Heyamola Hey
Sağlık Ocağı => Teknede Güvenlik => Konuyu başlatan: Can Deniz <Ercan H> - 31 Aralık 2016, 05:51:29
-
Teknede Güvenlik / Güvenli Seyir konu başlığında maddelerden birinde kısaca değinilecek olsa da,
önemine binaen ayrı bir başlık altında incelenmesinin uygun olacağını düşündüğüm için bu konuyu açtım.
Umarım sadece bir bilgi olarak hafızalarımızda kalır ve sifon denen bu olayla denizde karşılaşmayız.
TEKNEDE SİFON NASIL OLUŞUR
Ağır denizlerde seyir esnasında (teknede varsa eğer - Ki olması gerekir) birden alarm sesi ile sahne açılır
ve aktörler ellerinde yazılı bir metin olmadan olayın durumuna göre yönetimi ele geçiriverir.
Aktörler teknelerimizde normal zamanlarda bizim konforumuz için tekneye konmuş sistemlerdir.
Şimdi sahneye bir göz atalım ve aktörlerimiz bizden habersiz ne halt ederler izleyelim ve.
aktörlerin yönetimi ele geçirmelerini nasıl önleriz konusunda kafa yoralım.
Şemaya bakarsanız < SİFON > olayını daha rahat kavrayacaksınız.
( Kırmızı dikdörtgen içinde ki bidon şeması, olayı daha rahat açıklayabilmek için kafanız karışmasın. )
TEKNEDE SİFON OLUŞMA ŞARTLARININ ŞEMATİK YAPISI
(http://3.bp.blogspot.com/-Dcod41B6Rig/VnrKDIjBXMI/AAAAAAAAA90/6HjK-JKhcF8/s640/S%25C4%25B0FON.png)
Hani arabaların benzin deposundan benzin çekme olayı vardır ya.
Ya da bir bidondan yakıt ya da su çekme işlemi.
Şimdilerde bu işlem için el pompaları mevcut.
Eskiden bidonun ya da deponun içine hortumun ucuna daldırırdık depodan daha alt seviyeye eğilerek,
hortumun içinde ki havayı emerek deponun içinde ki yakıt ya da suyu yere koyduğumuz kabın içine aktarırdık.
Bu işlemin yapılabilmesi için emiş noktası muhakkak depo içinde ki sıvı seviyesinden daha altta olmalıdır.
Buraya kadar mutabık isek, gelelim teknelerimize;
Sifon oluşma durumunu gri su tankı şeması üzerine çizdim ki daha net anlaşılabilsin.
Şimdi 1 nolu kırmızı daire içine aldığım depoda ki hava firar ucu bir şekilde tıkandıysa
2 nolu kırmızı daire içine aldığım noktada da anti sifon aparatı yoksa
Pis su tankı denize deşarj vanası, tankın içinde ki atıklar açık denizde boşaltmak için açılmış
ve tank boşaltıldıktan sonra kapatılması unutulduysa,
ağır denizlerde yalpaya düşen ya da baş kıç vurmaya başlayan teknenin su hattı bölgesinde oluşan basınçla
3 nolu noktada ki pis su tankı deşarj flanşından gelecek deniz suyu bir şekilde önce depoyu doldurur,
ardından 1. ve 2. noktalarda ki bahsettiğim nedenlerden dolayı depo giriş deve boynunu geçerek sintinede ki minik gri su tankına,
oradan banyo giderine ya da olay siyah pis su tankında ise, tuvalet taşına doğru yönelir.
Ya da tüm bu anlattıklarımdan farklı olarak tuvaletin denizden su çekme vanasından gelen su bir şekilde tuvalet pompasının
lastik klepesine aşarak kendine bir yol bulabilir ve tuvalet giderinden su gelmeye başlar.
Bir kez devresini tamamlayan su, artık tekne içinde deniz seviyesi noktasına kadar akmaya başlar.
Malesef bileşik kaplar mantığıyla eşitlenince durması gereken su bir türlü durmaz çünkü,
teknenin içine su doldukça tekne daha çok suya gömülmeye başlar,
tekne suya gömüldükçe deniz seviyesi tekne içinde ki su seviyesinden yüksek olduğu için tekne içinde ki su seviyesi tekrar artmaya başlar,
su artar - tekne suya gömülür bu kısır döngü teknenin batmasına kadar devam eder.
Dikkat ettiyseniz şeytan ayrıntılarda gizli.
Bazen hatalı uygulamalar, bazen yorgunluk ya da dalgınlık nedeniyle unutma,
bazen de;
-Hadi ya, ben usta denizciyim havasına bürünme gafleti.
Tüm şartların bir arada ve aynı anda oluşmasına neden olabilir.
Teknelerimizin altından su eksilmesin,
altından su eksilmesin de;
Emme velakin sintineleri de her dem kuru kalsın dileklerimle.
-
Abi yazdıkların beni dehşete düşürdü... Hemen kontrol edecegim sistemi
Bu arada guverte alım flanşı klepeli mi hava firari tıkansa bile güverte alım flanşı havayı tüserbest bırakıp sifonu engellemezmi?
-
Kaş SETUR marinada benim bulunduğum pontonda bu nedenle bir tekne batmıştı. Tekneye denizde bakım yapılıyordu. Tuvalet sökülmüştü ama denize deşarj vanası açık unutulmuştu. Deşarj borusu S yaptığı için başlangıçta su gelmediğinden hiç birşey farkedilmemiş, ancak gece deniz dalgalı olunca, sallantıyla S boru içindeki hava yerine su dolup sifon yapmış. Tekne o gece batmıştı ve tekrar balonlarla çıkarması iki gün sürmüştü. Kıssadan hisse; Tekneden çıkarken bütün vanaları ve gerekmeyen sigortaları kapatın.
-
Abi yazdıkların beni dehşete düşürdü... Hemen kontrol edecegim sistemi
Bu arada guverte alım flanşı klepeli mi hava firari tıkansa bile güverte alım flanşı havayı tüserbest bırakıp sifonu engellemezmi?
Güverte alım flanşları kokuyu önlemek için contalıdır.
Yani ondan bir hayır gelmez. ;D
-
Korktum simdi...
-
Vananın ve firarın kontrolünü de basitçe yapabiliriz. Bot pompanızın hortumunu hava firarına sokun, hava basın. Satıhta baloncukları görüyorsanız, vananın açık olduğunu, hava firarınında tıkalı olmadığını anlarız. Vanayı kapatıp denediğinizde, satıhta baloncuklar varsa, küresel vananız artık çalışmıyordur. Değiştirin. Vana açıkken denediğinizde ise, satıhta baloncuk yok ise, hava firarınız tıkalıdır.
Can abi, çok güzel konulara değiniyorsun. Her zaman olduğu gibi..
-
Vananın ve firarın kontrolünü de basitçe yapabiliriz. Bot pompanızın hortumunu hava firarına sokun, hava basın. Satıhta baloncukları görüyorsanız, vananın açık olduğunu, hava firarınında tıkalı olmadığını anlarız. Vanayı kapatıp denediğinizde, satıhta baloncuklar varsa, küresel vananız artık çalışmıyordur. Değiştirin. Vana açıkken denediğinizde ise, satıhta baloncuk yok ise, hava firarınız tıkalıdır.
Can abi, çok güzel konulara değiniyorsun. Her zaman olduğu gibi..
Eyvallah Burak, epeydir bakmamıştım bu konuya.
Senin önerin de çok yerinde bir teknik.
Bak, bir elin nesi var iki elin sesi var durumu oluştu.
Bunca yıl edindiğin tecrübelerini bizlerle daha sık paylaş lütfen.
-
Bu arada ben bu sistemi uzunca bir süre önce yazıp çizip anlattım.
Bıyık altından gülen bir çok dost oldu canları sağolsun.
Benim anlattığımın hemen hemen aynısının bu sene,
yabancı bir tekne dergisinde yayınlandığını söyledi Burak Doneray kardeşim.
Gurur duymadım desem yalan olur.
-
Teknede Güvenlik / Güvenli Seyir konu başlığında maddelerden birinde kısaca değinilecek olsa da,
önemine binaen ayrı bir başlık altında incelenmesinin uygun olacağını düşündüğüm için bu konuyu açtım.
Umarım sadece bir bilgi olarak hafızalarımızda kalır ve sifon denen bu olayla denizde karşılaşmayız.
