8a)





Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 16 Kasım 2017, 21:53:40
Eline sağlık çok güzel olmuş, gaz lambalarına hasta oldum.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ali Ünalan - 16 Kasım 2017, 21:54:28
Ersin değişik adamsın vesselam,Lambalara ve Pirinç tulumbaya bayıldım eline sağlık..
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 16 Kasım 2017, 22:17:14
Eline sağlık, hepsi ayrı güzel duruyor.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Mustafa Ertör - 16 Kasım 2017, 22:26:17
Yeke kiliti çok iyi olmuş.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 16 Kasım 2017, 22:35:49
Yeke kiliti çok iyi olmuş.
Abi iğnecikleri de senin dediğin şekilde yapmıştı, Gökova dönüşünde faydasını görmüştük. Yeke kilidi de yapılınca tam olmuş.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Öcal Turan - 16 Kasım 2017, 23:39:14
Şu en alttaki salıncaklı gaz lambasına bayıldım , epey zamandır arıyorum. :)
Nereden buldun Ersin. ?
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 16 Kasım 2017, 23:48:10
teknede vardı..  :)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: erdal duran - 16 Kasım 2017, 23:49:58
     Ersin hocam, Tayo Mar bir iki metre daha büyük olsaymış tadından yenmezmiş. Umarım keyifli bir yolculuk yaparsın. Dur bakalım, o zamana kadar bir şeyler ayarlayabilirsem belki rotalarımız kesişir :).
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 16 Kasım 2017, 23:54:28
     Ersin hocam, Tayo Mar bir iki metre daha büyük olsaymış tadından yenmezmiş.

Aman Abi bu haliyle Malta falan diyo.  :)
Geçen yılda İzmir Falan diyodu. Biz gidemez nasıl olsa diyorduk.Tuttu Gökova'ya kadar gitti. Önceki yıl da Marmara Adası falan derken Limnos'ta bir dostumuzun palamarlarını almış şok etmişti insanları.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 16 Kasım 2017, 23:56:30
Tayo Mar , civadra ve bumkin arası yaklaşık 11 m. bu arada..  :) tekne 7m. Ama sadece civadra 3.25 m.  ;)

Rota çalışıyorum. Yunanistan Arnavutluk sınırından İtalya ya tam çizmenin topuğuna gitmem gerek. 60 mil snırında seyirler yapmam gerekiyor günlük. Fazlası çok yorucu olur. Korint kanalına kadar kuzeyden Yunan iç denizi ya da Kos tan küçük adaları atlaya atlaya geçmek mümkün olur mu acaba?

Zaman kısıtlı.. bakalım nereye kadar gidebileceğiz. Ancak an itibarı ile İtalya zorlamaz gibi duruyor.

Rota çalışırken kendi kendi kendime konuşuyordum.. Malta ya kadar geldikten sonra İbiza ya mı gitsem diye.. Eşimden bir hooop.. sesi gelince kendime geldim..  :)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: erdal duran - 16 Kasım 2017, 23:58:59
Bence O kafaya koydu kesin büyütecek :D.
Bu arada, Öcal hocam o salıncağı yaptırabilirsin. Güzel bir lamba bul ona göre demircide yapılır.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 17 Kasım 2017, 00:03:07
Cem Gür aklıma Tahiti Kech i soktu bir kere.. Bakıcaz ileride ne yapabiliyoruz..  Yalnız seyir yapmayı seviyorum.. Limanlarda değişik insanlar ile tanışmayı da .. BU tür yolculuklara eşim gelmiyor.. Eğer böyle devam ederse teken değiştirmeme gerek kalmaz.. Tayo MAr bir uzvum gibi oldu artık.. Çok alıştım..
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Mehmet Köstekçi - 17 Kasım 2017, 02:34:08
Şu en alttaki salıncaklı gaz lambasına bayıldım , epey zamandır arıyorum. :)
Nereden buldun Ersin. ?

Öcal ağbey İstanbul Feriköyde eskiciler pazarı kuruluyor. O lambalardan ve daha bir çok antika eşya bulmak mümkün. Yana yakıla arıyormuş gibi yapılmazsa hesaplı alınabilecek şeyler. Yolun düşerse bakıver...
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Öcal Turan - 17 Kasım 2017, 03:57:40
Şu en alttaki salıncaklı gaz lambasına bayıldım , epey zamandır arıyorum. :)
Nereden buldun Ersin. ?

Öcal ağbey İstanbul Feriköyde eskiciler pazarı kuruluyor. O lambalardan ve daha bir çok antika eşya bulmak mümkün. Yana yakıla arıyormuş gibi yapılmazsa hesaplı alınabilecek şeyler. Yolun düşerse bakıver...

Biliyorum orayı , üstelik kızkardeşim de antikacı Mehmet reisim. :) Ancak bu tip salıncaklı ve pirinç , yat için olan ufak tip lambalar ya da gemici fenerlerinden baktığım zamanlar hiç göremedim.
Aslında ebay da filan çıkıyor bazan ancak kargo parası ile epey pahalıya geliyor..
Bir fırsat kollayacağız artık. :)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ali Ünalan - 17 Kasım 2017, 10:51:24
Feriköy Antikacılar Pazarı..

https://www.youtube.com/watch?v=YfANuV512CM
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Öcal Turan - 17 Kasım 2017, 11:38:34
Feriköy Antikacılar Pazarı..

https://www.youtube.com/watch?v=YfANuV512CM

Boğazkesen , Çukurcuma , Kadıköy vs. Dükkanı olan  esnaf elinden çıkarmak istediği ucuz malları , biraz daha albenisi çok olan (tezgah süsler ve pahalı fiyat çekerler ona) mallarla pazara getirir hem zevk alırlar bu toplantı gibi buluşmalarda hem piyasayı kontrol ederler.

