Heyamola Hey

Bahriye Mektebi => Makina => Konuyu başlatan: Mehmet Atay - 09 Nisan 2017, 23:11:38

Başlık: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Mehmet Atay - 09 Nisan 2017, 23:11:38
Değerli Reisler,

Daha önce "kısa ve az maceralı yolculuk" gibi (valla link beceremiyorum) bir başlık altında anlattığım motor arızasının sebebi, eşanjörün nasıl diyeyim, erimesi gibi bir nedenle ortaya çıktığı tespit edildi.

Geçen sene de, benzer durum Aali'nin Sanela'sında da ortaya çıkmıştı. Manifoltu erimişti.

Bunun sebebi olarak söylenen, içlerinde tuzlu su ile uzun süre yatmaları söyleniyor. Ve neredeyse 10 yaş civarı bir çok teknede duyuyorum bu konuyu.
Bu konuda görüşlerinizi merak ediyorum.

Sizlere danışmak istediğim ikinci da şu: bu soruna karşı önerilen sezon sonu soğutma sisteminin tatlı su ile devridaimi. Ama bu kolay değil. Su giriş vanası kapatılıp, hortum sökülüp, tatlı su kovasına sokulacak filan. Şimdi bunu yılda bir yapsak tamam, ama mesela bir kullanıyoruz, sonra 1 ay yatıyor. Sonra bir daha kullanıyoruz, bir ay, kırk gün daha yatıyor.

Benim şöyle bir fikrim geldi. Tatlı su deposundan bir hortum ile gelen suyu 3'lü vana ile soğutma suyu girişine bağlamak. Tekneyi tatil dönüşü kapatırken, bu vanayı deniz suyundan tatlı suya çevirip tüm sistemi durulamak.
Bu konuda da görüşlerinizi merak ediyorum.
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 09 Nisan 2017, 23:35:28
Değerli Reisler,

Daha önce "kısa ve az maceralı yolculuk" gibi (valla link beceremiyorum) bir başlık altında anlattığım motor arızasının sebebi, eşanjörün nasıl diyeyim, erimesi gibi bir nedenle ortaya çıktığı tespit edildi.

Geçen sene de, benzer durum Aali'nin Sanela'sında da ortaya çıkmıştı. Manifoltu erimişti.

Bunun sebebi olarak söylenen, içlerinde tuzlu su ile uzun süre yatmaları söyleniyor. Ve neredeyse 10 yaş civarı bir çok teknede duyuyorum bu konuyu.
Bu konuda görüşlerinizi merak ediyorum.

Sizlere danışmak istediğim ikinci da şu: bu soruna karşı önerilen sezon sonu soğutma sisteminin tatlı su ile devridaimi. Ama bu kolay değil. Su giriş vanası kapatılıp, hortum sökülüp, tatlı su kovasına sokulacak filan. Şimdi bunu yılda bir yapsak tamam, ama mesela bir kullanıyoruz, sonra 1 ay yatıyor. Sonra bir daha kullanıyoruz, bir ay, kırk gün daha yatıyor.

Benim şöyle bir fikrim geldi. Tatlı su deposundan bir hortum ile gelen suyu 3'lü vana ile soğutma suyu girişine bağlamak. Tekneyi tatil dönüşü kapatırken, bu vanayı deniz suyundan tatlı suya çevirip tüm sistemi durulamak.
Bu konuda da görüşlerinizi merak ediyorum.

