Heyamola Hey

Bahriye Mektebi => Elektrik => Konuyu başlatan: Mehmet Atay - 28 Ağustos 2019, 13:52:12

Başlık: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Atay - 28 Ağustos 2019, 13:52:12


Şimdi bizim (benim dışımda, bu konuda sorun yaşayan İlkay da var), şöyle bir konumuz ve tartışmamız var.
Sizlerinde görüş ve tecrübelerini rica ediyoruz.

1. Akülerimizin yeni olmasına rağmen, ısınma/kaynama problemi yaşadık. Bunun nedeni karadan gelen 220 v bağlantıdaki voltaj düzensizliği/dalgalanması olabilir mi? Redresör bundan etkilenip, saçmalayabilir mi?

2. Taner'in önerisi, tüm elektriği kapatmak. Ancak benim endişem, bu durumda çalışmayan buzdolabı gaz kaçırır mı? Zamanında elektriksiz geçen bir kış sonunda, buzdolabı gazı sorun çıkartmıştı. Tesadüf mü, yoksa bir ilişki var mı?


 
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Kocaoğlu - 28 Ağustos 2019, 16:49:44
Kaliteli bir redresörün normal şartlar altında AC şebeke tarafındaki dalgalanmalardan etkilenip akülere zarar vermemesi gerekir. Ancak bazı yüzer gezer topraklama hatlarının ( Floating ) varlığında yaşanacak referans kaymaları bazen redresör problemlerine dolayısıyla akü problemlerine de yol açabilir.

İhtiyaç olmadıkça her şeyi kapatmak oldukça doğru bir çözüm olabilir. Aküler ya güneş panellerinden ya da düzenli periyotlarda mümkün olduğunca bizzat teknenin başında bulunularak redresör üzerinden şarj edilebilir.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Hasan Toparlak - 28 Ağustos 2019, 17:10:21
Servis akülerim yeni, motor aküsü eski idi benim teknede (Yani şarj 13 üstüne çıkmıyordu).  Sahil elektriğine bağlandığımda, güneş enerjisinden de motor aküsüne besleme olduğunda sağlam servis aküleri kaynama yapıyordu benim teknede. Bu nedenle geçen hafta motor aküsünü yeniledim.

Şarjı kesmesi için her iki gurubun da belirli bir voltaj değerine ulaşması gerekiyor sanırım yoksa yükleme devam ediyor sanki.

Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 02 Eylül 2019, 11:52:47
1. Akülerimizin yeni olmasına rağmen, ısınma/kaynama problemi yaşadık. Bunun nedeni karadan gelen 220 v bağlantıdaki voltaj düzensizliği/dalgalanması olabilir mi? Redresör bundan etkilenip, saçmalayabilir mi?

2. Taner'in önerisi, tüm elektriği kapatmak. Ancak benim endişem, bu durumda çalışmayan buzdolabı gaz kaçırır mı? Zamanında elektriksiz geçen bir kış sonunda, buzdolabı gazı sorun çıkartmıştı. Tesadüf mü, yoksa bir ilişki var mı?

1) Normal şartlarda olmaz. Redresörün işi bu zaten, karadan gelen saçma sepet kaynağı düzeltip düşürüp aküleri beslemek.
Genelde bu tip sorunlar redresör değil aynı akülere bağlı güneş paneli regülatörlerinin saçmalamasından oluyor.
Bizim eski eğitim teknesinde 2 tane Victron 140A aküyü regülatör arızası nedeni ile çöpe atmıştık. (tekne yanmadığı için şanslıydık tabi!)

2) Muhtemelen tesadüf. Buzdolabı sistemleri kapalı sistemler. Bir gaz kaçağı varsa çalışırken de etkileri görülür. Kullanılmayan cihazın kapalı tutulması en doğrusu.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Derya Yenigun - 02 Eylül 2019, 13:51:07
O zaman bu konu ile ilgili bir sorum olacak.

Bağlı olduğumuz marinette dönem dönem elektrik kullanım yoğunluğundan galiba, 190 v geliyor. (Yan tekne bavaria, panelinde böyle bir özellik var sanırım. O iletti)

Motor akümüz öldü. Neden öldü onu da anlamadım :) Bu elektrik dalgalanmasından kaynaklı olabilir mi, öyle ise servisleri de kaybedebiliriz. Aki yakın zamanda 2-3 yıl önce servisler ile birlikte değişmişti.

Marmariste 110 amper akü bulamadık. Neyse bir akü bayi beklersem 105 amper akü geleceğini bu sürede motoru çalıştırabilmem için de elindeki çıkma 75 amper aküyü kullanabileceğimi söyledi.

75 lik aküyü bağladım. Diğer aküler 110 amper, sorun yaşar mıyız. Bence yaşarız gibi geliyor.


Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Atay - 02 Eylül 2019, 15:36:27
Bir bakır tel üzerinde akan elektronların, bu kadar kafalarına göre hareket etmesinden çok rahatsızım.

Ne güzel şu konuda aydınlacaktık... Güme gitti çeşitli sebeplerden.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 02 Eylül 2019, 15:49:30
Bağlı olduğumuz marinette dönem dönem elektrik kullanım yoğunluğundan galiba, 190 v geliyor. (Yan tekne bavaria, panelinde böyle bir özellik var sanırım. O iletti)

Motor akümüz öldü. Neden öldü onu da anlamadım :) Bu elektrik dalgalanmasından kaynaklı olabilir mi, öyle ise servisleri de kaybedebiliriz. Aki yakın zamanda 2-3 yıl önce servisler ile birlikte değişmişti.

Marmariste 110 amper akü bulamadık. Neyse bir akü bayi beklersem 105 amper akü geleceğini bu sürede motoru çalıştırabilmem için de elindeki çıkma 75 amper aküyü kullanabileceğimi söyledi.

75 lik aküyü bağladım. Diğer aküler 110 amper, sorun yaşar mıyız. Bence yaşarız gibi geliyor.
Eğer çok antika model bir redresörünüz yoksa akü sorunlarınızın sebebi sahil beslemesindeki dalgalanmalar değildir.
yeni cihazların hepsi elektronik olarak aynı zamanda regülatör (dengeleyici) olarak çalışır, akülerinize dışarıdaki sorunları yansıtmaz.

bir ihtimal motor akünüz redresöre bağlı olmayabilir, sadece motordan (alternatör) şarj oluyor olabilir.
böyle ise alternatör arızası nedeni ile servis aküleriniz de tehdit altında olabilir.
redresörünüzün 2 çıkışı mı vardır, tek çıkış mı paylaştırılmıştır bilmiyoruz.
arada bir de güneş paneli regülatörü kullanıyor musunuz..
pek çok değişken var..

ne yazık ki bu teknik işler buradan böyle tarifle anlatmakla veya tahmin etmekle olmuyor, işinin ehli bir elektrikçiyi çağıracaksınız tekneye, kim kime bağlı, kim nasıl çalışıyor diye ölçecek bakacak ve çözecek..


lütfen yanlış anlamayın, konusu geçmişken genele yazıyorum;

herkes istiyor ki bilenler bir iki püf noktasını (ustalar arasındaki sırları!) buradan yazsın tüm elektrik problemlerimiz hiç usta çağırmadan çözülsün.. ne yazık ki böyle bir şey mümkün değil..
eğer yeterli temel teknik bilgi/tecrübe sizde mevcut değilse buradan alacağınız tarifler daha büyük sorunlara/tehlikelere yol açabilir..

google'dan nasıl doktorluk yapmak, kendi hastalığımızı teşhis ve tedavi etmek mümkün değilse (ve tehlikeli ise) teknik sorunlarımıza da çoğunlukla forumlardan çözüm bulmak mümkün değil..
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Derya Yenigun - 02 Eylül 2019, 16:32:48
:D

Soruna kendi başıma çözüm bulmaktan ziyade 110 a ile 75 a aküleri yan yana getirmek bir sorun yaratır mı diye düşünüyorum sadece...