Pazarda kepekli unla orada yapılan ıspanaklı peynirli gözleme ve sıkma meyva suyunu da tavsiye ederim. :)

Velhasılı ,çook gezdim oraları benim istediğim lamba orada yok.  Parlatılmış işe yaramaz görmemiş armatörün vitrin süsü çer çöp var.
Bir de yazın sabahın 4 ünde Dolapdere de kurulan ,polisin de karışamadığı ve tanıdık olmayanın gitmesi biraz riskli başka bir pazar var::).

Orası epey hesaplı imiş ancak ben daha vakit bulup gidemedim ,lamba orada varmı bilmem.  :-\
 
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 17 Kasım 2017, 11:41:10

Bir de yazın sabahın 4 ünde Dolapdere de kurulan ,polisin de karışamadığı ve tanıdık olmayanın gitmesi biraz riskli başka bir pazar var::).

Orası epey hesaplı imiş ancak ben daha vakit bulup gidemedim ,lamba orada varmı bilmem.  :-\
 

 ;D ;D ;D
Hırsızlar pazarı derlerdi. Her şey vardır, yoksa söylersin, ertesi haftaya getirirler  ;)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Öcal Turan - 17 Kasım 2017, 11:49:24

Bir de yazın sabahın 4 ünde Dolapdere de kurulan ,polisin de karışamadığı ve tanıdık olmayanın gitmesi biraz riskli başka bir pazar var::).

Orası epey hesaplı imiş ancak ben daha vakit bulup gidemedim ,lamba orada varmı bilmem.  :-\
 

 ;D ;D ;D
Hırsızlar pazarı derlerdi. Her şey vardır, yoksa söylersin, ertesi haftaya getirirler  ;)

Ayıp olmasın diye söylemediydim adını.  ;D
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 17 Kasım 2017, 12:36:51
Abi.. her yerde var ondan.. Pendik marinadaki deniz malzemeleri satanda da vardı.. Görürsem alırım sana bir tane..
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Serkan Güvenen - 17 Kasım 2017, 13:48:09
efendim.. Tayo MAr da soba kuruldu.. Tüm gereksiz malzemeler tekneden uzaklaştırıldı. Lambalar sıvı parafin içeren is ve koku yapmayan yakıt ile doldurulup, yanış süreleri test edilmeye başlandı. Çapariz veren büyük cam damacana kaldırıldı, pirinç tulumba evye önüne içme suyu olarak monte edildi. Portuçlar düzenlendi, yastık kılıfları , döşek kılıfları yıkandı yerlerine yerleştirildi.

 Güverte de de bir sürü iş yapıldı.. Özellike yeke kilidi süper oldu. Gerçi biraz geç oldu ama.. Mustafa abi bunu bana bir sene önce söylediydi.. Buyurun efendim.. Tayo Mar , sobası ve prinç lambaları ve iki kişilik kamarası ile..


(https://i.hizliresim.com/Ma2YG9.jpg) (https://hizliresim.com/Ma2YG9)

(https://i.hizliresim.com/ZOpNyg.jpg) (https://hizliresim.com/ZOpNyg)

(https://i.hizliresim.com/JONLjj.jpg) (https://hizliresim.com/JONLjj)

(https://i.hizliresim.com/zJLRb9.jpg) (https://hizliresim.com/zJLRb9)

(https://i.hizliresim.com/yz1dQM.jpg) (https://hizliresim.com/yz1dQM)

(https://i.hizliresim.com/nJpP8a.jpg) (https://hizliresim.com/nJpP8a)

Ersin reis bayıldım eline sağlık hele hele o pirinç tulumba muhteşem olmuş , buram buram yaşanmışlık kokuyor  :)xx :)xx
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Öcal Turan - 17 Kasım 2017, 23:33:17
Abi.. her yerde var ondan.. Pendik marinadaki deniz malzemeleri satanda da vardı.. Görürsem alırım sana bir tane..

Çok sağol Ersin . hesaplı ve biraz orjinal olsun ama. :) Olmazsa İstanbul a gelince beraber gidelim.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Cem Gür - 17 Kasım 2017, 23:36:45
Cem Gür aklıma Tahiti Kech i soktu bir kere.. Bakıcaz ileride ne yapabiliyoruz..  Yalnız seyir yapmayı seviyorum.. Limanlarda değişik insanlar ile tanışmayı da .. BU tür yolculuklara eşim gelmiyor.. Eğer böyle devam ederse teken değiştirmeme gerek kalmaz.. Tayo MAr bir uzvum gibi oldu artık.. Çok alıştım..


Dedim ya günü geldiğinde Tayo-Mar sana tekneyi büyütmen gerektiğini söyleyecek.
Öte yandan bütün kabul, veri ve girdiler  de yeni teknenin Tahiti Ketch olduğunu  muştuluyor.

Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 23 Kasım 2017, 22:40:22
efendim hazırlıklar resmen başladı. BUgün yeni mizana direği için ahşap malzeme aramaya başladım. Malum mevcut direk iş görüyor ancak, Satın aldığımda hem ucu çürümüştü ve kısaltmak zorunda kalmıştım.

BU seyirde mizana direği hayati önem taşıyor set hava seyirlerinde trinket ile birlikte çok iş görüyor ve sadece iki yelken ile 5 knot hız yakalamak mümkün oluyor.

direğin bağlantıları şöyle olacak.

(https://i.hizliresim.com/mJg082.png) (https://hizliresim.com/mJg082)

ancak artık liftinlere veda ediyoruz. Yerine Dead men's eye ler geliyor. Türkçesi Boğata.. bence güzel bir isim. Bunlar dili olmayan üçlü makaralar aslında..

şunlardan bahsediyorum..

(https://i.hizliresim.com/NO8jlX.png) (https://hizliresim.com/NO8jlX)

bunun için bugün yarım metre 10 x 10 ireco ahşap tedarik edildi. budaksız. Düz lifli.. Sadece 25 TL ..

bitince şöyle olacak..

(https://i.hizliresim.com/nJadGV.png) (https://hizliresim.com/nJadGV)

Ahşap torna da işlenecekler . Halat kalınlığına göre tornada yapılacaklar. Halat tipini daha belirlemedim. Daynema da olabilir, geleneksel görünümlü polyester halatta..

Esas dert , direk malzemesi. Orjinali, ladin.. Ancak mevcutu da dahil çok budaklı ve güven vermiyor pek, esnek olması ve hafif olması iyi ama set havalarda pupa seyrinde çıtır çıtır edince yüreğim hopluyor.

4.25 m boyunda masif 10 x 10 sapelli buldum. Ladine göre % 40 daha ağır. Ancak bu farkı daha zarif bir direk imal ederek %20 gibi bir farka düşürmeyi planlıyorum. Direk çok uzun olmadığından ciddi sıkıntı olacağını sanmıyorum.

bulduğum kereste fırınlanmış, tamamen düz lifli ve hiç budak yok.. Yaklaşık maliyeti 250 TL civarında. Frezeci ile bugün gidip, görüştüm. sabahtan bekliyor imalata. Fazlalıklar da çok işe yarayacak.. Bir sürü planım var kalacak uzun parçalar ile ilgili.

Esas maliyet nakliye. Muhtemelen Dudullu dan Küçükyalı ya nakliye direk maliyetinden fazla tutacak. :)

evvettt.. çok havalı bir mizana geliyor..
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 23 Kasım 2017, 22:50:35

Esas maliyet nakliye. Muhtemelen Dudullu dan Küçükyalı ya nakliye direk maliyetinden fazla tutacak. :)


Derdin o olsun.  :)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Öcal Turan - 24 Kasım 2017, 00:12:34
Ersin ladin ağacı çıtalarından kuşağzı yöntemi ile lamine yapacağın direk hem aluminyum direkten daha hafif , orta kısmındaki kablo boşluğundan dolayı telsiz anteni vb. Aletlere yardımcı hem de evladiyelik olacaktır.
Şu masif ağaçtan vazgeçer ,bir kere yapar, tam yapardım senin yerinde olsam. Demediniz deme diye yazıyorum. ;)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 24 Kasım 2017, 07:12:03
Öcal abi, prensipte haklısın ancak direk kısa. O yüzden lamine ile uğraşmaya gerek yok. BU direğin sağına soluna birşeyler asmak mümkün değil. O yüzden ortasında boşluk  bırakmaya gerek kalmıyor. KUşağzı yöntemi iyi bir yöntem ve aslında uzun direk boylarını daha uygun bedeller ile yapmak amacı ile çok iyi bir yöntem.

Ancak yine de doğal olarak budaksız, lüzgün lifli ve frınlanmış masif ağacın yerini hiçbir laminasyon tekniği tutmaz diye düşünüyorum. Toplam ağırlık yarım ya da 750 gram farkedecek , sapelli direk kısa diye kullanıyorum. Yoksa daha hafif ve esnek bir ağaç kullanmak gerekir elbette.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Öcal Turan - 24 Kasım 2017, 16:50:53

Ancak yine de doğal olarak budaksız, lüzgün lifli ve frınlanmış masif ağacın yerini hiçbir laminasyon tekniği tutmaz diye düşünüyorum.

Pek öyle değil ama ,öyle olsun.  :)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Cem Gür - 24 Kasım 2017, 17:47:01
" Halat tipini daha belirlemedim. Daynema da olabilir, geleneksel görünümlü polyester halatta.. "
Maliyeti fazla olmayacak. Tabii en iyisi Daynema... Alternatif olarak geleneksel "manila halat" kullanabilirsin. Piyasada var. Kendir halattan çok daha sağlam ve yağlı bir yapıya sahip.
Polyester kullanmanı önermem.

Ben İyonia'nın tüm donanımını manila hakattan yapacağım. Bilgine.

b- Manila Halat
Gemicilikte kullanilma yeri en fazla olan bitkisel halattir. Manila halat Abaka denilen bir bitkinin liflerinden yapılır. Bal renginde, çekme gücü diger bitkisel halatlara oranla daha yüksektir. Manila halat bünyesinde % 15 oraninda yag bulundurur. Bu yag halati nem ve sicak gibi etkenlerden korur. Dolayisi ile selvice ve arma donanimlarinda rahatlikla kullanilabilir.

http://ascelikhalat.com/halatlar.html (http://ascelikhalat.com/halatlar.html)
http://iratciyilmaz.com/tr/products/detail/126 (http://iratciyilmaz.com/tr/products/detail/126)

Mizena çarmıhlarında 8mm çap fazlasıyla yeterli olur.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 24 Kasım 2017, 23:06:47
Sevgili ! Cem Gür..

