Heyamola Hey
Limanlar, Marinalar, Barınaklar, Demirleme Yerleri ve Korunaklı Koylar => Barınaklar, Marinalar, Demirleme Yerleri ve Korunaklı Koylar => Konuyu başlatan: Cevat İpekçi - 13 Nisan 2020, 10:12:07
-
Bu salgın hastalık nedeni ile hem marinanın, hem tekne sahiplerinin haklı olduğu durumlar oluştu.
Marina ile sözleşmem 10 / Mayıs/ 2020 tarihinde sona eriyor. İradem dışında gelişen bu salgın nedeni ile
teknemi almaya gidemiyorum. Diyelim ki ben de, kimileri gibi yedek akçeleri çar çur etmiş olayım.
Marina da sözleşme tarihi bitiminden itibaren taksimetresini açmayı düşünüyordur.
Tarafsız olarak bakarsak çözüm sizce nasıl olmalı?
Örneğin,
- Şehirler arası ulaşım açılana kadar marina ücret almasa ( çok güzel olurdu)
- Sözleşme bitim tarihinden, şehirler arası ulaşım açılana kadar geçerli sözleşme
bedelinin %50 fiyatını uygulasa (güzel olurdu)
Ne dersiniz?
-
Bence bu isteğinizi marinaya yazın bir kez. Gelen cevap olumlu olursa konu biter. olmazsa genişleyerek ve siz gibi tekne sahibi sayısı artarak konu tekrar marina ile tartışılır.
-
Haklısınız. Ancak ben de biraz bilgi sahibi olayım ki olumsuz cevap halinde karşı tarafa direneyim,
haklarımı iletebileyim diye yazdım. Örneğin oraya ulaşama olanağımın olmaması mücbir sebep midir?
Bence öyledir. Öyle ise ödeme istenmemesi gerekir.
-
Haklısınız. Ancak ben de biraz bilgi sahibi olayım ki olumsuz cevap halinde karşı tarafa direneyim,
haklarımı iletebileyim diye yazdım. Örneğin oraya ulaşama olanağımın olmaması mücbir sebep midir?
Bence öyledir. Öyle ise ödeme istenmemesi gerekir.
Cevat ağabey,
Kanımca bu kısmı bir avukatla görüşmeniz daha iyi olacsktır. Eğer sokağa çıkma yasağınız varsa ve güncel olarak İstanbul'daysanız mülki idareden sözleşme görüşmesi için izin istemeniz en azından mücbir olarak düşündüğünüz bu sebep için bir yasal belge yerine geçbilir belki. O zaman bile ilgili marina bunu bir başkasına vekalet vererek halledebilecek olduğunuzu iddia edebilir. Bir çırpıda aklıma bu senaryolar geldi. Ben olsam önce bir avukatla görüşürdüm.
-
Sağ olasın Enes'ciğim.
Forumda avukat var, bir el atarlar her halde. Bu arada Açık Radyo'da ki söyleşini dinledim.
Tebrik ederim.
-
Anaaaa, zor soru. Soruyu büroya ilettim. Bi toparlayıp akşama yanıt veririz.
-
Anaaaa, zor soru. Soruyu büroya ilettim. Bi toparlayıp akşama yanıt veririz.
Teşekkür ederim Bülent. Bu arada bilgi aldım West İstanbul Marina söz konusu nedenle teknesine
ulaşamayanlardan ücret talep etmiyormuş. :)
-
Anaaaa, zor soru. Soruyu büroya ilettim. Bi toparlayıp akşama yanıt veririz.
Şundan dolayı zor soru; Yargıç gözüyle bakarsak, zarara uğrayan kim? Marina eğer Bülent buradan gitseydi, ben burayı Cevat'a kiralayabilirdim, ama kaldı. O halde, bana bedelini ödemeli diyebilir.
Ayrıca marina, Bülent'in burada mücbir nedenlerle kalıyor olması, benim ona karşı sorumluluğumu ortadan kaldırmıyor, ben yine de belli hizmetleri vermeye devam etmek zorundayım diyebilir.
Öte yandan Bülent de, ama ben, senden 5 liraya kiralarken, şuradan 3 liraya anlaşmıştım, oraya gidecektim, salgın nedeniyle gidemiyorum diyebilir ki, daha fenası var, (Cevat abi örneğinde) ben hiç bir yere gitmeyecek gezecek, bağlama parası vermeyecektim de denebilir.
Daha pek çok ihtimal düşünülebilir.
Bu nedenle zor bir soru.
-
Anaaaa, zor soru. Soruyu büroya ilettim. Bi toparlayıp akşama yanıt veririz.
Teşekkür ederim Bülent. Bu arada bilgi aldım West İstanbul Marina söz konusu nedenle teknesine
ulaşamayanlardan ücret talep etmiyormuş. :)
Bunu yapması şahane ama soruya bütüne yönelik, hukuki yanıt anlamına gelmez. Zira burada tek taraflı bir irade açıklaması var ve muhtemelen kendi doluluk oranı/pazarın durumu/pazarlama yöntemi / müşteri memnuniyeti sair etkenlerle alınmış bir karardır. Ama şahane bir karardır.
-
Bir de tespiti gerekli şu durum var. Bir tekne Ayvalık marinadan çıkıp Çeşme veya Tuzla marinaya gidebiliyor mu?
Gidemiyorsa marinanın '' Bülent gitseydi Cevat'a kiralardım varsayımı geçersiz olurdu.
Kısacası teknelerin dolaşımı serbest mi? Ben bilmiyorum.