TEKNEDE SİFON NASIL OLUŞUR
Ağır denizlerde seyir esnasında (teknede varsa eğer - Ki olması gerekir) birden alarm sesi ile sahne açılır
ve aktörler ellerinde yazılı bir metin olmadan olayın durumuna göre yönetimi ele geçiriverir.
Aktörler teknelerimizde normal zamanlarda bizim konforumuz için tekneye konmuş sistemlerdir.
Şimdi sahneye bir göz atalım ve aktörlerimiz bizden habersiz ne halt ederler izleyelim ve.
aktörlerin yönetimi ele geçirmelerini nasıl önleriz konusunda kafa yoralım.
Şemaya bakarsanız < SİFON > olayını daha rahat kavrayacaksınız.
( Kırmızı dikdörtgen içinde ki bidon şeması, olayı daha rahat açıklayabilmek için kafanız karışmasın. )
TEKNEDE SİFON OLUŞMA ŞARTLARININ ŞEMATİK YAPISI
(http://3.bp.blogspot.com/-Dcod41B6Rig/VnrKDIjBXMI/AAAAAAAAA90/6HjK-JKhcF8/s640/S%25C4%25B0FON.png)
Hani arabaların benzin deposundan benzin çekme olayı vardır ya.
Ya da bir bidondan yakıt ya da su çekme işlemi.
Şimdilerde bu işlem için el pompaları mevcut.
Eskiden bidonun ya da deponun içine hortumun ucuna daldırırdık depodan daha alt seviyeye eğilerek,
hortumun içinde ki havayı emerek deponun içinde ki yakıt ya da suyu yere koyduğumuz kabın içine aktarırdık.
Bu işlemin yapılabilmesi için emiş noktası muhakkak depo içinde ki sıvı seviyesinden daha altta olmalıdır.
Buraya kadar mutabık isek, gelelim teknelerimize;
Sifon oluşma durumunu gri su tankı şeması üzerine çizdim ki daha net anlaşılabilsin.
Şimdi 1 nolu kırmızı daire içine aldığım depoda ki hava firar ucu bir şekilde tıkandıysa
2 nolu kırmızı daire içine aldığım noktada da anti sifon aparatı yoksa
Pis su tankı denize deşarj vanası, tankın içinde ki atıklar açık denizde boşaltmak için açılmış
ve tank boşaltıldıktan sonra kapatılması unutulduysa,
ağır denizlerde yalpaya düşen ya da baş kıç vurmaya başlayan teknenin su hattı bölgesinde oluşan basınçla
3 nolu noktada ki pis su tankı deşarj flanşından gelecek deniz suyu bir şekilde önce depoyu doldurur,
ardından 1. ve 2. noktalarda ki bahsettiğim nedenlerden dolayı depo giriş deve boynunu geçerek sintinede ki minik gri su tankına,
oradan banyo giderine ya da olay siyah pis su tankında ise, tuvalet taşına doğru yönelir.
Ya da tüm bu anlattıklarımdan farklı olarak tuvaletin denizden su çekme vanasından gelen su bir şekilde tuvalet pompasının
lastik klepesine aşarak kendine bir yol bulabilir ve tuvalet giderinden su gelmeye başlar.
Bir kez devresini tamamlayan su, artık tekne içinde deniz seviyesi noktasına kadar akmaya başlar.
Malesef bileşik kaplar mantığıyla eşitlenince durması gereken su bir türlü durmaz çünkü,
teknenin içine su doldukça tekne daha çok suya gömülmeye başlar,
tekne suya gömüldükçe deniz seviyesi tekne içinde ki su seviyesinden yüksek olduğu için tekne içinde ki su seviyesi tekrar artmaya başlar,
su artar - tekne suya gömülür bu kısır döngü teknenin batmasına kadar devam eder.
Dikkat ettiyseniz şeytan ayrıntılarda gizli.
Bazen hatalı uygulamalar, bazen yorgunluk ya da dalgınlık nedeniyle unutma,
bazen de;
-Hadi ya, ben usta denizciyim havasına bürünme gafleti.
Tüm şartların bir arada ve aynı anda oluşmasına neden olabilir.
Teknelerimizin altından su eksilmesin,
altından su eksilmesin de;
Emme velakin sintineleri de her dem kuru kalsın dileklerimle.
-
TEKNEDE SİFON NASIL OLUŞUR
Ağır denizlerde seyir esnasında (teknede varsa eğer - Ki olması gerekir) birden alarm sesi ile sahne açılır
ve aktörler ellerinde yazılı bir metin olmadan olayın durumuna göre yönetimi ele geçiriverir.
Aktörler teknelerimizde normal zamanlarda bizim konforumuz için tekneye konmuş sistemlerdir.
Şimdi sahneye bir göz atalım ve aktörlerimiz bizden habersiz ne halt ederler izleyelim ve.
aktörlerin yönetimi ele geçirmelerini nasıl önleriz konusunda kafa yoralım.
Şemaya bakarsanız < SİFON > olayını daha rahat kavrayacaksınız.
( Kırmızı dikdörtgen içinde ki bidon şeması, olayı daha rahat açıklayabilmek için kafanız karışmasın. )
TEKNEDE SİFON OLUŞMA ŞARTLARININ ŞEMATİK YAPISI
(http://3.bp.blogspot.com/-Dcod41B6Rig/VnrKDIjBXMI/AAAAAAAAA90/6HjK-JKhcF8/s640/S%25C4%25B0FON.png)
Hani arabaların benzin deposundan benzin çekme olayı vardır ya.
Ya da bir bidondan yakıt ya da su çekme işlemi.
Şimdilerde bu işlem için el pompaları mevcut.
Eskiden bidonun ya da deponun içine hortumun ucuna daldırırdık depodan daha alt seviyeye eğilerek,
hortumun içinde ki havayı emerek deponun içinde ki yakıt ya da suyu yere koyduğumuz kabın içine aktarırdık.
Bu işlemin yapılabilmesi için emiş noktası muhakkak depo içinde ki sıvı seviyesinden daha altta olmalıdır.
Buraya kadar mutabık isek, gelelim teknelerimize;
Sifon oluşma durumunu gri su tankı şeması üzerine çizdim ki daha net anlaşılabilsin.
Şimdi 1 nolu kırmızı daire içine aldığım depoda ki hava firar ucu bir şekilde tıkandıysa
2 nolu kırmızı daire içine aldığım noktada da anti sifon aparatı yoksa
Pis su tankı denize deşarj vanası, tankın içinde ki atıklar açık denizde boşaltmak için açılmış
ve tank boşaltıldıktan sonra kapatılması unutulduysa,
ağır denizlerde yalpaya düşen ya da baş kıç vurmaya başlayan teknenin su hattı bölgesinde oluşan basınçla
3 nolu noktada ki pis su tankı deşarj flanşından gelecek deniz suyu bir şekilde önce depoyu doldurur,
ardından 1. ve 2. noktalarda ki bahsettiğim nedenlerden dolayı depo giriş deve boynunu geçerek sintinede ki minik gri su tankına,
oradan banyo giderine ya da olay siyah pis su tankında ise, tuvalet taşına doğru yönelir.
Ya da tüm bu anlattıklarımdan farklı olarak tuvaletin denizden su çekme vanasından gelen su bir şekilde tuvalet pompasının
lastik klepesine aşarak kendine bir yol bulabilir ve tuvalet giderinden su gelmeye başlar.
Bir kez devresini tamamlayan su, artık tekne içinde deniz seviyesi noktasına kadar akmaya başlar.
Malesef bileşik kaplar mantığıyla eşitlenince durması gereken su bir türlü durmaz çünkü,
teknenin içine su doldukça tekne daha çok suya gömülmeye başlar,
tekne suya gömüldükçe deniz seviyesi tekne içinde ki su seviyesinden yüksek olduğu için tekne içinde ki su seviyesi tekrar artmaya başlar,
su artar - tekne suya gömülür bu kısır döngü teknenin batmasına kadar devam eder.
Dikkat ettiyseniz şeytan ayrıntılarda gizli.
Bazen hatalı uygulamalar, bazen yorgunluk ya da dalgınlık nedeniyle unutma,
bazen de;
-Hadi ya, ben usta denizciyim havasına bürünme gafleti.
Tüm şartların bir arada ve aynı anda oluşmasına neden olabilir.
Teknelerimizin altından su eksilmesin,
altından su eksilmesin de;
Emme velakin sintineleri de her dem kuru kalsın dileklerimle.
