Heyamola Hey

Havuzluk => Genel => Konuyu başlatan: Tan Kaan Özkan - 16 Şubat 2017, 00:40:53

Başlık: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 16 Şubat 2017, 00:40:53

Markoni armada asla ama asla tüm yelkenleriniz açık iken , camadan vurmaya ana yelkenden başlamayınız. Tüm yelkenli  tekneler, yelkenleri açık iken rüzgar üstüne dönmeye meyilli bir şekilde tasarlanırlar. Aksi durumda sert havalarda başınız belaya girer, yelken toplayamazsınız.

.............. camadan vurulurken önce cenova , sonra ana yelken kapatılır. Bunun tekne markası , bumba uzunluğu ile alakası yoktur.



Ben burasını görmemişim. Sadece şunu soracağım.
Emin misin ?
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Özgür Ökten - 16 Şubat 2017, 01:25:39
Özgür , vince neden düşman olalım.. ? Seviyoruz vinci.. Bak bugün fuardaydım. 6 nunmara en küçük vinci fiyatını sordum harken in. (doğru yazdım umarım)  160 Euro.
Haa.. Sen euroya düşmansın o zamaan!
Şimdi taşlar yerine oturdu! :D


öZgür

Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ersin Böke - 16 Şubat 2017, 02:01:08
Kaan , İstanbul yelken akademisinde böyle öğrettilerdi. Sen böyle sorunca bilemedim bak şimdi. :)
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Gönenç Demir - 16 Şubat 2017, 02:22:38
"İlk ana yelken açılır en son ana yelken kapatılır" diye biliyorum.

Motor+yelken seyri yapılacaksa da ana yelken tercih edilmelidir diye biliyorum.

Yanlış mıyım?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Bulent Berksan - 16 Şubat 2017, 09:02:22
Bayılıyorum bu yazıları okumaya. Elinize saglik.
Mutlak  haklının olmadığı bu dünyada kişi ismi vermeden haklılık oranlarını yuzdesel ifade edersem  (Tamamen benim gorusum)
A- Özel        (Özel yapım , yeke dumen , Randa arma , pompalı tuvalet hatta kova) %60
B- Ekonomik (Fabrikasyon yapım , dolap dumen , elektrikli tuvalet....) %40
Bu haklılık oranı ne kadar 51-49'a yakın olursa tartışmalar o kadar hararetli ve kanlı oluyor. 70-30 80-20'lerde olunca zaten fazla tartışmada olmuyor. Mesela denizde gezmek icin yelkenlimi motor yatmı dersek kimse tartışmaz. Cunku %80-90 yelken'dir bu tartışmanın galibi
Neyse bu tartışmalar esnasında inanilmaz bilgiler öğreniyorum. Tekrar teşekkür ederim konusunun fanatiklerine.



Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 16 Şubat 2017, 12:02:54
"İlk ana yelken açılır en son ana yelken kapatılır" diye biliyorum.

Motor+yelken seyri yapılacaksa da ana yelken tercih edilmelidir diye biliyorum.

Yanlış mıyım?


Kaan , İstanbul yelken akademisinde böyle öğrettilerdi. Sen böyle sorunca bilemedim bak şimdi. :)

Yelken açıp kapama sırası ile, camadan vurma sırası karışıyor olabilir mi ?

Yada Pupa seyri ile dar apaz da camadan aynı sırayla mı vurulur mesela ?

Yada tamamen şartlara göre değişebilir mi ?


Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Mustafa Ertör - 16 Şubat 2017, 14:03:03
Camadan vurma gerekçesi önem taşır.Baba Tunca'da tekne gereğinden fazla zorlanıyor,çok yatıyor,dümen dinlemeyi alıştığım rahatlığında yapmıyorsa camadan vurma zamanıdır.Her reis bunu anlar ve yukarıdaki şartları hangi rüzgar hızında,dalga,deniz durumunda olursa olsun camadan vurur.Bazı yayınlarda rüzgar hızı 18 knt.olunca yelken küçültülmeli der.Bence tekneye ve deniz durumuna göre +,- değişebilir.

Hangi yelkenden küçültmeye başlanacağı yine tekneye,arma yapısına ve yelken kombinasyonuna göre değişir.Sürekli aşırı orsaya çeken seyirde ön yelkenleri küçültmek sorunu artırır.Keza bociye kaçan seyirde ana yelkeni küçültmek rüzgaraltına kaçmayi artırir.

Sonuc:Tekne orsaya çekiyorsa ana yelkeni önce küçültmek,bociye kaçıyorsa önce ön yelken(i)leri kücültmek gerekir.
Eğer yelkenleri tümden kapatmak için sıralama isteniyorsa tabi ki önce ön yelken kapatılmalıdır.Sadece ana yelkenle kalan tekne dümene hiç dokunmasanız bile rüzgara dönecektir.Böylece üzerinde yük olmayan anayelken kolayca indirilir.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 16 Şubat 2017, 14:41:14
Teşekkürler Mustafa abi,

Standart markoni arma tekneden bahsedersek, rüzgaraltına zaten kaçmaması lazım, kaçıyorsa, bir problem olabileceği gibi belki trim hatası da olabilir diye biliyorum.
Bu durumda, bociye kaçmadığına göre, camadan vurmaya önce ana yelkenden başlanması gerekir diyebilir miyiz abi ?



Açıp kapama sıralamasında zaten sanırım herkes hem fikir.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Mustafa Ertör - 16 Şubat 2017, 15:21:06
Kaan'cım aşırı orsaya kaçma şöz konusuysa şüphesiz ana yelken küçültülmeli.Tekneleri hafif orsaya çeker olması zaten olması gereken.
Hangisini küçultmek gerekirse onu küçültmeliyiz.
Fazla rüzgar şiddeti dolayısıyla dengeli bir kombinasyonda ben önce kolay olduğu için ön flok(yanki) yelkeni küçültüyor ya da kapatıyorum.Böylece tekne daha kolay rüzgara dönuyor ve ana yelkene 1. Camadan vuruyorumApaz- genis apaz arası seyir yapıyorsam hava da üstüne koyduysa 25/ 32 knt arası ise trinketi(stay sail)kapatıp flok(yankee)yelkeni açıyorunm ve ana yelkende 2.camadan vuruyorum.Bu yazdıklarim Baba Tunca icin.Yani cutter arma içindir.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Özgür Ökten - 16 Şubat 2017, 16:50:13
Aynı teknenin yelkenlerinin eskimesi nedeni ile 3-5 yıl sonraki karakteri bile değişiyor, formüle etmek zor şeyler.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Mustafa Ertör - 16 Şubat 2017, 16:57:43
Kesinlikle yelkenler yaşlandıkça değişiklik oluyor.Cemre'de de Baba Tunca'da da bunu gözlemledim.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 16 Şubat 2017, 17:34:12
Mutlaka, bir çok farklı sebep ve değişkenlik söz konusu. Haklı olarak tedbirli konuşuyorsunuz.

Ama sorun şu, Ersin der ki ; "Markoni armada asla ama asla tüm yelkenleriniz açık iken camadan vurmaya ana yelkenden başlamayınız",  "İYK böyle öğretti."

Bende diyorum ki, standart markoni arma ve standart koşullarda , böyle olmasına gerek yok, bir çok yelkencilik okulu da, eğitmeni de standart uygulama olarak uygulamaya Ana yelken'e camadan vurarak öğretir, "camadan vurmaya ana yelkenden başlamayınız" demez. Tam aksine ilk olarak ana yelkene camadan vurulur der.

Şimdi, bu yaklaşımın hangisinin doğru olduğunu konuşuyoruz. Özel sebepler ve farklı senaryolarda elbet değişikler olacaktır.

Örneğin Özgür, eğitime çıktın, camadan eğitimi veriyorsun, hava ve deniz koşulları son derece normal. Sen hiç "camadan vurmaya ana yelkenden başlamayın" diyor musun ?
 
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Özgür Ökten - 16 Şubat 2017, 17:42:31
Örneğin Özgür, eğitime çıktın, camadan eğitimi veriyorsun, hava ve deniz koşulları son derece normal. Sen hiç "camadan vurmaya ana yelkenden başlamayın" diyor musun ? 
Başlangıç eğitimlerinde ezberlemesi kolay olsun diye önce cenova sonra ana yelken diyoruz, biraz ileri eğitimlerde tüm yelken alanlarını dengeli şekilde küçültmelisiniz diyoruz, ileri eğitimlerde ise duruma göre değerlendirmelerini sağlamaya çalışıyoruz.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 16 Şubat 2017, 17:47:10
Mesela bu da entersan çünkü önce ana yelken'e camadan vurulacak diyen bir kaç okul ve eğitmen biliyorum.
Bu durum eğitimde bir standart yok demek mi oluyor ?
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 16 Şubat 2017, 18:02:02
Örneğin, ismini vermeyeceğim ama sanırım herkesin tanıdığı bir eğitmen/okul eğitim notu ;

"Öncelikle ana yelkene camadan vurulması gerekir. Genellikle yelkenli teknelerde, ana yelken üzerinde iki adet camadan vardır. İlk önce bumbaya yakın olan birinci camadan vurulmalıdır. Daha sonra yeterli gelmez ise ikinci camadana geçilmelidir. En son olarak cenova yelkeni furlingli ise furling sistemi biraz sarılarak camadan vurulmalıdır. Eğer cenova yelkeninde furling sistemi yoksa ve daha küçük bir yelken varsa onun basılması uygun olabilir."

Ve yine ben ise şöyle öğrendim ve uygulama tercihim, özellikle cenova sarma ise (ki artık neredeyse hepsi sarma) ana yelkene 1. camadanı vur, biraz daha sertlerse cenovayı da dengeli şekilde küçült, sertlemeye devam ederse 2. camadanı vur, cenovayı etki edebileceği en ufak boyuta getir. ........... sonrası konumuz değil...
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Mustafa Ertör - 16 Şubat 2017, 18:04:10
Ön yelkeni küçültmek derken anayelkene camadan vurmak deniyor.Sanki anayelkene camadan vurulur gibi.Biz de İYK da camadan deyince anayelkene yönelirdik. Ama daha önce de dediğim gibi BabaTunca'da önce ön yelkeni sonra ana yelkeni küçültüyorum.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 16 Şubat 2017, 19:16:18
Beyler benim teknede aldığımda 9 takım yelken vardı.