Yahu , yazmasam söyleyeceğin yok.. Aklıma hep babam geliyor.. O da senin gibi idi.

Bir gün , Annem evdeki kapıları yağlıboya ile boyamamı istedi. O zaman kapılar ahşap, camlar macun ile izole ediliyor. Boyayı aldım.. Yapmaya çalışıyorum olmuyor.. Çok kötü oldu , boyamasak daha iyi yani.. Tam üç gün boyunca uğraşıp durdum..

Arada babam geliyor bakıp gidiyor. Üçüncü günün sonunda çıldırdım. Fırçayı fılattım bir yerlere küfür edip duruyorum.

Babam geldi.. Öyle boyanmaz ki dedi. Dedim nasıl boyanacak..?

fırçanın sadece ucunu banacaksın, fazla boyayı sıyıracak, hafifçe bir aşağı bir yukarı süreceksin. Aynı yeri bir daha boyamayacaksın , asla bastırmayacaksın. ..

Gidip fırçayı attığım yerden aldım. Babamın dediği gibi yapınca boya şiir gibi oldu.

YAhu dedim baba.. üç gündür debeleniyorum. Görüyorsun.. Neden söylemedin ki daha önce..?

Babam sırıttı .. ' sormadın ki evladım ' dedi..

BU da o hesap.. demek böyle bir halat varmış.. YArın alamzsam..  :)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 25 Kasım 2017, 15:50:02
MAnila halatı satan tedarikçi ile görüşüldü.. Merkezleri Tuzla da imiş. Gidildi , 6mm ve 8 mm. incelendi. 6 mm nin yeterli olacağı görüldü. (toplam 5 çarmık için 1600 kg. Yük taşıma kapasitesi. )

200 metresi 50 TL ye (pazarlık edilerek hatta biraz da yüzsüzlük edilerek) alındı. Dynema nın pabucu dama atıldı. Çok güzel bir
Halat. Jüte benziyor ama değil. Daha yumuşak.

Dynema nın netresi 14 TL filan.. üstelik bu halat Tayo MAr 'a çok yakışacak. 8 mm olanını da ıskota halatı olarak kullanmayı planlıyorum.

Sağ olasın Cem Gür..  :)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Cem Gür - 25 Kasım 2017, 18:03:26
Okuduklarını ve cevaplarını çabuk unutuyorsun Ersin.

Kirli çıkın Cem Gür, detaylara bak!  :) Eh arka direğin çarmıhlarını böyle yaparım en azından.

Merak ettim çapayı nasıl asıcan?  :)
Bu arada tüm sabit ve hareketli armayı, çarmıhları, istralyayı 10mm manila halattan yapmaya karar verdik.  ;)

KISA BİLGİ : "Abaka adlı bir bitkinin liflerinden yapılan manila halat çekme gücü diğer bitkisel liflilerden daha yüksektir. Gemicilikte kullanım yeri en fazla olan halattır. Bünyesinde %15 yağ içerir. Yağ nem ve sıcaklıktan yapıyı korur. Arma ve selviçe donanımlarında kullanılır."

Direk tırnaklarına halatın üst başında yapılacak kasa geçecek. Halatın alt ucunda ise 10 mm'lik radanza yine örgü ile bağlanacak. Çarmıh ayaklarına eklenecek omega kilit ve radanza arasında bir kaç tur dönecek ve palanga oluşturacak 6/8 mm ince ile çarmıhlar gerilecek.
(https://i.hizliresim.com/3pjn1r.jpg) (https://hizliresim.com/3pjn1r)

Adamların adresleri ve telefonlarını da paylaşırsan Sığacık'a dönmeden ben de alacağım .

Bu arada bir de not : Mizenada yapmayı düşündüğün bogotalar kaba kalabilir. Onun yerine yukarıdaki sistem daha işlevsel olacak.

Güle güle kullan. :)xx
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 26 Kasım 2017, 09:15:20
Ben bu detayı görmemişim. Yoksa çoktan almış olurdum.  Hemen Tuzladaki gemi işleri yapılan sanayi sitesinin içinde. Yeri çok basit. 8 mm vardı ancak 10 mm görmedim bu arada. Burak adında son derece yardımcı bir arkadaş.

blogları 10x10 dan ireco dan yaptıracağım. Bir deneyelim bakalım. Ben işlevselliğini de merak ettim açıkçası . Senin önerdiğin de kullanışlı duruyor.

Ancak şu manila halatı çok beğendim. Mümkün olan tüm halatları Manila ile değiştireceğim. Özellikle civadra altına perşembe pazarında pulduğum ağ dokuyan adama bu halattan üçgen ağ ördüreceğim. Önemli bir bagaj ihtiyacını bu yolla çözeyim diyorum. Şİşme botu paketi ile jüt çuvalın içine yerleştirip, bu ağ üzerinde taşıyabilirim mesela.

