Heyamola Hey
Havuzluk => Genel => Konuyu başlatan: Mehmet Arıker - 22 Şubat 2022, 10:53:53
-
Herkese merhaba,
Uzun zamandir aklimda olan ve forumlarimizda pek rastlamadigimiz bir konuya deginmek istedim. Hybrit yada sadece elektrikli olarak uretilen, marine motorlar. Distan takma elektrik motorlar genelde kucuk teknelerde kullanildigi icin, bu yazinin konusu degildir. Icten takma, elektrik / Hybrit sitemler asil konumuzdur. Internette yaptigim kisa bir arastirma sonucunda ulkemiz de bu motorlarin satis ve pazarlamasini yapan, amaca uygun iki firma ( cok sayida olan firmalardan sadece ikisi ) dikkatimi cekti.
1 - Erke marine
Erke marine firmasi, ePropulsion urunlerinin satis ve pazarlamasini yapiyor. Burada bizi ilgilendiren, yelkenli tekneler de kullanilan ve sail drive gibi calisan, ayni zamanda hidrojenerasyon ozelligi olan, Pod Drive serisi elektrik motorlari. Bu motorlar yelken seyrinde bir jenaretor gibi calisarak akulerinizin doldurulmasina yardimci olmakta. Yine gunes panelleri ve ruzgar turbini ile de bir kombinasyon yapilarak, akularin dolumu saglanabilmektedir. Boylece, fosil yakiti kullanimi ortadan kalkmaktadir. Bu firmanin urettigi motorlarda icten takma, yani uskurlu sisteme uygun olani yoktur. https://erkemarine.com/ePropulsion-Katalog-2021.pdf (https://erkemarine.com/ePropulsion-Katalog-2021.pdf) adresinde urun katalogunu inceleyebilirsiniz.
2-Yes muhendislik
Yes muhendislik LMC marine firmasinin satis ve pazarlama temsilciligini yapmaktadir. Burada uretilen motorlarin tamami icten takma ( inboard ) seklindedir. Cesitli gucte ve kullanim amaclarina gore farklilik gosteren urunler bulunmaktadir. Urunlerin tamamina https://www.yesmuhendislik.com/tr/marine/lmc-marine-elektrikli-motorlar.html (https://www.yesmuhendislik.com/tr/marine/lmc-marine-elektrikli-motorlar.html)bu linkten ulasabilirsiniz. Benim en cok ilgimi https://www.yesmuhendislik.com/images/LMC/Red%20Snapper%20-%202019-TR.pdf (https://www.yesmuhendislik.com/images/LMC/Red%20Snapper%20-%202019-TR.pdf) bu urun cekti. Cunku hibrit calisan bir sistem. Yelkenli sevdamizdan, isletme, bakim ve marina maliyetleri nedeni ile vazgectigimizden, hedefimizi Rota 660, Neta ve Nauta turu bir tekneye yoneltik. Acaba bu tekneler ile uzun kiyi seyirleri yapabilir miyiz ? Yapabilir isek, bu uzun seyirlerde ki akaryakit maliyetini nasil dusururuz ve konforlu seyahat ( bildiginiz gibi icten takma dizel motorlarin gurultu ve titresim derdi var.) ederiz ? Seklinde ki beyin yakan sorular neticesinde ;D yukarida yazmis oldugum bilgilere ulastim. Internette bulabildigim kullanici yorumlari bu teknelerde ki yakit sarfiyati, kullanilan motor gucune gore ( 29 hp den 80 hp ye kadar ) 1 deniz milin de (NM ) 3 lt/saat - 6lt / saat seklindedir. Bunlar yapilan surat ve hava sartlarina gore kabul edilebilinen degerlerdir. Soz konusu teknelerden birini alip, hibrit olarak kullanma dusuncemiz de ;https://www.yesmuhendislik.com/images/LMC/2022%20Price%20List%20-%20Marine%20Drive%20Systems.pdf (https://www.yesmuhendislik.com/images/LMC/2022%20Price%20List%20-%20Marine%20Drive%20Systems.pdf) ekli linkte belirtilen fiyatlar nedeni ile anlamini yitirmistir. Bu fiyatlara KDV, gunes panelleri ve akuler dahil degildir. Egitimli bir Avrupalinin 3-5 aylik geliri ile yapabilecegi seyler, ulkemizde artan doviz fiyatlari nedeni ile ulasilabilirligini her gecen gun yitirmektedir. Neyse konumuzda bu degil zaten.