Bumba şu meşhur ana yelkeni üzerine saran sarma sistem.

9 yelkenin 3 adedi ana yelken. Üçünün de bumba yakası ve orsa yakaları farklı boyda ve üçünde de camadan bağlamak için

yeterli boyda halatlar üzerlerinde hazır.

Ana yelken alanı kısa vadede küçültülmek istenirse üzerinde takılı ana yelkene camadan vuruluyor.

Uzun süreli küçültme gerekiyorsa yelken boyu uygun olan ile değiştiriliyor.

Fırtına durumu söz konusu ise fırtına floğu takılıyor herhalde, fırtına floğunu hiç takmadım bu arada.

Roller cenoa 1 adet ve sararak küçültüyorum.

Uzun zaman kullanılacağı düşünülüyorsa,roller cenoa sarılıyor ve direk tepesi ile baş arasınnda çekilen halata takılacak donanıma

sahip, alan olarak daha küçük 2 ayrı boyda cenoadan rüzgar şiddetine uygun olan takılıyor.

Anlatılanları okudukça kavram kargaşasından ve de yeterli tecrübem olmamasından ötürü kafam karıştı.

Özellikle konunun daha uygun bir başlık altına taşınmasını ve terminolojinin (parantez içi kısı açıklamalar ile) daha anlaşlır

Kullanılmasını rica ediyorum.

Yazdıklarımda benim yelkenleri kullanımımda hata varsa lütfen düzeltin.


 
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Kaan Erdem - 16 Şubat 2017, 19:22:59
Kişisel olarak ben teknemde önce 1.camadani vururum akabinde ise cenovayi kuculturum. Amacım 2 yelkeni eşit taşımaktır ve ana Yelken in 1.camadan vurulmuş hali bana cenovayi küçültmek için ölçek olur.Ana yelken mandar yakasının yüksekliği.
Sarma olmayan bir ana Yelkenim olması ve camadan için direk dibine gitmem gerektiği için özellikle egede varış mesafem öğleden sonraya sarkiyorsa yola çıktıktan kısa süre camadan vurarak kendimi zorlamam.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 16 Şubat 2017, 20:01:35
Kaan'cığım,

Benim Far Out da okyanus geçerken  yapılacaklar diye düşünerek yazmıştım. ?0-?

Teknemin eski sahibi bu yelkenleri eskiyeni değiştirmek şeklinde kullanmış. :-[

Şu an en büyük ana yelken takılı ve diğerleri devre dışı.

Cenoalarda ha keza. :-\

Rüzgar geniş apaz ise ve akşama varacağım marinaya bir an evvel varacak isem motor yelken giderim ve camadan falan

hak getire.  ;D

Bendeki sarma sistemde camadana vurmak için bir kişi dümende olacaki2. kişi direk dibinde kolu çevirip ana yelkenin kızaklarını

kanaldan çıkaracak,3. kişi bumba üzerine sarılan ana yelken camadan halatlarını ana yelkeni arkaya çekerek düzeltip bağlayacak,

dede ise emir verip birasını içecek. !O__

Tembel Cek'in gözünü seveyim  ;D
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Öcal Turan - 16 Şubat 2017, 21:03:17
Beyler benim teknede aldığımda 9 takım yelken vardı.


Fırtına durumu söz konusu ise fırtına floğu takılıyor herhalde, fırtına floğunu hiç takmadım bu arada.


Kullanmayacaksan bir şeylerle takasa girelim Utku dede. :)
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 16 Şubat 2017, 21:22:01
 ;D ;D ;D

Kayserili olmak böyle birşey mi abi ?  ;D
Fırsatları görmek.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Özgür Ökten - 16 Şubat 2017, 22:25:31
Mesela bu da entersan çünkü önce ana yelken'e camadan vurulacak diyen bir kaç okul ve eğitmen biliyorum.
Bu durum eğitimde bir standart yok demek mi oluyor ?
Evet yok, çünkü teknelerin karakteristiklerinin ve deniz şartlarının bir standardı yok.

Eğitimlerde "önce bu, sonra bu.." gibi ezberleri ilk başlarda kolaylık olsun diye yapıyoruz, sonraki aşamalarda kursiyerlerin teknenin üstündeki yükleri hissetmesi, bu yükleri dengelemesi, bunları yapmak için kullanabileceği enstrümanları anlaması üzerine çalışıyoruz.

İnsanlar olayın sebep ve sonuçlarını doğru anlarsa duruma göre daha doğru kararlar verebilecek duruma geliyor diye düşünüyorum.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 16 Şubat 2017, 22:47:56
Utku Dede'nin söylediği şekilde camadan ve yelken ile ilgili kısmı taşıyalım mı yeni başlığa? Bayağı güzel paylaşım oluyor başlıktan bağımsız şekilde.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 16 Şubat 2017, 23:07:50
Evet. Lütfen
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 17 Şubat 2017, 00:13:01
Bir İngiliz gezgin bu konuda şöyle demişti mesela ;

Tekneni baştan direğe kadar bir parça ve direkten kıça kadar diğer parça olarak düşün. Seyir sırasında rüzgar ilk önce hangi bölgede ki yelkene çarpıyorsa önce onu küçült, neredeyse tüm armalarda geçerlidir, rahat edersin.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 17 Şubat 2017, 00:18:58
Beyler benim teknede aldığımda 9 takım yelken vardı.


Fırtına durumu söz konusu ise fırtına floğu takılıyor herhalde, fırtına floğunu hiç takmadım bu arada.


Kullanmayacaksan bir şeylerle takasa girelim Utku dede. :)


Şu an teknede sadece fırtına floğu ve de balon duruyor.

Fırtına floğunu kullanacak bir durum olmaz inşallah.

Balonunda hikayesi var. Sen kaşındın dede hikaye anlatmaya bayılır. !O__

Far Out u almış İzmir'e getiriyoruz. Avşa'ya doğru gelirken hava iyice durgunlaşınca cenoayı kapayıp balonu açmıştık.

Gece olduğunda teknenin eski sahibi rahmetli ve birlikte tekneyi getirdiğimiz arkadaşım içeride uyuyorlardı. Ben dümende

yalnızdım ve teknemdeki ilk günüm ve de gecemdi. Far out yavaş yavaş ilerlerken rüzgarın dönmesi ile balon,ne denir

bilemiyeceğim, problem yaratmaya başladı. Ben de dümeni sabitleyip balonu toplamaak için başa gittim.Tekne yavaş yavaş

dönünce balonla kapalı olan cenova arasında sıkıştım.O an denize düşüp kaybolacağımı düşünüp ne kadar korktuğumu hala

hatırlarım.O panik ile balonu nasıl topladım bilemiyorum.Rüzgar o denli hafif olmasa her halde ''acemi tekne sahibi ilk

yolculuğunda kayboldu'' adlı haberin kahramanı olacaktım. :-[

O gecenin anısına balon hala o gece topladığım halde torbasında duruyor.  Anısına binaen Far out müzesinin demirbaşı.

Diğerlerinin yaramaz durumda olanları atıldı kullanılır diye tamir ettirdiklerim yerini buldu. Dede kullanmadığı malzemeyi

satmaz ama duruyor olsa seve seve verirdim. :)

Uyku öncesi dededen masallar dinlediniz  ;)

Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Öcal Turan - 17 Şubat 2017, 02:56:29
Beyler benim teknede aldığımda 9 takım yelken vardı.


Fırtına durumu söz konusu ise fırtına floğu takılıyor herhalde, fırtına floğunu hiç takmadım bu arada.


Kullanmayacaksan bir şeylerle takasa girelim Utku dede. :)


Şu an teknede sadece fırtına floğu ve de balon duruyor.

Fırtına floğunu kullanacak bir durum olmaz inşallah.

Balonunda hikayesi var. Sen kaşındın dede hikaye anlatmaya bayılır. !O__

Far Out u almış İzmir'e getiriyoruz. Avşa'ya doğru gelirken hava iyice durgunlaşınca cenoayı kapayıp balonu açmıştık.

Gece olduğunda teknenin eski sahibi rahmetli ve birlikte tekneyi getirdiğimiz arkadaşım içeride uyuyorlardı. Ben dümende

yalnızdım ve teknemdeki ilk günüm ve de gecemdi. Far out yavaş yavaş ilerlerken rüzgarın dönmesi ile balon,ne denir

bilemiyeceğim, problem yaratmaya başladı. Ben de dümeni sabitleyip balonu toplamaak için başa gittim.Tekne yavaş yavaş

dönünce balonla kapalı olan cenova arasında sıkıştım.O an denize düşüp kaybolacağımı düşünüp ne kadar korktuğumu hala

hatırlarım.O panik ile balonu nasıl topladım bilemiyorum.Rüzgar o denli hafif olmasa her halde ''acemi tekne sahibi ilk

yolculuğunda kayboldu'' adlı haberin kahramanı olacaktım. :-[

O gecenin anısına balon hala o gece topladığım halde torbasında duruyor.  Anısına binaen Far out müzesinin demirbaşı.

Diğerlerinin yaramaz durumda olanları atıldı kullanılır diye tamir ettirdiklerim yerini buldu. Dede kullanmadığı malzemeyi

satmaz ama duruyor olsa seve seve verirdim. :)

Uyku öncesi dededen masallar dinlediniz  ;)

9 takım yelkenin arasında balon görmeyince ben de bazılarını bir balonla takas edeyim demiştim. ;D
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ersin Böke - 17 Şubat 2017, 08:02:57
Yettim..

Şimdi , önce hemfikir olduğumuz konuların altını çizmekte fayda var.

Doğru tasarlanmış yelkenli tekneler, tüm yelkenleri açık durumda ve uygun rüzgarda  hafif oranda orsaya çekerler.

Yelkenler açıldığı sıra ile kapatılır. Markoni arma da önce ana yelken, sonra cenova , kapatılırken de önce cenova sonra ana yelken kapatılır.

Yelken açarken ya da kapatırken rüzgar üstüne dönülür.



Her durumda , yelken açmak , kapatmak, camadan vurmak için yelkenlerin üzerindeki yükü boşaltmak esastır. Bunun için rüzgar üstüne dönülür. Yani rüzgar neredeyse tam kafadan alınır ki yelkenler kolayca açılsın, kapansın ve camadan vurulsun.