Güneş paneli de var :D :D :D
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Atay - 02 Eylül 2019, 16:57:30
Özgür,

Ben konuyu okudukça kafam karışıyor; o nedenle bilen birisinin anlatmasını ve gereğinde sorular sorabilmeyi arzu ediyorum.

Mesela diyorlar ki, alternatör çalıştı. O sırada motor akün 12.8v, servis akü grubun 12.3v; şarj sırasında alternatör her ikisine de aynı voltajı gönderiyor ve Motor aküsü zaten kapasitesi de servise göre daha düşük olduğundan kısa sürede şarj oluyor ama yüksek şarj akımı almaya devam ediyor. O nedenle, araya Akıllı Röle koymalısın?! Mantıklı mı? Okuyunca evet. Ama teknede servis, motor, ırgat, bowtruster diye bir çok akü grubu var. Bunları nasıl yöneteceğiz? Yönetmek gerekli mi?

Bir usta gördüm, tüm Victron ürünleri ile tekneyi doldurmuş, evinden bile cep telefonun üzerinden durumu izliyorsun. Bir usta gördüm, "geç bunları, değmez o kadar masrafa" dedi.

Bir usta "iyi güneş paneli önemli" dedi, bir başka usta "güneş panelinin kapasitesi önemli, %95 verimlilik diye iyi markaya dünya para vereceğime, %80 verimlikte ama onun %50 fazla kapasitesinde güneş paneli takarım, elde ettiğim toplam güç daha fazla olur" dedi.

Bende sonuçta şaşkına dönüyorum.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Hasan Toparlak - 02 Eylül 2019, 17:23:32
......

herkes istiyor ki bilenler bir iki püf noktasını (ustalar arasındaki sırları!) buradan yazsın tüm elektrik problemlerimiz hiç usta çağırmadan çözülsün.. ne yazık ki böyle bir şey mümkün değil..
eğer yeterli temel teknik bilgi/tecrübe sizde mevcut değilse buradan alacağınız tarifler daha büyük sorunlara/tehlikelere yol açabilir..

google'dan nasıl doktorluk yapmak, kendi hastalığımızı teşhis ve tedavi etmek mümkün değilse (ve tehlikeli ise) teknik sorunlarımıza da çoğunlukla forumlardan çözüm bulmak mümkün değil..

.....

Öğrenmenin yaşı yok, kendim yapacağım diyerek daha çook devre, alet bozacağım. Güç, kuvvet, fazla el becerisi istemeyen düşük voltajlı bir alan bulmuşum, sorduğum sorulara da ticari kaygı gözetmeksizin yanıt veren dostlar var ise neden sormayayım.

Ama 220 giriyorsa işin içine orada dururum..
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 02 Eylül 2019, 20:32:56
Ben konuyu okudukça kafam karışıyor; o nedenle bilen birisinin anlatmasını ve gereğinde sorular sorabilmeyi arzu ediyorum.
...
Bende sonuçta şaşkına dönüyorum.
Şaşkına dönmen normal, çünkü teknik olarak doğru tek olsa da buna pek çok ulaşma yöntemi (yoğurt yiyiş) ve tercihler (hızlı,yavaş,uzun ömürlü, performanslı, daha detay, az detay vb..) var. Dolayısı ile karşına çıkacak ustalar da farklı şeyler söyleyecektir.

Bilen birinin baştan anlatıp tüm elektrik konusunu herkesin anlamasını sağlamak kolay değil, okulda yıllar süresinde bile mümkün olmuyor. Ancak Can hoca gibi vermeyi/öğretmeyi seven titiz biri "uygun ortam" sağlanırsa belki yapabilir, ama forum ortamları da ne yazık ki okul gibi değil, hocanın eğitme motivasyonunu bozan pek çok etken var. (iyi biliyorum çünkü ben de bir konuda forum ortamının sorma-sorgulama geleneğine kapılıp bir konuya çomak sokup bozmuştum..)

Benim için teknesi olan herkesin temel elektrik, motor, tesisat, mekanik bilgilerini öğrenmesi, öğrenme ve/veya uygulama aşamasında takıldığı yerlerde daha detaylı şekilde sorusunu sorması güzel olurdu. Uzaktan çok az bilgi ile soru cevap şeklinde ilerleyip teşhis ve tedavi önerisi herkes için zor ve yanlış yönlere gitme ihtimali olan bir yöntem.

Hasan hocam, 12V 'u hiç küçümsemeyin lütfen, kullandığımız aküler ciddi bir enerji deposu.
12V'da yapılan yanlışlar ciddi yanık ve yangın tehlikesi içerir.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Atay - 02 Eylül 2019, 20:55:41
Ben konuyu okudukça kafam karışıyor; o nedenle bilen birisinin anlatmasını ve gereğinde sorular sorabilmeyi arzu ediyorum.
...
Bende sonuçta şaşkına dönüyorum.


Bilen birinin baştan anlatıp tüm elektrik konusunu herkesin anlamasını sağlamak kolay değil, okulda yıllar süresinde bile mümkün olmuyor. Ancak Can hoca gibi vermeyi/öğretmeyi seven titiz biri "uygun ortam" sağlanırsa belki yapabilir, ama forum ortamları da ne yazık ki okul gibi değil, hocanın eğitme motivasyonunu bozan pek çok etken var. (iyi biliyorum çünkü ben de bir konuda forum ortamının sorma-sorgulama geleneğine kapılıp bir konuya çomak sokup bozmuştum..)

Benim için teknesi olan herkesin temel elektrik, motor, tesisat, mekanik bilgilerini öğrenmesi, öğrenme ve/veya uygulama aşamasında takıldığı yerlerde daha detaylı şekilde sorusunu sorması güzel olurdu. Uzaktan çok az bilgi ile soru cevap şeklinde ilerleyip teşhis ve tedavi önerisi herkes için zor ve yanlış yönlere gitme ihtimali olan bir yöntem.


Bence bu online eğitim meselesini bir masaya yatıralım. Ben de daha önceki örneklerde konunun dağılmasından rahatsız olduğum gibi, geçmiş başlıkları taradığımda da bu nedenle kayboluyorum.

Aklıma gelen, altına yorumun kapalı olduğu, soruların direk mesajla sorulabildiği ve eğitmenin uygun gördüğü soruları ve cevaplarını ilgili sayfaya topladığı bir başlık. Belki, dağılmadan bir sonuç elde edilirse Wikiderya'ya da taşınabilir.