Mehmet reis, volvo pentanın kullanıcı kılavuzunu okumaktayım. Bahsettiğiniz işlemi uzun süre kışlayacak tekneler için yapılması gerekir diye belirtmişler ve haklılar. Mesela rafinerilerde kullanılan eşanjörler ( petrol ürünleri korozif değildir ancak birikerek boruları tıkar ve akış çaplarını küçültür. Bu da eşanörü çalışma şartlarının dışında çalışmaya zorlar) her ay sistemden ayrılıp yıkanır. Yani önerilen yöntem çalışma mekaniği açısından doğru. Sizin bulduğunuz çözüm de gayet uygun gibi. Ben meslek hayatımda karşılaştığım sorunlara benzer çözümler getirmiştim, sanırım teknede durum değişmez. Ancak 3 yollu vana ile besleyeceğiniz suyun basıncının sistem basıncına eşit olması lazım. Ya  da eşanjördeki tuzlu suyu bir şekilde boşaltıp 3 yollu vana marifetiyle temiz suyu eşanjöre vermeniz lazım. Tuzlu suyu tatlı su basıncı ile boşlatmak istiyorsanız basınç değerleri en azından aynı olmalı.
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Mehmet Atay - 09 Nisan 2017, 23:50:39
Basınca gerek olmayak ki.
Vanayı tatlı suya çevirip motoru çalıştırdığımda, sistem, impeller vasıtası ile tatlı suyu emmeye başlayacak.
Umarım :-)
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 09 Nisan 2017, 23:54:01
Basınca gerek olmayak ki.
Vanayı tatlı suya çevirip motoru çalıştırdığımda, sistem, impeller vasıtası ile tatlı suyu emmeye başlayacak.
Umarım :-)

Bahsettiğiniz sistemi şimdi daha iyi anladım. Teknik olarak gayet mantıklı ve makul. Sadece 3 yollu vana :) . Yabancı forumlarda benzer çözümü aradınız mı ?
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Mehmet Atay - 09 Nisan 2017, 23:56:01
Yok. Bakmadım hiç. Ben buldum havasındayım.
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 10 Nisan 2017, 00:04:11
Yok. Bakmadım hiç. Ben buldum havasındayım.
Yarın tekrar okuyacağım kılavuzu. Yanlış hatırlamıyorsam o da sadece boşlatın demiyordu. Temiz su ile devir daim yapın diyordu. Eğer demiyorduysa ayıplarını bulmuşsunuz demektir. Boşaltmak tuzu temizlemez. Sistemde bir şekilde tuz kalır. Bizim meslekte "flushing" temizleme dediğimiz işlem sizin kurguladığınız sistem. Temizleyici akışkanın basıncıyla sistemi kötü akışkandan temizlemek. Tebrikler. Kendi teknemde uygulayacağım :)
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Âli San - 10 Nisan 2017, 01:33:07
Şu güzel ülkede işletmeci ışletmeciliğini, mühendis mühendisliğini, efem imam hatipli imamlığını yapsa gül gibi gecinip gideceğiz ; olmuyor !  ?0-?
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Mehmet Atay - 10 Nisan 2017, 08:03:15
Bravo. Aynen dediğiniz gibi Aali Bey.

Bu muazzam fikir daha önce mühendislerimizin aklına gelsieydi, bunca denizci yüzlerce, binlerce avro ödemezdi bozulan parçalara...
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 10 Nisan 2017, 09:01:43
Tuzlu suyun geçtiği yerde metal yıkımını engellemek oldukça zor. Uzun süre kışlanılacaksa, tatlı su ile yıkandıktan sonra son devirlerde tuzlu su yerine kullanacağımız tatlı suya teknede kullandığımız oranda antifriz katılıp zarar en aza indirilebilir. Tuzlu su devresindeki tutyaları da zamanı geldiğinde yenilemek iyi bir çözümdür. 
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Öcal Turan - 10 Nisan 2017, 10:22:05
Motorun tutyasını muhakkak değiştirmek lazım alttakilerle beraber.
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Âli San - 10 Nisan 2017, 11:59:45
Bravo. Aynen dediğiniz gibi Aali Bey.

Bu muazzam fikir daha önce mühendislerimizin aklına gelsieydi, bunca denizci yüzlerce, binlerce avro ödemezdi bozulan parçalara...

Mehmet Beyciğim, mühendis dediğiniz de ( tıpkı kimi işletmeciler gibi ) el kapısında memur.
Kendi malını üretip afiyetle satmıyor. Başkasının hesabına emeğini satıyor.