(Sarma ana yelken ve furling sistemleri ile yelkenciler , her durumda yelken açmaya ve kapamaya kalktıklarından , ciddi furling kazaları da oluşmakta . Bakınız Tayfun Timuçin 'in ilgili yazısı )

Yelkenli tekneler bayıldıkça performansları düşer. Optimum bayılma açısı tekneden tekneye değişmek ile birlikte genellikle 15 derecedir. Bu derecenin üzerindeki bayılmalar , yelkenli teknenin hızını düşürür.

Şİmdi sevgili Kaan Özkan, yukarıdaki maddelerde sanırım hemfikiriz. Sonrasında kech yelkenliler ve yawl da nasıl yelken küçültülür onu da tartışır öğreniriz. Belki bir gün lazım olur diye.

Apaz seyir ile yol alıyoruz diyelim . Hava sertledi camadan vurulacak diyelim. Armamız markoni ve cenovamız var.

Ne yapılması gerekir? Rüzgar üstüne dönüp, önce yelkenlerdeki rüzgar yükünü azaltmamız hatta mümkünse sıfıra yakın şekilde düşürmemiz gerekir. Rüzgar üstüne en kolay nasıl döneriz ? (bakınız Mutafa abinin yazısı ) Cenovayı küçülterek. Cenova kapalı olur ise tekne rüzgar üstüne daha kolay döner.

Cenovayı kapatır , rüzgar üstüne döner , Ana yelkene camadan vurur, sonra teknenizin yapısına göre cenovanızı istediğiniz oranda, (ana yelkeninizi dengeleyecek büyüklükte ) yavaş yavaş açarsınız.

Ya da Kaan abinin (Erdem ) in yaptığı gibi zaten bu oranı biliyorsanız, önceden mis gibi ana yelkeninize camadanı vurur , cenovanızı açar yürürsünüz.

Her durumda , rüzgar üstüne dönmeniz gerekeceğinden, gerektiğinden, bu durumda koskoca cenovanız ciddi  şekilde pırpırlayacağından, hele teknede misafiriniz varsa o ses ciddi korku vereceğinden , cenovanızı paşa paşa kapatır, (aksi durumda cenovaya zarar verebilrisiniz ) Ana yelkeninize camadan vurursunuz.

Yani, hiç bir şart altında , cenovanızı kapatmadan , ana yelkeninize camadan vuramazsınız. Zaten bunu yapmanız mümkün olmaz. Sarma ana yelken olan teknelerde yelken üzerinde yük varken, bunu yapmaya kalkar ana yelkeni küçültmeye kalkarsanız da bir süre sonra ana yelken sarma sisteminizi elinize verirler.

Daha bir uç örnek ile gidelim. Tekneniz hızla bayılıyor , yol altındasınız. Yelken küçültmeniz hatta kapatmanız gerek. Hangi yelkeninizi önce kapatırsınız?


Unutmayalım ki yelken kapatmak ta bir camadan yöntemidir. Camadan vurmak için , her durumda, her armada, her teknede rüzgar üstüne dönmeniz gerekir. ana yelkeninize camadan vurmak için önce cenovanızı kapatmak en doğru yoldur. Sonra rahat rahat ana yelkeninize camadan vurursunuz. (gerekir ise )

ana yelkeninizin bumbası ve bir iskotası olduğundan cenovayı kumanda etmekten daha kolaydır. Ana yelken ıskotasını boşladınız mı tekneniz doğrulur. Cenova iskotasını boşladığınızda cenovanız manyak gibi pırpırlar.

Markoni arma , cenova yelkeni olan bir yelkenlide  ,sert hava da cenovayı kapatmadan , rüzgar üstüne dönmeden , ana yelkenine kusura bakmayın ama zor camadan vurursunuz. (zor yerine nah yazacaktım ama ayıp olur diye yazmadım Kaancım. :) )

Son söz.. Ana yelken candır..
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 17 Şubat 2017, 10:40:35
Far Out'un yelkenleri bende.
Utku abi önüme 4 torba koydu kullanılmamış hemi de.
Bak bakalım içinden işine yarayan ikisini al, diğer ikisini bana ver dedi.
Baktım baktım bi daha baktım.
Hepsi birbirinden güzel. :D

Hepsini Utku abiye geri götürdüm,
abi bunlar harika takım yelkenler, birbirinden ayırmamak gerek,  sen bunları portucuna koy dedim.
E  ben niye benim teknenin portuca koyuyorum ki,
al sen kendi teknenin portucuna koy ayrılmasınlar madem dedi.

Bende büyük lafı dinlediğim için aldım koydum kenara. ;D ;D

Sırada balon, fırtına yelken takımları, vinçler , sarma bumba sistemi, direk,  birde dümen var.
Nasıl olsa kullanılmıyorlar. ;D ;D ;D

Motor la kabuk kalsın. Arada bir çalıştırıp devir deneyleri yapıp kendini eyliyor abim. :D :D

Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 17 Şubat 2017, 12:19:36
Asla, asla deme
"Hiç bir koşulda", "mümkün değil", olmaaazz. Ne demişler büyük lokma ye büyük laf etme.
Bir de her söylenileni işine geldiği gibi alıyorsun  ;D ;D ;D

Arkadaş, öncelikle en iyisini bulmaya çalışıyoruz, sidik yarıştırmıyoruz ki. Şu iki satır konuşmalarda ve verilen eğitimlerden anlıyoruz ki bu işin "her halükarda", "kesinkes", "olmazsa olmaz" denebilecek bir hali yok. Hangi şartlarda hangisi daha doğrudur onu bulmaya çalışıyoruz. Görüldüğü üzere, her okul-eğitmen kendi doğru kabul ettiği şekli ile anlatıyor, tedbirli olanlar ise kesin konuşmak yerine daha geniş bir pay bırakıyor. Haliyle o eğitmen eğitimini almış ve yöntemi deneyimlemiş kişide aktarırken kendi bildiğinin en doğru olduğunu düşünerek hareket ediyor. Ben tecrübelere ve farklı deneyimlere önem veriyorum. Herkesi dinleyip farklı yöntemlerin sebeblerini öğrenmek istiyorum.
Yani kesin doğru yok. Şartlar değişken.
Okulların, eğitim verenlerin ve yabancı forumlarda ki konuşmalarına da baktım, herkes farklı birşeyler söylemiş. Senin gibi inat edenler de yok değil hani. Gerçi onlar ana yelken önce diye tutturmuşlar  ;)

Bunları yazarken, daha önce örneğini verdiğim okulun-eğitmenin değil elimde ki başka bir okulun notlarından bir parça yazayım.

"Tüm yelkenleriniz açık iken, yelken alanı küçültülme yani camadan vurma zamanı geldiyse, standart olarak ana yelkenden başlarsınız,..................................Camadan vurmak için Anayelken üzerinde rüzgar basıncını azaltmak gerekir. En kolay yöntem ; Dar Apaz ya da Orsa seyirdeyken vurulur. Eğer Apaz, Geniş Apaz yada Pupa seyrinde olursanız önce Cenovaya Dar Apaz trimi yapın, her şey hazır olduktan sonra Dar Apaza dönün ve camadan vurmaya başlayın......." 

Yazdığım gibi, önemli olan hangi şartta, hangi teknelerde, hangi rüzgarda, hangi yöntem daha sağlıklı olabilir bunu konuşup, her duruma hazırlıklı olmayı öğrenmek.

 
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 17 Şubat 2017, 13:01:34
Sail magazine, bu soruya şöyle cevap vermiş ;

"There’s no hard and fast answer to that one. Some sailors and sailmakers recommend first reefing the sail that’s closest to the wind; i.e., genoa before main if going upwind, vice-versa if going downwind. It all depends on the boat. For example, a 1970s cruiser-racer like an Ericson 35, with a large genoa and small main, would benefit from a reduction in headsail area before the main is reefed, while the reverse would be true for a boat with a large mainsail and smaller foretriangle, like a modern J/Boat. The only way to find out what suits your boat best is to experiment, so go out on a windy day and practice."

Bir diğerinde ise şöyle denmiş ;

"Which sail you reef first can make a big difference. If taking a few rolls in your headsail leaves it with the aerodynamic qualities of a flour sack, it makes sense to start by tucking a slab in the mainsail. If, on the other hand, your boat goes best under full main and reefed headsail, there’s your answer."
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 17 Şubat 2017, 14:46:06

Sırada balon, fırtına yelken takımları, vinçler , sarma bumba sistemi, direk,  birde dümen var.
Nasıl olsa kullanılmıyorlar. ;D ;D ;D

Motor la kabuk kalsın. Arada bir çalıştırıp devir deneyleri yapıp kendini eyliyor abim. :D :D

Dükkan senin biladerim  :D

İnan ki aynı ölçüde bir bumba bul hemen sök al senin olsun. :)

İlk sahibi denize diye çıkınca okyanusa çıkan bir denizci imiş. :)xx

Biz 50 sinden sonra gördük böyle tekneleri.Okyanus geçerken herhalde yelken değiştirmek en uygunu olsa gerek.

Biz bildiğin gibi tinkoş tinkoş en yakın koya denize girmeye gidiyoruz. Yiğidin hakkını da yeme marina çıkınca yelkenler açılır.

Cenoa tabii ki. Bizde markofoni falan olmadığı vede elektrikli vinç değil self tail vinç bile olmadığı için ana yelken yerinde.  ;D
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Özgür Ökten - 17 Şubat 2017, 15:04:00
Markoni arma , cenova yelkeni olan bir yelkenlide  ,sert hava da cenovayı kapatmadan , rüzgar üstüne dönmeden , ana yelkenine kusura bakmayın ama zor camadan vurursunuz. (zor yerine nah yazacaktım ama ayıp olur diye yazmadım Kaancım. :) )
Kaan haklı, asla asla deme! :)

Tercih edilmese de gerektiğinde cenova halen dolu ve çalışırken ana yelken küçültülebilir.
sonuça ıskotası var, kontrol sende..