Bir başka alternatif ise, A-Z'ye elektriği anlatmak yerine, günlük hayatımıza uyacak bir kaç örnek yaratıp, buna göre sanal dizayn oluşturmak: basit ve komplike olarak. İsteyen de kendi teknesine benzer örnek üzerinden çalışabilir.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Kemal Gündüz - 03 Eylül 2019, 07:28:20
Motor ile seyirde alternatör aküleri arzu edildiği gibi beslemiyor. Bu işlerden anlayan bir arkadaşım Sterling Alternator to Battery Charger adlı ürünü taktırdı teknesine ve bence teknede bulunması en gerekli ekipman diye tanımlıyor. Cihaz, motor seyrinde önce kosa süre motor aküsüne besleme yapıp daha sonra servis grubuna yöneliyor. Akü tiplerini tanıyor ( sulu, AGM ve Jel aküler ile çalışıyor ). Sıcaklık sensörleri sayesinde şarjda akülere zarar vermiyor. Alper Dora bu ürünü diğer forumda çok tavsiye etmişti ama insanlar reklam yaptığını düşünerek ciddiye almadılar. Fiyatı iyi marka bir akü fiyatı kadar


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 03 Eylül 2019, 11:01:33
Aklıma gelen, altına yorumun kapalı olduğu, soruların direk mesajla sorulabildiği ve eğitmenin uygun gördüğü soruları ve cevaplarını ilgili sayfaya topladığı bir başlık. Belki, dağılmadan bir sonuç elde edilirse Wikiderya'ya da taşınabilir.
Bu söylediğin şey zaten Wikideryanın kendisi..

sadece oraya zaman ayırıp yazacak adam lazım..
benim ya zamanım yok ya da (maazallah!) adam değilim! :D
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Hasan Toparlak - 03 Eylül 2019, 11:20:47
Vur, kır, parçala bu maçı kazan !

https://www.youtube.com/channel/UCgKabubhWZaEOsTQM-FrAsw/videos (https://www.youtube.com/channel/UCgKabubhWZaEOsTQM-FrAsw/videos)


Aküleri daha iyi anlamak için faydalı bir parçalama da burda ;

Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Atay - 03 Eylül 2019, 11:22:27


sadece oraya zaman ayırıp yazacak adam lazım..
benim ya zamanım yok ya da (maazallah!) adam değilim! :D

Estağfurullah
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Taner Özer - 03 Eylül 2019, 13:46:45
...
Mesela diyorlar ki, alternatör çalıştı. O sırada motor akün 12.8v, servis akü grubun 12.3v; şarj sırasında alternatör her ikisine de aynı voltajı gönderiyor ve Motor aküsü zaten kapasitesi de servise göre daha düşük olduğundan kısa sürede şarj oluyor ama yüksek şarj akımı almaya devam ediyor.... Ama teknede servis, motor, ırgat, bowtruster diye bir çok akü grubu var. Bunları nasıl yöneteceğiz?
...


Özgür'e katılıyorum.
Benim kullandığım aşağıda linkini görebileceğiniz Mastervolt redresörün kullanma kitapçığında da, sahilden ne gelirse gelsin, voltajı düzeltip temiz bir şekilde şarja hazır hale getirdiğinden bahsediyor.
Bu tarz redresörler için sahil elektriğinin nasıl olduğunun önemi kalmıyor.

http://www.marinmalzeme.com/Data/EditorFiles/Mastervolt-Charge-Master-12V-70A-3-Cikis-90-265V-Aku-Sarj-Cihazi-Manual-El-Kitabi.pdf (http://www.marinmalzeme.com/Data/EditorFiles/Mastervolt-Charge-Master-12V-70A-3-Cikis-90-265V-Aku-Sarj-Cihazi-Manual-El-Kitabi.pdf)

Mehmet, az önce yukarıda yazdıkların için elektrikçim ile konuştum.
Alternatör çıkışlarındaki izolatörlerin bu işe yaradığını, akü grupları arasında herhangi bir tanesi doyuma ulaştığında akımın oradan kesilip az olanlara yönlendirildiğini anlattı.
Zaten fabrika çıkışlarında alternatör, birkaç akü grubunu besleyecek ise bu isolatörler mutlaka koyuluyorlar.
Bu izolatörler öyle çok akıllı şeyler değil, belirli bir voltaja çıkan akü grubunun akımını azaltıyor veya kesiyor, o kadar.
Şunun gibi: https://www.dekamarine.com/product/1545031-aku-izolatoru/promariner/elektrik

Aksi taktirde düz voltaj ile akü gruplarını besleme imkanı yok.


TANER
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Erol Şar - 03 Eylül 2019, 22:23:52
...
Mesela diyorlar ki, alternatör çalıştı. O sırada motor akün 12.8v, servis akü grubun 12.3v; şarj sırasında alternatör her ikisine de aynı voltajı gönderiyor ve Motor aküsü zaten kapasitesi de servise göre daha düşük olduğundan kısa sürede şarj oluyor ama yüksek şarj akımı almaya devam ediyor.... Ama teknede servis, motor, ırgat, bowtruster diye bir çok akü grubu var. Bunları nasıl yöneteceğiz?
...


Özgür'e katılıyorum.
Benim kullandığım aşağıda linkini görebileceğiniz Mastervolt redresörün kullanma kitapçığında da, sahilden ne gelirse gelsin, voltajı düzeltip temiz bir şekilde şarja hazır hale getirdiğinden bahsediyor.
Bu tarz redresörler için sahil elektriğinin nasıl olduğunun önemi kalmıyor.

http://www.marinmalzeme.com/Data/EditorFiles/Mastervolt-Charge-Master-12V-70A-3-Cikis-90-265V-Aku-Sarj-Cihazi-Manual-El-Kitabi.pdf (http://www.marinmalzeme.com/Data/EditorFiles/Mastervolt-Charge-Master-12V-70A-3-Cikis-90-265V-Aku-Sarj-Cihazi-Manual-El-Kitabi.pdf)

Mehmet, az önce yukarıda yazdıkların için elektrikçim ile konuştum.
Alternatör çıkışlarındaki izolatörlerin bu işe yaradığını, akü grupları arasında herhangi bir tanesi doyuma ulaştığında akımın oradan kesilip az olanlara yönlendirildiğini anlattı.
Zaten fabrika çıkışlarında alternatör, birkaç akü grubunu besleyecek ise bu isolatörler mutlaka koyuluyorlar.
Bu izolatörler öyle çok akıllı şeyler değil, belirli bir voltaja çıkan akü grubunun akımını azaltıyor veya kesiyor, o kadar.
Şunun gibi: https://www.dekamarine.com/product/1545031-aku-izolatoru/promariner/elektrik

Aksi taktirde düz voltaj ile akü gruplarını besleme imkanı yok.


TANER

Yanlış bilgilenmeyelim,İzolatör dediğimiz cihazın böyle bir fonksiyonu yok.Şarja kumanda etmek gibi bir özelliği de yok.

Adı üzerinde izolatör,yani 2 veya daha fazla aküyü sadece birbirinden izole etmek gibi bir fonksiyonu var.

Şöyle düşünelim;alternatör çıkışı genellikle tektir,tek çıkışı hem motor hem de servis aküsüne bağlarsak,aslında bu iki aküyü de birbirine

bağlamış oluruz.Tabiki bunu istemiyoruz.Bu durumda izolatör kullanırız,iki aküyü birbirinden ayırarak alternatörün tek çıkışından

ikisininde şarj olmasını sağlar.Yani görevi sadece aküleri birbirinden izole etmektir,yoksa şarjı yönetmek değil.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Taner Özer - 04 Eylül 2019, 12:29:17
Haklısın Erol abi,

Elektrikçi beni yanılttı.
Yanlış bilgi için özür dilerim.