Geçen hafta, Burak ile katıldığımız seyirde balon kullanımından esinlenip, top sail için direk altında bir yer ayarladım. Tüm ıskotaları bağlı halde tutuyorum artık. Hafif havalarda içerideki portuçtan al , ıskotaları bağla filan , vakit kaybı oluyordu. Şimdi koruyucu torbasında güvertede oıskotaları bağlı şekilde tutuyorum. Bu yıl Tayo Mar fotoğrafları artık top sail li olacak..
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Burak Doneray - 26 Kasım 2017, 10:29:37
Sevgili Ersin,Cem Reis Manila halatin 8 mm olaninin kopma yuku 500 Kg bu halati  Dyneema ile kiyaslamamalisiniz. Nedenine gelince esneme payi ve kopma yuku Dyneema 8mm lik bir halatin kopma yuku 4000 ile 5000 kg arasindadir. Normal polyester halatlar ise 8mm olan 1700 Kg dir. 8 mm galvaniz kaplama celik istiralyanin kopma yuku 4000 Kg .Bence Manila halati armada kullanmayin derim .
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 26 Kasım 2017, 10:39:29
Sevgili Burak, Elbette manila halat dynema ile kıyaslanamaz. Ancak mizana direği yelkeni en küçük sörf yelkeni büyüklüğünde. Yani toplamda beş adet , biri seyyar olmak üzere çarmıh olacak. 1200 Kg lik bir yük taşıma kapasitesi yapıyor ki bu mizana direğine çarmıh bile koymasak iş görecek durumda.

Buradaki esas sorun hali hazırda kullanılan çelik tellerin, tekneye binerken oluşturduğu sıkıntılar. Ayrıca çok gergin çarmıhlar ahşap direklerde yüzüklerde sıkıntıya neden oluyor. Manila halatın en büyük avantaji ya da daynema da olabilirdi, (ki giz taşıyıcısı daynema bu arada)  ahşaba zarar vermemesi. Oysa çelik halat , üzerine deri de sarsanız bir süre sonra ahşabı zedeliyor.

Mizana direğinde bir sorun çıkarmayacaktır diye düşünüyorum.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Burak Doneray - 26 Kasım 2017, 11:12:34
Genoa Yükü = Güç A
Güç A (kgf) = SA (m²) x V²(knots) x 0,02104
SA = Yelken Alanı (m²)
V = Rüzgar Hızı (knots)

Halat Kopma Kuvveti
Kopma Kuvveti (kgf) = Güç A (kgf) x 5

Anayelken Yükü = Güç B
Güç B (kgf) = (E² x P² x 0.02104 x V²) / (√P² + E²) x (E - X)
E = Uzunluk (m)
P = Ana Yelken Ön Yaka Uzunluğu (m)
V = Rüzgar Hızı (knots)
X = Length from aft end of boom to mainsheet attachment (m)
MS = AnaYelken

10 metrekare bir yelken icin minimum 6mm polyester 4 mm Dyneema tavsiye ediliyor. Formuller yukarida Selam sevgiler.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 26 Kasım 2017, 12:14:09
süper.. hemen hesap yapalım o zaman..

BU yelkenin görebileceği en yüksek rüzgar hızı 40 knot.

yelken alanı 4m yükseklik x 2 m alt yaka/2 = 4 m2 , al tarafta bir kare alan var o da yarım m2 fark etse ,

bocurum yelken alanı 4,5 m2.  Projesinden baktım 4, 65 m2.

bu durumda formüle göre  Halatlara gelecek toplam yük, = 4,65 x 40 x 40 x 0,02104

= 156 Kg.

kopma kuvveti= 156 x  5 = 782 kgf yapıyor. 

6 mm manila halatın kopma kuvveti 295 kg.  Toplam bir geçici 5 adet çarmıh var. Rüzgar yönüne göre her durumda en az 3 çarmıh yük taşıyor olacak.

Yelken tarafından direğe uygulanacak toplam yük , biraz daha güvenli olması açısından 1000 kg olsun. Bu durumda yelkenin direk dibi ve çarmıhlara uygulanacak yükü

1000 kg /2 = 500 kg olacak.   her bir manila halattan yapıma  çarmıh üzerinde düşecek yük, 166 kgf. oluyor.

Aslında yelkenin bumbasını geren ıskota da dikkate alınmalı ancak yine güvenli olması açısından bu halatın alcağı yükü ihmal ettim.

Burada elbette sorun, zaman içerisinde doğal liflerden oluşan manila halatın taşıma yükünün düşeceği gerçeği. Alternatifleri dynema ya da elbette çelik halat  ya da polyester kadar dayanıklı olmayacak.

ancak fiyat fayda açısından bakıldığında metresi 25 kuruş olan bu halatı her yıl değiştirmek mümkün.