Hatta bir kere başıma geldi;
bakımsız bir çartır teknesinin transferini yaparken Yediburunları geçerken rüzgar arttı, geniş apaz gidiyordum, bayılma olmasa da dalgaların arasında tehlikeli şekilde hızlandım, cenovayı biraz küçültmeye niyetlendim, apaza ve dar apaza döndüm, furling sıkıştı (as usual), dalgaya da artık kafadan girdiğim için başa gidip uğraşmak istemedim, ana yelken ıskotasını boşladım, güzelce 2. camadana kadar küçülttüm (klasik yelken, lazybagli.. ki niyetim kapatmak idi, ama yine direk dibine gitmek gerektiğinden tercih etmedim), döndüm yine geniş apaza, yakındaki bir koya kadar full cenova + 2.camadan ana yelken ile gittim, koyun içine girince rüzgar kaldı, rüzgara döndüm, önce ana yelkeni indirdim, sonra gittim cenova ile boğuşup yatıştırıp bağladım, motorla demir yerine geçtim, küfürler ve şarkılar eşliğinde furing tamburunu söküp halatı ters yüz yaptım ve yola devam ettim.. :)

bunu yapabilmek için tabi anayelken camadan tertibatının düzgün işlemesi, doğru olması önemli tabi..
klasik yelkenli çoğu çartır teknesinde yelkende 2-3 camadan pozisyonu olmasına rağmen genelde sadece bir tanesi donatılıyor, müşteriye karışık gelmesin diye herhalde! :)
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Özgür Ökten - 17 Şubat 2017, 15:08:34
ek olarak ekleyeyim, ana yelkende tek halatla camadan tertibatı hem direk dibine gitmeye gerek bırakmıyor hem de piyanoda daha az halat karmaşası sağlıyor.. sadece matafyonlarda fazla sürtünme olunca zor oluyor, oralara birer makara donatılması halinde harika işleyen bir sistem.. klasik yelken sahiplerine çook tavsiye ederim..

Örnek:
(http://www.csyachtswest.org/uploads/1/9/0/2/19025235/8702491_orig.jpg)
(https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/19/2015/03/jiffy-reefing_cmyk.jpg)
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 17 Şubat 2017, 16:35:16
İmdi söz sırası bana geldi.
Tamam direk içi sarma yelken sistemleri gerçekten uygun rüzgarı almadan
toplamaya kalktığınızda ve de  sarma esnasında, yelkenin gerginliği
yeteri kadar sağlanmamışsa başa bela olacak şekilde sıkışmakta.

Emme velakin sarma bumba sistemlerde 1. - 2. - 3. camadan halatlarına gerek yok.
sar sarabildiğin kadar ve o kadar camadan sahibi ol.

Sarma bumba sistemleri sorun çıkartmayacak esaslı sistemler.
üstelik sorun çıktığında direğin bilmem kaç metresinde sıkışmış yelken ile değil göğüs hizanda ki
bumba ile uğraşmaktasın.

Yine başka bir konu, sarma bumba sistemleri iyi donatılırsa havuzluktan yelken açıp
yine havuzluktan sarma işlemini yapabilirsin.
Yani zor şartlarda direk dibine gitmeye gerek yok.

 
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 17 Şubat 2017, 16:50:20
Bumba içi sarma sistemlerinin avantajları gerçekten iyi ama hali hazırda ki bir tekneye monte etmek ciddi rakamlara neden oluyor, üstelik eski yelken modifikasyonu da yeterli gelmediği için bir de yeni yelken gerekiyor.

O pahalı, eski usul bumbaya sarma olsun denirse, her tekneye uygulanır mı? nasıl olabilir? o da ayrı bir tartışma konusu.

Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 17 Şubat 2017, 17:05:46
Basitçe havuzluktan sarma toplama işlemini anlatıyor.
Sadece marinadan çıkmadan yelken koruma kılıfını açmanız yeterli.

Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 17 Şubat 2017, 17:08:59
Nihayetinde bumbanızın başına ve kıçına bir aparat hazırlanıyor.

Hazır olanları gerçekten pahalı olabilir.
Malum Herkenin basit bir dilli makarası bile çok pahalı.

Yani işten anlayan biri, sistemi çok rahat ve oldukça makul rakama sarma bumbaya döndürebilir.

Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 17 Şubat 2017, 17:12:28
Tekniğin anlaşılabileceği başka bir video

Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 17 Şubat 2017, 17:39:36
Bu videolarını paylaştıkların nasıl yapılır ki abi ? Her iki video da üstelik çatır çatır elektrikli vinç kullanıyor.

O videolarda ki sistemlere bir baktım da ; ( Birisi bir kaç yıl evvel yaptırmış, tamamı 20,000$'a çıkmış)
http://www.leisurefurl.com/

Ha belki şu daha makul olabilir yapım açısından ;
http://www.profurl.com/rubrique-In_boom_furlers-0205000000000000-theme-UK.html
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 17 Şubat 2017, 18:28:58
Kaan birinci videoda 1.30 dakikadan itibaren dikkatle bakarsan vinçsiz olarak kullanılmakta.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 17 Şubat 2017, 18:35:46
Ayrıca 20.000 dolar ciddi bir rakam.
Yelken kısmı hariç olmak üzere sistem 1000 yazıyla bin dolara oynaya zıplaya biter.
Üste artan parayla rakı balık Ayvalık yapılır. ;D ;D ;D

İste böylesi rakamlar gösterilip insanlar denizden uzaklaştırılmakta,
ardından Seturun yayınladığı Denizde Nezekat kitapçığıyla da,
deniz üzerinde sadece patronların olabileceği,
sıradan insanların ise deniz üzerinde sadece denizci sıfatıyla bulunabileceği,
akşamları 19:00 - 20:00 arası patrona ve misafirlerine aperatif içki servisi yapabileceği anlatılmakta.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 17 Şubat 2017, 19:24:17
Kaan birinci videoda 1.30 dakikadan itibaren dikkatle bakarsan vinçsiz olarak kullanılmakta.

Abi o tabii ki vinçsiz olacak. Model üstünde gösteriyor sonuçta. Markanın diğer videolarını izledim, kıyı seyri için ayrı, açık deniz içi ayrı, Manuel olanı da var ama modelde gösterdiği gibi değil.

Nasıl yapılabileceğini çok merak ettim abi. İlla ki kafanda bir proje vardır, genel kabullere uygun olacak tabii ki. Bir anlatsan sana zahmet  ;D
Bu orjinal sistemi yeni tekne yaptıracak kişi bir şekilde maliyetini yedirebilir ama mevcut sistemi buna dönüştürmek, orjinal olmayan bir sistemin montajı tercih edilebilir mi ? Şüpheliyim, bence çok zor.


1000$ fiyat konusu ise ;
Sırf bu forma uygun yelken yaptırmak bile 1000$'ı geçer çünkü eski yelkene yapılan modifikasyon aynı performansı vermiyormuş.

Bir de 20,000$'ı firma değil, yaptıran kişi söylüyor abi, komple herşeyi ile. Bumbası, mili, sarmaya yarayan eklemli parça adı her ne ise, palanga sistemi, camadan sistemi, bumba üstü kapama sistemi, yeni yelkeni, işciliği filan hepsi içinde. Elbet marin işi fiyatlandırmadır.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ersin Böke - 17 Şubat 2017, 23:23:52
Özgür'ün gösterdiği camadan sistemi gerçekten çok iyi bir sistem.  Benzer bir sistemi ben randa armada kullanıyorum. Ancak bendeki sıkıntı bumbanın direk üzerinde sabit olmaması.

O yüzden randa armada camadan vurmak ayrı bir konu. Bir iki ilginç tirik var.

Neyse biz meşhur markoni armamıza dönelim.   

Şu furling sıkışması meselesi hani aynı her canlı bir gün ölümü tadacaktır gibi bir şey her halde.

Her yelkencinin furling sistemi bir gün takılacaktır.

Sevgili Özgür, senin durumun özel bir durum. Nitekim dikkatlice okudum.

Sevgili Kaan, dur bak biraz daha kafa karıştıralım o zaman..

Şimdi , dar apaz gidiyorsun, rüzgar bastı, tekne bayıldı, hızın iyice düştü. ne yapsan rüzgar üstünde de dönemiyorsun. Çünkü tekne yürümüyor.. Ne olacak ?

Ne diyor senin şu meşhur " sail Magazine "  :)
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: erdal duran - 18 Şubat 2017, 00:20:35
Özgür'ün gösterdiği camadan sistemi gerçekten çok iyi bir sistem.  Benzer bir sistemi ben randa armada kullanıyorum. Ancak bendeki sıkıntı bumbanın direk üzerinde sabit olmaması.

O yüzden randa armada camadan vurmak ayrı bir konu. Bir iki ilginç tirik var.

Neyse biz meşhur markoni armamıza dönelim.   

Şu furling sıkışması meselesi hani aynı her canlı bir gün ölümü tadacaktır gibi bir şey her halde.

Her yelkencinin furling sistemi bir gün takılacaktır.

Sevgili Özgür, senin durumun özel bir durum. Nitekim dikkatlice okudum.

Sevgili Kaan, dur bak biraz daha kafa karıştıralım o zaman..

Şimdi , dar apaz gidiyorsun, rüzgar bastı, tekne bayıldı, hızın iyice düştü. ne yapsan rüzgar üstünde de dönemiyorsun. Çünkü tekne yürümüyor.. Ne olacak ?

Ne diyor senin şu meşhur " sail Magazine "  :)

Kaan Reisin affına sğınarak; bu soruda bir hata yok mu? Rüzgar tekneyi bayıltacak kadar basmışsa, rüzgar var demektir. Yani tekne yürür ve rüzgar üstüne dönebilirsiniz  :). Ersin Reis, soruyu yanlışlıkla mı böyle sordunuz?
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 18 Şubat 2017, 08:05:56
1 m. bumba ile yelken ne güzel açılıyor ;D

Bu günden tezi yok bumbayı fazlasını keserek 1 m ye düşürüyoruz  ;)

Bu arada anlamadığım şu; neden benim teknem seninkinden daha uzağa .şer diye israr ediyorsunuz çocuklar  >:(

Arkadaşlarınızla inatlaşmayın bakayım  ?0-?