Yukarıda ki iletiyi 31 aralık 2016 tarihinde yazmışım.
Sifon olayı önlem alınmazsa çok kötü sonuçlar ortaya çıkaran bir fiziki olay.
Aşağıda yine göz ardı edilen basit gözlemler, ya da es geçilen basit donamlar nedeniyle
oluşabilecek sifon olgusu var.
(https://4.bp.blogspot.com/-LVkczkNBWqk/WqLdzW4IqRI/AAAAAAAABH8/p1uFq14YZ1oSuaK2WELn3KNOuVYAoycCACLcBGAs/s640/sintine%2Bpompas%25C4%25B1%2Bsifonu.png)
Ağır denizlerde seyir esnasında, ya da yine ağır dalga kaldıran kuvvetli rüzgarlarda limanda
bağlı iken sintine pompası çıkışımız su hattına çok yakınsa,
oluşan baş kıç ve ya iskele sancak salınımlarında çıkış firarımız suya girip çıkmaktaysa
sintine boru hattında 1 nolu noktada anti sifon boynu yok ise,
ya da pislik nedeniyle anti sifon iş görmez durumundaysa,
yine 2 nolu noktada uygun bir çek valf yok ise,
ya da pislik nedeniyle çek valf açık konumda kalmış ise
teknemiz su almaya başlayabilir.
Bu durumda sintine pompamız otomatik konumda ise alınan suyu boşaltmaya başlar.
sintinede ki su bittiğinde otomatik olarak durur.
İşte bu durumda sifon nedeniyle su tekrar sintine boru sistemi nedeniyle geri gelir,
sintine pompası tekrar çalışır-durur.
Tekrar su gelir, sintine pompası tekrar çalışır durur.
Taki artık akülerimiz sintine pompasının harcadığı enerjiyi veremez oluncaya kadar bu kısır döngü devam eder.
Akülerin pes dediği anda, maç kaybedilmiş olur.
Bu nedenle bahsettiğim noktalara gerekli donamları eklemek,
donamlar varsa çalışıp çalışmadığını sıklıkla kontrol etmek en öncelikli görevimiz olmalıdır.
-
Tesadüfün ( açılan konunun ) böylesi...Can Hoca kabusumu yazmış !
Geçen Pazartesi akşamüstü bir kaç ay sonra ilk defa Bodruma tekneye geldik.
Hava 20 dereceye yakın ama sıkı bir lodos var, sağnaklarda 35 knota kadar üflüyor. Tekneyi hafifçe yatırıyor. Elektriği bağladım, suyu doldurdum, haydi biraz da motor çalıştırayım dedim. Yarım saat kadar motoru biraz ileride, biraz tornistanda çalıştırdım. Kapattım ; motor dairesi havalansın diye havuzluk tabanındaki kapağını iyice açtım, içeride kıça doğru 1, kamaraya doğru 3-4 parmak kadar su var. Bu kapağı havalanması için teknede yokken hep 2-3 parmak aralık bırakırım, bu nedenle çok şiddetli yağmurlarda veya tekneyi yıkarken motor bölmesine su girdiği olmuştur. Önemsemeyip motor bölmesinin çift minik sintine pompalarını çalıştırdım ( omurga suyun iskeleden sancağa, sancaktan iskeleye geçmesine mani olduğundan motor bölmesinde ve sintinede sağlı sollu ikişer pompam var ). Pompalar da tabii suyun tamamını atamıyor, kalan suyu süngerle almak lazım. Bir ara yaparım dedim, motor kapağı hala havalansın diye açık ; ara ara içeri bir göz atıyorum...
Motor bölmesi öne salona doğru, yanlara ve kıça sızdırmaz bir kutu olarak imal edilmişti, bir yakıt, yağ veya bunlarla karışık su sızıntısı olursa tüm sintineye yayılmasın diye düşünülerek , sintineye bir kere yağ veya mazot kokusu sinerse o kokuyu gidermek mümkün değil.
Bir bir buçuk saat sonra bir daha baktım ki, içeride şanzımanın ve karterin altına kadar su var. Herhalde rengim mora dönmüştür o an ! Pompaları yine çalıştırdım, 6-8 dakika sonra yine tertemiz...10 dakika sonra tekrar suyun yükselmekte olduğunu fark ettim, 20 dakika sonra da yine su şanzımana kadar yükseldi ( Güleceksiniz biliyorum ama giren suyun hızının artmadığından, sabit kaldığından emin olabilmek için üç sefer kronometre tuttum. Aynı hizaya kadar su 30 dakikada doluyor, 8 dakikada da boşalıyordu) .
Allahtan tekne marinada elektriğe bağlı, umarım pompalar su koymaz ! diyerek tekrar çalıştırdım. Hava karardı, makina dairesi içinde suyun geldiği yeri arıyorum. Yeni değişen motor su girişi ve şaft kovan su girişi vana ve borda çıkışları ve salmastradan başka su girebilecek bir yer yok ki hap kadar makina bölmesinin içinde. Tüm su hortumlarıni kontrol ettim, çatlak yok patlak yok ; kupkurular. Her birinin çifter kelepçesi var, tüm o kelepçeleri var gücümle biraz daha sıktım. Deniz suyu filtresinin her tarafı kuru. Motorun her tarafını, su pompasını, eşanjörün altını , üstünü, egzost çıkışını yokladım, kupkuru. Motor sifon yapmış değil...
Gece vanaların dibini tamamen silip kurutup bakmak veya bir şey görmek pek olası değil ama ; pompalar suyu tahliye ettiğinde bunların dibinden bir sızıntı filan göremiyorum fener ve motor bölmesinin zayıf ışığında.
Yavaş yavaş paniklemedik değil eşimle. Gece 12'ye doğru marina çalışanlarından bir büyücenek 220 V dalgıç pompa alıp onu da motor bölmesinin içine sallandırdık ama ; o da en az 30 cm su olmalı ki lütfedip çalışsın, boşa basıyor. Ama iş daha da ciddileşirse can kurtarıcı olacak.
Böylece her yarım saatte 8-10 dakika pompa çalıştırarak hiç uyumadan sabahı sabah ettik. Bu arada da gören duyan her kafadan bir ses çıkıyor ; kimi Turgutreis marinaya kadar batmadan gidebilirsen, sabah derhal orda karaya al diyor ; kimi Güllükte kızakla karaya alacak tersane öneriyor, 1.90lık fin salmayla bilmedik bir yerde bilmediğim adamlara tekneyi kızaklatmak düşüncesi ise benim için tam kabus !
Sabah 6:30 cıvarı motorcumuz Rıza Ustaya mesaj çektim, durum acil, uyanır uyanmaz beni ara diye.
Hava biraz aydınlanınca bir taraftan pompaları sürekli açık tutup ememedikleri suyu da sünger ve bezle alarak vanalari ve salmastrayı kurutup, etraflarına kağıt havlular dizdim. Havlular kuru kaldı pompaları durduruncaya kadar, demek ki kaçak bunlardan değil, emin oldum.
Derken Rıza usta aradı. Olayı dinledi ; yukarıda yazdığım kontrolleri yapmamı söyledi, neticeyi söyleyince o da şaşırdı...10 dakika sonra bir daha aradı,- motor bölmesinde sintine pompalarım olduğunu hatırlamış- ; orda hava nasıl , esiyor mu, marina içinde dalgacıklar var mı, şu pompaların vanalarını bir kapa hele, sonra yine beni ara dedi...
Suyu son bir kez bastım, vanaları kapattim. Su kesildi. ?0-?
Sifon olayı bundan ötürü batan tekneler olduğunu bilmeme rağmen asla aklıma gelmedi. Bu pompalar 14 senedir orda, böyle bir şey yaşanmadı bir...
Ikincisi pompalardan çıkan hortumların çek valfleri var, hortumlar da su hattının yaklaşık 25 cm altından 1,45- 1,50 m kadar güverte altına kadar yükselip deve boynu yapıp, fileto çizgisi hizasındaki deşarj vanalarına gidiyor.
Bana sorsanız " Evet, kitabi olarak böyle bir risk var, ama gerçek hayatta bahtsız bedevinin başına bile gelmez..." derdim. Aynıyla vaki oldu !
Şimdi yapılacak iş hortumlara nefeslik ilave etmek ve çek valfleri söküp kontrol etmek veya değiştirmek.
Merak ettiğim ; biz kazara tekneye gitmemiş olsaydık ne olacağı...