TANER
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Atay - 04 Eylül 2019, 12:54:47
Haklısın Erol abi,

Elektrikçi beni yanılttı.
Yanlış bilgi için özür dilerim.


TANER

İşte bu yüzden elektriçiye soramıyorum.
Eminim işinin ehli, çok iyi elektrikçi vardır; belki ben de rastlamışımdır. Ama emin olamıyorum.
Sonunda, zamanında Merem'in önerdiği "how to" kitapları vardı. Onlara dalmaya başladım. Ya aydınlanacağım, ya da "lanet olsun atom fiziğine de, profesörlüğe de" diyeceğim.

https://www.youtube.com/watch?v=jHJxYjL1DF8

Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 04 Eylül 2019, 14:49:41
İşte bu yüzden elektriçiye soramıyorum.
Eminim işinin ehli, çok iyi elektrikçi vardır; belki ben de rastlamışımdır. Ama emin olamıyorum.
Sonunda, zamanında Merem'in önerdiği "how to" kitapları vardı. Onlara dalmaya başladım. Ya aydınlanacağım, ya da "lanet olsun atom fiziğine de, profesörlüğe de" diyeceğim.

https://www.youtube.com/watch?v=jHJxYjL1DF8
Abi nerden bulursunuz bunları .
 ;D ;D ;D
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Serkan Güvenen - 04 Eylül 2019, 14:58:39
İşte bu yüzden elektriçiye soramıyorum.
Eminim işinin ehli, çok iyi elektrikçi vardır; belki ben de rastlamışımdır. Ama emin olamıyorum.
Sonunda, zamanında Merem'in önerdiği "how to" kitapları vardı. Onlara dalmaya başladım. Ya aydınlanacağım, ya da "lanet olsun atom fiziğine de, profesörlüğe de" diyeceğim.

https://www.youtube.com/watch?v=jHJxYjL1DF8
Abi nerden bulursunuz bunları .
 ;D ;D ;D

 :D :D :D
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Taner Özer - 04 Eylül 2019, 15:15:12
İşte bu yüzden elektriçiye soramıyorum.
Eminim işinin ehli, çok iyi elektrikçi vardır; belki ben de rastlamışımdır. Ama emin olamıyorum.
Sonunda, zamanında Merem'in önerdiği "how to" kitapları vardı. Onlara dalmaya başladım. Ya aydınlanacağım, ya da "lanet olsun atom fiziğine de, profesörlüğe de" diyeceğim.

https://www.youtube.com/watch?v=jHJxYjL1DF8

Çok haklısın.
Youtube'a bakınca yurt dışında herkes kendi göbeğini kendi kesiyor.
Zehirli atmaktan, ozmos tamirine kadar her şeyi kendileri yapıyorlar.
Şeytan kendin yap diyor, ama o zaman işimi bırakmam lazım. ::)

Belki de elektrikçinin bana izolatör diye anlattığı aslında akıllı röle idi...
Kavram kargaşası oldu belki de..

TANER

Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Taner Özer - 04 Eylül 2019, 15:30:21

Şimdi elektriği herhangi bir akışkan gibi düşünürsek,mesela su .

Volt tesisattaki su basıncını

Amper,akan  suyun debisini

Ohm ise suyun dolaştığı boruların akışa karşı direncini

Temsil eder.
Şimdi gözünüzde canlandırabilirsiniz.
Elektriği gözümüzle göremediğimiz için bu benzetmeler,kavramamızı kolaylaştırır.

Erol abi,

Yukarıda senin Doğan hocanın konusundaki yazından bir alıntı yaptım.

Buna göre Mehmet'in konusuna bakarsak,

Volt basıncı gösterdiğine göre, motor aküsü dolduğunda yani basınç yükseldiğinde, akım basıncı az olan yani voltu düşük olan tenvirat akülerine doğru olmayacak mı ?
Eğer doğru ise niye illa akıllı röle koyma ihtiyacımız oluyor ki ?

TANER
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: İlkay Ersoy - 06 Eylül 2019, 00:34:27
Bendeki durum şu oldu.

Sistem şu 4 x 105A Exide AGM akü, starter optima kırmızı 1 akü (sanırım 90A) ve bow thrusterda aynı optima'dan 2 tane  olmak üzere 7 akü var.   
220 volt charger Christec ve güneş panelleri (3x100watt) için Victron MPPT charge controller var.

Keşif.. Alarm çılgın gibi çalmaya başladı.. (Karbonmomonksit alarmı, başka bir yerde bahsettiğimiz Honeywell alarm. Bu işi de görüyor. Akü cozurdadığında direk alarm çalışıyor.)

Aküler alev alev. (Exide AGM aküler) En azından ikisinden ciddi tıslama geliyor ve inanılmaz sıcaklar.

İlk tespit. Elektrikçi tüm aküleri söktü, tüm gece bekledi. Sabah geldi ölçüm yaptı. "Müjde akülerin sağlam ama redresörün sorunlu. Bu chrsitecler yapar zaten böyle. Şarjı kesmiyor" dedi.

"Battery Charger'ı kapalı tut, sürekli güneş enerjisinden şarj olsun, 12 altına düştüğünde manuel olarak battery charger ı aç abi" dedi.

Bu arada aynı gün bir şeyi fark ettik. Chrsitec charger devreye girmiyordu. Güneş Enerjisine bağlı victronu kapatınca christec devreye girdi. ("Victron ile chrsitec birlikte çalışınca sorun cıkıyor" olasılığı güçlendi. YAhut "victron ve christec birlikte çalışıp voltaj dalhalandığında christec saçmalıyor.") 

Bir süre öyle devam ettim ama 3 günlüğüne tekneyi bıraktığımda battery chargerı açık bıraktım. Döndüğümde her şey yolundaydı. Hiç ısınma yoktu ve dört dörttlük çalışmıştı her şey.

Ama 1 ay sonra alarm bu sefer susturulamayacak şekilde çaldı. GEcenin ortasında. (Not : Honeywell karbonmonoksit alarmı eğer susmazsa tek yöntem çeşme altına tutmak. Hemen susuyor.)

Aküler inanılmaz sıcak. Hemen akülerin kompartman bağlantısı olan kıçtaki 2 kamarayı boşaltttım. Kompartmanalrı açtım, tıslama inanılmaz. NAsıl yangın çıkmadı anlamadım inanılamz sıcak aküler.

O günden beri battery chareger (Chrsitec) çalışmıyor, ya da manuel çalıştırıyorum. Şİmdi tekneyi tam kapamadım ama İStanbul'a geldim. Battery charger off ve sadece güneş enerjisi çalışıyor.  O da buzdolapları için.

Bu arada aynı marinette de 6 ya da 7 farklı teknede akü kaynaması sorunu oldu. Bu sebeple şüphelendik acaba voltaj dalgalanması buna mı sebep oluyor diye.

Sonuç : Aynı Mehemt Atay gibi kafam karışık. 2020 sezona girerken neye el atmalıyım şimdi acaba? Aküler ve chargerı olduğu gibi yenleiyp victrone mı dönmeliyim? Sorun gerçekte ne?
 
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Atay - 06 Eylül 2019, 08:41:19
Ta taaa

Bendeki charger da Christec.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Ziya GÜNEŞ - 06 Eylül 2019, 11:51:53
Bendeki durum şu oldu.