Bu arada bu , seninle beraber seyir yaptığımızda sen pupa seyrinde flok, trinket ve ana yelkeni mükemmel trimledikten sonra, arkanda kaldığı için görmediğin bocurum yelken:)

Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Burak Doneray - 26 Kasım 2017, 14:00:00
Pratikte ise yarayacak gibi dursada Teoride ihtiyacindan 3/1 oraninda az kopma yuku olan bir halat kullanacaksin.Her tekne kaptani kadar denizcidir diye bir soz vardir .Sende iyi bir kaptan olduguna gore bunlari zaten dusunmussundur. Benim yazmam laf olsun torba dolsun ,
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Recep Ertürk - 26 Kasım 2017, 15:40:36
Genoa Yükü = Güç A
Güç A (kgf) = SA (m²) x V²(knots) x 0,02104
SA = Yelken Alanı (m²)
V = Rüzgar Hızı (knots)

Halat Kopma Kuvveti
Kopma Kuvveti (kgf) = Güç A (kgf) x 5

Anayelken Yükü = Güç B
Güç B (kgf) = (E² x P² x 0.02104 x V²) / (√P² + E²) x (E - X)
E = Uzunluk (m)
P = Ana Yelken Ön Yaka Uzunluğu (m)
V = Rüzgar Hızı (knots)
X = Length from aft end of boom to mainsheet attachment (m)
MS = AnaYelken

10 metrekare bir yelken icin minimum 6mm polyester 4 mm Dyneema tavsiye ediliyor. Formuller yukarida Selam sevgiler.

Opppssssss ! Bi dakka!
Şimdi okulu kırdığından burada olanlara acı çektirmeyiniz

Espri üstte kalsın..

Ama matematik engelliler için de bir anlama kılavuzu gerekiyor.
Bu kgf'nin açılımı nedir?

Şimdi kolaylık olsun diye yuvarlak rakamlarla hesabı anlamaya çalışayım.Cenova alanı 9 metrekare varsayalım. Rüzgarı da 4 knot varsayalım. (Bu 0.02104 herhalde geometrideki pi sayısı gibi bir şey. Bu işi hesaplamada kullanılıyor. Anlamını öğrenmeyelim.


Güç A (kgf) = 9 metrekare (Sailing Area herhal) x 16 (4 knot hızın karesi) x 0,02104 = 2.9376 çıkıyor. (Metrekareye 3 kg yük uygulandığı mı demek oluyor bu? Yok böyle olursa yelkene çok az yük biniyor olur sanki...

Peki ana yelkenin kgf'si niye başka formülle hesaplanıyor?


Güç B (kgf) = (E² x P² x 0.02104 x V²) / (√P² + E²) x (E - X)
E = Uzunluk (m) (Bu yelkenin güngörmez yakası uzunluğu) mu?
P = Ana Yelken Ön Yaka Uzunluğu (m) (Direğe bağlandığı yerden yukarı doğru uzunluk) mu?
V = Rüzgar Hızı (knots)
X = Length from aft end of boom to mainsheet attachment (m) (Bumba'nın direk dibinde bağlı olduğu yerle göngörmez yakasına kadar, bumbadaki yelken alt yaka uzunluğu) mu?

Yine aynı büyüklükte (9 metrekare) ana yelken hesabı yaparsak..
Bumba yakası (alt yaka) 3 m
Yükseklik (orsa yakası)  6 m
güngörmez yakası 7.34 m

Şimdi bu formüle göre:
 (kgf) = (E² x P² x 0.02104 x V²) / (√P² + E²) x (E - X)

(36*53,8756*0.02104*16) / (53.8756+36) X (6-3)

  652.920  /  89,8756*3

652.929 / 269,6268

   2, 4216 kgf


evet böyle bir yelken yükü bulduk..
şimdi ne olacak?

 :o


----------------

Sanırım birazcık anladım..

5'le çarpımı halat kopma kuvvetini veriyor. kgf de bunun ifadesi...

 !O__


Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Cem Gür - 26 Kasım 2017, 15:54:03
Katalan bir arkadaşım FB de tesadüfen paylaştı.
 Tekne +10 metre- Latin arma sereni 20-24 metre
https://www.facebook.com/vicente.garciads/videos/pcb.1567956816605911/1567951083273151/?type=3&theater (https://www.facebook.com/vicente.garciads/videos/pcb.1567956816605911/1567951083273151/?type=3&theater)

Sonra merak edip ne cins halat kullandıklarını sordum.

Gelen cevap şöyle :
" Tahmin edeceğin gibi seçim işlevine göre değişiyor. Genel olarak günümüzde geleneğe yakın üretilen ve ucuz ürünleri tercih ediyoruz. Üç kollu polyester en çok tercih edileni ama tekneye göre değişiyor. Bazı durumlarda 20-25 metrelik serenler çok ağır olduğunda dört kollu örme yüksek dayanımlı el inceleri kullanıyoruz. Her ikisi de UV ye dayanıklı.  Bazılarımız Almanya’dan ithal kenevire benzer, çok daha geleneksel görünümlü, yüksek UV dayanımlı bir halat da kullanıyorlar.  Bizim kullandığımız polyester halatlar UV dayanımlı değiller. Boyları 15-25 metre olan tekneler için karanlık bir tablo! SEN BAŞKA BİR ŞEY ÖNERİR MİSİN?  "
Vicente Garcia-ds

Cevaben Almanyadan ithal edilen halatların muhtemelen "Manila" olduğunu belirttim.

(https://i.hizliresim.com/POVd99.jpg) (https://hizliresim.com/POVd99)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 26 Kasım 2017, 16:10:41
Bauhaus ta manilaya çok benzeyen ancak sentetik bir halat görmüştüm.. Karışmasın..
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Cem Gür - 26 Kasım 2017, 16:23:50
Sonradan gelen mesajda zaten polipropilen esaslı eski halat imitasyonlarını da kullandıklarını ve Manila halatın pahalı oldunu eklemiş.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 13 Ocak 2018, 10:10:26
Formu okuyan , ancak yazmayan, bir reis Ahmet 'e benim manila halatı nereden aldığımı sormuş. Aldığım yere gitmiş bakmış. Benim aldığım halat manila değilmiş.