Ben den başka olumsuz donanımı olan tekne yok galiba  :P

Gelişme denen olay sürekli benimki en iyi diyerek olmaz  8-)

Şöyle problemleri var neresini nasıl yaparak daha iyi olur? sorusu sizi ve sistemleri daha iyiye götürür  :)

Benimki sadece uyarı,çocuklar siz yine bildiğiniz gibi eylenin.Yabancıların videolarını koymaya devem edin  ;D
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 18 Şubat 2017, 18:32:20
Bizimkiler video çekmeyip ortamda yayılmayı sevdiği için,
el mecbur yabancı adamların videosuna  sığınıyoruz.  ;D
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 19 Şubat 2017, 00:23:03
5 kere okudum 6 kere düşündüm ama anlayamadım belki de  !O__
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: erdal duran - 19 Şubat 2017, 00:41:41
Bunlar ders için değil ,birilerinin yüklediği videolar. Yani yaptıkları doğru kabul edilecektir diye birşey yok. 25 knot havada ikiside ana yelkeni kapamış, camadanlı cenova ile seyrediyorlar. Sizce doğru mu?
https://youtu.be/bslQvt0TKGE
Bu arada, ahşap olana bayıldım (baş parmak yukarı ikonu).
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Âli San - 19 Şubat 2017, 00:48:59
Bir istatistik yapsak bizlerin kullandiğı dümeni az çok dengeli ( veya dengesiz ) teknelerin herhalde %90ınından fazlası sertleşen havada orsacı olur.
Bu durumda madem kafamı açan yelken o ; ilk önce cenovayı ellemek ve seyri daha zorlaştırmak bence yanlış olur.
Bu güne kadar hep gelişigüzel, plansız biçimde camadan vurdum. Ama sanırim her seferinde ana yelkenden başlamışımdır. Bunun başlıca nedeni ana yelkenim sarma sistemli olmadığindan , işlemin çok daha fazla vakit alması ve daha zor olması...
Tüm denizciler gibi zaten camadan vurmakta gecikirim. Artık kaçınılmaz olduğunu anladığımda havanın daha da kötüye gideceği açıkca belli olmuştur, 5 dakika sonra 35 knot eseceğini biliyor veya tahmin ediyorsam önce ana yelkene saldırırım, çünkü cenovayı küçültmek saniyelik iş.Ama ana yelkenle üstune koyan bir havada cebelleşmek çok daha zor.

Ayrıca bence en önemlisi Kaan Erdemin yazdığı. Hava sertlemiş ve arma üzerinde büyük bir yük varsa, ( direğin bu nedenle kırılacağına beni kimse inandıramaz ama...) ve tedbir almak istiyorsak diregi korumak için  öncelikle yelkenlerin mandar uçlarının aynı mesafede olması gereğidir. Dolayısiyla direk başı armalılar değil ama, kesirli arma kullananların bence ( ilmen, fennen, fizik kuralları gereği  ;D ) camadan işlemine ana yelkenden başlamaları gerekir...Yani ille bunun da bir denizcilik adabı olması gerekiyorsa, ne bileyim ?
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 19 Şubat 2017, 08:12:51

Bir istatistik yapsak bizlerin kullandiğı dümeni az çok dengeli ( veya dengesiz ) teknelerin herhalde %90ınından fazlası sertleşen havada orsacı olur.
Bu durumda madem kafamı açan yelken o ; ilk önce cenovayı ellemek ve seyri daha zorlaştırmak bence yanlış olur.

 önce ana yelkene saldırırım, çünkü cenovayı küçültmek saniyelik iş.Ama ana yelkenle üstune koyan bir havada cebelleşmek çok daha zor.



Ali hocam,kusura bakma benim yaşlı kafa yine karıştı  :-\

Rüzgarın hızı arttı tekne yatmaya başladı ve üzerindeki gücü azaltmaya çalışıyor dolayisi ile orsaya gitmeye çalışıyor yani

cenoa rüzgar üzerine gideceğim diye çalışıyor.Kafamız rüzgar altına mı, yoksa rüzgar üzerine mi gitmeye çalışıyor  :-\

Bir çelişkili durum mu oluştu burada?

Yanlışlık benim anlamam da değil ise tekne rotada gitsin bizim yapmamız gereken  cenoa üzerindeki yükü almamız,yani yani cenoa

alanını küçültmek olmamalı mı ?  Bu durumda niye önce cenoayı ellemek yanlış  ?0-?

Ya da henüz tam uyanamadım mı :)

Bu arada ana yelken ile bir kötü bir geçmişiniz mi var. Neden garibim ana yelkeninize saldırıyorsunuz  ;D
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Âli San - 19 Şubat 2017, 23:22:42


Genova kendi aklına göre rüzgar üstüne orsalayan tekneyi düz hat üzerindeki rotasına döndürebilecek gücü oluşturan yelken olduğu için önce kurcalanmamalı diyorum. Eger iyi kötü planlanmış eski rotamızda devam etmek istiyorsak.

Ilk teknem düz gidilecegini bilmiyordu suya indiginde. Bana verdikleri " yelken " denilen torbalar ve yanlış direk ayarlarıyla.  Bir sağnak üflediginde başıni alıp at gibi rüzgar üstüne koşmaya başlar, ne laf anlar , ne dümen dinlerdi.

Yolumda efendi efendi giderken poyrazin ani üflemesiyle orsalayip Fenerbahçe sahilde kendi halinde olta sallayan epey balikçi kayıgınin üzerine üzerine gidip, çok amatör balıkçıyi ürkütmüşlüğüm vardir...
Sonra direk iskacasini one arkaya kaydirip, diregin egimiyle oynayip, eski yelkenleri de pazarciya verip, yeni yelkenler yaptirarak kayığa düz gitmeyi öğretmiştik.

Bu nedenle önce cenovayı ellemem, ana yelkenle camadana başlarım.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 01:37:23
10-11 metre boyundaki (blue water cruiser)gezi sınıfı  bir tekne 18-20 knot ruzgara kadar (force 5 )yelken küçültmeden güvenle yelken yapar. 18-35 knot arasi rüzgarda camadan vurmaniz gerekir  (force 6 ) Sarma sistemi olmayan light genua (örnek 34m2)taşıyorsanız ana yelkene birinci camadan vurmak light genua`yı Working jib (Örnek 27m2) ile değiştirmekten daha kolaydır.Eğer formu bozulmadan sararak küçültülebilen bir genua taşıyorsanız genua`yı küçültüp %20 kadar camadansız veya 1. camadanlı ana yelken ile 18-35 knot arası rüzgara kadar (force 6 )yelken yapabilirsiniz.30 knot üstü rüzgarlarda Working jib Hard wind jib ile değiştirilmelidir (örnek 19m2)  yada sarılınca  formu bozulmayan light genua sarılarak  Hard wind jib küçüklüğüne getirilir ana yelkene 2. camadan vurulur.  Genua arabası en öne taşınır (Teknenin önüne doğru).Camadan vurulurken rüzgar 45 dereceden alınmalıdır vinçlerde yelken küçültme işlemi sırasında vinç kolu takılı olmamalıdır kolunuzu kırabilirsiniz.
Ana yelken 1. camadan halkası iskeledeki kancaya 2. camadan halkası sancaktaki kancaya takılmalıdır.Örnek yelken metrekarelerini kendi tekneminkine  göre verdim. kısaca anlatmak gerekirse
18-20knot arası rüzgar  varsa camadansız
18-35knot sarılabilen camadan uyumlu genua varsa ve küçültmek kolaysa  camadanlı genua veya working jib camadansız anayelken eğer fazla geliyorsa anayelkenede camadan.Genua sarılmayan tipse anayelkene 1. camadan vurmak genua`yı working jib ile değiştirmekten daha kolay olduğu için ana yelken 1.camadanda tam açık genua ile devam edebilirsiniz.Fazla geliyorsa working jib ile değiştirin ana yelkene 2. camadan bu durumda işe yaramaz.
30knot ve üzeri önce genua camadan veya hard wind jib ile değişim sonrasında hemen anayelken 2. camadan yetmiyorsa ana yelken 3. 4. camadan  sonrası anayelken kapalı oda yetmiyorsa genua kapalı kuru direk . Türkçe bilmediğim terimleri ingilizce yazdım değiştirmek isterseniz hiç gocunmam.Selametle.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 03:28:52
Alıntı
Camadan vurulurken rüzgar 45 dereceden alınmalıdır vinçlerde yelken küçültme işlemi sırasında vinç kolu takılı olmamalıdır kolunuzu kırabilirsiniz.



Ana yelken mandarını camadan halkasını taktıktan sonra vinç kolu ile germelisiniz kol gücünüz yeterli gerginliği sağlayamaz. Genua içinde küçültme işleminden sonra  iskotayı vinç kolu ile en gergin duruma getirmelisiniz.Genua mandarıda küçültme işlemi yapılmadan en gergin seviyeye kadar kasılmalıdır. Ana yelken düz olmalıdır bunun için bumbanın açısını  boom vang ve lift line ile yelkenin torsuz düz olmasını sağlamalısınız.Bu yazdıklarım rüzgara karşı gitmek için Pupa yada geniş apazda (half wind) inanılmaz süratlere cıkabilirsiniz bu seferde hızınızı azaltmak için deniz demiri kullamanız gerekebilir her iki yelkeninizde camadanlı bile olsa cok dikkatli dümen tutmak gerekir otopilota bu tarz bir seyirde güvenmeyin mutlaka kaçıracaktır.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ersin Böke - 20 Şubat 2017, 07:53:36
Biraz  daha ders çalıştım geldim.

Bu sefer de kafayı, bu " modern " tekne tasarımcıları cenovaları neden bu kadar büyük tasarlıyorlar  diye kafaya taktım.

Geçtiğimiz hafta , Bülent ile buluştuğumuzda bu konuyu konuşurken, neden Masal 'ın ana yelkeni ilk önce küçültünce daha dengeli gittiğinden hareketle , yabancı kaynaklardan biraz da ders çalıştım. Okuduklarımdan anladığım kadarı ile şöyle bir fikir oluştu. Eleştirilere açığım.

Şimdi efendim , yelpaze kıç bir "modern " yelkeninin havuzluğunda , direk , bumba istenmediğinden ana yelken bumbası kısaltılmakta. Yani ana yelken alanı küçülmekte. Dolayısı ile Ana yelkenin teknenin ağırlık merkezine olan döndürme momenti düşmekte. Yani , önceki flok ve/veya trinket kombinasyonu böyle küçük bir ana yelken tarafından dengelenemiyor.