Sifon olayına tam yandan bindiren sert rüzgar ve kaldırdığı dalga sebep olduysa Pazartesi günü tekneye gitmeseydik o gece durduğu yerde batardı.
Ya da motoru çalıştirip tekneyi bir de ileri / geri verip pontona çarpıp geri gelen sularla sifonu ben yarattım, tekneyi huzur içinde bıraksam bir şey olmayacaktı ?
Ammaa...Iyi ders oldu ha ! :o
-
Uyutmazsınız adamı.
-
Bir şeyi anlamadım ya da gözden kaçırdım.. Çıkışlar su hattının altında mı ki?
-
Aali bey geçmiş olsun.
Sizin başınıza gelen olayda sintine çıkış sisteminizde ki vanalar size o an için yardımcı olmuş.
Ancak sintine çıkış sistemine vana konmamalı.
Nasıl ki tekneyi limanda,marinada, barınakta, alargada bırakıp çıktığımızda
tüm elektrik devrelerini kapatsak ta sintine otomatiği açık bırakılır ( Ki bu bir zorunluluktur),
sintine çıkış boru sistemine konacak vana sistemi,
bu hayati öneme sahip sintine pompa otomatiği sistemine devre dışı bırakır.
Bir şekilde bakım yaparken, ya da işi bilmeyen birine;
-Hayatım-Kanka-Oğlum-Kızım-Adaş-canım,
ben havuzluğu neta ediyorum sen vanaları kapatırmısın
seslenişi ile bu vanalar da kapatılabilir.
İşte bu vanalar kapanır sa otomatik sintine pompa sistemin olması hiç bir işe yaramaz.
Sizi tenzih ederim muhakkak ki son kontrolleri yapıyorsunuzdur,
ama bu hat üzerinde vana olmaz, olmamalı.
Sintine çıkış boru hattına sintineden hemen sonra bir adet çek valf,
bir adet anti sifon boynu konarak boru direk flanşa bağlanmalıdır.
Bordo çıkış flanşı da mümkün olduğu kadar deniz seviyesinden üstte monte edilmelidir.
Şekilde görüldüğü gibi yani
(https://newcontent.westmarine.com/content/wm-img/WestAdvisor/articles/Bilge-Pumps-2.jpg)
-
Günaydın herkese
Can hocam
Bu Bilgi için çok ama çok teşekkür ettikten sonra...
Bu duruma gelmemesi için ne yapmalıyız.
Hangi vanalar açık olacak hangi vanalar kapalı ben karıştırdım.
Eğer mümkünse benim acemi check listim var bu konudaki maddeleri eklemek isterim
Bu arada Bülent’in “uyutmazsınız adamı” esprisini ayın esprisine aday gösteriyorum.
Selamlar
-
Can hocam bilgi için teşekkürler. Benim teknede sintine küçük . İçine hem manuel hem otomatik sintine sistemi koyma şansım Yok. Ben de sizin en son eklediğiniz şekildeki manuel sintine kolunun devamında sintineye inen hortumun ucuna otomatik sintine pompasını bağladım . Yani pompaya enerji gitmiyorken manuel pompanın kolundan tahrik edip emişi sağlayabiliyorum . Check valfim de var bu arada.
Bu sistemde otomatik pompayı bozar mıyım?
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Tekneyi marinada terkederken ben tüm vanaları kapatıyorum
Bu iki şekilde işime yarıyor;
1-Aklım teknede kalmıyor. Gecenin bir vakti uykusuz kalmıyorum yani
2-Her terkedişte kapatmak her tekneye gidişte açmak alışkanlık haline gelince;
Vanalar devamlı açılıp kapandığı için her dem çalışır vaziyette kalıyor.
Uzun zaman kapanmayan bir vana denizin malum etkileri nedeniyle acil bir durumda kapanmaz,
zorlanırsa elinizde kalır.
Bu arada tekneyi terkederken nasıl vanaları kapatıyorsak tekneye gelir gelmez seyir yapmayacaksak bile açma alışkanlığını edinmek önemli.
Motor soğutma suyu vanası kapalı iken motoru çalıştırmak soruna neden olur bunu gözden kaçırmamak gerekir
Sonuç itibari ile tekneyi terk ederken iki şey açık olacak.
Sintine otomasyonu
Sintine çıkış boru sisteminde varsa vanası.
İlave olarak alargada iseniz gece otomatik yanacak demir feneri sistemi
Buzdolabını açık bırakmak, içeride yanacak bir iki ışık,
Havalandırma fanları, keyfe keder konforol tedbirler.
Sonuçları ölümcül değil yani.
-
Bu anlatılanlardan
Sintine çıkışında zaten vana yok/olmamalı Çekvalf var
Kayğın kaderi valf ve Çek valflere bağlı
Çıkarken hepsini kapat Gelince aç....
Bu çekvalf bozulursa ....?
Bir ikincisini mi koysak acaba ?
Mümkün mü peki
-
Can hocam bilgi için teşekkürler. Benim teknede sintine küçük . İçine hem manuel hem otomatik sintine sistemi koyma şansım Yok. Ben de sizin en son eklediğiniz şekildeki manuel sintine kolunun devamında sintineye inen hortumun ucuna otomatik sintine pompasını bağladım . Yani pompaya enerji gitmiyorken manuel pompanın kolundan tahrik edip emişi sağlayabiliyorum . Check valfim de var bu arada.
Bu sistemde otomatik pompayı bozar mıyım?
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Bu durum çok sakıncalı Oğuzhan.
Şöyle ki elektrikli pompa debin manuel pompa diyaframını yenecek güçte değilse,
yandı gülüm keten helva.
Sintine çukurun ne kadar küçük olursa olsun araya 20 lik bir hortum girebilmesi lazım.
-
İki adet çek valf iki adet sorun getirir.
Bunun yerine uygun zamanlarda çek valfi denemek daha uygun olur.
Elimiz her dem üzerinde olacak bu sistemin yani.
Ayrıca ikinci çek valf yerine anti sifon var ve o da sifon oluşumuna engel oluyor.
Sizin tekneniz markalı, yeni nesil teknelerden.
Anti sifon muhakkak vardır.
Yoksa susma hakkımı kullanmak isterim izninizle
-
Oğuzhan sistemi şemada ki hale getir
(https://www.firstchoicemarine.com/images/genre/large/Bilge-Pump-System-500w.jpg)
-
İki adet çek valf iki adet sorun getirir.
Bunun yerine uygun zamanlarda çek valfi denemek daha uygun olur.
Elimiz her dem üzerinde olacak bu sistemin yani.
Ayrıca ikinci çek valf yerine anti sifon var ve o da sifon oluşumuna engel oluyor.
Sizin tekneniz markalı, yeni nesil teknelerden.
Anti sifon muhakkak vardır.
Yoksa susma hakkımı kullanmak isterim izninizle
Hocam
Teşekkürler sabrınız için
soracağım anti sifon varmı diye
Manuel’e baktım bilgi yok.
:) :)
Selamlar
-
Can hocam bilgi için teşekkürler. Benim teknede sintine küçük . İçine hem manuel hem otomatik sintine sistemi koyma şansım Yok. Ben de sizin en son eklediğiniz şekildeki manuel sintine kolunun devamında sintineye inen hortumun ucuna otomatik sintine pompasını bağladım . Yani pompaya enerji gitmiyorken manuel pompanın kolundan tahrik edip emişi sağlayabiliyorum . Check valfim de var bu arada.
Bu sistemde otomatik pompayı bozar mıyım?
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Bu durum çok sakıncalı Oğuzhan.
Şöyle ki elektrikli pompa debin manuel pompa diyaframını yenecek güçte değilse,
yandı gülüm keten helva.
Sintine çukurun ne kadar küçük olursa olsun araya 20 lik bir hortum girebilmesi lazım.
Çukura bir şekilde sığsa da 2. 20 lik hortumu kıça götüremiyorum. Fotoğraf çekip paylaşırım . Cevap için teşekkür ederim.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Bir kuruma ya da birilerine sormanıza gerek yok.
Sintine pompanızın ve çıkış flanşının nerede olduğunu biliyorsunuzdur,
bilmiyorsanız ( özür dilerim bazı teknelerde bilmek için epey bir zahmet gerekir o yüzden yazıyorum)
Sintine pompa anahtarı otomatik konumda iken sintine pompa flatörünü harekete geçirecek kadar
sintineye temiz su dökün.