Sizlere sormak, dusunce, yorum ve katki da bulunmanizi istedigim sey;
- Rota 660, Neta ve Nauta 6.80 gibi ( benzeleri de olabilir ) teknelerden birini motorsuz satin alip, sadece elektrik motoru ile, 12 ay 4 mevsim kullanmak ne kadar olasidir ?
- Uzun kiyi seyirleri mumkun mudur ?
- Karsilasilabilecek olumsuzluklar nelerdir?
- Hibrit sistemde ki 2. motor guvencesini, ihtiyac halinde, en uygun bir dizel jenerator ile saglamak ne kadar olasidir.
gibi beyin yakan ::) sorulara vereceginiz icten yanitlar icin simdiden tesekkur ediyorum. Selam ve saygilarimla hepinize esenlikler diliyorum.
-
Bu iş 10-12 sene önce Lagoon katamaranlarda denendi. Her motor için bir dizel jeneratör ihtiyacı olması ve ağırca bir akü bankı gerekmesi nedeniyle prematüre bir doğum olarak firma tarafından seri üretime geçirilemedi.
Hanse markasıda Torqeedo motorları ile ortak bir çalışma yaparak elektrik motoru ile tahrik edilen, 315E modelini geliştirdi, ama onlarda işin devamını, en azından şimdilik getiremediler.
Dizel motor ile tahrik, maliyetler açısından bir süre daha tek seçenek gibi duruyor
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Youtube ta Sailing Uma takip ediyorum.Eski bir yelkenliyi onarıp dünya seyahati için hazırladılar.Elektrik motoru kullanıyorlar.Hatta son olarak elektrik motoruna sail drive sistem eklediler.Tavsiye ederim.Her işlerini kendileri yapan becerikli ve sevimli bir çift.https://www.youtube.com/watch?v=GoD-j9Dy6xQ
-
Youtube ta Sailing Uma takip ediyorum.Eski bir yelkenliyi onarıp dünya seyahati için hazırladılar.Elektrik motoru kullanıyorlar.Hatta son olarak elektrik motoruna sail drive sistem eklediler.Tavsiye ederim.Her işlerini kendileri yapan becerikli ve sevimli bir çift.https://www.youtube.com/watch?v=GoD-j9Dy6xQ
Mustafa abi teşekkürler , keyifli bir kanalmış
-
Sizlere sormak, dusunce, yorum ve katki da bulunmanizi istedigim sey;
- Rota 660, Neta ve Nauta 6.80 gibi ( benzeleri de olabilir ) teknelerden birini motorsuz satin alip, sadece elektrik motoru ile, 12 ay 4 mevsim kullanmak ne kadar olasidir ?
- Uzun kiyi seyirleri mumkun mudur ?
- Karsilasilabilecek olumsuzluklar nelerdir?
- Hibrit sistemde ki 2. motor guvencesini, ihtiyac halinde, en uygun bir dizel jenerator ile saglamak ne kadar olasidir.
gibi beyin yakan ::) sorulara vereceginiz icten yanitlar icin simdiden tesekkur ediyorum. Selam ve saygilarimla hepinize esenlikler diliyorum.
- Rota 660, Neta ve Nauta 6.80 gibi ( benzeleri de olabilir ) teknelerden birini motorsuz satin alip, sadece elektrik motoru ile, 12 ay 4 mevsim kullanmak ne kadar olasidir ?
Bence şimdilik sadece elektrik motoru ile mümkün değil , belki böyle bir projeye 15HP gibi kıç aynaya monte edilerek , daha güvenli hale getirilebilir. Tabiki sadece kıyı seyri için.
- Uzun kiyi seyirleri mumkun mudur ?
Elbette mümkündür, havayı kollayarak , vakit problemi yoksa rahatlıkla liman geçişleri yapılabilir.
- Karsilasilabilecek olumsuzluklar nelerdir?
O kadar çok olabilir ki , netice de denizdesiniz. Bu soruya başlıca bir ileti açarak , aklımdakileri yazayım.
- Hibrit sistemde ki 2. motor guvencesini, ihtiyac halinde, en uygun bir dizel jenerator ile saglamak ne kadar olasidir.