Sistem şu 4 x 105A Exide AGM akü, starter optima kırmızı 1 akü (sanırım 90A) ve bow thrusterda aynı optima'dan 2 tane  olmak üzere 7 akü var.   
220 volt charger Christec ve güneş panelleri (3x100watt) için Victron MPPT charge controller var.

Keşif.. Alarm çılgın gibi çalmaya başladı.. (Karbonmomonksit alarmı, başka bir yerde bahsettiğimiz Honeywell alarm. Bu işi de görüyor. Akü cozurdadığında direk alarm çalışıyor.)

Aküler alev alev. (Exide AGM aküler) En azından ikisinden ciddi tıslama geliyor ve inanılmaz sıcaklar.

İlk tespit. Elektrikçi tüm aküleri söktü, tüm gece bekledi. Sabah geldi ölçüm yaptı. "Müjde akülerin sağlam ama redresörün sorunlu. Bu chrsitecler yapar zaten böyle. Şarjı kesmiyor" dedi.

"Battery Charger'ı kapalı tut, sürekli güneş enerjisinden şarj olsun, 12 altına düştüğünde manuel olarak battery charger ı aç abi" dedi.

Bu arada aynı gün bir şeyi fark ettik. Chrsitec charger devreye girmiyordu. Güneş Enerjisine bağlı victronu kapatınca christec devreye girdi. ("Victron ile chrsitec birlikte çalışınca sorun cıkıyor" olasılığı güçlendi. YAhut "victron ve christec birlikte çalışıp voltaj dalhalandığında christec saçmalıyor.") 

Bir süre öyle devam ettim ama 3 günlüğüne tekneyi bıraktığımda battery chargerı açık bıraktım. Döndüğümde her şey yolundaydı. Hiç ısınma yoktu ve dört dörttlük çalışmıştı her şey.

Ama 1 ay sonra alarm bu sefer susturulamayacak şekilde çaldı. GEcenin ortasında. (Not : Honeywell karbonmonoksit alarmı eğer susmazsa tek yöntem çeşme altına tutmak. Hemen susuyor.)

Aküler inanılmaz sıcak. Hemen akülerin kompartman bağlantısı olan kıçtaki 2 kamarayı boşaltttım. Kompartmanalrı açtım, tıslama inanılmaz. NAsıl yangın çıkmadı anlamadım inanılamz sıcak aküler.

O günden beri battery chareger (Chrsitec) çalışmıyor, ya da manuel çalıştırıyorum. Şİmdi tekneyi tam kapamadım ama İStanbul'a geldim. Battery charger off ve sadece güneş enerjisi çalışıyor.  O da buzdolapları için.

Bu arada aynı marinette de 6 ya da 7 farklı teknede akü kaynaması sorunu oldu. Bu sebeple şüphelendik acaba voltaj dalgalanması buna mı sebep oluyor diye.

Sonuç : Aynı Mehemt Atay gibi kafam karışık. 2020 sezona girerken neye el atmalıyım şimdi acaba? Aküler ve chargerı olduğu gibi yenleiyp victrone mı dönmeliyim? Sorun gerçekte ne?
 

Umarım sahil beslemeden değildir.
Global'de kıç kıça duruyoruz ve aynı pedestale bağlıyız da   ?0-?
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Taner Özer - 06 Eylül 2019, 12:51:11
Aşağıda Jeanneau Proboards'dan alınma iki yazı var.
Bunlar yazılarda Cristec redresörlerin BOOST modunda aküleri kaynattığından ve yüzeylerinin çok ısındığından bahsediyor.
Sizde de BOOST modu aktif olabilir mi ?

TANER




Mar 31, 2019 at 12:21pmQuotePost OptionsPost by Mike on Mar 31, 2019 at 12:21pm

Hi,
When we returned to our boat this year we switched on the battery charger on the main switch board, within a few hours a bad smell developed, we discovered two of our five AGM's had cooked.They were isolated by an electrician, which left us with three connected. We have monitored our system and found the outer case of our Cristec CPS3  charger to be getting hot. My question is "can any one tell me how hot/warm theirs is getting ?" Ours when on boost ours gets very hot, switch off  SW1 and the case cools to warm.

Also it recommends in my manual to get the charger inspected every 5 years by a Cristec approved engineer. Has any one had this done? if so, were there any problems?




Mar 31, 2019 at 11:34pmQuotePost OptionsPost by rc sail on Mar 31, 2019 at 11:34pm

I share your frustration as my Cristec charger stayed in boost mode toasting 4 of my 7 batteries last summer. I did
discuss this and a posting in these pages previously. I had no trust for the Cristec charger after this episode and it was replaced. There have been other postings on this charger and a recommendation is to disable, turn off, the boost function
on the charger.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 06 Eylül 2019, 14:15:44
Bizdeki de Cristec ve yıllardır güneş paneli ve alternatör ile birlikte sorunsuz çalışıyorlar..
(https://i.hizliresim.com/5NENbl.jpg)

Bu bahsedilen problemler istisnadır, her markada olabilir, zaten ciddi bir marka ürününde böyle tekrar eden arıza olursa bir çaresine (servise çağırma, değiştirme vb..) bakar.. bahsi geçen cihaz ciddi/köklü bir firma tarafından dünya çapında yüzbinden fazla satışı yapılmış, halen satışta olan bir ürün.. (https://www.cristec.fr/english/our-products/battery-chargers/ac-dc-ypower-battery-chargers/ (https://www.cristec.fr/english/our-products/battery-chargers/ac-dc-ypower-battery-chargers/))

teknik dökümanında (https://www.cristec.fr/english/wp-content/uploads/sites/4/2017/06/F-CHA2-02-C.pdf (https://www.cristec.fr/english/wp-content/uploads/sites/4/2017/06/F-CHA2-02-C.pdf)) 90 ile 265V ve 47-65Hz arasında sorunsuz çalışacağı yazıyor.. (tek cihaz tüm dünyadaki elektrik sistemleri ile uyumlu..)

Bahsedilen sorunları yaşayanları cihazın ayarlarını (BATTERY TYPE ve BOOST ON/OFF) kontrol etmelerini tavsiye ederim.
Bir de aksesuar olarak satılan sıcaklık kontrol sensörünü eklemek bizim gibi sıcak memleketler için çok faydalı olacaktır.
(Kullanıcı kitapçığı burada, ayarları basitçe gösteriyor: https://www.cristec.fr/wp-content/uploads/sites/4/2017/06/YPO-1M-2M-G-Messagerie.pdf (https://www.cristec.fr/wp-content/uploads/sites/4/2017/06/YPO-1M-2M-G-Messagerie.pdf))
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: İlkay Ersoy - 06 Eylül 2019, 18:47:46
Döndüğümde bakacağım bakaım bu BOOST modu açık mı kapalı mı..
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 06 Eylül 2019, 22:58:12
Volt basıncı gösterdiğine göre, motor aküsü dolduğunda yani basınç yükseldiğinde, akım basıncı az olan yani voltu düşük olan tenvirat akülerine doğru olmayacak mı ?
Eğer doğru ise niye illa akıllı röle koyma ihtiyacımız oluyor ki ?
Erol abinin söylediği gibi bu su-boru-tesisat benzetmesi gözümüzle göremediğimiz elektrik hareketlerini daha kolay hayal edebilmemiz için yapılan benzetmeler fakat gerçekte elektrik tam olarak su gibi hareket etmiyor. Çok çok daha fazla değişken var.