Hem sintine pompasını, hem sistemi test etmiş ayrıca hem de çıkış flanşının yerini tesbit etmiş olursunuz.
Anti sifon boynu çıkış flanşının olduğu noktanın biraz üzerinde dolap bölmesinin içinde dir.
Aynı testi sintine anahtarı manuel konumdayken tekrarlayın.
Suyu döktükten sonra manuel anahtara basarak suyu attırın.
Anti sifonlar aşağıda ki resimde görünen donamlar
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS3MOF1t2hpcVNmpLNKYr6ztkq-vJyM82uDS26Bl3lUaiJwCAOl)
(https://www.vetus-shop.com/images/AIRVENTV.png)
(https://www.vetus.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/A/S/ASDV.jpg)
-
Can hocam bilgi için teşekkürler. Benim teknede sintine küçük . İçine hem manuel hem otomatik sintine sistemi koyma şansım Yok. Ben de sizin en son eklediğiniz şekildeki manuel sintine kolunun devamında sintineye inen hortumun ucuna otomatik sintine pompasını bağladım . Yani pompaya enerji gitmiyorken manuel pompanın kolundan tahrik edip emişi sağlayabiliyorum . Check valfim de var bu arada.
Bu sistemde otomatik pompayı bozar mıyım?
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Bu durum çok sakıncalı Oğuzhan.
Şöyle ki elektrikli pompa debin manuel pompa diyaframını yenecek güçte değilse,
yandı gülüm keten helva.
Sintine çukurun ne kadar küçük olursa olsun araya 20 lik bir hortum girebilmesi lazım.
Çukura bir şekilde sığsa da 2. 20 lik hortumu kıça götüremiyorum. Fotoğraf çekip paylaşırım . Cevap için teşekkür ederim.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Oğuzhan elektrikli sintine pompasının hortumunu kıç havuzluğa kadar taşıman gerekmiyor.
Zaten doğru da değil. Mümkün olan en kısa yoldan borda da ki flanşa (yoksa yeni bir flanş gerekir ) götüreceksin.
Anti sifon aparatını ve araya çek valfi koyarak.
Sintine pompalarının rahat çalışabilmesi için çıkış hortumu,
mümkün ölçüde kısa yoldan olmalıdır.
Bazı durumlarda çek valf nedeniyle uzunca borunun içinde kalan
suyun basıncını yenemiyor küçük güçlü sintine pompaları.
Uzun çıkış hortumu kullanmak gerekirse çek valfi anti sifonun hemen altına koymak gerekir ki,
boruda su kalmasın.
Ancak bu durumda da sintinede bir miktar su kalır.
-
Tesadüfün ( açılan konunun ) böylesi...Can Hoca kabusumu yazmış !
...
Ikincisi pompalardan çıkan hortumların çek valfleri var, hortumlar da su hattının yaklaşık 25 cm altından 1,45- 1,50 m kadar güverte altına kadar yükselip deve boynu yapıp, fileto çizgisi hizasındaki deşarj vanalarına gidiyor.
Aali reisim. Anlayamadım... Sintine pompalarınızın hortumu su hattının 25 cm aşağısından başlıyor, sonra su hattının 150 cm yukarısına kadar yükselip yine su hattından mı denize çıkıyor? Eğer öyleyse, vuran dalgalar sifon yapana dek hortum içinden 150 cm yüksekliği mi aşmışlar yani?
-
Uyutmazsınız adamı.
Uyu sen uyu.
Rahat ol.
Bavaria’larda sintine çıkışı kıçta suyun 30 cm üstünde.
(En azından benimkinde)
-
Tesadüfün ( açılan konunun ) böylesi...Can Hoca kabusumu yazmış !
...
Ikincisi pompalardan çıkan hortumların çek valfleri var, hortumlar da su hattının yaklaşık 25 cm altından 1,45- 1,50 m kadar güverte altına kadar yükselip deve boynu yapıp, fileto çizgisi hizasındaki deşarj vanalarına gidiyor.
Aali reisim. Anlayamadım... Sintine pompalarınızın hortumu su hattının 25 cm aşağısından başlıyor, sonra su hattının 150 cm yukarısına kadar yükselip yine su hattından mı denize çıkıyor? Eğer öyleyse, vuran dalgalar sifon yapana dek hortum içinden 150 cm yüksekliği mi aşmışlar yani?
Evet, güverte hizası su hattından 1.20 m yukarıda...Sıntine pompaları da su hattından 20-30 cm alttadır. Yani deniz benim kayığın içinde 1.5m yükselmemişse bile rahat 1.40 m tırmandı ve buna ( her yarım saatte bir pompalar çalışarak emişi basışa cevirmelerine rağmen ) 13- 14 saat boyunca devam etti. Pompalar basarak sifonu bozsalar dahi demek ki sifon yapma hadisesi bu sürede en az 20 kere tekrarlandı ? :-[ ?0-?
-
Aali bey geçmiş olsun.
Sizin başınıza gelen olayda sintine çıkış sisteminizde ki vanalar size o an için yardımcı olmuş.
Ancak sintine çıkış sistemine vana konmamalı.
Evet : haklısınız. Aslen " gerçek " sintine pompalarımın çıkışlarında vana yok. Bunlar da 2 tane, biri manuel, diğeri otomatik şamandıralı ve yine deve boyunlu ve çek valfli ama, bunlarda da anti sifon aparatı yok. Demek ki derhal eklenecek...
Olayı çıkaran bu vanalı pompalar sadece motor bölmesi için düşünülen ilave 2 küçük pompaydı.
-
Uyutmazsınız adamı.
Uyu sen uyu.
Rahat ol.
Bavaria’larda sintine çıkışı kıçta suyun 30 cm üstünde.
(En azından benimkinde)
Zaten başıma ne geliyorsa Aali ve Can abilerden.
-
Teknede değilseniz bütün su hattı altı bağlantılarınızın vanalarını kapatın reisler.
Sifon yapmasa da hortumu fare yiyebilir. :)
-
Oğuzhan sistemi şemada ki hale getir
(https://www.firstchoicemarine.com/images/genre/large/Bilge-Pump-System-500w.jpg)
Can hocam, bu şemadaki checkvalfin yeri yanlış olabilir mi? Bu checkvalfin çalışması için kapakçığın, sadece kapağı kaldıracak kadar bir güce sahip, yaylı olması gerekir. Yay yoksa checkvalf iş görmez ve içeri su girer. S yaptırılan hortumun diğer tarafında olması daha doğru değil mi? Yoksa burada checkvalf, tuvaletlerin içindeki gibi, farklı bir sistemle mi çalışıyor?
-
Erdal hocam , en iyisi manuel ve elektrikli sintine pompalarının çıkış kovanlarının ayrı ayrı olması lazım.
Her halukarda her ikisine de ayrı ayrı geri dönüş stoplama valfi lazım.
Benim teknemde çıkışlar ayrı ayrı ve su hattının epey üzerinde olmalarına rağmen geri dönüş valfli her ikiside.
Selamlar ,
-
Öcal hocam, öğrenmek istediğim; tek de olsa checkvalfin "S"'in diğer tarafında olması gerekip gerekmediği. Tabii bu soru, sistem yaylı ise veya tuvaletlerin içindeki gibi, dışarıdan geliş yönünde yumuk, checkvalfler için geçerli değil. Kendi ağırlığıyla çalışan sistemler için geçerli.
-
Hımm , bu şemada iki sistemin birleşiminden sonra , çıkış kovanına yakın olan bölümde olması lazım. ::)
-
Konular birbirine girmiş birazcık ama aslında gayet basit.
Birkaç kere batmış birisi olarak bildiklerimi ve yaşadıklarımdan çıkarttıklarımı şöyle özetleyebiliirm.
1-Eğer tekne içinde seviyesi artan tuzlu su girişi varsa, nereden geldiğini falan araştırmadan tüm vanalar kapatılır
2-Eğer hala su yükseliyorsa bu konu zaten bu topiğin tartışması değildir ))
3- Manuel ve elektrikli pompanın çıkışları aynı olmaz
4-Sintine pompaları su çıkışları su seviyesi üstünde vanasız olur
5-Dolayısıyla yan yatmış teknede bunları küpeşteye koyamayacağımız için arka tarafa kadar uzatıp kıçtan bir yerden denize vermek standart uygulamadır. Kemere hattında yeni bir yeri delmeyiniz...