-
Bir de tespiti gerekli şu durum var. Bir tekne Ayvalık marinadan çıkıp Çeşme veya Tuzla marinaya gidebiliyor mu?
Gidemiyorsa marinanın '' Bülent gitseydi Cevat'a kiralardım varsayımı geçersiz olurdu.
Kısacası teknelerin dolaşımı serbest mi? Ben bilmiyorum.
Yasak yazmıştım, düzeltiyorum, izne tabi.
"3. Bir liman idari sahasından bir başka liman idari sahasına gidecek olanların ilgili valilik makamından alacakları seyahat izin belgelerini liman başkanlığına ibraz etmeleri,"
Kaynak: https://www.denizticaretodasi.org.tr/tr/Media/ViewerWithName/17270?fileName=443_1157_cov_d_19_tedbirleri_hk_110742.pdf
-
Bilgi için teşekkür ederim Özgür.
Demek ki oradan ayrılan olsa da, marina bu olağanüstü durum nedeniyle kolayca müşteri bulamayacak.
-
Cevat Reisim sözleşme bitimine az kalmış. Ülkenin koşulları da ortada. Ben marinanın yardımcı olacağına inanıyorum. Eğer normal prosedürü uygulamaya kalkarlarsa kısa süreli sözleşmeleri en pahalı marinalardan birisi olduğu için masraflı olur. Sizin marinayla görüşüp alacağınız cevabı merak ediyorum.
O zamana kadar seyahat yasakları hafifler umarım. biliyorsunuz burada hazır gönüllü transferciler var. :)
Seyahat engeli devam ederse en kötü ihtimal geçen yıl Eyüp Reisimizin motoryatı karadan transfer ettiği gibi lowbed kasalı bir kamyona yüklenip getirilebilir. Bu da masraflı bir yöntem ama enazından tekneniz gözünüzün önünde olur.
-
Seninde dediğin gibi, marina bu durumdaki yüzlerce müşterisine yardımcı olacaktır.
-
Tamamen Borçlar Kanunu çerçevesinde yanıtlayalım. ALtını TBK olarak çiziyorum zira bu, deniz hukukunu da ilgilendiren bir alan. Deniz Hukukçusu arkadaşlar var ise onlar daha sağlıklı yanıt verecekler, boşlukları dolduracaklardır.
Bildiğiniz üzere herkes, bir borç ilişkisinde üzerine düşeni yerine getirmekle yükümlüdür.
Mücbir sebep, bir borçlunun üstüne düşen yükümü yerine getirmek istemesine karşın, kamu otoritesinin iradesine bağlı olmaksızın, kendinden kaynaklanmayan ve dışarıdan gelen bir etkiyle(genellikle doğal olaylar) yerine getiremediği haldir kısaca. Eğer bu engel, kamu otoritesinin bir kararıyla ortaya çıkıyorsa, buna "beklenmeyen hal" diyoruz.
Marinalarla yaptığımız sözleşme tam iki taraflı bir sözleşme. Yani bize bir ücret ödeme ve marina kurallarına yükümünü verirken, marina işletmecisine de, gözetim, yer sağlama, güvenlik ve sair borçları yükler.
Bir borcun hiç veya gereği gibi ödenmemesi için dediğimiz gibi, borcu ödemekle yükümlü tarafın ya bir mücbir sebebin varlığı ile ya da beklenmeyen bir hale muhatap olması lazım.
Bugünlerde olan olayda hem bir mücbir sebep var hem de beklenmeyen hal.
Ancak burada sorun şu;
Mücbir sebebin varlığı, marinanın bize karşı edimlerinden kaçınmasına engel değil. Çünkü işletmeler kapatılmadı, sokağa çıkma yasağı yok.Yani marinada oluşması muhtemel bir hırsızlığa karşı marina bize karşı mücbir sebebin varlığını ileri süremeyecek.
Şimdi diyelim benim sürem 5 Nisanda bitti ve marinam Mersin'de. Adana'da yaşadığım için tekneme gidemiyorum. Dolayısıyla sözleşmenin gereği olan tahliye yükümünü yerine getiremiyorum. İstesem bile bunu yapamam.
Burada benim nasıl bir zararım olabilir?
a) 5 Nisan'da denize açılacaktım ve Kasım ayına kadar herhangi bir marinada kalmayacak gezecektim.
b) Mersin'deki diğer marina ile 1500 TL aşağıya anlaşmış, ödememi kısmen de olsa yapmıştım. Şimdi bu marina ile sözleşme imzalarsam hem istemediğim bir yerde kalacağım hem de 1500 lira fazla ödeyeceğim.
Her iki halde de, bağlı olduğum marinanın benden daha çok zararı var. İlkin tekneme hizmet vermeye devam ediyor, ikinci olarak (çok küçük bir ihitmal) belki de kendisine gelecek bir tekne ile sırf benim teknem orada bağlı olduğu için sözleşme yapamıyor.
Mücbir sebep ile beklenmeyen halin 15 Mayıs'ta kalktığını düşünelim.
Bana kalırsa
(a) için marina tam ücret isteyebilir
(b) için marinanın yine ücret isteme hakkı vardır fakat hakkaniyet indirimi talep edilebilir.
Geç yanıt için özür.
-
Sağ olasın Bülent'ciğim.
Anlaşılan ipler marinanın elinde. Ne yapalım, başa gelen çekilir deyip yutkunmak kalıyor.
Sağlık olsun.
-
Abi ben bu durumda bizimki hariç bütün marinaların yapıcı davranacaklarını düşünüyorum.