Hal böyle olunca, Büyük cenova  sayesinde cenovanın etki merkezi (ağırlık merkezi ) teknenin ağırlık merkezine çok yaklaşıyor. aynı Cat armada olduğu gibi yani. Cenova kendi kendisini dengeler hale geliyor. Bence bu yüzden Bülent'in nispeten kısa direkli , ama uzun bumbalı ve büyük cenovalı Masal da ilk önce ana yelkene camadan vurunca daha dengeli hale geliyor demek ki.

ama bu durumda , her iki yelkeni de sarma sistem olan Masal'da  daha farklı bir camadan da uygulanabilir gibi geldi ve belki de aynı ya da daha iyi sonuç alınabilir.  Ana yelkeni hiç ellemeden, cenovayı %40 kadar küçültürsek, cenovanın rüzgar etki merkezi pruva yönünde değişeceğinden , yine son derece stabil ve daha kolay bir yelken seyri yapılabilir.  Denemek lazım tabi. 

BU arada Burak reisin yazdıklarını da dikkatle okudum. Bence farklı tecrübeler , farklı hava koşulları altında farklı tekne tipleri ile ilgili yazılanlar ufkumuzu açmakta.







Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 20 Şubat 2017, 09:06:48
Burak kaptanıma açıklamaları için teşekkürler  :)xx

Bu arada affınıza sığınarak bir eleştiride bulunacağım :-[

Maalesef hem hafıza hem de sosyal yetersizliğim nedeni ile hemen açıklama yapan dostların profillerine bakarım .

Yaş kısmı ve nerede ne yapar gibi bilgilere ulaşamazsam üzülüyorum  :(

Sizleri daha iyi tanımanın hakkım olduğunu düşünüyorum  ;)

Fazla üzerinize alınmayın isteğim tüm kaptanlar için geçerli  ;D
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 09:09:32
16-20 Knot rüzgarda camadan vurmadan güvenli seyir yapmak için dikkat etmemiz gerekenler.

1- Genua mandarı genua  açıldıktan sonra üzerinde yük azken max seviyede kasılacak.
2-Ana yelken mandarı üzerinde yük azken max seviyede kasılacak.Mandar esneyen yani dyneema degil ise cunningham ip duzenegi ile gerdirilebilir
3- Ana yelken güngörmez yakası (out haul) max gergin olacak.
4-Ana yelken kapali iken bumbanIn dusmemesi icin diregin tepesine giden bumbayi tutan ip (Lift line) boslanıp pupa palangası max gerilerek bumba aşagı çekilecek( el ile vinç kullanılmaz)
5-kıç ıstıralya gerginiz var ise gerilecek max gerginlik oranını arma üreticinizden yada manualinden öğrenebilirsiniz  ortalama 2-3 cm yeterli olur kesirli armanız varsa bu oran artar.
Tüm bu yapılanlar yelkenlerin daha az güç üretmesini sağlar .

Hafif havalarda ise tam tersi yapılır hafif havada dikkat edilmesi gerekenlerin içinde en önemlileri Genua mandarı 1-2 cm boşlanır,Ana yelken mandari 1-2cm boslanir cok gevsek degil gün görmez yakası tor olusturacak kadar 5-6 cm öne alınır. Bumba palangası bumba direğe parelel olana kadar boşlanır ve kilitlenir pupa seyirde ise pupa palangası ana yelkenin en üstündeki balen direğe parelel olacak kadar  boşlanır ve kitlenir ıskotalar çok kasılmaz yelkenlerde kırışıklık olmayacak kadar rüzgar altı ve rüzgar üstü tüylerin paralel uçuşmasına azami dikkat gösterilir. Ana yelkendeki balenlerin ucundaki tüylerin en üstteki hariç digerlerinin parelel uçuşmasına bakılır en üstteki dikkate alınmaz.

Hafif havada en önemli şey dümenle minumum oynamaktır ani yön değişiklikleri yapmayın tramolalarda tam tersi çok sert dönüşler yapılmalı ve tekneyi hemen yeni rotaya oturtmalı. Sabırlı olursanız hafif havada keyifle yelken yaparsınız.

Genua mandarını sert havadan sonra kapatmadan önce 2 cm boşlayıp öyle sarıp kapatmayı unutmayın gergin bırakılan genua dacron kumaşa bir süre sonra formunu kaybettirir.

Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 20 Şubat 2017, 09:35:25


Bumba palangası bumba direğe parelel olana kadar boşlanır ve kilitlenir



Nasıl yapacağım? Benim bumba direğe 90 derece.Anlatılmak isteneni anlayamadım  :-[
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 09:44:10
Bumba palanganız yokmu ?
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 20 Şubat 2017, 09:51:50
Var da direk ve bumba bir birine 90 derece ve paralel olması  bumbanın direk ile bir birine yapışması anlamına geliyor.

Ben burada bir şeyleri yanlış anlıyorum  ???
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 09:54:45
ı-
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 20 Şubat 2017, 09:59:40
533 415 52 67 sade ve tek tek anlatıldığında ben de anlayabiliyorum  :)

Hani birisine öyle anlatılması gerekiyor ya o bakımdan  ;D
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Şubat 2017, 10:01:37


Bumba palangası bumba direğe parelel olana kadar boşlanır ve kilitlenir



Nasıl yapacağım? Benim bumba direğe 90 derece.Anlatılmak isteneni anlayamadım  :-[

Bende de kıç ıstralya olmadığı için açılı gurcatadan ve çarmıhlardan dolayı bumbayı yaklaşık 70 dereceye kadar yatırabiliyorum.

Çok güzel bilgiler herkese çok teşekkür ederim.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 20 Şubat 2017, 10:06:47
Anlaşılan birazdan kafama vuracağım.  :-[

Ben hala aydıramıyorum. :)

Bumba= bumba

Direk= Ana direk

İkisi bir birine 90 derece durur.

Buraya kadar tamam mı  :)

Paralel derken ne denmek isteniyor  ?0-?
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 10:10:52
Ben anlatamamışımdır.Bu tip pratik bilgiye dayalı şeyler teorik olarak zor anlatılıyor.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 10:11:41
Hata etmişim yazarak
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 20 Şubat 2017, 10:17:48
Estağfurallah arkadaşım, :-[

Ben bir şeylere kitlendim ve anlayamadığımın  farkındayım.

Sizi üzdüysem özür dilerim  :(

Telefonumu aramanız için vermiştim.

Burayı bilgi paylaşımı için kullanıyoruz ve sizin yaşınızda bu kadar şey bilmenizi de takdir ile karşılıyorum.

Biz tekneyi 53 yaşında aldık ve hala öğrenmeye devem ediyorum.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 10:43:59
90 derece yazarak anladığınızı yazıyorsunuz amacınız hata bulmaksa tebrik ederim almanız gerekeni almışsınız yazdıklarımdan Suya paralel diyelim gönlünüz olsun.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Özgür Ökten - 20 Şubat 2017, 11:01:47
Hep başka şeylere bakarken karşıma çıkıyor, unutmadan koyalım şuracığa;

RYA WEATHER HANDBOOK - Chris Tibbs
Bofor skalası sayfasından;
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170220/8c0db45da7b9caa697c7014f9468a8df.jpg)

öZgür

Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Erol Yapıcı - 20 Şubat 2017, 11:06:06


Bumba palangası bumba direğe parelel olana kadar boşlanır ve kilitlenir



Nasıl yapacağım? Benim bumba direğe 90 derece.Anlatılmak isteneni anlayamadım  :-[

Bende de kıç ıstralya olmadığı için açılı gurcatadan ve çarmıhlardan dolayı bumbayı yaklaşık 70 dereceye kadar yatırabiliyorum.

Çok güzel bilgiler herkese çok teşekkür ederim.
DeDe'nin yaşadığı kavram karmaşasını ben de yaşıyorum.
"Direğe paralel" ya da "70 derece kadar" derken, acaba pupa seyrinden ve bumbanın pruva-pupa hattıyla 90 derece(ya da 70 derece) açı yapmasından mı bahsediliyor? ?0-?
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Şubat 2017, 11:32:41


Bumba palangası bumba direğe parelel olana kadar boşlanır ve kilitlenir



Aynen Abi Pupa seyrinden bahsetmiştim. Doğru söylüyorsunuz açı nereye göre açı kastettiğim açı kemere hattı ile bumbanın kasttettiği yatay açıdır. Yani ben bumbayı kayığın beline kadar yatıramıyorum. Bunu demek istemiştim.

Nasıl yapacağım? Benim bumba direğe 90 derece.Anlatılmak isteneni anlayamadım  :-[

Bende de kıç ıstralya olmadığı için açılı gurcatadan ve çarmıhlardan dolayı bumbayı yaklaşık 70 dereceye kadar yatırabiliyorum.

Çok güzel bilgiler herkese çok teşekkür ederim.
DeDe'nin yaşadığı kavram karmaşasını ben de yaşıyorum.
"Direğe paralel" ya da "70 derece kadar" derken, acaba pupa seyrinden ve bumbanın pruva-pupa hattıyla 90 derece(ya da 70 derece) açı yapmasından mı bahsediliyor? ?0-?
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Şubat 2017, 11:36:23
Hata etmişim yazarak

Lütfen bu şekilde düşünmeyiniz. Bu bilgiler mutlaka yazılı olması gerekir. Bizler hepimiz bu işte tecrübe sahibi dostların yazılarından bir şeyler öğreniyoruz. Herkes kendi bilmediği yada tereddütte olduğu bir konuyu çekip alıp faydalanabiliyor.
Tabi konuyu bilenlere de bir öğretmen sabrıyla anlatmak görevi düşüyor.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Erol Yapıcı - 20 Şubat 2017, 11:44:47
Ahmet kardeşim, teşekkür ederim.
Yanlış yorumlayıp, yanlışa düşmektense, doğrusunu öğrenene kadar sorup araştırmak yaşanacak riskleri de azaltır. Bu nedenle bilenlere de çok iş düşüyor. Sabırla, sıkılmadan anlatmaları gerekebiliyor. Hele, benim gibilere :-[ 
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ersin Böke - 20 Şubat 2017, 11:48:08
Katılıyorum. Ahmet 'e :) Bakın bana.. herkes İllalah diyip, randa armaya geçecek yakında.. Hedefim budur..) Çılgın manayak ikonu.. dil çıkaran ikon )
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Şubat 2017, 11:50:28
Estağfurallah arkadaşım, :-[

Ben bir şeylere kitlendim ve anlayamadığımın  farkındayım.