6-Deve boynu şarttır. Eğer siz yapacaksanız en yüksek dalgaya göre ölçün biçin, kokpitin tamamı su içinde kalacakmış gibi düşünün
7-Deve boynu varsa antisifon da şarttır. Antisifon koyarsanız nispeten sifona engel olursunuz ama yine de güvenmeyin derim.
Can Deniz'in elektrikli sintine pompasının uyarısı olmalıdır tespitine gönülden katılıyorum.
Bu düzenek aküden direkt alınmalıi sigortalı olmalı ama panelden bağımsız yapılmalıdır.
Eğer hasbelkader çalışırsa ister marinada ister seyirde herkesi uyandırmalıdır.
Dolayısıyla biz kuyu içine bunu sallandırmıyoruz.
Nispeten yüksek seviyeye monte ettik.
Kaan kaptan'ın firarların çalışması ile ilgili çözümünü alkışlıyorum.
Ben kişilik sebebiyle belki, her çıkışımda tüm vanalarımı kapatmıyorum, ama eğer motor vanasını kapatırsam Can Deniz'in dediği gibi kesinlikle bir uyarı sistemini motor anahtarına asmak lazım. Ya da motor şalterini de kapatmak bir başka çözüm olabilir... ))
Bakımlı sık ziyaret edilen limandaki tekne sifondan dolayı batmaz...
Enseyi çok da karartmayın ))
-
Konular birbirine girmiş birazcık ama aslında gayet basit.
3- Manuel ve elektrikli pompanın çıkışları aynı olmaz
Mehmet reis neden olmaz ?
-
Oğuzhan sistemi şemada ki hale getir
(https://www.firstchoicemarine.com/images/genre/large/Bilge-Pump-System-500w.jpg)
Can hocam, farş tahtamın altındaki sintineden kıça doğru hortum geçirebileceğim tek bir delik var. O delik zaten 25 mm çapında. Tek hortum geçirebiliyorum.
-
Oğuzhan reisim, çok gerekliyse bir delik daha açamaz mısın?
Ben de tekneyi terkederken bütün vanaları ve sigortaları kapatırdım. Ama tekneye girince ihtiyaç olanları ve motor soğutma suyu vanasını muhakkak açardım, unutmamak için. Bir gün bir saatlik bir seyir dönüşü sırasında birden vanayı açmadığımı hatırladım. Hızla aşağıya inip merdiveni kaldırdım ve vanayı açtım. Ama motor çalıştığı sürece egzozdan su geliyordu. Bu durumda vananın bozuk olduğuna ve kapanmadığına hükmettim. Daha sonra incelerken ikinci bir soğutma suyu girişi ve vanası olduğunu keşfettim. Aslında vana bozuk değilmiş ama ikinci vana hep açık duruyormuş.
Ders 1;Öncelikle sahip olduğumuz teknenin her santimetre karesini araştırıp öğrenmek gerekir.
-
Oğuzhan reisim, çok gerekliyse bir delik daha açamaz mısın?
Ben de tekneyi terkederken bütün vanaları ve sigortaları kapatırdım. Ama tekneye girince ihtiyaç olanları ve motor soğutma suyu vanasını muhakkak açardım, unutmamak için. Bir gün bir saatlik bir seyir dönüşü sırasında birden vanayı açmadığımı hatırladım. Hızla aşağıya inip merdiveni kaldırdım ve vanayı açtım. Ama motor çalıştığı sürece egzozdan su geliyordu. Bu durumda vananın bozuk olduğuna ve kapanmadığına hükmettim. Daha sonra incelerken ikinci bir soğutma suyu girişi ve vanası olduğunu keşfettim. Aslında vana bozuk değilmiş ama ikinci vana hep açık duruyormuş.
Ders 1;Öncelikle sahip olduğumuz teknenin her santimetre karesini araştırıp öğrenmek gerekir.
Erdal reisim, sintine çıkışım kıça doğru motor yatağının altına çıkan bir tünelden ibaret. O tüneli genişletmeye çalışırsam sifon yaptırmadan tekneyi batırabilirim😊. Bu başlığa fotoğrafını koyduğumda daha net anlaşılacak durumum sanırım 😊
-
Ben de tekneyi terkederken bütün vanaları ve sigortaları kapatırdım. Ama tekneye girince ihtiyaç olanları ve motor soğutma suyu vanasını muhakkak açardım, unutmamak için. Bir gün bir saatlik bir seyir dönüşü sırasında birden vanayı açmadığımı hatırladım. Hızla aşağıya inip merdiveni kaldırdım ve vanayı açtım.
Ders 1;Öncelikle sahip olduğumuz teknenin her santimetre karesini araştırıp öğrenmek gerekir.
Güzel tespitler, cok yararli bilgiler.
10-15 sene boyunca cesitli tekneler kiraladim, simdi kendi teknelerimde dahil hic birinde hic bir zaman hic bir kosulda
vana kapatim acmadim, cahilligimden
olsa gerek sansimda iyiymis herhalde hic bir sorunda yasamadim bu güne kadar,
Burdaki kayihi 2 senedebir cikariyorum sudan 11 senedir vanalari hep acik.
Motor suyunu kesinliklen kapatmam cünkü acmayi unutacagim kesin.
Fakat 3500 lük iki sintine pompasi aldim onlari Merem reisin dedigi gibi yapacagim direk akülere.
Bazen bir seyleri iyi yapayim derken daha cok bozmakta var, gider deligi diye delik acip su dolmasini sebep olmak hic te hos olmaz.
Bilgisayarcilarin ünlü sözü, (calisan sisteme dokunma)
-
Sintine çıkışları tekne kıçına ve su kesiminin üstüne bağlanırsa sifon yapmaz. Tekne hangi koşulda olursa olsun, bordası suya giriyorsa orası su kesiminin altı sayılır. Su kesiminin üstüne bağlandığında deveboynu ve/veya cekvalf kullanmaya gerek kalmaz.
Sintine pompalarının enerjilerini aküden doğrudan alma fikrine ise her hangi bir anahtardan greçmeden önce akü bağlantısı yapılması olarak anlıyorum. Teknelerde akülere + ve - kutuplarına bağlanan ana kablo dışında başka bir kablo bağlantısı yapılmamalıdır. Sintine pompası bağlantıları bu kabloların bağlandığı ana bardan veya anahtardaki ucundan alınmalıdır.
-
Can Hocam,
2009 yılında henüz 1 yaşında bile olmayan bir Jeanneau 50 DS, Knidos Bodrum yolunda şu ana kadar hiç kimsenin net olarak nedenini bilemediği, baş tarafta içerde aşırı su yükselmesi ile birkaç dakikada kaynadı gitti. Tekne ağır deniz koşulları nedeni ile çok fazla dövünüyordu. Yorumlar hep baştaki hatch'in açık kaldığı ( havalandırma amacı ile nedense kapaklar öne açılıyor ), veya çıpanın serbest kalıp pruvayı döverek gövdede delik açtığı ile sınırlı idi. Sizin önermeniz bu teknenin kaybına muhtemel bu durumun yol açtığını düşündürüyor bende. ,
Çok teşekkürler bilgiler için
-
Şu sintine pompası mevzuunda araya gireyim, nitekim gülen de oluyor bana ama Yengeç'te iki miço ve bir impelerli olmak üzere 3 tane flatörle donatılmış sabit, bir tane 12 V, bir tane 24 V mobil iki miço daha, bir sabit manuel sintine pompası var. Bir de üzerine 220 V dalgıç ekledim arşive. Şakasının bile gözümü korkuttuğu bir konu bu.
Üç sabit pompa direkt olarak akülere bağlı. Mobil olanlar çakmak soketli.
Yedek olarak iki adet TMC miço, iki adet flatör her daim "sıfır" olarak bekliyor.
-
Teknede en az iki adet bağlı elektrikli pompa olmalı, bir tanesi küçük, teknenin içine sağdan soldan gelebilecek sulafrı tahliye etmek için, diğeri ise bulunabilen en büyük kapasitede ve sintineye sığabilecek ve flatörlü ise, küçük pompanın flatöründen biraz daha yüksekte olmalı, bu pompalar özellikle seyir sırasında işe yararlar. Marinada ise bunlara ek olarak 220v pompa donatılabilir, bu pompa çalışmaya başladığında bir de alarm çalmalı. Denizde el ile çalışan pompanın başında oturup su basmak yerine, elektrikli olan lar çalışıren, kaçağkn yerini bulup kapatmaya çalışmak daha doğrudur.