Patronuna da gidip : " Heyoo...patron ! Hayat boyu arıza vermeyecek motoru tasarladım ? " derse ossaat yumruğu yiyip, işsizler ordusuna katılacağını bilecek kadar da aklı ve hayat bilgileri de vardır mehendiz takımının.

Bazen mühendis değil, patron da kaçık olabilir...Porsche 1970lerde hiç çürumeyecek , boya istemeyen ( paslanmaz çelikti araba ), çok uzun zaman yaşayabilecek, fazla sıkıştırılmamış motorlu bir araba yapıp piyasaya sürmeye kalkışmıştı...

Rakipler baktilar ki bu işletmede hem patronlar, hem mühendisler kaçık ; öyle bir tepki verip mani oldular ki Porsche de neredeyse bir daha belini doğrultamıyordu.

Ey yabancı bu alemde oyunun kuralları başka türlüdür, sesini çıkarma , sadece uy !
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Mehmet Atay - 10 Nisan 2017, 13:27:26
Bu düzeni yıkacağım.
HAYIR
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Burak Doneray - 10 Nisan 2017, 14:00:35
Sadece deniz suyu soğutmalı motorda tutya vardır.Motorunuzda tatlı su  soğutma sistemi varsa motorda tutya (Zinc) olmaz. Değiştirdim diyen ustalara inanmayınız.

Örnek olarak Volvo penta 2003T kullanım kitapçığında servis kitapçığında tutya var diye yazar Tutyanın yerini servis parça numarasını gösterir gel gelelim motorda öyle bir tutya koyma yeri yoktur.

Kolay gelsin .
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Mehmet Atay - 10 Nisan 2017, 14:45:18
Ben de servise sordum. 75 HP altı Volvo'larda yokmuş.
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Öcal Turan - 10 Nisan 2017, 15:16:09
Önceki teknemde Detroit Dizel (D4 D) 85 HP de eşanşörün önden baktığınızda sol üstünde vardı.
Şimdiki Motorum Mercedes OM 616 , 65HP bunda da var. (Tatlı su soğutmalı ikiside) İkisininde de deniz suyu geçiş kanalları sarı malzemeden ,iki ayrı metalin deniz suyunda temas halinde bulunduğu durumlarda  tutya şarttır. Aksi takdirde dizayn hatası olur bu.

Belki sadece tek çeşit metal kullanıldı ise tutya konulmamıştır.


Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Burak Doneray - 10 Nisan 2017, 15:21:50
(http://i.hizliresim.com/ldQmyg.jpg) (http://hizliresim.com/ldQmyg)

Almanya ile bile yazıştım zamanında onlarda yok diyor.Sizin motorların ikisindede varsa eğer ozaman değiştirmenize hiç bir zaman gerek duymayacaksınız demektir.
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Öcal Turan - 10 Nisan 2017, 15:27:37
Eriyor tutyalar . Ben değiştireyim. :)
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Burak Doneray - 10 Nisan 2017, 15:29:09
O yüzden kolay gelsin diye yazmıştım. :)
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Cem Eğrikavuk - 10 Nisan 2017, 16:26:48
Volvolarda yok. (En azından 40hp'de)

Deniz suyu ile temas eden noktalara tek malzeme kullanılmış. Saildrive da elektriksel olarak izole edilmiş.

Bunların egzost çıkış dirseği meşhur, zaman içinde çürüyor. Paslanmaz çelikden yapanlar olmuş. Eşanjör bloğunda erimeye neden olmuş.
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Öcal Turan - 10 Nisan 2017, 16:39:15
Volvolarda yok. (En azından 40hp'de)

Deniz suyu ile temas eden noktalara tek malzeme kullanılmış. Saildrive da elektriksel olarak izole edilmiş.

Bunların egzost çıkış dirseği meşhur, zaman içinde çürüyor. Paslanmaz çelikden yapanlar olmuş. Eşanjör bloğunda erimeye neden olmuş.

Tek malzeme de kesinlikle gerek yok. En iyi dirsek döküm olanlar.Benim GM de öyle idi.
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Hulusi Gülen - 11 Nisan 2017, 00:30:50
27 HP Yanmar da motor üstünde tutya var mıdır; varsa nerededir?