Bu işin tekneye ana makine koymaktan bir farkı olacağını sanmıyorum. Fakat şöyle bir uygulama var . Yıllardır Hollanda'da kanallarda bazı bölümlerde fosil yakıt kullanımı yasak. Buralarda tekne motorunu şafta bağlanan bir sistemle tahrik eden elektrikli motorlar var. Tekneleride bayağıda yürütüyorlar. Neredeyse 3-5 mil bandında yol yapıyorlar.
-
- Rota 660, Neta ve Nauta 6.80 gibi ( benzeleri de olabilir ) teknelerden birini motorsuz satin alip, sadece elektrik motoru ile, 12 ay 4 mevsim kullanmak ne kadar olasidir ?
Bence şimdilik sadece elektrik motoru ile mümkün değil , belki böyle bir projeye 15HP gibi kıç aynaya monte edilerek , daha güvenli hale getirilebilir. Tabiki sadece kıyı seyri için.
- Uzun kiyi seyirleri mumkun mudur ?
Elbette mümkündür, havayı kollayarak , vakit problemi yoksa rahatlıkla liman geçişleri yapılabilir.
- Karsilasilabilecek olumsuzluklar nelerdir?
O kadar çok olabilir ki , netice de denizdesiniz. Bu soruya başlıca bir ileti açarak , aklımdakileri yazayım.
- Hibrit sistemde ki 2. motor guvencesini, ihtiyac halinde, en uygun bir dizel jenerator ile saglamak ne kadar olasidir.
Bu işin tekneye ana makine koymaktan bir farkı olacağını sanmıyorum. Fakat şöyle bir uygulama var . Yıllardır Hollanda'da kanallarda bazı bölümlerde fosil yakıt kullanımı yasak. Buralarda tekne motorunu şafta bağlanan bir sistemle tahrik eden elektrikli motorlar var. Tekneleride bayağıda yürütüyorlar. Neredeyse 3-5 mil bandında yol yapıyorlar.
Evet, tamda dediginiz gibi cok guzel uygulamalari var ilgili firmanin web sayfasinda. Anlasilan su an icin en uygun cozum yine dizel olarak gozukuyor.
-
Bir zamanlar ben de araştırmıştım. Birkaç firma var bildiğim; ama en verimlisi sanırım Oceanvolt https://oceanvolt.com/solutions/private/monohull/ Mustafa ağbey'in bahsettiği S/Y Uma'da daha önce yaptığı uygulamayı bu firmanın motoruyla değiştirmişti. Ne var ki fiyatları el yakar cinsten. Nerdeyse bir tekne fiyatı...
-
Fischer Panda'nın lego mantığında çözümleri var. Web sitelerinde inceleyebilirsiniz.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Fischer Panda'nın lego mantığında çözümleri var. Web sitelerinde inceleyebilirsiniz.
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://elektrische-antriebssysteme.fischerpanda.de/en/
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
https://elektrische-antriebssysteme.fischerpanda.de/en/
Sent from my iPhone using Tapatalk
Aslinda aradigim sistem sizin yollamis oldugunuz sitede de bulunan hibrit sistem. Tr de bulunan temsilciliklerde ki ilgimi ceken kismi belirtmistim. Burada ki temel sorun maliyet. Son doviz kurlari ile bu hybrit sistemi kurmanin, hic bir fayda / maliyet getirisi olmuyor.
-
Sailing Uma'yı ben de yıllardır zevkle takip ediyorum. Bu çocuklar hurda bir tekne aldılar 1 yıl karada hem içinde yaşadılar hem refit ettiler. Önce çıkma bir dizel motor aldılar olmadı onu da çöpe attılar çıkma bir forklif elektrik motoru ve akülerle 3-4 sene dünyayı gezdiler. Evet yakıtsız binlerce mil yaptılar (tabi elektrik motoru sadece yanaşırken ve ayrılırken kullanarak). 1-2 sene evvel Oceanvolt firması sponsor oldu ve bunlara regenerasyon yapabilen bir motor hediye etti. Bu motor yelkenle giderken bataryaları da şarj ediyor. 1-2 yıldır da bunla geziyorlar. Ben elektrik motorların gerçek dünya gezginleri için çok iyi bir çözüm olduğunu düşünüyorum. Ancak biz ölümlüler için olmaz kanaatim...