Sizi üzdüysem özür dilerim  :(

Telefonumu aramanız için vermiştim.

Burayı bilgi paylaşımı için kullanıyoruz ve sizin yaşınızda bu kadar şey bilmenizi de takdir ile karşılıyorum.

Biz tekneyi 53 yaşında aldık ve hala öğrenmeye devem ediyorum.

Değerli Utku Dede,
Burak Reisle önceki akşam Zelloda tanıştık ve uzun uzadıya sohbet ettik, kendisi bizlere yelken ve yelkenli tekne konularındaki deneyimlerinden aktardı.Bizler o an için hatta olup dinleyebilenler istifade ettik.Bizde bunların yazıya aktarılmasını kendisinden rica ettik. Sağolsun bizi kırmadı yazmaya başladı. Bir bilgi daha kendisi uzun süredir yerli yabancı bir çok forumun takipçisi ama çok fazlaca yazmazmış. İşin açıkçası bende yazılanları yerine oturtmakta zorlandım, hatta bir iki öneriyi kağıda çizip yorumladım. Ama itiraf edeyim telefonla görüşmeyi istemekte haklısınız çünkü sözlü iletişimde inanılmaz faydalandık bizler. Sağolsun, konuya ciddi hakim bir arkadaşımız kendileri. Dahası Utku Dede Sizleri Zelloya da davet edelim soru cevaptan biz dinleyenler de istifade ederiz.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Mustafa Ertör - 20 Şubat 2017, 11:56:43
Burak Reis yazdıklarınız çok yararlı,aydınlatıcı.Bazı terimler bizim kullandıklarımızdan farklı gibi ama net anlaşılıyor.
  Sert hava seyrinde yazdıklarınızı zaten yelkenlerin standart hali olduğu için uygulamama gerek olmuyor.Yani ana yelken ve cenova mandarlarım max.gergin zaten.Anayelken iskotam yeteri kadar gergin Pupapalangam keza öyle bumbam güverteye biraz daha yaklaşmış halde.Cenova makaraları rayın üzerinde en iyi çalışacağı yerde.Yani biraz çabayla zaten teknemin ayarlarını sert hava seyrine hazırlayabiliyorum.
 Sorun hafif havada Şimdiye kadar hiç cenova mandarımı hafifçe boşlayıp toru artırmadım.Bunu ıskotayla ve rayın makarasını öne alıp oynayarak elden geldiğince yapıyorum çünkü cenovam ve trinketim roller donanımlı.Anayelkenimin torunu ise pupapalangasını hafifçe boşlayıp yerine göre bumba yakası gergisini hafifçe boşluyarak hallediyorum.
 Yazdıklarınız yelken ayarları ve eniyi verimle yelken kullanabilmek için çok faydalı teşekkür ederim.
 Teknenizi çok merak ediyorum.Fotoğrafı varsa yükler misiniz?
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Şubat 2017, 12:05:16
Ahmet kardeşim, teşekkür ederim.
Yanlış yorumlayıp, yanlışa düşmektense, doğrusunu öğrenene kadar sorup araştırmak yaşanacak riskleri de azaltır. Bu nedenle bilenlere de çok iş düşüyor. Sabırla, sıkılmadan anlatmaları gerekebiliyor. Hele, benim gibilere :-[

Evet Erol Abi, benim gibilere de gerekiyor.Bir çok kişinin bildiği üzere ben denizde fazla vakit geçirmiş biriyim. Fakat denizcilikte diğer meslek grupları gibi branşlaşma işi. Ben küçük teknelerle ağ balıkçılığı yapmış biriyim ama İstanbul oltacılığına uzağım, yelkeni hiç bilmiyordum.Furlingin açılıp kapanmasını görünce hayran kalmıştım.Hatta denize dair bildiğim bir çok şeyin bir adı olduğunu bile çok sonradan öğrendim. Şu kadarını söyleyeyim; devasa gemilerde zabit olan, tüm okyanusları her sözleşmelerinde defalarca geçen yeğenlerimin, yelkenli tekneye bindiklerindeki halleri gözümün önüne geliyor. Bu kadar yani.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 12:33:40
Burak Reis yazdıklarınız çok yararlı,aydınlatıcı.Bazı terimler bizim kullandıklarımızdan farklı gibi ama net anlaşılıyor.
  Sert hava seyrinde yazdıklarınızı zaten yelkenlerin standart hali olduğu için uygulamama gerek olmuyor.Yani ana yelken ve cenova mandarlarım max.gergin zaten.Anayelken iskotam yeteri kadar gergin Pupapalangam keza öyle bumbam güverteye biraz daha yaklaşmış halde.Cenova makaraları rayın üzerinde en iyi çalışacağı yerde.Yani biraz çabayla zaten teknemin ayarlarını sert hava seyrine hazırlayabiliyorum.
 Sorun hafif havada Şimdiye kadar hiç cenova mandarımı hafifçe boşlayıp toru artırmadım.Bunu ıskotayla ve rayın makarasını öne alıp oynayarak elden geldiğince yapıyorum çünkü cenovam ve trinketim roller donanımlı.Anayelkenimin torunu ise pupapalangasını hafifçe boşlayıp yerine göre bumba yakası gergisini hafifçe boşluyarak hallediyorum.
 Yazdıklarınız yelken ayarları ve eniyi verimle yelken kullanabilmek için çok faydalı teşekkür ederim.
 Teknenizi çok merak ediyorum.Fotoğrafı varsa yükler misiniz?

(http://i.hizliresim.com/1LP7RG.jpg) (http://hizliresim.com/1LP7RG)
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ersin Böke - 20 Şubat 2017, 12:41:19
Madem öyle bir de zahiri rüzgar konusuna girelim, hepten kafalar karışsın. :)

Şöyle ki , dar apaz gidiyoruz, rüzgar sert , tekne hızlanıyor, Hızlandıkça zahiri rüzgar pruva hattına doğru kayıyor.

Yani gerçek rüzgar ile yaptığı açı artıyor.. Tekne aslında dar apaz gidecek iken orsa gidiyormuş gibi davranıyor.

Ne olacak şimdi. ?

Bu arada Aali nin yorumu arada kaynadı. Özellikle torbalanmış yelken, hepimizin gözden kaçırdığı bir konu.

Özgür , alıntıladığın linkte , önce "head sail " diyor :)

Bu camadan işi çok su kaldıracak. en iyisi ben öğrendiğimi yazayım. Hatırlıyorum da İstanbul Yelken Akademisinde bir avusturalyalı eğitmen vardı. İleri yelken kursunu bu arkadaş veriyordu. Tekne almadan önce eşim de tüm kurslara gitmemi şart koştuğundan bu kurs da gitmiştim.

9 metrelik bir ege yat ile özellikle denk getirilmiş bir lodos havada , hoca bizi moda koyuna camadan eğitimine çıkardı. 3 öğrenciydik. Moda koyunda lodos estiğinde dalga boyunu bilenler bilir.

ana yelkene 9 defa camadan vurup, çözdük. Bir arkadaşımızı fena deniz tuttu pert oldu. Gitti puruvaya oturdu. Hoca dümen tutmaya başladı. Hava manyak esiyor. Biz de bu havada camadan vuruyoruz. Hoca çözdürüp, yeniden vurduruyor. Kustum kusacağım. İlk defa bu kadar deniz tuttu. Sonrasında hatırlıyorum da " bu gün bu işten soğumadım ya , daha da soğumam " demiştim.

Her seferinde aynı manevraları yaptık.  Önce cenovayı küçült. , rüzgar üstüne dön, ana yelkene camadan vur , yola devam, tekrar rüzgar üstüne dön, camadanı çöz, yeniden vur. tekrar benzer bir manevra yap.

Özgür'ün tek halatlık camadan düzeneği , yol yaparken de camadan vurmaya imkan veriyor. Ana yelkeni boşla, bumbayı aç, üzerindeki yükü boşalt, camadn vur bir yöntem.

ancak bence bizler için en doğrusu,

Cenovayı sar,rüzgar üstüne dön, (cenova sarılı olunca daha kolay dönülüyor, bakınız Mustafa abinin yazısı), ana yelkene camadan vur, yürü, orsa çekişine göre yavaş yavaş cenovayı aç.  Bence en kolayı bu.

Esas dert zahiri rüzgar , o ne olacak ? Nasıl trim vereceğiz , hızlandıkça ?

Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 12:53:30
(http://i.hizliresim.com/qbqygW.jpg) (http://hizliresim.com/qbqygW)

(http://i.hizliresim.com/M0YRza.jpg) (http://hizliresim.com/M0YRza)

(http://i.hizliresim.com/QaXykV.jpg) (http://hizliresim.com/QaXykV)

Bu sürekli yarıştığım one design H boat finlandiya yapımı camadan yok 30 knot problemsiz
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Mustafa Ertör - 20 Şubat 2017, 13:23:35
Tekneniz güzelmiş.Yelken yaparken fotoğraflarını da rica edelim.
Yarışçı yönünüz olduğunu tahmin etmiştim.Bizler daha çok gezi yelkencisiyiz.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 13:44:36
Yazdığım bilgiler Blue water gezi sınıfı 10-11 metre için limitler ve konu başlığında olduğu gibi camadan  vurulurken dikkat edilmesi gerekenler idi ben bunları yazdım . Faydalı bulduysanız ne güzel.Bu konu başlığında ayrıca önemli  bulduğum için camadan vurmadan yapılan seyirde nelere dikkat etmeliyiz ve hafif hava seyri bilgileri ekledim  Verdiğim limitler kendimin denediği ayrıca rüzgar hızları ve camadan sıralamaları Hallberg rassy 352 kullanma kılavuzundan alınmıstır kafadan attığım bilgiler değildir.Denemediğim yapmadığım hiç bir şeyi yazmam.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Şubat 2017, 17:01:49

(http://i.hizliresim.com/M0YRza.jpg) (http://hizliresim.com/M0YRza)


Bu resimde size zarar vermeye mi çalışıyorlar? Göz yanılması mı?
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 17:03:45
Rus onlar abi tüm deniz kendisine ait zannediyor.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 17:14:20
Normal şartlarda bu fotoğraf çekildiğinde 30 dakika kadar olmuştu start verileli bizim 1 mil önümüzde olması gerekiyor normalde Teknenin gidişinden hatalı kullandıklarını görebilirsiniz Asimetrik kullanıyor Fakat tekneyi çok bayılttığı için gövde hızına ulaşamıyor.Merak etmiş bunlar beni nasıl geçti diye bizde bağırdık Akdeniz büyük diye kaza yaşanmadı.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Şubat 2017, 17:16:26
Rus onlar abi tüm deniz kendisine ait zannediyor.

