Heyamola Hey

Bahriye Mektebi => Makina => Konuyu başlatan: Murat Erciyes - 15 Mayıs 2019, 12:04:36

Başlık: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Murat Erciyes - 15 Mayıs 2019, 12:04:36
Dıştan takma motor üstadlarına bir sorum var. Yabancı siteler dahil çözüm bulamayıp, akıl yürüttüğüm bir mesele.

Balım’ın Yamaha Malta dıştan takması bir türlü tamir olamayıp, yüke binip de tekneden 1-2 mil uzaklaştığında durduğu, bir daha asla çalışmadığı, suya yağlı benzin akıttığı, tekneye aldığımda kuyruğundan simsiyah bir yağ veya yağlı benzin aktığı bir durum. Beş defa yaptık abi deyip, asıl meseleyi bulamadıkları için beş defadır kürekle geri dönüyorum. Altıncı da motor kesin suda.

Aklıma şu geliyor, soru da bu: acaba egzost manifoldu çatlak olsa, motor yükte iyice ısındığında bu çatlaktan soğutma suyu kanalına yanmış yağlı benzin atığı karışsa, bu arada yanma haznesine de emiş sırasında su girmiş olsa?

Kontrolleri söyleyeyim: kuyruk yağı eksilmiyor, buji iyi pas izi yok

Ne dersiniz, dağıtayım mı motoru, atayım mı suya, yoksa dur abi diyen var mı?
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Deniz Akaltan - 15 Mayıs 2019, 12:26:24
Murat Reis selamlar,

Hatırladığım kadarıyla Malta modelleri 2 zamanlı motorlar ve çalışırken egsoz (egzost) gazını soğutma suyu ile birlikte de tahliye ediyor.

Yağı benzine mi karıştırıyorsunuz? Yoksa ayrıca bir yağ haznesinden kendisi mi yakıta karıştırarak kullanıyor?
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Murat Erciyes - 15 Mayıs 2019, 13:16:11
Murat Reis selamlar,

Hatırladığım kadarıyla Malta modelleri 2 zamanlı motorlar ve çalışırken egsoz (egzost) gazını soğutma suyu ile birlikte de tahliye ediyor.

Yağı benzine mi karıştırıyorsunuz? Yoksa ayrıca bir yağ haznesinden kendisi mi yakıta karıştırarak kullanıyor?
Evet iki zamanlı. Yağı benzine katıyoruz. Suyu kuyruktan alıyor. Bir impeller ile yukarı egzost manifoldunun etrafına basıyor. Sonra da kuyruktan bırakıyor.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Murat Erciyes - 15 Mayıs 2019, 13:16:40
Murat Reis selamlar,

Hatırladığım kadarıyla Malta modelleri 2 zamanlı motorlar ve çalışırken egsoz (egzost) gazını soğutma suyu ile birlikte de tahliye ediyor.

Yağı benzine mi karıştırıyorsunuz? Yoksa ayrıca bir yağ haznesinden kendisi mi yakıta karıştırarak kullanıyor?
Evet iki zamanlı. Yağı benzine katıyoruz. Suyu kuyruktan alıyor. Bir impeller ile yukarı egzost manifoldunun etrafına basıyor. Sonra da kuyruktan bırakıyor.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Murat Erciyes - 15 Mayıs 2019, 13:17:31
 Ve evet, egzost gazı daha sonra bu suyla birlikte kuyruktan çıkıyor
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Deniz Akaltan - 15 Mayıs 2019, 17:40:31
Murat Reis,

Aklıma ilk gelen ve çok sık karşılaşılan konu; uzun süre bekleyen yağlı benzinde, benzinin zamanla buharlaşması ve yağ oranının artması. İlk çalıştırmada sorun yaşanmıyor ve fakat motor yüke bindikçe yanmayan fazla yağ silindirde birikerek çalışmayı zorlaştırıyor ve bir yerde de motor duruyor. Eğer böyle bir sorun varsa motor durduğunda bujiyi kontrol ederek yağlanıp yağlanmadığına bakabilirsiniz. Serviste kullanılan karışım oranında sorun yoksa, test sırasında sorunsuz çalışacaktır.