Akülerin, bağlantı parçalarının ve kabloların dirençleri, akülerin şarj alma karakteristikleri ve kondüsyonları gibi tüm detaylar işin içine girdiğinde gerçekte olanlar teorinin biraz dışına çıkıyor ve her tekneye özel oluyor. O yüzden uzaktan teşhis zorlaşıyor.

Teoride izolatör ile bir alternatöre bağlı iki akü (servis ve motor) grubu düşünelim.
Eğer alternatörün uyartım/algılama (sense) ucu motor aküsüne bağlı ise motor aküsü dolduğunda alternatör üretimi keser ve servis akü grubu daha fazla şarj olamaz.

(https://i.pinimg.com/originals/d1/f0/17/d1f017c2984f2493d441a9a441ade4fd.jpg)

Pratikte ise motor aküsü şarj olduğu an alternatör üretimi kesmez, şarj olmaya aç büyük servis akü grubunun çektiği akım ve düşürdüğü gerilim nedeni ile motor aküsü üstündeki voltaj (uyarım ucunun okuduğu) alternatörü tam kesime sokacak seviyeye hemen çıkamaz ve daha uzun süre servis akülerini (ama gittikçe düşerek) beslemeye devam eder. Fakat uyartım ucu motor aküsüne bağlı olduğu sürece servis aküleri de hiçbir zaman tam olarak dolamaz. (ki "tam dolmamak" sulu (jel+agm) akülerin en sevmediği şeylerin başında gelir!)

Bu nedenle uzun süre motor çalıştırarak servis akülerimizi tam olarak dolduramıyoruz ve 3-5 günde bir sahil elektriğine bağlanarak redresör üzerinden akülerimizi tam şarj etmemiz gerekiyor.

Diğer çözümler;
- Yeterli güneş paneli sistemi kurarak servis akülerini gündüz tam doldurabilmek.
- Sterling power gibi "alternator to battery" şarj arabirimleri kullanmak.
- Akıllı şarj rölesi (VSR) kullanmak. (Servis aküsü ile motor aküsü arasında bu röle bağlandığında alternatörün uyartım ucunun servis akü grubuna bağlanması daha doğru olur.. Motor aküsü şarj olunca röle bağlantıyı keser, servis grubu şarja devam eder..)

Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Hasan Toparlak - 07 Eylül 2019, 14:45:09
Volt basıncı gösterdiğine göre, motor aküsü dolduğunda yani basınç yükseldiğinde, akım basıncı az olan yani voltu düşük olan tenvirat akülerine doğru olmayacak mı ?
Eğer doğru ise niye illa akıllı röle koyma ihtiyacımız oluyor ki ?
Erol abinin söylediği gibi bu su-boru-tesisat benzetmesi gözümüzle göremediğimiz elektrik hareketlerini daha kolay hayal edebilmemiz için yapılan benzetmeler fakat gerçekte elektrik tam olarak su gibi hareket etmiyor. Çok çok daha fazla değişken var.

Akülerin, bağlantı parçalarının ve kabloların dirençleri, akülerin şarj alma karakteristikleri ve kondüsyonları gibi tüm detaylar işin içine girdiğinde gerçekte olanlar teorinin biraz dışına çıkıyor ve her tekneye özel oluyor. O yüzden uzaktan teşhis zorlaşıyor.

Teoride izolatör ile bir alternatöre bağlı iki akü (servis ve motor) grubu düşünelim.
Eğer alternatörün uyartım/algılama (sense) ucu motor aküsüne bağlı ise motor aküsü dolduğunda alternatör üretimi keser ve servis akü grubu daha fazla şarj olamaz.

(https://i.pinimg.com/originals/d1/f0/17/d1f017c2984f2493d441a9a441ade4fd.jpg)

Pratikte ise motor aküsü şarj olduğu an alternatör üretimi kesmez, şarj olmaya aç büyük servis akü grubunun çektiği akım ve düşürdüğü gerilim nedeni ile motor aküsü üstündeki voltaj (uyarım ucunun okuduğu) alternatörü tam kesime sokacak seviyeye hemen çıkamaz ve daha uzun süre servis akülerini (ama gittikçe düşerek) beslemeye devam eder. Fakat uyartım ucu motor aküsüne bağlı olduğu sürece servis aküleri de hiçbir zaman tam olarak dolamaz. (ki "tam dolmamak" sulu (jel+agm) akülerin en sevmediği şeylerin başında gelir!)

Bu nedenle uzun süre motor çalıştırarak servis akülerimizi tam olarak dolduramıyoruz ve 3-5 günde bir sahil elektriğine bağlanarak redresör üzerinden akülerimizi tam şarj etmemiz gerekiyor.

Diğer çözümler;
- Yeterli güneş paneli sistemi kurarak servis akülerini gündüz tam doldurabilmek.
- Sterling power gibi "alternator to battery" şarj arabirimleri kullanmak.
- Akıllı şarj rölesi (VSR) kullanmak. (Servis aküsü ile motor aküsü arasında bu röle bağlandığında alternatörün uyartım ucunun servis akü grubuna bağlanması daha doğru olur.. Motor aküsü şarj olunca röle bağlantıyı keser, servis grubu şarja devam eder..)

Ben de Hitachi 80 amper alternatör var. Akünün voltajına falan bakmıyor bildiğim kadarıyla, ısınınca çıkış voltajını düşürüyor. (Sanırım 13.8 voltlara.) Böylece aküler hiç bir zaman motor ile tam dolu olamıyor. Bildiğim 14.4 volt gerekiyor tam doluluk için. Bu voltajda da akünün kaynatma yapmaması için amperin düşük tutulması gerekiyor. (Güneş enerjisinde ve sahil şarjında bu özellik var sanırım.)

Belirli sürelerle sahilden ya da güneş enerjisinden şarj yapma gereksinimi bu nedenle diye düşünüyorum.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 07 Eylül 2019, 16:50:57
Ben de Hitachi 80 amper alternatör var. Akünün voltajına falan bakmıyor bildiğim kadarıyla, ısınınca çıkış voltajını düşürüyor. (Sanırım 13.8 voltlara.) Böylece aküler hiç bir zaman motor ile tam dolu olamıyor. Bildiğim 14.4 volt gerekiyor tam doluluk için. Bu voltajda da akünün kaynatma yapmaması için amperin düşük tutulması gerekiyor. (Güneş enerjisinde ve sahil şarjında bu özellik var sanırım.)