Ayrıca hırslanmışlar size yetişmeye çalışıyorlar gibi bir havaları var.
(Yazmıştım ileti gönder dediğimde sizin iletiyi gördüm.Silmiyorum bu yorumda benden.)
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Şubat 2017, 17:18:22
Normal şartlarda bu fotoğraf çekildiğinde 30 dakika kadar olmuştu start verileli bizim 1 mil önümüzde olması gerekiyor normalde Teknenin gidişinden hatalı kullandıklarını görebilirsiniz Asimetrik kullanıyor Fakat tekneyi çok bayılttığı için gövde hızına ulaşamıyor.Merak etmiş bunlar beni nasıl geçti diye bizde bağırdık Akdeniz büyük diye kaza yaşanmadı.

Görüntüden bir terslik olduğu belli, size ve arkadaki tekneye bakınca tahmin ettim ama açıklama gelince daha da anlaşılır oldu.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 17:20:01
Asimetrik yelkende toru çok yana kaydırmış yani ıskota çok gerili 1 metre boşlasa hızı 2 mil artacak öğreniyorlar öğrenciydi çoğu sonrasında özür dilediler.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 17:27:37
Bizim kullandığımız yelken drifter teknenin boyu kadar uzunlugu ruzgara karşı 45 derece gidebiliyorsunuz  ayrıca bir asimetrik birde simetrik kullanıyoruz
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Şubat 2017, 17:36:55
Bizim kullandığımız yelken drifter teknenin boyu kadar uzunlugu ruzgara karşı 45 derece gidebiliyorsunuz  ayrıca bir asimetrik birde simetrik kullanıyoruz

Ayrı bir başlıkta , bu drifter, simetrik, asimetrik konusunu yazarsanız çok sevinirim. Benim hiç bilmediğim konu, hatta bende bir tane asimetrik var daha rüzgar yüzü görmemiş. Bir gün Mustafa Abi ile denemeyi düşünüyorum. Tabi o daha bunu düşündüğümü bilmiyor. Olsun ama her zamanki Abiliğini yapar, sağolsun onu da kullanmayı gösterir bize. Sizden de teorik bilgilendirmeyi aldık mı tamamdır.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 20 Şubat 2017, 17:42:21
Keşke, bir başlıkta, yelken basmaktan, hafif hava seyrinin yada set hava seyrinin tüm ayrıntılarına, yelken trimlerine, yelken konusunda ki her terimin örnekli anlatımına kadar ne arasak bulabileceğimiz, A dan Z ye yelken anlatımları olsa.  8)
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Şubat 2017, 17:59:39
Keşke, bir başlıkta, yelken basmaktan, hafif hava seyrinin yada set hava seyrinin tüm ayrıntılarına, yelken trimlerine, yelken konusunda ki her terimin örnekli anlatımına kadar ne arasak bulabileceğimiz, A dan Z ye yelken anlatımları olsa.  8)

Aslında bir bölüm açıp altına açılacak başlıklarla doldurulabilir. Başlıklar açılır yazılmaya başlarsa sonrası sorun değil çarkçıbaşılarına toplatırız bir yere. Bu başlıkta bile dünya bilgi oldu.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 18:23:30
Asimetrik eğer çoraplıysa kullanması çok kolay. Dikkat etmeniz gereken çoraplıda olsa çorapsızda olsa ön hazırlığında ıskotasını dogru yerden yani puntellerin dışından kıça taşıdıktan sonra makaradan geçirip sonra vince  getirmelisiniz.Iskotayı  konumlandıracağınız yer rüzgar altı  mandarınıda baş ıstıralyanın üstünden rüzgar altına geçirip üst yakaya bağlamalısınız alt yakayı teknenin burnuna takacağınız makaradan geçireceğiniz iskota ile sabitleyin  iskotayı teknenin içinden(genua iskotasi gibi)vince getirin ve sabitleyin  bu ıskotayı alt yakayı kontrol için kullanacaksınız Rüzgaraltı ana yelkeninizin arkasıdır rüzgarı 90 dereceden alın  asimetrik mandarını  basın gergin olacak ama aşırı degil. ıskotanın  boşunu alın toru ayarlayın keyifli seyirler. İndirirkende rüzgara yavaşça dönüp 40 derece indirebilirsiniz yada 180 dereceden rüzgarı alıp ana yelkenin arkasından mandarı  ve alt yaka ıskotasını kontrollu  boşlayarak içeri alabilirsiniz burada dikkat etmeniz gereken asimetriğin her iki alt yakasını bir araya getirmeden mandarı boşlamayın mandarın kontrolu arkadasınızda olsun siz aşağı çektikçe boşlasın .Deneyin kolay olduğunu goreceksiniz. Anlatmak göstermekten ve yapmaktan çok daha zormuş.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 18:37:50
Youtube da bu konu ile herhangi bir video seyrederseniz sanirim cok yardimci olur ama mutlaka pratik yapmak lazim.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 18:48:48
4-5 knot ruzgarda hic zorlanmadan hata yapsaniz bile kolayca telafi edip pratik kazanabilirsiniz genua gibi kullanirken hata yapamazsiniz en kotu biraz trimi bozuk olur iskotayi yada mandari yanlis yerden gecirirseniz mandari boslayip hatayi duzeltip tekrar deneyin. Kısaca mandarı ve ıskotaları dogru yerden bağlarsanız hiç bir sorun yaşamazsınız ön hazırlığa dikkat edin iskotaları ve mandarı doğru bağladığınızı yelkeni basmadan gözünüzle takip edin.Anlatımım kötü ise kusuruma bakmayın elimden gelen bu.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 20 Şubat 2017, 18:55:17
Burak reis, bilgilendirmeler için çooook teşekkürler. Çok faydalı oluyor kendi payıma.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 20 Şubat 2017, 19:00:22
Ben Teşekkür ederim Bugüne kadar ben okudum hep güzel yazılarınızı bir faydam dokunursa sevinirim.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 20 Şubat 2017, 19:58:21
İyiki yazmışsın Burak reis.   Yarış yelkenciliği tecrübem itibariyle çok uzağımda bir konu olsa da mekaniğini anlayabilmem adına çok öğretici.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Şubat 2017, 20:00:28
Burak reis, bilgilendirmeler için çooook teşekkürler. Çok faydalı oluyor kendi payıma.
Aynı şekilde ben de çok teşekkür ederim.İstifade ediyoruz, elinize sağlık.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 20 Şubat 2017, 20:40:13
İyi ki yazmanız konusunda ısrarcı olmuşuz.
Harika bilgiler, anlattıklarınızı şematik olarak çizip buraya koysak nasıl olur.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Mücahit Karabaş - 20 Şubat 2017, 23:00:56
Bu konu başlığı ve anlatılanlar çok çok faydalı. Burak Reis, hoşgeldiniz. Size ve bu konuda bilgi veren herkese teşekkürler.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 21 Şubat 2017, 00:15:05
90 derece yazarak anladığınızı yazıyorsunuz amacınız hata bulmaksa tebrik ederim almanız gerekeni almışsınız yazdıklarımdan Suya paralel diyelim gönlünüz olsun.

Burak kardeş.

Ben 1. hatamı yazdıklarınızı anlamak için ihtiyar kafamı yorarak yapmışım  ?0-?

2. hatamı da özür  diliyerek yapmışım  :-X

Sizin hatanızı bulmak bana ne sağlar ki. Çok gereksiz biçimde gereksiz bir cevap vermişsin çok yazık  :'(

Keşke zahmet edip telefon etseydin  :(

Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 21 Şubat 2017, 01:12:36
Yazdıklarınızdan sizi kırdığımı anlıyorum .Kusura bakmayın böyle bir niyetim yoktu.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: O.Utku Uçkan - 21 Şubat 2017, 10:57:00
Yazdıklarınızdan sizi kırdığımı anlıyorum .Kusura bakmayın böyle bir niyetim yoktu.

Uygun bir zamanında telefon ile konuşmayı hala bekliyorum  ;)

Dede kolay kırılmaz,eğilir,bükülür,esner ve dayanır.Akma sınırı yüksektir.Ama kopma sınırı sonrası yoktur. :'(

Üniversitede malzeme dersinde  metallerin özelikleri ile ilgili anlatılanlar aklıma geldi birden  ;D

Maalesef ham demir gibiyim,   316 Cr olmayı ne çok isterdim  :-\

Martı marina günlerinde bütün kışı teknede geçirirken,Teos'da ne zaman tekneye yaklaşsam hasta oluyorum. :'(

Rüzgarda gözüm yaşarır,gözümü açamam. Teos'un kuzeyli rüzgarları ya zatürre eder ya bronşit.  ???

Yelkeni ne zaman yapacağım  C:-)

Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 21 Şubat 2017, 16:31:40
Eee Burak Reis? Daha fazlasını bekliyoruz. Şahane bilgiler.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Burak Doneray - 21 Şubat 2017, 21:16:51
Bende sizin yazıları bekliyorum Umarım bu yaz bol zamanınız olur keyifle gezersiniz sonra bizde keyifle okuruz.
Başlık: Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gönderen: Özgür Ökten - 01 Mart 2017, 18:35:40
RYA'nın başka bir kitabında da önce ön yelken sonra ana yelken diyor;
(https://s14.postimg.org/dhg5nm5yp/camadan.jpg)

Sonuçta bu bir denge işi..
Her teknede değişen formülü olmayan çok değişkenli birşey..
Pivot noktasını, dengeyi, hangi yelkenin ne etki ettiğini doğru öğrenen biri için önce şu sonra bu diye formül anlamsız..