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 11 Nisan 2017, 22:45:59
Yok. Bakmadım hiç. Ben buldum havasındayım.

Mehmet Reis, Volvo Penta 18 HP D1-20 Motorunun kullanım kılavuzunda sistemi kova yardımıyla temiz suyla doldurmayı kışlama öncesinde tavsiye ediyorlar.

(http://i.hizliresim.com/ALG1nq.png) (http://hizliresim.com/ALG1nq)

Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Mehmet Atay - 11 Nisan 2017, 23:44:12
Teşekkür ederim. Bunu biliyorum. Benim motor olan D1 30'da da tavsiye ediyorlar.
Benim bulduğum, kovayla su taşl, su giriş vanasından hortumu sök, kovaya daldır, sonra her işlemi tersten yapmak derdinden kurtulmak.

Şaka bir yana normalde kılavuz her 15 günde bir motorun çalıştırılmasını ve ısıtılamsını tavsiye ediyor.
Ama ben bir gidiyorum, sonra bir buçuk ay gidemiyorum. Böyle durumda iki arada kalıyorum. Her seferinde hortum sök-tak, kovalarla su taşı yapamayacağım için, bahsettiğim vanalı sistemi kuruyorum. Böylece motoru tatlı su ile devri daim ettirmek, bir bana kolunu çevirmek kadar basit olacak.
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 11 Nisan 2017, 23:57:29
Teşekkür ederim. Bunu biliyorum. Benim motor olan D1 30'da da tavsiye ediyorlar.
Benim bulduğum, kovayla su taşl, su giriş vanasından hortumu sök, kovaya daldır, sonra her işlemi tersten yapmak derdinden kurtulmak.

Şaka bir yana normalde kılavuz her 15 günde bir motorun çalıştırılmasını ve ısıtılamsını tavsiye ediyor.
Ama ben bir gidiyorum, sonra bir buçuk ay gidemiyorum. Böyle durumda iki arada kalıyorum. Her seferinde hortum sök-tak, kovalarla su taşı yapamayacağım için, bahsettiğim vanalı sistemi kuruyorum. Böylece motoru tatlı su ile devri daim ettirmek, bir bana kolunu çevirmek kadar basit olacak.
Rica ederim. Zaten o akşam da Âli reisin karşı çıkmasına rağmen sizin sistemin doğru olduğu düşüncemi paylaşmıştım. Siz buldunuz tebrik ederim :) yabancı forumlara da baktım ama yanılmıyorsam "ben buldum" konusunda haklısınız :) . Basit bir 3 yollu vana ile kova derdine son veriyor tasarladığınız sistem.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Halil Acir - 12 Nisan 2017, 08:56:49
Atay korsanım
Hiç üç kolluyla uğraşma.Deniz suyu giriş vanasını kapat,dışarıdan gelen tatlı su hortumunu süzgecin içine koy,bas marşa.
Heryer temizlenir.
Selamlar
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Mehmet Atay - 12 Nisan 2017, 11:45:45
Kesin daha az maliyetli, belki vana kadar kolay olmasa da basit. Değerlendirmeye değer.

Teşekkürler

Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Hakan Biçen - 12 Nisan 2017, 13:36:48
Mehmet Korsanım,
Bavariasail grubu moderatörü Volkan Görçiz'in teknesinde uyguladığı sistem.
Belki işine yarar.

(http://i.hizliresim.com/NpGNgQ.png)

Selamlar
Hakan Biçen
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Mehmet Atay - 12 Nisan 2017, 13:53:49
Bi "ben buldum" keyfi yaşatmadınız ama...   8-)
Paylaşmayacağım bi daha; kendime saklayacağım.

Not: Bir ara Datça'daki bayrak işlemleri için arayacağım. Sevgiler
Başlık: Ynt: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
Gönderen: Hakan Biçen - 12 Nisan 2017, 14:38:37
Valla yazarken düşünmedim değil :)

Nezaman isterseniz arayın, görüşelim.

Selamlar