Belirli sürelerle sahilden ya da güneş enerjisinden şarj yapma gereksinimi bu nedenle diye düşünüyorum.
Sizin alternatörün de mutlaka aküye bağlı bir uyartım (sense) ucu vardır, ama bazen (hatalı uygulama olarak) kısa bir kablo ile direk alternatör üzerindeki akü çıkışına (B+) bağlanıyor, o zaman (kablo-bağlantı kayıpları hesaba katılamadığından) alternatör çok daha erken kesime gidiyor (enerji üretmeyi bırakıyor) ve aküler daha da az şarj oluyor.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Atay - 08 Eylül 2019, 00:57:59
Özgür,

Bilgiler için çok teşekkürler.
Bendeki sorunla ilgili yapılan kontrolde, tek akü sorunlu çıktı. Bu da bize sistemsel değil, o akğden kaynaklı bir sorun olduğunu düşündürdü, çünkü paralel bağlı aynı marka akülerde sorun çıkmadı.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Murat Erciyes - 08 Eylül 2019, 17:30:22
Teoride izolatör ile bir alternatöre bağlı iki akü (servis ve motor) grubu düşünelim.
Eğer alternatörün uyartım/algılama (sense) ucu motor aküsüne bağlı ise motor aküsü dolduğunda alternatör üretimi keser ve servis akü grubu daha fazla şarj olamaz.
İzolatörün üzerindeki diyotun bir görevi de bu değil mi? Balım’da iki çıkışlı bir izolatör var. Bir çıkış motor aküsüne, ikinci çıkış servis akü grubuna gidiyor. Hissedici ucu ayırdım, boşta. Alternatör çalıştığında kısa bir süre sonra motor aküsü dolduğundan ona giden kabloda akım kesiliyor. Servis aküsüne giden kabloda ise 40 amp civarında akım görüyorum. Hissedici ucu kullanmama gerek kalmıyor. E, hadi o da bulunsun diyeceksek, herhalde servis aküsüne bağlamalı, yoksa motor aküsü erkenden dolup alternatör çıkışından kesecek akımı.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 09 Eylül 2019, 17:15:17
İzolatör'ün tek görevi akü grupları arasında bir akım akmasını engellemek, başka hiçbir amacı/işlevi yok.

(https://www.12voltplanet.co.uk/user/KnowledgeCentreimages/Diode-split-charge-system.jpg)

Bir şarj kaynağına bağlandığında her akünün doluluk oranına göre bir "akım çekme - şarj olma" karakteristiği vardır.
Kendi iç durumuna göre kaynaktan gelen enerjiyi farklı seviyede alırlar.

Sizin uyartım ucunu söktüğünüzde bile alternatörün enerji üretmesi normal bir durum değil.
Muhtemelen sizin farketmediğiniz bir uyarım ucu bağlantısı vardır. (Kendi üzerinde direk S ucu B+ 'a bağlanmış olabilir..)

Bu şekilde kullanılması kısa sürelerde sorun olmasa da uzun kullanımlarda aküleri aşırı şarj edebilir.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Kocaoğlu - 09 Eylül 2019, 17:59:39
İzolatör'ün tek görevi akü grupları arasında bir akım akmasını engellemek, başka hiçbir amacı/işlevi yok.

(https://www.12voltplanet.co.uk/user/KnowledgeCentreimages/Diode-split-charge-system.jpg)

Bir şarj kaynağına bağlandığında her akünün doluluk oranına göre bir "akım çekme - şarj olma" karakteristiği vardır.
Kendi iç durumuna göre kaynaktan gelen enerjiyi farklı seviyede alırlar.

Sizin uyartım ucunu söktüğünüzde bile alternatörün enerji üretmesi normal bir durum değil.
Muhtemelen sizin farketmediğiniz bir uyarım ucu bağlantısı vardır. (Kendi üzerinde direk S ucu B+ 'a bağlanmış olabilir..)

Bu şekilde kullanılması kısa sürelerde sorun olmasa da uzun kullanımlarda aküleri aşırı şarj edebilir.
Maksimum çıkış gerilimi 14.4 Volt olarak ayarlanmış bir alternatörün uzun süreli kullanımlarda da aküleri aşırı şarj etmesi çok ihtimal dahilinde değildir. Diyotlar üzerindeki gerilim düşümünü hesaba katarsak ister motor aküsü olsun ister servis aküsü/aküleri olsun 14.4-0.6=13.8 Volta ulaştığında ilgili diyot kesime gideceği için şarj durur diğer kısımda yer alan akü/aküler ise şarj edilmeye devam eder. Elektrik konusuna çok vakıf olmayan kaptanlarımız izolatör diyotlarını çek valf gibi düşünebilirler.
Bu nedenlerle izolatör bağlı bir teknede alternatörün uyartım ucunun servis akülerine bağlanması önerisi bence de doğru bir çözümdür.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 09 Eylül 2019, 21:15:28
Yeni izolatörler eskisi gibi değil, FET transistörlü yeni izolatörler yük altında maksimum 0,1V düşüş yaratıyor.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Kocaoğlu - 10 Eylül 2019, 11:54:12
Yeni izolatörler eskisi gibi değil, FET transistörlü yeni izolatörler yük altında maksimum 0,1V düşüş yaratıyor.
Özgür hocam FET izolatörde olsa 14.4-0.1=14.3 Volta ulaşan akü grubu tarafındaki FET kesime gidecek diğer taraftaki akü/aküler ise şarj edilmeye devam edecektir. Değil mi ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 10 Eylül 2019, 16:56:41
Yeni izolatörler eskisi gibi değil, FET transistörlü yeni izolatörler yük altında maksimum 0,1V düşüş yaratıyor.
Özgür hocam FET izolatörde olsa 14.4-0.1=14.3 Volta ulaşan akü grubu tarafındaki FET kesime gidecek diğer taraftaki akü/aküler ise şarj edilmeye devam edecektir. Değil mi ?
Yanlış anlaşılma olmasın, kesime giden izolatör değil alternatördür.

İzolatör (daha doğrusu içindeki diyotlar) pasif devre elemanlarıdır, herhangi bir devreye girme-çıkma durumu yoktur. Sadece akımın tek yönlü (alternatörden akülere doğru) akmasını sağlar, aküler arasında bir akım oluşmasına izin vermez. Hepsi bu.
(http://www.technologystudent.com/elec1/diode4a.gif)

Alternatör enerji ürettiği sürece (alternatör volt > akü volt) akülere doğru akan akım miktarı o akünün doluluk oranı ve (oldukça karışık olan) iç direnç, kondüsyon ve şarj olma karakteristiğine bağlıdır.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Murat Erciyes - 10 Eylül 2019, 17:50:55
Yeni izolatörler eskisi gibi değil, FET transistörlü yeni izolatörler yük altında maksimum 0,1V düşüş yaratıyor.
Özgür hocam FET izolatörde olsa 14.4-0.1=14.3 Volta ulaşan akü grubu tarafındaki FET kesime gidecek diğer taraftaki akü/aküler ise şarj edilmeye devam edecektir. Değil mi ?
Yanlış anlaşılma olmasın, kesime giden izolatör değil alternatördür.

İzolatör (daha doğrusu içindeki diyotlar) pasif devre elemanlarıdır, herhangi bir devreye girme-çıkma durumu yoktur. Sadece akımın tek yönlü (alternatörden akülere doğru) akmasını sağlar, aküler arasında bir akım oluşmasına izin vermez. Hepsi bu.
(http://www.technologystudent.com/elec1/diode4a.gif)

Alternatör enerji ürettiği sürece (alternatör volt > akü volt) akülere doğru akan akım miktarı o akünün doluluk oranı ve (oldukça karışık olan) iç direnç, kondüsyon ve şarj olma karakteristiğine bağlıdır.
Özgür Hocam, o zaman yukarıda ölçerek yazdığım durum nasıl oluyor? Alternatör çalışırken ve uyartım ucu bağlı değilken izolatörün motor aküsü çıkışında 0 amp ve servis aküsü çıkışında 30 amp görebiliyorum? Teorik olarak, yani diyelim ki servis akü grubu da dolunca o da 0 amp olacak. O zaman alternatör ne yapacak, onu kestiremiyorum. Herhalde konjektör bunu halledecek?
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Kocaoğlu - 10 Eylül 2019, 20:40:23
Yeni izolatörler eskisi gibi değil, FET transistörlü yeni izolatörler yük altında maksimum 0,1V düşüş yaratıyor.
Özgür hocam FET izolatörde olsa 14.4-0.1=14.3 Volta ulaşan akü grubu tarafındaki FET kesime gidecek diğer taraftaki akü/aküler ise şarj edilmeye devam edecektir. Değil mi ?
Yanlış anlaşılma olmasın, kesime giden izolatör değil alternatördür.