Elektrik motorlarını dingy'ler için kullanabiliriz belki ...
Sailing Uma'nın yüzlerce videosu arasında tüm yapım aşamalarını anlata tek video izlemenizi tavsiye ederim
https://www.youtube.com/watch?v=8qtMHgXM-7I&t=130s
-
''Elektrik motorlarını dingy'ler için kullanabiliriz belki .''
Sevgili Bülent Reisim torqeedo elektrikli motorunu KÜÇÜK kayıkta kullanıyorum.Sessiz güçlü makineler. Li-io bataryası var.Ancak birkaç kere yolda bitti.Ben de daha güçlü yedek bataryasını aldım.Toplam 10kg civarı iki akünün ağırlığı.Aküleri çantama motoru elime alıp rahatlıkla taşıyorum.Daha önce 6 HP diştan takma Mercury motorum 25 kg.civarında idi.Yakıt tankı,motorlar taşırken ve yerleştirirken çok zorluk çekiyordum.Elektrikli motorları tavsiye ederim.
-
''Elektrik motorlarını dingy'ler için kullanabiliriz belki .''
Sevgili Bülent Reisim torqeedo elektrikli motorunu KÜÇÜK kayıkta kullanıyorum.Sessiz güçlü makineler. Li-io bataryası var.Ancak birkaç kere yolda bitti.Ben de daha güçlü yedek bataryasını aldım.Toplam 10kg civarı iki akünün ağırlığı.Aküleri çantama motoru elime alıp rahatlıkla taşıyorum.Daha önce 6 HP diştan takma Mercury motorum 25 kg.civarında idi.Yakıt tankı,motorlar taşırken ve yerleştirirken çok zorluk çekiyordum.Elektrikli motorları tavsiye ederim.
Ben de dingi için istiyorum hem teknede benzin taşımayı sevmiyorum hem indirmesi kaldırması ayrı dert her sene bakımı vs var , yalnız son dönemde her şey de olduğu gibi fiyatları çok artmış durumda.
-
E-propulsion markası sanki batarya kapasitesi açısından Torqeedo motora göre biraz daha iyi gibi. Kullananlar memnun ve şu aralar bir kampanyaları var. İthalatçısı Erke Marine
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Teknem Maxi95, motor salonda masanın içinde olduğu için elektrikli motora geçişte bana büyük kolaylık sağlayacağını düşünüyorum.. bu yüzden bir süredir elektrikli motorlara dönüşüm işini yakından takip ediyorum.
Her sene Batı'ya uzun geçişlerimiz olduğu için bu dönüşüm şu an için benim için gerçekçi değil, seyir sürelerimiz Kekova'ya kadar minimum 12 saat bu da ciddi bir akü bankı ve sağlam şarj ihtiyacını ortaya koyuyor. Ama teknem Martı'da veya Marmariste falan olsaydı şimdiye kadar çoktan bu işe girmiştim diye düşünüyorum.. Günlük 3-4 saat seyir süreleriyle yazı geçirebilecek olanlar için bence muhteşem bir imkan.. bir de kaptanları daha fazla yelken kullanmaya yönlendireceği kesin : )))
ABD'de özellikle göllerde yelkenli teknesi olanlar hızla elektrikli motorlara geçiyorlar. Hollanda da olduğu gibi kimi göllerde fosil yakıt kullanımının yasak olması buna neden teşkil ediyor..
ABD'de çoğunluk rakiplerine göre hayli ucuz olan ThunderStuck fırçasız motorları tercih ediyor.. Merak edenlere bir süredir takip ettiğim facebook grubunu paylaşmak isterim. çok güzel bilgiler paylaşılıyor..
https://www.facebook.com/groups/763087183827995/
(https://www.facebook.com/groups/763087183827995/)
-
Sene başında marmaris yat marinada bir İsviçreli çiftle tanıştım. Geçen sene Turkiye'den 2. el aldıkları FP katamaranın bir motoru elektrikli ile değiştirilmiş. Böylece dizel motor çalışırken aynı zamanda elektriklinin aküleri şarj oluyor. Kısa kullanım için yalnızca elektrikli tek başına kullanılıyor diye anlatmışlardı.
Açık söyleyeyim onlar da teknenin eski sahibi tarafından yaptırılan bu sistem hakkında oldukça deneyimsiz ve bilgisizdi.