Bir halatın manila olup olmadığı nasıl anlaşılır peki?  Manila halat su görünce ciddi çekiyor.. Düğümünü açmak mümkün değil. Bu özellik benim aldığım halatta fazlası ile var.. İlgili arkadaşın dikkatine..
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 13 Ocak 2018, 11:53:09
Öyleyse armanda kullandığın her ne ise hemen onu değiştirmelisin, değil mi?
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 13 Ocak 2018, 12:51:13
Öyleyse armanda kullandığın her ne ise hemen onu değiştirmelisin, değil mi?

Değiştirdi bile.
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 13 Ocak 2018, 13:21:46
Öyleyse armanda kullandığın her ne ise hemen onu değiştirmelisin, değil mi?

Değiştirdi bile.

Ne zaman gitti, ne zaman öğrendi, ne zaman değiştirdi. Actionman!
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 13 Ocak 2018, 13:42:02
Öyleyse armanda kullandığın her ne ise hemen onu değiştirmelisin, değil mi?

Değiştirdi bile.

Ne zaman gitti, ne zaman öğrendi, ne zaman değiştirdi. Actionman!

Atom karımca gibin bir şey. Biraz gürbüz olanı sadece. :)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Erman Yerman - 13 Ocak 2018, 13:43:05
Öyleyse armanda kullandığın her ne ise hemen onu değiştirmelisin, değil mi?

Değiştirdi bile.

Ne zaman gitti, ne zaman öğrendi, ne zaman değiştirdi. Actionman!

Atom karımca gibin bir şey. Biraz gürbüz olanı sadece. :)
Bana da yeke yapıyor sağolsun

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 13 Ocak 2018, 15:29:00
Öyleyse armanda kullandığın her ne ise hemen onu değiştirmelisin, değil mi?

Değiştirdi bile.

Ne zaman gitti, ne zaman öğrendi, ne zaman değiştirdi. Actionman!

Atom karımca gibin bir şey. Biraz gürbüz olanı sadece. :)
Bana da yeke yapıyor sağolsun

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Yalan o herkese söz verip duruyor kendisi


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Hakan Tiryaki - 13 Ocak 2018, 15:35:49
Benimle de yelken yapacak dört yıldır :)

Bökecim, güzel ortalamışlar, dayanamadım :)

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 13 Ocak 2018, 18:38:27
Bak o benim suçum değil işte..  :) dizel motor örneğini hatırlatırım.. :)

erman 'ın yekesi öncelikli. Üstelik içinde bu geziye tüm katılan dostların notları olacak ve içine kitleyeceğiz. Tiryaki direğini yaparken içine mektup koymuştu..
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Zafer Dedeoğlu - 20 Şubat 2018, 11:30:43
Ersin reis rota çalışman bittimi?.

 Ne zaman palamar halatları çözmeyi hedefliyorsun
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Mehmet Erem - 20 Şubat 2018, 21:39:06
Formu okuyan , ancak yazmayan, bir reis Ahmet 'e benim manila halatı nereden aldığımı sormuş. Aldığım yere gitmiş bakmış. Benim aldığım halat manila değilmiş.

Bir halatın manila olup olmadığı nasıl anlaşılır peki?  Manila halat su görünce ciddi çekiyor.. Düğümünü açmak mümkün değil. Bu özellik benim aldığım halatta fazlası ile var.. İlgili arkadaşın dikkatine..

Türkiye'de hali hazırda benim bildiğim manila halat satan yer yok. Birçok ithalatçı da zaten ne sattığını aslında ya bilmiyor, ya da bilmemezlikten geliyor. Bu arada manila halat ile jüt, kendir-kenevir veya sisal arasında çok büyük fark vardır; manila olmazsa olmaz filan diye iddia etmeyeceğim.

Cem Gür güzel özetlemiş, sisala yapı olarak benziyor ancak özellikle halat kollarının içi yağlı bir yapıda. Nispeten esmer. Ama bir yelkenli tekne armasında günümüzde teknik özellikler sebebiyle diğer alternatiflere üstünlük sağlaması söz konusu değil. Düğümün sıkışması açısından tüm doğal lifler aynı özelliğe kabaca sahip. Aranılan kriter sizin araştırmanızda, bağın sertleşmesi miydi? Sebebini öğrenmek isterim...

Manila ile diğer doğal lifler arasındaki farklar sentetik halat ve diğer örgü/büküm tekniklerinin bilinmediği dönemde önemli imiş. Günümüzde ancak belki biraz nostalji yaşatılması açısından bakılabilir olaya...

Ben de forumdaki yazıya, bir başka şeyin peşinde iken tesadüfen rastlamış ve okumuştum. Hatta forumda ziyaretçi olarak okuduğum ilk konuydu diyebilirim. Güzel şeyler yazılıyormuş burada diye düşünmüştüm... )))
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 20 Şubat 2018, 22:52:21
Belkide aldığım manila değildi.. Ancak şunu biliyorum.. Tekneyi ilk aldığımda , yakışıyor diye yük olmayan yerlerde ,usturmaçalarda , vardevela telleri çizmesin diye üstüne ve kimi tutturulacak yerlerde jüt kullanmıştım.. Bir iki ay içerisinde güneş ve tuzlu sudan bırakın çürümeyi , dağıldılar resmen..