Eğer sorun benzin ve yağ karışım oranı değilse; ben ilk olarak ateşlemeyi kontrol ederdim. Soğutma suyuna karışan yağ, yakıtın yanmadığına ve egsozdan dışarıya atıldığının kanıtı gibi. Motorun soğukken çalışıp sonradan durması da, zamanla boğulduğunu, tam yakamadığı yakıtın silindirde biriktiğini gösteriyor.

Motorunuzun daha önce bakıma girdiğini söylediğiniz için, silindir kapağında çatlak, motor bloğunda çatlak vs gibi ihtimallerin olmadığını varsayıyorum.

Bujinin durumu, bujinin tırnak aralığı, ateşleme kablosunun durumu gibi ateşlemeye bağlı tüm elemanların kontrolü teşhis konusunda yardımcı olacaktır.

(Motorun soğukken çalışmasına yardımcı olan jikle açık unutulursa da aynı belirtiler yaşanır. Motorunuzda böyle bir tertibat olup olmadığını bilmiyorum ama kontrol etmekte fayda var çünkü jiklenin görevi oksijeni fakir, yakıtı zengin karışım ile motorun ilk çalışmasını kolaylaştırmaktır ancak motor ısınıp yüksek devirlere çıkacağında silindire giden hava miktarı yetmeyeceğinden motor boğulup duracaktır.)
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 17 Mayıs 2019, 23:46:20
Deniz eline sağlık, bu açıklamanın çıktısını aldım. Hiç anlamam iki zamanlıdan. Ve hiç sağlıklı çalışan bir iki zamanlım olmadı, hoş dört zamanlımda sağlıklı çalışmıyor ya neyse. Ne zaman bunlarla bir yere gitsem kürekle döndüm.
Bizlerde bunların sağlıklı çalışmama sebebi bana göre kullanmıyor olmamız. Çünkü vardevelada aylarca asılı duruyor, lazım olduğunda da sağlıklı çalışamıyor. Periyodik olarak kullanılsa, ne karbüratör de yağ katılaşır , ne  diğer aksaklıklar oluşur kanaatindeyim.
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Mücahit Karabaş - 19 Mayıs 2019, 23:47:07
Bizim dıştan takma motor da Malta. Şimdiye kadar problemsiz çalıştı. Geçen sene epey işimizi gördü. Tatilde sürekli kullandık. (Bakınız Ece’nin sinarit macerası). Tatil dönüşü deposu dolu bir halde getirdik. Botumuz Tuzla’da iki haftada kekamoz tutunca apar topar temizleyip depoya kaldırmıştık ve bu nedenle motoru takıp çalıştırıp içindeki benzini bitirmeye de fırsat bulamadık. Hatta Hulusi Reisimiz bir damacana ya da varile motoru takıp tatlı suyla çalıştırmamızı tavsiye etmişti. Onu da dinlemedik. Bütün kış motor bu halde bekledi. Bugün sezon hazırlıkları kapsamında botu şişirip motoru taktık. Bir yandan da Ece’yle birbirimize çalışmaz bu motor diye telkinlerde bulunuyorduk. Birkaç dakikalık bir denemeden sonra motor çalışınca şaşkınlıkla göz göze geldik ve güldük. İki gündür teknede yaptığımız bir ton işin yorgunluğunu bir anda unutuvermiştik. Bir süre epey beyaz duman attı. Boşta devirli çalıştırdık. Sonra egzos normale dönünce. Marina içinde dönüşümlü olarak  botla dolaşıp diğer tekneleri selamladık. Yine de bir bakım ister mi bilemedim. Sözlerimi Ahmet Kabaalioğlu Reisimizin bir özdeyişi ile bitirmek istiyorum.  “Maşallah demeyene küserim” (İçinizden de diyebilirsiniz)   :)
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Murat Erciyes - 20 Mayıs 2019, 07:45:36
Mücahit Reis güzel yazmışsın, e, maşallah diyelim önce.