-
Hadi çok pimpirikliler için bir değişken de ben ekliyeyim çorbaya! :)
Aküleriniz ne seviyede suruyor, sintine pompanız yetişemezse ne kadar sürede su altında kalır hiç düşündünüz mü?
Su seviyesinin üstünde, yukarılarda bir emergency akü fena olmaz he? :)
öZgür (tapatalk)
-
Aali abininkine benzer durum ilk teknemde başıma gelmişti. Bu tekneyi yaparken tüm çıkışlara paslanmaz çalpara valf koydum. Tuvalet su alış hariç her yerde çalpara valf var yani. Bana ciddi bir iç huzuru sağlıyor. :)
(https://i.hizliresim.com/azRgBR.png)
(https://i.hizliresim.com/8YoXEr.jpg)
(https://i.hizliresim.com/YgRV5a.jpg)
İç mekanizması budur.
-
İçinde yay olan, mil olan, mekanik hareketli kapak olan çekvalfler bana hiç güvenli gelmiyor, onun yerine şu aşağıdaki benzer hiçbir mekanizması olmayan plastik toplu basit çekvalfler daha uzun ömürlü olur gibi düşünüyorum;
(http://www.sistema-turk.com/Turkce/Images/cek-valf-kesit-soket.gif)
-
Hadi çok pimpirikliler için bir değişken de ben ekliyeyim çorbaya! :)
Aküleriniz ne seviyede suruyor, sintine pompanız yetişemezse ne kadar sürede su altında kalır hiç düşündünüz mü?
Su seviyesinin üstünde, yukarılarda bir emergency akü fena olmaz he? :)
öZgür (tapatalk)
Benim akülerim malum şüphelimiz motor bölmesinde. Allahtan aklıma gelmiş, akü kutuları yaptırıp karinadan bir 35-40 cm yukarı koymuşum. Akünün yüksekliği de 25 cm olsa, suyun kutup başına ulaşması için demek ki en az 60 cm yükselmesi lazım sintinede.
Çek valfleri de çalparalılar yerine küreliler ile değıştireyim diyorum.
-
Benim teknemde HR 352 manual sintine pompası sadece deniz bağlantılı Elektrikli sintine pompası çıkışının deniz bağlantısı yok teknenin içinde uzun bir hortumla istenildiğinde sintinenin bidonlara yada atık alım merkezlerine verilmesine izin veriyor bu sistem. Türkiyedede geçerli olan çevre koruma kanunlarına göre otomatik sintine pompası sintinenizdeki mazotu yada yağı ayrıca duş sularını denize basarsa ciddi bir ceza ile karşılaşabilirsiniz.Benim bildiğim otomatik sintine pompası çıkışı direk deniz bağlantılı olmamalı teknelerde.
-
Can Hocam,
2009 yılında henüz 1 yaşında bile olmayan bir Jeanneau 50 DS, Knidos Bodrum yolunda şu ana kadar hiç kimsenin net olarak nedenini bilemediği, baş tarafta içerde aşırı su yükselmesi ile birkaç dakikada kaynadı gitti. Tekne ağır deniz koşulları nedeni ile çok fazla dövünüyordu. Yorumlar hep baştaki hatch'in açık kaldığı ( havalandırma amacı ile nedense kapaklar öne açılıyor ), veya çıpanın serbest kalıp pruvayı döverek gövdede delik açtığı ile sınırlı idi. Sizin önermeniz bu teknenin kaybına muhtemel bu durumun yol açtığını düşündürüyor bende. ,
Çok teşekkürler bilgiler için
O konuyu bende okumustum, tartismalarinda büyük ihtimalle (bow thruster) rin kopmasi
ve ordan iceri su dolmus olmasi konusulmustu.
-
Bir de şu alternatifi tartışsak ;
Matay'in Sarıyaz II hatıratından anımsayacaksınız , hani yüzen gezen farş tahtaları ve boğulan lap top olayı. Mehmetin teknede de bir kaç sintine pompası vardı, hepsini çalıştırmıştık, pompalar basıyor basıyor ; su bir kaç milim bile azalmıyor...
Sonunda şunu keşfettik, sintine pompası, eviye vs gibi nesnelerin giderleri kuzine tezgahının altinda gizli yaklaşık 5 litre hacimli krom bir depocuğa toplanmış ; buradan tek bir borda çıkışıyla denize verilmişti. Meğer Ayvalıktaki o harika tekne renovasyon ekibi bunun hortumunu söküp bi kenara koymuş. Sintineden basılan su mutfak tezgahının altindaki depodan yine sintineye akıyormuş...( Benzer bir hadiseyi ben de ilk teknem Uçarı'da yaşamıştım, boyacı portuçun içini boyarken önüne çıkan sintine pompasının tahliye hortumunu borda çıkışından söküp, sintinenin içine yatırmış. Tekneye yağmur suyu dolunca otomatik sintine çalışmış, aynı suyu tekne içinde devrede devrede aküyü de bitirmişti ).
Teknede fazla delik delmek istemeyenler veya riski azaltmak isteyenler için Matay'ın teknesindeki gibi tüm tahliyeleri bir depoda toplayıp oradan tabii akışla deşarj etme fikrine ne dersiniz ?
-
Benim teknemde HR 352 manual sintine pompası sadece deniz bağlantılı Elektrikli sintine pompası çıkışının deniz bağlantısı yok teknenin içinde uzun bir hortumla istenildiğinde sintinenin bidonlara yada atık alım merkezlerine verilmesine izin veriyor bu sistem. Türkiyedede geçerli olan çevre koruma kanunlarına göre otomatik sintine pompası sintinenizdeki mazotu yada yağı ayrıca duş sularını denize basarsa ciddi bir ceza ile karşılaşabilirsiniz.Benim bildiğim otomatik sintine pompası çıkışı direk deniz bağlantılı olmamalı teknelerde.
Burak reis, ilginç bir noktaya değinmişsiniz. Altı sakal üstü bıyık meselesi gibi. Bu durumda bir de yedek pis su alım teknesi bulunduracağız yanımızda galiba ;D. Normal sintine suyu için bir depo olabilir ama batma tehlikesi olan teknede ne yapacağız. Yasalar deli gömleğine dönüşmemeli kanımca, ya da öyle uygulanmamalı. Yine de bu görüş üzerine ciddi konuşup tartışmak gerekir.
-
Erdal reis yanımızda atık alım teknesi taşımamıza gerek yok sintineye su girerse Yağmur veya deniz suyu içinde yağ ve mazot yoksa denize basabilirsiniz bendeki gibi bir sistemle yapılacak şey hortumu denize sallandırıp pompanın sigortasını açmak fakat otomatik sistemlerde böyle bir şansınız yok . Benim söylediğim otomatik sintine pompası sizin kontrolunuz olmadan sintineyi denize basar Yağ ve mazot varsa içinde teknenizin batması ödeyeceğiniz cezadan daha ucuza gelecektir en azından Avrupa ve kuzey Amerikada durum böyle.Sifon derdide ortadan kalkıyor böylece teknenin içinde bir hortum veya vana koparsa zaten sintine pompası bu suyu boşaltmaya yetmez.
-
Birden aklıma geldi, daha öncede yazılmıştı galiba; bir küçük (depoya tahliye eden), bir de büyük ve belli bir seviyenin üstünde (denize tahliye eden) pompa bulundurmak bir çözüm. Ama bürokrasi yine de ne der bilemem :).
Burak reis, bu esnada siz de yazmışsınız. Son anda farkettim :).
-
Denizde olmak risk teşkil ediyor artık yanlış yere çapa attın yerine göre binlerce dolar cezası var denizi yanlışlıkla kirlettin tekneyi ver çık gibi bir durum oluştu .Yunanistan sigorta klozlarında 150.000 Euro denizi kirletme teminatı istiyor böyle bir durumla karşılaşırsak sigorta bize nasıl bir dönüş yapar hiçbir fikrim yok.
-
Çek valfleri de çalparalılar yerine küreliler ile değıştireyim diyorum.
Ben atladım sanırım Ali abi,vanadan sonraki çalpara valf neden çalışmamış?
-
Bilmem ? Iki pompanın hemen çıkışlarında metal gövdeli, düzgün ( yatay) yerleştirilmiş iki çalparalı çek valf var...