İzolatör (daha doğrusu içindeki diyotlar) pasif devre elemanlarıdır, herhangi bir devreye girme-çıkma durumu yoktur. Sadece akımın tek yönlü (alternatörden akülere doğru) akmasını sağlar, aküler arasında bir akım oluşmasına izin vermez. Hepsi bu.
(http://www.technologystudent.com/elec1/diode4a.gif)

Alternatör enerji ürettiği sürece (alternatör volt > akü volt) akülere doğru akan akım miktarı o akünün doluluk oranı ve (oldukça karışık olan) iç direnç, kondüsyon ve şarj olma karakteristiğine bağlıdır.
Özgür Kaptanım,
Sizce gönderdiğim çizimde iki havuz arasında su akışı, elektrik devresinde diyot üzerinden geçen bir akım var mıdır ?
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190910/54e63aecf64f3e05b1d42a40193f8e4c.jpg)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 11 Eylül 2019, 16:12:32
Sizce gönderdiğim çizimde iki havuz arasında su akışı, elektrik devresinde diyot üzerinden geçen bir akım var mıdır ?
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190910/54e63aecf64f3e05b1d42a40193f8e4c.jpg)
çizdiğiniz bu şemada su depolarının seviyesi aynı olduğu için çekvalfden bir akış olmaz,
ama diyotlu çizimde aküler arasında potansiyel farkı (V) olduğu için diyottan akım geçer, diyot üzerindeki gerilim düşümü akımın geçmesi nedeni ile (sonra) oluşur.

M.Erciyes'in bahsettiğini ölçerek yaşanan durum akülerin iç yapısı (direnç, kondüsyon vb.) ile ilgili.
Muhtemelen iki akü grubu arasındaki potansiyel farkı azaldığında daha önce 0A ölçtüğünüz akü de az miktarlarda akım almaya başlayacaktır. (Uyartım ucu bağlı olmadığı halde alternatörün üretim yapması ise bazı modellerde olan bir durum sanırım..)

Aküler kendi iç durumlarına göre bağlı oldukları kaynaktan akım çekerler, doluluk noktasına geldiğinde akım çekmeyi azaltırlar ve/veya tamamen durdururlar, ama bu demek değil ki aküyü bir kaynağa bağlayalım o dolunca durur. Durmaz.

Akü tam dolu seviyeye geldiğinde halen üzerinde normal bekleme/destek/takviye (float) voltajı üzerinde bir potansiyel olursa bir süre sonra elektrolit içindeki asit-su dengesi bozulur ve kaynama (suyun buharlaşması ve hidrojen çıkışı) meydana gelir.

Bu nedenle aküleri içindeki elektrokimyasal reaksiyonun hızına uygun hız, voltaj ve akım kontrolü ile şarj etmeli ve dolduğunda durmalıyız.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Murat Erciyes - 11 Eylül 2019, 21:52:01
Bu durumda, motor ve servis akülerinden iki ayrı uyartım ucu çekemeyeceğimize göre, iki çıkışlı bir izolatör devresinde, both şalter kullanarak motor start aküsü dolduğunda takip edip servis aküsüne dönmeli ki bu da sakat bir iş. Röleli bir devre kuracağımız anlamına geliyor.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 11 Eylül 2019, 22:53:24
Bu durumda, motor ve servis akülerinden iki ayrı uyartım ucu çekemeyeceğimize göre, iki çıkışlı bir izolatör devresinde, both şalter kullanarak motor start aküsü dolduğunda takip edip servis aküsüne dönmeli ki bu da sakat bir iş. Röleli bir devre kuracağımız anlamına geliyor.
Evet, uyartım ucunun servis akü grubuna bağlanması ve motor aküsünün akıllı röle ile servis aküsünden beslenmesi en doğru çözüm olarak karşımızda duruyor.. :)
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Alper Dora - 08 Ekim 2019, 17:02:53
Alternatörlerden direk olarak şarj etmek çok doğru bir yöntem değildir. Alternatör sürekli olarak aynı voltajı verir. Bu nedenle dolu akünün tepesine de sürekli aynı voltaj gider. Araya diot izolatör koyarsanız 14.4 düşer 13.4 e enerji kaybı yaşarsınız yavaş şarj edersiniz. Akıllı izolatör koyarsanız voltaj kaybınız olmaz aynı zamanda izolatör aküye giden voltajı kontrol ederek yüksek voltajda akünün bozulmasını engeller. Ama kademeli şarj yapamaz. Ama alternatör çıkışına yukarıda bahsedilen alternator to Battery charger koyarsanız hem akünüz olması gerektiği şekilde şarj olur hem de alternatörünüz x devir y kadar enerji üretebiliyorken aynı x devrinde atıyorum Y*1,5 kadar daha fazla verim alabilirsiniz. Bu konuda reklam yapmıyorum çünkü profesyonel olarak bu işi yapmıyorum artık.

Sahil beslemelerine gelince redresör kalitesi burada çok önemli. Bu tip voltaj dalgalanmalarına karşı en iyi çözüm hem 110 hem de 220de çalışabilen bir redresör koymak en doğrusudur. Bu dalgalanmalar redresörlere arıza verebiliyor.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Atay - 08 Ekim 2019, 17:25:58
Okudukça haliyle anlamadım. Ama sizlerin kusuru değil bu. Anlayacak olsam zaten mühendis olurdum.

Bu iki ürün aynı mı?

https://www.eastmarine.com.tr/blue-sea-systems-otomatik-sarj-rolesi

https://www.eastmarine.com.tr/allternator-batttery-charger-12-160a

Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Özgür Ökten - 08 Ekim 2019, 18:03:40
...Bu iki ürün aynı mı?
https://www.eastmarine.com.tr/blue-sea-systems-otomatik-sarj-rolesi (https://www.eastmarine.com.tr/blue-sea-systems-otomatik-sarj-rolesi)
https://www.eastmarine.com.tr/allternator-batttery-charger-12-160a (https://www.eastmarine.com.tr/allternator-batttery-charger-12-160a)
Yok aynı değil.

İlki akıllı şarj rölesi.
İki aküyü bu alet ile birbirine bağladığında hangi akü şarj oluyorsa diğerini de bu şarj işine dahil ediyor, deşarj sırasında aküleri ayırıyor.

İkincisi ise alternatörü akıllı bir şarj kaynağına çeviriyor.
Normalde alternatör akülerin şarj karakteristiğine uygun şekilde enerji vermez, bu alet vermesini sağlıyor. (redresör gibi davranmasını sağlıyor diyelim.)
ayrıca motorun düşük devirlerinde de alternatörden daha yüksek şarj akımları almayı sağlıyor.
Başlık: Ynt: 220 V kara bağlantı voltaj dalgalanması
Gönderen: Mehmet Atay - 08 Ekim 2019, 21:00:58
Çok teşekkür ederim.