Bizim Yamaha Motoru bu sefer çok iyi referansı olan bir Marmaris ustasına götürdüm. Uzun uzun anlattım. Önce kompresyona baktı ve sorun yok dedi. İmpellere baktı, o da iyi, contası da iyi dedi. Yanındaki karbüratörcüde karbüratörün memeleri değişti. Burada bir Reisimizin çok doğru yazdığı gibi önüne gelen memeleri eline geldiği telle temizlemeye çalışmış. Motor bir süre sonra boğulunca, içerideki yağlı benzin, egzost manifoldundaki kurumu da sökerek kuyruktan zift gibi akar olmuş. Şimdilik durum iyi ama sırtı için tekneden öyle 2-3 mil uzaklaşmaya çalışmadım.

Herkese yorum ve görüşleri için teşekkür ederim.
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Mücahit Karabaş - 20 Mayıs 2019, 09:50:03
Murat Reisim  yazıları başka yerde hazırlayıp buraya yapıştırıyorum. İlk cümlem " Murat Reisim geçmiş olsun. Umarız biran önce sorunu bulup çözersiniz"  di. Kopyalarken atlamışım.  Sorunu çözmenize sevindim.
Keyifli sırtılar dilerim.
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Hüseyin Tayfun Durmaz - 20 Mayıs 2019, 16:56:40
Murat Reisim  yazıları başka yerde hazırlayıp buraya yapıştırıyorum. İlk cümlem " Murat Reisim geçmiş olsun. Umarız biran önce sorunu bulup çözersiniz"  di. Kopyalarken atlamışım.  Sorunu çözmenize sevindim.
Keyifli sırtılar dilerim.
Bu bir türlü halledilemeyen sıkıntının çözümü sadece uygun meme takmakmış mı? iyide yakıt ile boğulan bir içten yanmalı motor bir kaç dakika dinlendikten sonra tam gaz vererek marşa basılırsa veya ipi çekilirse tekrar çalışır.Bu nasıl bir arıza imiş  nasıl tamircilermiş benim kafam karıştı
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Mayıs 2019, 17:50:29
iyide yakıt ile boğulan bir içten yanmalı motor bir kaç dakika dinlendikten sonra tam gaz vererek marşa basılırsa veya ipi çekilirse tekrar çalışır.

Çalışmıyor genelde Hüseyin Abi. Dört zamanlılar dediğin gibi yapınca öksürüp çalışıyo ama iki zamanlı da iş çok daha zor.
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Hüseyin Tayfun Durmaz - 20 Mayıs 2019, 18:00:40
Bujiyide temizlersen  çalışan motor ile arasında bir fark kalmaz çalışması gerekir.
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Hulusi Gülen - 20 Mayıs 2019, 19:17:29
... motoru takıp çalıştırıp içindeki benzini bitirmeye de fırsat bulamadık. Hatta Hulusi Reisimiz bir damacana ya da varile motoru takıp tatlı suyla çalıştırmamızı tavsiye etmişti. Onu da dinlemedik. Bütün kış motor bu halde bekledi. Bugün sezon hazırlıkları kapsamında botu şişirip motoru taktık. Bir yandan da Ece’yle birbirimize çalışmaz bu motor diye telkinlerde bulunuyorduk. Birkaç dakikalık bir denemeden sonra motor çalışınca şaşkınlıkla göz göze geldik ve güldük. ...

Maaşallah.

Benim tez çöktü :)
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Mücahit Karabaş - 21 Mayıs 2019, 08:27:10
... motoru takıp çalıştırıp içindeki benzini bitirmeye de fırsat bulamadık. Hatta Hulusi Reisimiz bir damacana ya da varile motoru takıp tatlı suyla çalıştırmamızı tavsiye etmişti. Onu da dinlemedik. Bütün kış motor bu halde bekledi. Bugün sezon hazırlıkları kapsamında botu şişirip motoru taktık. Bir yandan da Ece’yle birbirimize çalışmaz bu motor diye telkinlerde bulunuyorduk. Birkaç dakikalık bir denemeden sonra motor çalışınca şaşkınlıkla göz göze geldik ve güldük. ...