Benim aklıma gelen bir şekilde bir şeylerin kapakçıkları tam kapanmaz hale getirdikleri...Talaş olabilir, toz, kir, zamanla epey eskiyip tozuyan ve dökülen ses yalıtım malzemelerinin ( onları geçen sene söküp, başka bir yalıtım malzemesi uyguladık motor bölmesine ) artıkları olabilir ?
-
O işe uygun küresel çekvalf varmı abi?Birde çalpara valfin açısı 10 derece gibi olmalı. Pozisyonlarında bir bozulma olabilirmi?
-
O işe uygun küresel çekvalf varmı abi?Birde çalpara valfin açısı 10 derece gibi olmalı. Pozisyonlarında bir bozulma olabilirmi?
Bilemiyorum, araştırayım bakayım bir...
Bu arada ; yabancı dergilerde ara sıra görüyorum, su altında da donabilen yalıtım macunları var ; Türkiyede de bulabilir miyiz onları ?
-
Sun diz aqua yı bir incelermişsiniz abi
-
Tedbiren Forespar-staplug ürünü tavsiye ediyorum
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Sun diz aqua yı bir incelermişsiniz abi
Sun fix aqua'yi eski teknemde epey kullandım, sanırım ( kuruyup taşlaşmadıysa ) hala alet kutumda da vardır. Fakat benim yabancı dergilerde gördüğüm malzemeler daha az kıvamlı ve öyle 50 gr filan değil, kiloluk kutularda satılan bir şeylerdi. Yani hesapta gövdede bir yara vs olursa büyük bir alanı karşı su basıncına rağmen dolduran ve yalıtan bir malzeme.
-
Aali reisim,
bunu kastediyorsun sanırım. Deniz dükkanı, marintek vs. vardı
250gr,½ kg çeşitli ebatlarda bulunuyor.
(http://[url=https://hizliresim.com/BLgpQg][img]https://i.hizliresim.com/BLgpQg.jpg)[/url][/img]
-
(https://i.hizliresim.com/8Yo477.jpg) (https://hizliresim.com/8Yo477)
-
Evet, sağolun ; tam da bu tip bir malzeme arıyordum.
Internette araştırayım şimdi...
-
Oğuzhan sistemi şemada ki hale getir
(https://www.firstchoicemarine.com/images/genre/large/Bilge-Pump-System-500w.jpg)
Can hocam, bu şemadaki checkvalfin yeri yanlış olabilir mi? Bu checkvalfin çalışması için kapakçığın, sadece kapağı kaldıracak kadar bir güce sahip, yaylı olması gerekir. Yay yoksa checkvalf iş görmez ve içeri su girer. S yaptırılan hortumun diğer tarafında olması daha doğru değil mi? Yoksa burada checkvalf, tuvaletlerin içindeki gibi, farklı bir sistemle mi çalışıyor?
Biraz uzak kalmıştım sizin sorunuz gözden kaçmış affola.
Erdal bey yukarıda ki resimde görülen Non -Return Valve denen nane molla aşagıda görünen nesneden.
Çalpara sistemli çek valf kullanılırsa o zaman sizin dediğiniz gibi < S > yaptırılan hortumun diğer tarafına konması gerekir.
(http://www.sistema-turk.com/Turkce/Images/cek-valf-kesit-soket.gif)
-
Sintine çıkışları tekne kıçına ve su kesiminin üstüne bağlanırsa sifon yapmaz. Tekne hangi koşulda olursa olsun, bordası suya giriyorsa orası su kesiminin altı sayılır. Su kesiminin üstüne bağlandığında deveboynu ve/veya cekvalf kullanmaya gerek kalmaz.
(https://www.oceanhardware.co.uk/wp-content/uploads/2016/04/swan-sailing-yacht.jpg)
Resimde ki teknenin görüldüğü gibi küpeşteleri su içinde.
Bu durumda sintine çıkışlarını direğe mi taşımamız gerekiyor.
Ayrıca Kırmızı ile renklendirdiğim görüşünüz, doğru olmadığı gibi, çok tehlikeli.
-
Oğuzhan sistemi şemada ki hale getir
(https://www.firstchoicemarine.com/images/genre/large/Bilge-Pump-System-500w.jpg)
Can hocam, bu şemadaki checkvalfin yeri yanlış olabilir mi? Bu checkvalfin çalışması için kapakçığın, sadece kapağı kaldıracak kadar bir güce sahip, yaylı olması gerekir. Yay yoksa checkvalf iş görmez ve içeri su girer. S yaptırılan hortumun diğer tarafında olması daha doğru değil mi? Yoksa burada checkvalf, tuvaletlerin içindeki gibi, farklı bir sistemle mi çalışıyor?
Biraz uzak kalmıştım sizin sorunuz gözden kaçmış affola.
Erdal bey yukarıda ki resimde görülen Non -Return Valve denen nane molla aşagıda görünen nesneden.
Çalpara sistemli çek valf kullanılırsa o zaman sizin dediğiniz gibi < S > yaptırılan hortumun diğer tarafına konması gerekir.
(http://www.sistema-turk.com/Turkce/Images/cek-valf-kesit-soket.gif)
Teşekkür ederim Can hocam.
-
Teknenin küpeşteleri su içinde iken üzerine çizgi çizilen yerde kıçta bir çok alanın su kesiminin üstünde kaldığı açıkça görülüyor. Bu alanlar tekne bayıldığı zaman ve kıçtan dalga geldiğinde bile su seviyesinin üstünde kalır.
-
(https://i.ytimg.com/vi/G6VL_QE559M/hqdefault.jpg)
http://footage.framepool.com/fr/shot/578121021-portland-maine-raz-de-maree-ancrer-poteau-en-bois
Hem neyi tartışıyoruz ki.
alt tarafı üç otuz paraya sintine tahliye borusuna takılacak bir aparat.
Aali bey başına geleni yazmış işte.
Tesadüfün ( açılan konunun ) böylesi...Can Hoca kabusumu yazmış !
...
Ikincisi pompalardan çıkan hortumların çek valfleri var, hortumlar da su hattının yaklaşık 25 cm altından 1,45- 1,50 m kadar güverte altına kadar yükselip deve boynu yapıp, fileto çizgisi hizasındaki deşarj vanalarına gidiyor.
Aali reisim. Anlayamadım... Sintine pompalarınızın hortumu su hattının 25 cm aşağısından başlıyor, sonra su hattının 150 cm yukarısına kadar yükselip yine su hattından mı denize çıkıyor? Eğer öyleyse, vuran dalgalar sifon yapana dek hortum içinden 150 cm yüksekliği mi aşmışlar yani?
Evet, güverte hizası su hattından 1.20 m yukarıda...Sıntine pompaları da su hattından 20-30 cm alttadır. Yani deniz benim kayığın içinde 1.5m yükselmemişse bile rahat 1.40 m tırmandı ve buna ( her yarım saatte bir pompalar çalışarak emişi basışa cevirmelerine rağmen ) 13- 14 saat boyunca devam etti. Pompalar basarak sifonu bozsalar dahi demek ki sifon yapma hadisesi bu sürede en az 20 kere tekrarlandı ? :-[ ?0-?
-
Hep "aykırılamak" terimini anlatır dururum, hatta bir sohbetimiz Üzerine Değerli Tayfun Timoçin de konuyu yazmıştı. Bu teknenin hareketlerinde net görülüyor. Biz balıkçılık yaparken zaman zaman dalgalı havada ağ basarken dümen tuttuğum olurdu. Biraz dikkatimi dağıtsam aşağıdan fırça gelirdi. Ağkurulatmasana şu kayığı, adam gibi tut şu dümeni diye. Bizim yörenin şivesinde aykırılamak=ağkurulamak şeklinde kullanılırdı. Ben bizim yöreye özgü bir kelime sanardım. Taki Pupa yelken de Rahmetlinin de iskotalarla yaptığı rüzgar dümenini anlatırken bu kelimeyi kullandığını görünce şaşırmıştım. (Yeni baskıda sayfa 35 yada 36 nın altında biryerlerde dip notlarda geçiyordu sanırım.)
-
aykırılamak tabirini,
videonun 11. ve 20. saniyeleri arasında ki tavırlarına diyorsunuz sanırım.
-
aykırılamak tabirini,
videonun 11. ve 20. saniyeleri arasında ki tavırlarına diyorsunuz sanırım.
Evet 35. saniyede de var, Allah'tan kayık güzel iyi toparlıyor. ayna kıç olsaydı daha sıkıntılı olabilirdi.