Heyamola Hey

Havuzluk => Genel => Konuyu başlatan: Ersin Böke - 04 Aralık 2025, 22:03:31

Başlık: Sanela'nın bağırsakları
Gönderen: Ersin Böke - 04 Aralık 2025, 22:03:31
Çok hoş bir başlık olmadı belki ama durum tam da bu. Şimdi efendim Sanela'da  birden fazla sintine pompası var. Sadece teknenin en çukur noktasında iki adet kendinden flatörlü sintine pompası var. Ancak Aali, sintine'ye olabilecek mazot ve yağ sızıntılarının kamaranın altına sızmaması için iki sintine tasarlatmış. Birincisi bildiğiniz motor bölümünün hemen altındaki sintine ve salon bölümünün sintinesi ve ayrıca da tuvaletteki duşun sintinesi.

Hal böyle olunca bunların vanaları , hortum bağlantıları vs. resmen bir bağırsak sistemi gibi teknenin alt bölümlerinde dolaşıp duruyordu. Sintine çıkışları tam su seviyesinde açıldığından Aali zamanında bununla ilgili bir sifonlama problemi yaşamış. O yüzden sintine çıkış vanaları aldığımdan beri kapalı idi. Motorun altındaki sintine pompaları iş göremediğinden Aali seyyar bir pompa almış ve çok çok yağan yağmurlar sonrası bu pompa ile sintineye biriken suyu almış.

Ben de üç yıl boyunca böyle yaptım. Ancak gerçekten ciddi bir külfet ve tedirginlik yaratıyordu bende. Benim gibi arıza kaptanlar için her yağmur sonrası tekneyi kontrol etmek artık bir takıntı haline gelmişti. Ancak sintine pompaları ve hortumları yapım sırasında ve anladığım kadarı ile motor konulmadan  yerleştirildiğinden bunlara ulaşmak çok ciddi sıkıntı idi.

İşte geçen hafta bir hamle daldım bu bağırsak sistemine. Vanalar zaten kapalı olduğundan önce motorun altındaki sintine pompalarını sökmeye giriştim. Bunları sökmeden önce bu pompaların çıkış boruları üzerindeki çek valfleri söktüm. Pirinç çek valfler çoktan işlevini kaybetmiş zaten. Aali bu sifonlama problemini bence bu yüzden yaşamış olabilir diye düşünüyorum.

Pompalara ulaşmak ayrı bir dert. Önce elektrik bağlantılarını söktüm. Bu sırada elektrik bağlantılarının da son revizyonda yanlış bağlandığı ortaya çıktı. Şöyle ki, Bendeki pompalar kendinden flatörlü ve Sahara marka. Bunun arkasından üç kablo çıkıyor. Bunların kutuplarını iki şekilde bağlayabiliyorsunuz. İlk bağlama yönteminde anahtar ile pompa açılıyor. İkinci bağlama şeklinde ise flatör yükselince pompa devreye giriyor. Ben her iki pompayı da flatör ile devreye girecek şekilde ayarladım şimdi. Deneyerek basitçe hangi kaplo nasıl bağlanacak buluyorsunuz. Basit.

Pompaları söktüm , İyice temizledim. Bozuk zannettiğim pompa temizlenince fıstık gibi çalışmaya başladı. Çok sevindim. Ancak tahmin etmediğim bir durumla karşılaştım pompaları sökerken. Boruların motorun altından geçen kısımları zamanla motor ısısı yüzünden taş gibi olmuşlar. Zerre kıvrılmıyorlar. O yüzden hayli uğraştım sökmek için.

İş yarım kaldı tabi. Gidip altı metre yeni saydam telli borulardan aldım. Aslında gıcığım ben bu telli boruya ya neyse. Zaten o da bana gıcık herhalde ki baş parmağımın kenarını hemen yırtıverdi şerefsiz.

Batikon filan derken tekrar işe koyuldum. Yeni plastik yedekleri ile birlikte çek valfler de aldım tabi. Ancak bir diğer sorun çıkış vanalarına ulaşmak, açmak ve kapamak benim için mümkün değil. Ancak ufak tefek zayıf bir insanın ulaşabileceği bir portuç var Sanela 'da.  Vanalara gelmeden önce hortumlara deve boynu yaptırılmış ancak bunların en tepedeki U noktasına siboplu U borudan konulmamış. İşte Aali 'nin sifon problemine neden olabilecek bir neden daha.

Portuçu boşalttım. Vanalara yetişmem mümkün değil. Ben de krom borudan bir L aparat yaptım. L borunun kıvırdığım kısa kenarını vana kolunun kafasına geçiriyorum. Yaşasın moment ve moment kolu! Bu sayede vanalar hop diye açılıp kapanıveriyor basitçe. Kafadan bir problem daha gitti işte. Çocuk gibi sevindim inanınız.

Daha problemler bitmedi elbette. Borunun deve boynu olan kısımı ise kemere hattının arkasına gizlenmiş. Borunun durumunu görmek mümkün değil. Oysa ben oraya sifonlu U boru yerleştireceğim. Yani görünür ve ulaşılabilir olması lazım.

Tesisattan anlayan genç zayıf bir arkadaşı da buluverince sorun çözüldü. Genç arkadaş portuça girdi. Boruları kemerenin arkasından çıkardı. Aali 'nin söylediği gibi borularda ters U siboplu parça yoktu. Yeni boruları dikkatlice ölçüp deve boyunlarını yeniden yaptık. PLastik sifonlu U larıda kemere hattının üstüne vidaladık ve boruları da formunu kaybetmesin diye cırtlarla güzelce sabitledik.

Sıra sistemin çalışıp çalışmadığını kontrole gelmişti. Sintine 'ye bir kova su döktüm. Sancak tarafındaki sintine pompasının flatörü devreye girmedi. İyi temizlenmemiş belli ki söküp tekrar temizledim. İkinci de flatör devreye girdi. Suyu güzelce bastı dışarıya. Mükemmel.

Ve işte bu yazıyı yazmamın nedenine geldi sıra. Dınınnnnn..

Aali 'nin neden durduk yere sifon problemi yaşadığı şimdi belli oldu işte. Malum çek valfler sizlere ömür olduğundan sintineden suyu bastığınızda problem yok. Sorun sintine de su bittiğinde yaşanıyor aslında. Pompa duruyor ancak pompanın çıkışı ile deve boynunun pompa tarafında boruda su kalıyor. Bu su pompanızda çek valf yoksa ya da işlevini yitirdiyse sintineye geri sızıyor. İşte bu sırada boruda oluşan vakum deve boynunun diğer tarafından suyu emmeye başlıyor anlaşılan.

O yüzden sintine çıkış borularınızı kontrol ediniz. Pompalarınızda çek valf var mı kontrol ediniz , Yoksa alıp takınız pahalı şeyler değiller. Hele benim aldığım temizlenebilir olanlar  Sealux marka . Tavsiye ederim. Bir de bakın bakalım sintine pompalarının çıkış deliği nerede? Su hattının üstünde olmalı.

Sonra sifon filan, durup dururken dertsiz başımıza dert almayalım derim. Bilginize.