Maaşallah.

Benim tez çöktü :)

Sizin tez gayet doğru. Bizim ihmalkarlığımız, şansımız sayesinde kapanmış oldu. Marinada çalışan motora denizde murphy müdahele edebilir. Bakım yapmamız şart. Yoksa daha kaç mevsim sinarit yeriz belli olmaz.  :)

Bu başlığı açan ve bilgi veren tüm reislere teşekkürler.
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Hulusi Gülen - 22 Mayıs 2019, 00:45:57
"daha kaç mevsim sinarit/"kiraz" yeriz belli olmaz."

Kiraz mevsimi geldi, geçecek; Can Reis nerelerde; özletti kendini...
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 22 Mayıs 2019, 09:08:23
Valla öyle. Ama yine mevsimi geldi, kuzeye gitmiştir.
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 29 Temmuz 2019, 10:53:41
İki zamanlı motor yağımız yoksa transmisyon yağı kullanabilir miyiz ?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: nuri_kongur - 29 Temmuz 2019, 11:31:58
İki zamanlı motor yağımız yoksa transmisyon yağı kullanabilir miyiz ?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Oğuzhan reis, ikisinin akışkanlığı ve kalınlığı aynı değil ise son derece kötü sonuçları olabilir. Şanzıman yağları gl-4 veya gl-5 özellikli sae 80-90 özellikli yağ. Böyle baktığında iki zamanlı motor yağına göre oldukça kalın bir yağ. İki zamanlı motorun sae değerini bulamadım ama her iki yağı görmüş kullanmış birisi olarak şanzıman yağının kesinlikle daha kalın olduğunu biliyorum. Tecrübe etmedim ama pistonların sıkışacağını mantıken söyleyebilirim.
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 31 Temmuz 2019, 18:22:38
Teşekkür ederim Nuri reis. Aslında transmisyon yağı da makine elemanlarını yağlama amaçlı. Olabilir mi diye düşündüm . Sonra 2 zamanlı motor yağını ekledim. Önceden biraz benzin kalmış içinde. Haliyle başta çalışmadı . Yarım saat sonra 5-6 kere ipi çektim yine çalışmadı. Benzer şekilde 4. Deneme serisinde çalıştı. Bekledikçe benzin tıkanıklıkları çözdü diye tahmin ediyorum .


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Çözülemeyen dıştan takma motor arızası
Gönderen: Deniz Akaltan - 01 Ağustos 2019, 18:54:43
Teşekkür ederim Nuri reis. Aslında transmisyon yağı da makine elemanlarını yağlama amaçlı. Olabilir mi diye düşündüm . Sonra 2 zamanlı motor yağını ekledim. Önceden biraz benzin kalmış içinde. Haliyle başta çalışmadı . Yarım saat sonra 5-6 kere ipi çektim yine çalışmadı. Benzer şekilde 4. Deneme serisinde çalıştı. Bekledikçe benzin tıkanıklıkları çözdü diye tahmin ediyorum .


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Çocukluğumda iki zamanlı motosikletleri yıllarca 90 numara şanzuman yağını benzin ile karıştırarak kullandık ve hatta petrol istasyonları hazır karıştırılmış olarak da satardı. İskenderun ve Mersin'de büyüdüğüm için etrafta bu motorlardan çok vardı. Dolayısıyla oranı tutturduktan sonra bir sorun olmaz ve fakat bu oran neye göre ayarlanmalıdır onu bilmiyorum. Şanzuman yağı, tavsiye edilen yağdan çok daha kalın. Ayrıca; bu yukarıda söylediğim eğer siz yağı benzine karıştırıyorsanız geçerli, daha yeni bazı motorlarda, motor yağ hazenisnden kendi alıp karıştırarak yakıyor; bu sistemde benzin yağ oranı sabit olduğundan kalın yağ sorun çıkarabilir.

Motorun geç çalışması ile ilgili; karbüratörde benzin bırakmamaya dikkat etmek gerekiyor, benzin uçuyor, geriya yağ kalıyor karbüratör haznesinde.