Bu manila (olup olmadığından emin olmadığımız ama yine de manila diyelim..  ) halatı mizana direğinin ıstralyaları için boğatalar ile kullandım.. Halat kuuanmak istememdeki en büyük neden, direk çürümesinin bir numaralı sebebi olan metal yüzüklerdi..

Direği yukarıya doğru inceltip yuvarlatırken üst bölümde bir topuz bıraktım.. Manila halatı da kasa yapmadan ancak puachers knot denilen bir bağ ile direk tepesine geçirdim.. Bir kement gibi düşünün.. kasıldıkça sıkışıyor.. İlk seyirden sonra öyle bir sıkıştı ki daha çözmek  mümkün olmadı.. sonradan keserek açabildim..

Çok iyi gerdiğim halde ilk yağmur sonrası felaket çekti.. Kuruyunca da ciddi miktarda bollaştı.. Zaten manila olduğunu düşünmeme bu özellik neden oldu.. Kenevir halatlarda hiç böyle bir durum yaşamamıştım.. Gevşemesi çok ciddi bir sıkıntı değildi belki ancak , germek için boğata  üzerine attığım düğümleri açmak neredeyse imkansızdı .

BU , denizde bu direği sürekli ayarlamak gerekliliği düşünüldüğünde çok ciddi bir problemdi.. Zaten liftin yerine boğata kullanmamın nedeni , kontraya göre ıstıralyaları gerebilmek içindi ve bu halat ile bu mümkün değildi.. Dediğim gibi bu durumu kenevir halatta hiç görmemiştim.. Evet o da sıkılaşıyordu ancak bu derece değildi.. Zorlayınca bir şekilde çözülüyordu..

Mecburen klasik görünümlü polyester halat ile değiştirdim.. Aslında tamamen dynema kullanmayı planlıyorum.. Özellikle üzeri sargılı dynema bu iş için çok anlamlı görünüyor..

Ancak, merakımdan mizana direğinin bumbasını taşıyan ve yelken sırasında boşladığım mizana balançinasını yine de bu halattan bıraktım..

eskiden bu halatın üzerine balina yağı sürülürmüş.. Ben de vazelin sürdüm..:) Yaklaşık üç aydır hiç bir çürüme ya da açılma belirtisi yok.. Sadece kullanılmadığında bumba yükünü taşıyor..

Yük olmayan noktalarda  kullanmayı düşünüyorum.. Metresi sadece otuzbeş kuruşa geliyor çünkü.. Üstelik vazelin sürünce çok şık bir görüntüsü oluyor..





Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Mehmet Erem - 20 Şubat 2018, 23:10:55
Kolay gelsin...

Çözümleri deneyip yanılarak bir şekilde bulmuşsunuz.
Tayo Mar'ın işlevsel olduğu kadar görsel olarak da orjinal olması şahsen benim çok hoşuma gidiyor.

Herhangi bir inovasyon aklınıza gelirse, üreticilerden Kaya Halat'a nazımız geçiyor, değişik bir üretimden onlar da heyecanlanırlar, eminim...
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 20 Mart 2018, 22:56:42
efendim.. Hazırlıklar devam ediyor malum.. Uzun seyirde patalya şarttı.. Yapılıyor.. Mizana direği ve civadra yenilendi malum.. Geçen sene direk ve yüzükler elden geçtiydi zaten.. Çapa malum yenilendi yeni çapa "Köstekçi " geldi. :)

Bugün sıkı lodos vardı İstanbul da.. Hava pırılpırıldı.. Güneş ve sert rüzgar sayesinde Tayo Mar 'ın güvertesi kupkuru idi.. Fırsat bu fırsat.. Küpeşteler , havuzluk , ön güverte , kamara .. hatta direğin yarısını yağladım.. Bezde kalan yağ ile de merdiven ve makaralar da yağladım..  sonra karaya çıkıp beş dakika filan izledim öyle..

Patalya filan derken.. Özlemişim teknemi..


Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 20 Mart 2018, 23:11:39
efendim.. Hazırlıklar devam ediyor malum.. Uzun seyirde patalya şarttı.. Yapılıyor.. Mizana direği ve civadra yenilendi malum.. Geçen sene direk ve yüzükler elden geçtiydi zaten.. Çapa malum yenilendi yeni çapa "Köstekçi " geldi. :)

Bugün sıkı lodos vardı İstanbul da.. Hava pırılpırıldı.. Güneş ve sert rüzgar sayesinde Tayo Mar 'ın güvertesi kupkuru idi.. Fırsat bu fırsat.. Küpeşteler , havuzluk , ön güverte , kamara .. hatta direğin yarısını yağladım.. Bezde kalan yağ ile de merdiven ve makaralar da yağladım..  sonra karaya çıkıp beş dakika filan izledim öyle..

Patalya filan derken.. Özlemişim teknemi..
Yarın Burgazada yapacağım . Gel sen de hasret giderirsin yolda


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Ersin Böke - 21 Mart 2018, 09:09:58
vapurla mı gidicen? :)
Başlık: Ynt: MAlta yolcusu kalmasın..
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 21 Mart 2018, 09:50:55
vapurla mı gidicen? :)
Vapurdan hallice olan teknemle


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi